Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:08

ik snap de vraag niet, wat doet het er toe dat verschillende landen verschillende schema's hebben? Of moet daar dan iets achter gezocht worden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:47

Dat onderwerp is ook echt al uitgebreid besproken. Het kwam er op neer dat die verschillen hartstikke meevallen en voornamelijk gebaseerd zijn op een afweging tussen effectiviteit en risico's in de omgeving. Zal later ff kijken of ik die posts nog terug kan vinden (of doe zelf eens moeite...)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:17

Pocca_Locca schreef:
Als er in een YouTube documentaire gerefereerd wordt aan verschillende wetenschappelijke onderzoeken, dan vind ik dat zeker wel meetellen ja.
En dat op de man spelen, dat doe ik alleen even om met gelijke munt terug te betalen. Jullie mogen me trouwens wel dankbaar zijn, dat er weer wat leven in dit topic is geblazen. Het is wel duidelijk dat jullie bij gebrek aan pispaal/ zondebok/ antivaxx- gekkie, bar weinig gespreksstof hebben. Een soort op hol geslagen immuunsysteem dat zich op lichaamseigen weefsel richt i.p.v. op gevaarlijke indringers. Een Auto-immuun ziekte..

Iedereen kan zijn mening op YouTube zetten, daar is geen enkele controle op en de betrouwbaarheid is een stuk lager dan van bijvoorbeeld Wikipedia. Daar presenteren ze tenminste nog het bronmateriaal waar ze zich op baseren.
En wat die wetenschappelijke onderzoeken betreft waar ze naar refereren. Alle onderzoeksresultaten die tot nu toe hier zijn aangedragen, zijn allemaal allang debunked. Of het gaat om reguliere onderzoeken, waarvan de resultaten op een groteske manier zijn verdraaid. Of het gaat om onderzoeken, die peer reviewed zijn en waarvan de resultaten domweg niet hard te maken bleken te zijn. Of het ging zelfs om keiharde wetenschapsfraude. Terwijl omgekeerd de antivaxxers alleen maar op de persoon spelen, door te beweren dat onderzoekers en artsen door de farmaceutische industrie omgekocht worden. Er wordt door de antivaxxers nooit op de inhoud gespeeld, want inhoudelijk kunnen ze de wetenschappelijke resultaten niet weerleggen. Dat is wat jij trouwens ook de hele tijd hier loopt te doen.

Maar als er in die documentaires van jou nou zulke interessante wetenschappelijke onderzoeken benoemd worden, waarin bewezen wordt dat vaccineren niet werkt en gevaarlijker is dan niet vaccineren. Kom dan maar met directe links naar die onderzoeken, dan zullen wij ze met alle liefde weer debunken. En als dat niet mogelijk blijkt te zijn, dan zal ik de eerste zijn om dat toe te geven.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:40

Karl66 schreef:
Pocca_Locca schreef:
Als er in een YouTube documentaire gerefereerd wordt aan verschillende wetenschappelijke onderzoeken, dan vind ik dat zeker wel meetellen ja.
En dat op de man spelen, dat doe ik alleen even om met gelijke munt terug te betalen. Jullie mogen me trouwens wel dankbaar zijn, dat er weer wat leven in dit topic is geblazen. Het is wel duidelijk dat jullie bij gebrek aan pispaal/ zondebok/ antivaxx- gekkie, bar weinig gespreksstof hebben. Een soort op hol geslagen immuunsysteem dat zich op lichaamseigen weefsel richt i.p.v. op gevaarlijke indringers. Een Auto-immuun ziekte..

Iedereen kan zijn mening op YouTube zetten, daar is geen enkele controle op en de betrouwbaarheid is een stuk lager dan van bijvoorbeeld Wikipedia. Daar presenteren ze tenminste nog het bronmateriaal waar ze zich op baseren.

