Ik ben transgender

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44994
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 13:04

Pien ♡♡♡♡

Altijd welkom bij mijn kleintjes maar dat is niet hetzelfde, dat snap ik.

Ik vind je heerlijk. Vergeet dat niet.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 15:01

Urbanus schreef:
Pien ♡♡♡♡

Altijd welkom bij mijn kleintjes maar dat is niet hetzelfde, dat snap ik.

Ik vind je heerlijk. Vergeet dat niet.


Altijd welkom met de hele familie...onthoudt dat goed ❤!!

BeFunny

Berichten: 11072
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:21

Ibbel schreef:
Ik vind je een Johnny Depp-uitstraling hebben. In z'n jonge en goede jaren, haast ik me er direct bij te zeggen :)) :+

Mooi en sexy dus!



Ja de Cry Baby Depp :j
Alleen het haar is anders.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:46

Afbeelding
Hireath (Giles) is prachtig. En zo te lezen ook gelukkig met zichzelf/looks, en daar gaat het om, het is een heel "gedoe" als je in zo'n traject zit. Hoe men je bejegent. Ik ben nu ruim 63, al sedert mijn 21ste FTM en gay, ben wel wat gewend in de jaren her. Ik hou er ook van soms gekke dingetjes aan/op te zetten, en mascara en zelfbruiner gebruik ik al jaren. Moet alleen weer eens naar de kapper. Nou en? foto's van paar dagen terug.
Afbeelding

Afbeelding
Ik word niet zo gauw meer kwaad in dit topic onderwerp kader, HOE men mij ook noemt. Ook als het toch pijnlijk is denk ik: Ach je weet niet beter, laat maar. PICK YOUR BATTLES vind ik wel een heel goeie. Dat ken ik maar al te goed, natuurlijk. Dat is ook een beetje afhankelijk van je karakter, en zeker ook van de tijdgeest. Ik heb er indertijd de gekste dingen mee meegemaakt, vooral in winkels/supermarkten maar om de aandacht niet extra op mijn transgendergedoe te vestigen, liet ik dat gewoon maar lopen voor wat het was. Anders werd het voor mij nóg pijnlijker. Tegenwoordig is dat anders, de normen liggen anders, personeel schrikt zich dood als je zegt dat ze je verkeerd aanspreken. verexcuseren zich, zijn al bijna bang voor een aanklacht. Dat vind ik ook weer overdreven, mensen zijn mensen en kunnen niet alwetend zijn, en weten ook niet altijd hoe ze er mee om moeten gaan. Maar ik heb echt nog wel de tijd meegemaakt dat ik in een supermarkt kwam, bij de kassa wilde afrekenen: "Kijk eens, mevrouw"
"Ik ben geen mevrouw " Kassameid kijkt op, fronst wenkbrauwen: ""Oh niet? Sorry, kijkt u eens JUFFROUW". Toen kon ik wel door de grond zakken. heb het er maar bij gelaten, stond een rij achter me die me nu allemaal stonden aan te gapen.
Andere keer - ook weer in een supermarkt - stond er zo'n verkoopster achter een standje met van die promotiedrankjes :groente- of fruitsap (in die kleine plastic minibekertjes, weet je niet)? "Mevrouw mag ik u iets vertellen over ons produkt?" Ik deed net of ik niet hoorde of ze mij bedoelde met dat "mevrouw" maar dat maakte het erger, want ze begon harder te roepen: "Mevrouwww, mevrouw... wilt u niet even gratis proeven van ons produkt!!!" Ik snauwde "NEE. En ik bén geen mevrouw!" Was ze even stil, nam me van top tot teen op en toen smalend: " O nee? Wat bent u dán, MEVROUW? de koningin?" Ik wist meteen dat ik zo'n typische overjarige heks had getroffen, en zei nog verdedigend: "Ik ben een menéér!" Toen begon ze enorm schamper en keihard te schateren en riep door alle lanen van de supermarkt: "Hahaha.. een meneer? Hoezo een meneer? Ja hoor echt niet! Whahaha. Hee, die daar zegt dat ze een menéér is!" Heb je enig idee wat dát met je doet. Ik probeerde mijn composition te houden en zei: Nu ophouden, anders dien in een klacht tegen je in. Maar dat waren andere tijden, dus ZIJ liep naar de op haar stem- tumult toegesnelde store manager en riep: " ZIJ zegt dat ze een man is, hahaha, en ZIJ wil nu een klacht tegen me indienen!" Ik werd toen verzocht de zaak te verlaten. IK ja, niet zij. Omstanders (andere klanten) schaterden, lachten me gewoon uit. Nooit heb ik meer iemand gecorrigeerd als ze mij aanspraken zoals ZIJ dat kennelijk beleefden. Het vestigt alleen maar meer aandacht op jouw situatie, dat is iets dat je nu juist niet wil: een discussie over hoe je gezien wordt/wil worden. Of dat wilde je toendertijd beslist NIET. Dit is bijna 20 jaar terug, nu heb ik dat eigenlijk nooit meer, het voordeel van wat ouder worden is dat je er ook wel meer naar je hormonale toestand gaat uitzien. In de huidige maatschappij zou dit ook heel anders worden opgepakt, je zou er iemand zelfs juridisch voor kunnen aanpakken. Men durft zulke dingen niet eens meer te zeggen, want dan zijn er altijd omstanders die zich voor de trans. of whatever, in kwestie opwerpen. En een store manager had die promotie-vrouw er uit gezet en excuses aangeboden. De tijden zijn enorm veranderd hoor. In "mijn" tijden probeerde je echt zo veel mogelijk onder de radar te blijven om niet het mikpunt van spot te worden en zo juist de aandacht op je eigen toestand te vestigen. Tegenwoordig doet men dat juist wél, omdat men weet op maatschappelijke verontwaardiging en steun te kunnen rekenen. Ik gebruik "men" omdat ik de LHBTQplusmin...weet ik veel hoe verder (kan het nooit onthouden, sorry!) gemeenschap in het geheel bedoel.The times they are a-changing... wees trots op jezelf, wear yourself with proudness. And boldness!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 17-05-23 14:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Hhilde

Berichten: 7532
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:08

Stille meelezer…

Hireath is werkelijk prachtig. Ik kreeg inderdaad ook Johnny Depp jongere jaren vibes.

En Terpentijn, dat zijn verschrikkelijke ervaringen. Niemand zou dat mogen meemaken.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:24

Precies Hgilde, dat zijn buitengewoon nare ervaringen die Terpentijn heeft meegemaakt.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:26

Ja joh, verschrikkelijk....... hoe pijnlijk is dat.....

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:33

Getver, zoiets blijft je altijd bij.

Overigens zie ik het „kleedkamer conflict“ nu weer overal opduiken door dat incident tijdens de toespraak van Kaag.

Ik vraag me af wanneer men inziet dat ipv ruzie maken over 2 ruimtes er ook andere oplossingen zijn.
Wellicht is de tijd dat men zich gezamelijk moest omkleden gewoon ruim verstreken en kunnen we ook eens accepteren dat het voor ontzettend veel mensen ongemakkelijk is om zich voor anderen te moeten uitkleden. Gewoon zwembadhokjes maken overal, dan hoeft er niets meer gemekkert te worden. Je kan dan daarnaast altijd nog een universele omkleedruimte houden voor ieder die dat wil.

In de sportschool zie ik ook duidelijk dat gedeelde kleedkamers gewoon zijn tijd gehad hebben. Bijna iedereen komt en gaat met de sportkleding onder de gewone kleding en gaat thuis douchen.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:46

Terpentijn: Ellendig hoe mensen soms met elkaar omgaan. Heel erg naar en heel erg fout. Zoiets vergeet je volgens mij een leven lang niet meer. -O-

Kleedhokjes: Hetzelfde als toiletten toch eigenlijk? Gewoon cabines voor iedereen en eventueel een gezamelijke ruimte voor wie daar niet mee in zit. Zo moeilijk is dat volgens mij niet op te lossen.