Dat is vandaag de dag nu exact het probleem wat betreft informatievoorziening: het complete gebrek aan hiërarchie tussen de verschillende beschikbare nieuws- en informatiebronnen.
Als je qua bronnen zelf het kaf niet van het koren kunt scheiden, zou je zomaar kunnen denken dat een gelikt gebracht nonsens-filmpje van de een of andere charlatan inhoudelijk even relevant en belangwekkend is als een saaie maar wel wetenschappelijk onderbouwde presentatie.
Maarja, je kunt er ook bewust voor kiezen om je b*llsh*t-radar uit te zetten natuurlijk. Hele volksstammen die dat doen, helaas. Dat blijkt maar weer.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:05

Maar dat is bij alle onderwerpen zo. Kijk op Netflix maar eens naar alle docu's over voeding. Het overgrote deel bestaat uit cherry poging of het onjuist interpreteren van onderzoek of andere feiten. En het wordt geslikt als zoete koek, zelfs door professionals.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:09

Tmr000 waarom vindt jij de griepprik “ niet zo interessant”?
Kinke het feit dat er een flink verschil is in de entschema’s tussen vergelijkbare geïndustrialiseerde landen, geeft wat mij betreft op zijn minst PURE WILLEKEUR aan.
In de VS worden kinderen ook ingeënt tegen waterpokken. Hier gelukkig niet, want we weten dat het een onschuldige kinderziekte is. Net als dat gezonde schoolkinderen best een griep kunnen hebben. Dus wie kan mij dat uitleggen, waarom er zo’n verschil is. En kom niet aanzetten met vage praat als: “ ja, verschillende risico afweging, ander stelsel”,
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 28-12-19 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:13

Pocca_Locca schreef:

Omdat de griepprik niks te doen heeft met het RVP en ook totaal een ander doel en effectiviteit heeft.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:19

secricible schreef:
Pocca_Locca schreef:

Omdat de griepprik niks te doen heeft met het RVP en ook totaal een ander doel en effectiviteit heeft.

Ja hoor het zit wel in het rvp. “ risicogroepen” ( chronisch zieken, mensen in de gezondheidszorg etc.) krijgen het gratis aangeboden.
Licht het eens inhoudelijk toe, waarom je vindt dat het een ander doel en effectiviteit dient?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:22

Als er iets niet vaag is, is het een term als risico afweging :+

Dat is breed maar ook vrij concreet.
Immers ieder land heeft een ander demografisch patroon. Maar ook gebieden waar bijvoorbeeld medische hulp voorzieningen minder dichtbij zijn.

Waterpokken is in de meeste gevallen inderdaad heel onschuldig. Toch gaan er ook in Nederland gemiddeld 1 tot 2 kinderen er jaarlijks aan dood.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:34

_lautje_ schreef:
Als er iets niet vaag is, is het een term als risico afweging :+

Dat is breed maar ook vrij concreet.
Immers ieder land heeft een ander demografisch patroon. Maar ook gebieden waar bijvoorbeeld medische hulp voorzieningen minder dichtbij zijn.

Waterpokken is in de meeste gevallen inderdaad heel onschuldig. Toch gaan er ook in Nederland gemiddeld 1 tot 2 kinderen er jaarlijks aan dood.

Toch is bijvoorbeeld het feit dat baby’s op dag één al ingeënt worden voor hepatitis b in de VS, niet uit te leggen als “ risico afweging”

Kinderen die kwetsbaar zijn door: slechte voeding, geestelijke en/ of lichamelijke verwaarlozing of mishandeling/ misbruik, en veel stress( hoge cortisolwaarden ) en waarvan het immuunsysteem ook nog eens onnodig wordt belast, kunnen inderdaad aan onschuldige kinderziektes sterven. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:37

Vergeet ook niet dat verschillende landen verschillende culturen hebben. Met verschillende visies op de maakbaarheid van de samenleving en daarmee samenhangend een risico-inschatting van ziektes en de wil om daar iets aan te doen. Die verschillen zie je al tussen groepen in een relatief kleine samenleving als Nederland. Orthodoxe christenen die niet vaccineren, niet omdat ze niet in het nut van vaccineren geloven, maar omdat ze geloven dat de ziekte en de genezing iets is wat van God komt. Daardoor maken ze een andere inschatting en vaccineren ze niet. Het is dus raar om te denken dat we wereld wijd op dezelfde manier naar ziekten, de risico's en de behandeling kijken.
Wat daar ook nog in meespeelt is dat er op verschillende plekken in de wereld verschillende risico's zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in West Afrika kijken naar de mogelijkheid om preventief te enten tegen ebola, maar tegelijkertijd zou dat op dit moment in Nederland weinig zin hebben, omdat de ziekte hier niet voor komt.