Een veel moeilijkere discussie vind ik sport. Met name transvrouwen in de vrouwensport is imo geen heel eerlijke concurrentie. Maar ook voor transmannen wordt het wel heel erg lastig om met de mannen mee te komen. Een aparte klasse is stigmatiserend, een verbod op deelname discriminerend. Maar hoe lossen we dat vraagstuk het beste op? Hoe kijken met name transgender mensen daar tegen aan? Wat is volgens jullie een aanvaardbare oplossing?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:51

Sport is nooit eerlijk.
Ik zal nooit een gewichtshef wedstrijd winnen omdat ik daar de natuurlijke spieraanleg al voor mis.
Mensen zonder geld gaan geen paardrijwedstrijd winnen (geen paard).
Mensen met een suboptimale gezondheid vallen ook overal buiten.
Topfietsers zonder goede dopingarts kunnen het ook vergeten.
Deal with it denk ik dan :o
Wedstrijsport is geen basisbehoefte in tegenstelling tot gewoon sporten om de sport.

Maar zoals je al merkt ben ik totaal niet competatief ingesteld dus wat dat betreft vermoedelijk niet de juiste.

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:54

Niet enkel de wedstrijdsport, ook amateur verenigingssport en beoordelingen van sportprestaties op school zijn hier van betroffen. Dus toch wel een thema dat de discussie waard is volgens mij. Anders kan de kleedhokjes discussie ook direct in de klasse "onbelangrijk" gecategoriseerd worden. :)

Hiraeth

Berichten: 3235
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-23 14:57

Het grootste probleem is voornamelijk dat er geprobeerd wordt om een consistente richtlijn te maken voor dit soort situaties. Als je bijvoorbeeld naar testosteronwaarde kijkt, sluit je ook vrouwen uit die van nature een hoger testosteronlevel hebben. Daarnaast zit er ook een verschil in op welk moment van je leven je de transitie in gaat. Ik denk dat het een eerste stap is om te accepteren dat er geen zwart-wit oplossing mogelijk is, en dan de tijd om verder te kijken naar welke factoren voor wat voor een voordelen zorgen en hoe dat eventueel opgelost kan worden.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:58

Op school is sowieso wassen neus natuurlijk.
Mijn dochter is de ouste in de klas, daardoor kan ze harder rennen dan de meeste veel jongere.
Er is nooit iets eerlijk in de sport.

Maar ik kan me wel voorstellen dat je naast gewichtsklasses, bepaalde hormoonniveaus en spiertype groepen hanteert. Daarmee vallen dan mogenlijk nu huidige onverslabare cis-vrouwen wellicht ook in een lichte cis-mannen groep en vallen daarna tenger en klein gebouwde cis-mannen in een cis-vrouwen klasse.
Dan is het automatisch volledig irrelevant met welk onderdeel je geboren bent.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:00

Wat een ongelofelijk vernederende ervaring, Terpentijn. Hoe halen mensen het in hun hoofd om zo tegen een ander te doen -O-

Doordat het nu over sport gaat moet ik ineens denken aan Foekje Dillema. Er is een docu over haar verschenen bij Andere Tijden Sport.

https://www.ntr.nl/Andere-Tijden-Sport/ ... ON_1293632

Dat waren idd andere tijden, maar ook toen waren er twijfels over wanneer je nu feitelijk een vrouw was en wanneer een man.

Fly_high

Berichten: 3351
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:22

Ik moest aan deze dame denken https://nl.wikipedia.org/wiki/Ewa_K%C5%82obukowska nog meer een randgeval.

Ze had gewoon vrouwelijke geslachtsorganen, obv uitwendige kenmerken eerst goedgekeurd als vrouw en ook op de meest ouderwetse manier ooit zwanger kunnen worden. Maar uiteindelijk toch definitief geschorst omdat ze een man zou zijn geweest :+

soesita

Berichten: 5192
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:38

@ Sizzle: ja, in de richting van jouw idee (indelingen naar gewicht, testosteronwaardes,...) ben ik ook aan het denken. Dat is iig zo eerlijk mogelijk en het binaire denken verdwijnt op die manier misschien ook meer.

Discussies en grensgevallen in de wedstrijdsport zullen er altijd zijn, lijkt me. Maar ik denk dat de huidige indelingen op den duur onhoudbaar zullen worden omdat er steeds meer randgevallen zullen opdagen.