Maar het is in ieder geval weer een hele rare gedachtenkronkel om te denken dat vaccineren niet effectief en gevaarlijker dan niet vaccineren is, omdat landen met verschillende schema's werken. Er is namelijk een hele grote overeenkomst tussen de meeste landen en zeker de ontwikkelde landen. Namelijk dat ze allemaal vaccineren, omdat al die landen en de meerderheid van de bevolkingen het nut ervan inzien en begrijpen dat de risico's van niet vaccineren veel groter zijn dan de risico's van vaccineren.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 14:43

Karl66 schreef:
Vergeet ook niet dat verschillende landen verschillende culturen hebben. Met verschillende visies op de maakbaarheid van de samenleving en daarmee samenhangend een risico-inschatting van ziektes en de wil om daar iets aan te doen. Die verschillen zie je al tussen groepen in een relatief kleine samenleving als Nederland. Orthodoxe christenen die niet vaccineren, niet omdat ze niet in het nut van vaccineren geloven, maar omdat ze geloven dat de ziekte en de genezing iets is wat van God komt. Daardoor maken ze een andere inschatting en vaccineren ze niet. Het is dus raar om te denken dat we wereld wijd op dezelfde manier naar ziekten, de risico's en de behandeling kijken.
Wat daar ook nog in meespeelt is dat er op verschillende plekken in de wereld verschillende risico's zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat ze in West Afrika kijken naar de mogelijkheid om preventief te enten tegen ebola, maar tegelijkertijd zou dat op dit moment in Nederland weinig zin hebben, omdat de ziekte hier niet voor komt.

Maar het is in ieder geval weer een hele rare gedachtenkronkel om te denken dat vaccineren niet effectief en gevaarlijker dan niet vaccineren is, omdat landen met verschillende schema's werken. Er is namelijk een hele grote overeenkomst tussen de meeste landen en zeker de ontwikkelde landen. Namelijk dat ze allemaal vaccineren, omdat al die landen en de meerderheid van de bevolkingen het nut ervan inzien en begrijpen dat de risico's van niet vaccineren veel groter zijn dan de risico's van vaccineren.

Als je goed leest, heb ik het nergens over west Afrika. Ik heb het over vergelijkbare westerse landen. Wat is volgens jou de reden dat er in de VS massaal de griepprik wordt gegeven ook aan kinderen? En de hep.b? En in Nederland niet?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:03

Een andere cultuur, waarbij ze op een andere manier naar risico's en ziekte en vooral in het geval van de VS aansprakelijkheid kijken. Maar de overeenkomst is dat zowel de VS als Nederland de risico's van niet vaccineren hoger inschatten dan de risico's van vaccineren. En gezien de percentages van de mensen die in beide landen vaccineren, wordt dat zo door de overgrote meerderheid van de mensen gezien.

De reden waarom ik West Afrika aanhaal is omdat ik als één voorbeeld gebruik waarom verschillende landen verschillende keuzes maken en één van die redenen is het verschil in risico op het krijgen van een aandoening. Dat jij dat er weer uithaalt om de discussie te frustreren ontzettend irritant.
De reden waarom jij dat doet kan twee redenen hebben, je vermogen om begrijpend te lezen is onder lagere school niveau, wat ik niet geloof. Of je doet het bewust om de discussie te frustreren en niet inhoudelijk ergens op in te hoeven gaan, omdat je inhoudelijk nat gaat. En dat laatste doe je dus de hele tijd. Niet op de inhoud van een antwoord reageren, maar in plaats daarvan aldoor één detail proberen uit te vergroten. Ik zou het prettig vinden als je daarmee ophoudt en als een volwassene gewoon ingaat op de algemene teneur van een bericht en stopt met cherry picking van details, om zo niet je ongelijk te hoeven bekennen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:23

Karl66 schreef:
Een andere cultuur, waarbij ze op een andere manier naar risico's en ziekte en vooral in het geval van de VS aansprakelijkheid kijken. Maar de overeenkomst is dat zowel de VS als Nederland de risico's van niet vaccineren hoger inschatten dan de risico's van vaccineren. En gezien de percentages van de mensen die in beide landen vaccineren, wordt dat zo door de overgrote meerderheid van de mensen gezien.

De reden waarom ik West Afrika aanhaal is omdat ik als één voorbeeld gebruik waarom verschillende landen verschillende keuzes maken en één van die redenen is het verschil in risico op het krijgen van een aandoening. Dat jij dat er weer uithaalt om de discussie te frustreren ontzettend irritant.
De reden waarom jij dat doet kan twee redenen hebben, je vermogen om begrijpend te lezen is onder lagere school niveau, wat ik niet geloof. Of je doet het bewust om de discussie te frustreren en niet inhoudelijk ergens op in te hoeven gaan, omdat je inhoudelijk nat gaat. En dat laatste doe je dus de hele tijd. Niet op de inhoud van een antwoord reageren, maar in plaats daarvan aldoor één detail proberen uit te vergroten. Ik zou het prettig vinden als je daarmee ophoudt en als een volwassene gewoon ingaat op de algemene teneur van een bericht en stopt met cherry picking van details, om zo niet je ongelijk te hoeven bekennen.

Je wou beweren dat het door jou hiervoor,volkomen niet ter zake doende bible-belt verhaal erbij halen, niks te maken heeft met het frustreren van de discussie?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:27

Pocca_Locca schreef:
Karl66 schreef:

Je wou beweren dat het door jou hiervoor,volkomen niet ter zake doende bible-belt verhaal erbij halen, niks te maken heeft met het frustreren van de discussie?

Dat heeft inderdaad niks te maken met frustreren, maar is onderdeel van de uitleg.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:38

Nog even een interessant filmpje over de mmr oftewel BMR https://youtu.be/TXpqtL0zeBc
En hier een tweeling waarvan de jongen zwaar autistisch werd nadat hij per ongeluk een extra dosis mmr vaccin kreeg dat voor zijn tweeling zusje bedoeld was. Kijk naar het verschil. https://youtu.be/O2-K6Z9jwOk
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 28-12-19 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:39

Pocca_Locca schreef:
secricible schreef:

Ja hoor het zit wel in het rvp. “ risicogroepen” ( chronisch zieken, mensen in de gezondheidszorg etc.) krijgen het gratis aangeboden.
Licht het eens inhoudelijk toe, waarom je vindt dat het een ander doel en effectiviteit dient?

Dan is het nog geen RVP...
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/infectieziekten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:52

Pocca_Locca schreef:
Nog even een interessant filmpje over de mmr oftewel BMR https://youtu.be/TXpqtL0zeBc
En hier een tweeling waarvan de jongen zwaar autistisch werd nadat hij per ongeluk een extra dosis mmr vaccin kreeg dat voor zijn tweeling zusje bedoeld was. Kijk naar het verschil. https://youtu.be/O2-K6Z9jwOk

Als jij je info alleen van onverifieerbare filmpjes haalt snap ik dat je zo ongeïnformeerd bent en als een schaapje achter de anti-vaxx goeroes aanloopt die vooral op de emoties spelen.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 15:54

Je word autistisch geboren. Dat heeft te maken met de aanleg van hersenstructuren.

En het is niet gek dat hij verschilt met zijn tweelingzusje want het zijn twee verschillende kinderen.
Mijn oom is autistisch. Dat betekend niet dat mijn moeder en andere oom en tante dus ook autistisch zijn.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:19

Hier een verhaal over een baby die een anafylactische shock kreeg na de hep.b en vit.k inenting direct na de geboorte. De artsen wilden het liever niet anafylactische shock noemen op papier, want dat betekend betalen. https://youtu.be/ITrn5VIQDuA

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:21

_lautje_ schreef:
Je word autistisch geboren. Dat heeft te maken met de aanleg van hersenstructuren.