Wat de schoolsport betreft blijft het de vraag of er zo nodig cijfers op moeten geplakt worden. Ook als (niet zo heel handige) cis-vrouw heb ik geen goede herinneringen aan die lessen. En vaak genoeg mijn stinkende best gedaan maar slechte punten gekregen.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:42

Ik denk ook dat vrouwensport meer last heeft van misogynie en het salarisgat (op professioneel niveau) dan van transvrouwen. Als het nu zo was dat vanaf het moment van meedoen transvrouwen niets anders deden dan winnen, was het een punt, maar nu lijkt het me niet echt een heel groot probleem.

Ik denk wel dat wat Sizzle zegt, een oplossing is voor het hele probleem, van binair denken, en van mogelijke oneerlijkheden.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:46

Foekje Dillema was een vrouw met Y-chromosomen. Er was sprake van een zeldzaam genetisch mozaïek. Het staat uitgewerkt op Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Foekje_Dillema

Wat er zo schrijnend aan haar situatie was wordt in de docu belicht. Ze heeft postuum eerherstel gekregen, dat dan weer wel.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:13

Precies hierom blijf ik zeggen dat met die focus op transvrouwen ook cis vrouwen beschadigd worden. Het is toch te zot voor woorden dat mensen zich moeten gaan onderwerpen aan gynaecologisch onderzoek (iets wat in Amerika overigens gebeurt).

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:15

In Nederland werd dat dus ook gedaan. In de docu wordt gesproken over 'inwendig onderzoek'.

En dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geslachtstest

Citaat:
Sinds 1936 worden atletes bij grote internationale sportwedstrijden onderzocht op het geslacht. Van 1968 tot 1996 was deze test zelfs verplicht voor alle vrouwelijke atletes bij de Olympische Spelen. Het doel was niet alleen bedriegers te ontmaskeren, maar ook om vrouwen met een verstoorde geslachtsontwikkeling - disorder of sexual development - uit de competitie te halen. Het gaat specifiek om vrouwen die door zo’n aandoening meer testosteron aanmaken. Sportorganisaties vinden dat deze vrouwen oneerlijke concurrentie zijn voor de tegenstanders. Voor een belangrijk deel betreft het echter vrouwen die juist geheel of gedeeltelijk ongevoelig zijn voor mannelijke hormonen (Het Androgeen Ongevoeligheidssyndroom bij XY-vrouwen). Voor hen is testosteron een overbodig hormoon. Sinds 1990 zijn deze XY-vrouwen na protest weer toegelaten tot de Spelen. Bedriegers, mannen die zich uitgaven voor vrouwen, zijn overigens in al die jaren nooit via geslachtstesten gevonden.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:28

Ik vraag me af of je dit eerlijk kunt krijgen. In ieder geval niet door inwendig onderzoek, en ik schrik daar eigenlijk ook wel van dat dit gebeurt is, cq gebeurt. Als ze persé iets willen doen dan wellicht via bloedonderzoek, maar ik heb echt mijn bedenkingen of we dit moeten willen.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:32

Ja....... echt te bizar voor woorden dat dit mocht eigenlijk.

Karin

Berichten: 65340
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:32

Of dit, van de Wikipagina van Ewa Kłobukowska die Fly_high net postte:

Citaat:
Het jaar daarop in 1966 trad Ewa Kłobukowska aan bij de Europese kampioenschappen in Boedapest. Voorafgaand aan de wedstrijd waren alle dames verplicht om naakt in een rij langs een team van gynaecologen te lopen om zo te bewijzen dat ze geen man waren. Later werd dit ook wel minachtend 'de naaktparade' genoemd. Kłobukowska doorstond deze vernederende test en won in Boedapest twee gouden medailles op de 100 m sprint en op de 4 x 100 m estafette. Bovendien won ze op de 200 m een zilveren medaille in 23,4.

Werkelijk mensonterend. Overigens had Ewa ook een genetisch mozaïek met Y-chromosomen.

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:35

Ongelooflijk. Echt absoluut mensonterend.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:43

Dat is gewoon niet OK. Ook niet voor die tijd hoor.