En het is niet gek dat hij verschilt met zijn tweelingzusje want het zijn twee verschillende kinderen.
Mijn oom is autistisch. Dat betekend niet dat mijn moeder en andere oom en tante dus ook autistisch zijn.

Autisme an sich is inderdaad erfelijk. Er bestaat ook hersenschade door bijvoorbeeld inenting, dat sterk lijkt op autisme, dus noemen ze het zo.

Oke. Dus YouTube filmpjes zijn per definitie onzin. Dus dit ook https://youtu.be/i-UaZiEAAEU
Laatst bijgewerkt door Pocca_Locca op 28-12-19 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:24

Weet je Pocco Locca, je kan ook gewoon de (wetenschappelijke) bronnen uit die filmpjes halen en hier die links dan delen. Dan wordt je wat serieuzer genomen ondanks je (foute) mening.

Just a tip.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:25

Pocca_Locca schreef:

Stille meelezer meld zich even omdat mijn persoonlijke situatie mijn mening over zulke ouders wat milder heeft gemaakt. Dat eerste filmpje ga ik even niet op in, ik heb geen tijd om de genoemde onderzoeken na te kijken en kan er dus inhoudelijk even niks over zeggen. Maar het tweede filmpje wel.
Als eerste: je begrijpt dat n=1 echt totaal 0,0 bewijs levert hè? Heel sneu voor die ouders maar zo’n filmpje is puur op je gevoel spelen en qua bewijslast totaal niks waard. Er zijn talloze goede onderzoeken die geen enkele relatie aantonen tussen de vaccinatie en autisme. Wetenschappelijk gezien dus geen enkele poot om op te staan.
Daarbij zijn dit soort voorbeelden al talloze keren onderuit gehaald. Altijd hetzelfde liedje: niks aan de hand en poef ineens autistisch. Vaak waren er toch al kleine signalen die je snel mist. Of het is idd pas later merkbaar. Ook heel goed te verklaren trouwens want juist autistische trekjes worden merkbaar op dezelfde leeftijd als deze vaccinatie.

Dan het mildere stukje. Mijn dochter heeft vorige week haar bmr gehad. Dikke pech dat ze direct daarna onze griep/verkoudheid ook meepakte (loop er zelf al 2 weken mee, hardnekkige f*cker dit). Oftewel de kleine meid is er flink door van slag. Normaal een superalert en druk kind, nu een sneu hoopje met waterige oogjes. Echt totaal ander kind. Mijn verstand snapt het heel goed en maakt zich niet druk, ze trekt wel weer bij. Maar je moederhart breekt en zou het liefste alles doen om een schuldige aan te wijzen en het op te lossen. Ik ben van mezelf een zeer rationeel persoon maar heb hier toch best soms ff moeite mee. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ouders die hier minder rationeel instaan dit moeilijk aankunnen en dus om zich heen gaan slaan.
Je schrikt gewoon hoe zielig zo’n kleintje kan zijn als ze ziek zijn. En als zich tegelijkertijd ook dat autisme gaat openbaren.... tja dan is het voor jou persoonlijk al snel 1+1 is 2.... en je moederhart trekt zich weinig aan van wetenschappelijke termen als correlatie en causaal verband... (die veel mensen verstandelijk al niet kunnen bevatten....)

Ik twijfel geen seconde over wel of niet vaccineren maar ben wel ff onder de indruk van de verandering die zo’n ukkie laat zien als dat immuunsysteem echt ff aan de bak moet.
Alleen al die emotie zegt gewoon totaal niks over feiten...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:40

Pocca_Locca schreef:
Hier een verhaal over een baby die een anafylactische shock kreeg na de hep.b en vit.k inenting direct na de geboorte. De artsen wilden het liever niet anafylactische shock noemen op papier, want dat betekend betalen. https://youtu.be/ITrn5VIQDuA

Je weet dat een anafylactische shock voorkomt bij een allergie?
Dat kan dus idd gebeuren na een vaccinatie. Als je allergisch bent voor een van de stoffen. Op welk moment je hem dan ook geeft. Daarom moet er altijd een arts aanwezig zijn en noodmedicatie als er gevaccineerd wordt.

Dat kan ook gebeuren bij sommige mensen die pinda’s eten. Als je allergisch bent. Pinda’s zijn niet voor iedereen gevaarlijk.

En anafylactische shock betekent niet dat het vaccin slecht is, dat vaccineren gevaarlijk is, en het betekent zeker niet dat de vaccin producent moet betalen...
Bij antibiotica treden soms ook anafylactische shocks op.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 16:49

Zwerte schreef:

Stille meelezer meld zich even omdat mijn persoonlijke situatie mijn mening over zulke ouders wat milder heeft gemaakt. Dat eerste filmpje ga ik even niet op in, ik heb geen tijd om de genoemde onderzoeken na te kijken en kan er dus inhoudelijk even niks over zeggen. Maar het tweede filmpje wel.
Als eerste: je begrijpt dat n=1 echt totaal 0,0 bewijs levert hè? Heel sneu voor die ouders maar zo’n filmpje is puur op je gevoel spelen en qua bewijslast totaal niks waard. Er zijn talloze goede onderzoeken die geen enkele relatie aantonen tussen de vaccinatie en autisme. Wetenschappelijk gezien dus geen enkele poot om op te staan.
Daarbij zijn dit soort voorbeelden al talloze keren onderuit gehaald. Altijd hetzelfde liedje: niks aan de hand en poef ineens autistisch. Vaak waren er toch al kleine signalen die je snel mist. Of het is idd pas later merkbaar. Ook heel goed te verklaren trouwens want juist autistische trekjes worden merkbaar op dezelfde leeftijd als deze vaccinatie.

Dan het mildere stukje. Mijn dochter heeft vorige week haar bmr gehad. Dikke pech dat ze direct daarna onze griep/verkoudheid ook meepakte (loop er zelf al 2 weken mee, hardnekkige f*cker dit). Oftewel de kleine meid is er flink door van slag. Normaal een superalert en druk kind, nu een sneu hoopje met waterige oogjes. Echt totaal ander kind. Mijn verstand snapt het heel goed en maakt zich niet druk, ze trekt wel weer bij. Maar je moederhart breekt en zou het liefste alles doen om een schuldige aan te wijzen en het op te lossen. Ik ben van mezelf een zeer rationeel persoon maar heb hier toch best soms ff moeite mee. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat ouders die hier minder rationeel instaan dit moeilijk aankunnen en dus om zich heen gaan slaan.
Je schrikt gewoon hoe zielig zo’n kleintje kan zijn als ze ziek zijn. En als zich tegelijkertijd ook dat autisme gaat openbaren.... tja dan is het voor jou persoonlijk al snel 1+1 is 2.... en je moederhart trekt zich weinig aan van wetenschappelijke termen als correlatie en causaal verband... (die veel mensen verstandelijk al niet kunnen bevatten....)

Ik twijfel geen seconde over wel of niet vaccineren maar ben wel ff onder de indruk van de verandering die zo’n ukkie laat zien als dat immuunsysteem echt ff aan de bak moet.
Alleen al die emotie zegt gewoon totaal niks over feiten...[/quote]

Ten eerste beterschap voor je dochter gewenst. Je hebt natuurlijk gelijk als je zegt dat één filmpje of geval geen bewijs is. Maar zolang de gevestigde artsen al niet eens willen overwegen om een eventueel verband te onderzoeken tussen vaccins en zieke kinderen, het per definitie bij voorbaat al van tafel vegen( een erg onwetenschappelijke houding overigens) blijven we dus zitten met (filmpjes van) talloze ouders die tegen een dikke muur oplopen en hun verhaal kwijt willen. En het zijn er zo veel, dat je wel van een patroon kan spreken op z'n minst.