[Centraal] Diëten en afvallen deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:14

@Matsje, bedankt voor de handige tips! Alleen ik heb ook geleerd weinig zuivel, maar toch zeg jij ontbijt yoghurt en 's avonds yoghurt. Heb je daar een bepaalde reden voor? Ook zegt mijn dieetiste dat pindakaas heel slecht is vanwege de vetten en dat fruit zeker niet onbeperkt mag vanwege de suikers. Hoe sta jij hierin? (Gewoon uit interesse hoor, ik leer graag bij)

@Hannahaapje, gelukkig dat je nog dezelfde cupmaat hebt.. Bij mij blijft er weinig van over. Vriendlief klaagde gisteren nog haha. Ik ben met -16kg van een D cup naar een kleine C gegaan en ik ben bang dat dit een Btje gaat worden :(

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:40

Gelukkig bestaan daar speciale bh's voor! En als vriendjes gaan klagen doen ze het licht maar uit! :P

Hannahaapje, tartaar is ook droog... Ik krijg dat dus niet weg zonder een klodder ketchup :P :9

Amaryllis, wat een leuk idee zo'n magnetron-ei! :D

Matsje, tips zijn altijd welkom :j Ik snap je essentie van eten volgens de natuur en vind het een prachtig idee. Jammer genoeg krijg ik het merendeel gewoon niet weg. Een ei lukt nog wel :') gekookt dan wel, gebakken vind ik te vet ;)
Dat 10x sneller draaien van je stofwisseling, onderbouw dat eens O:)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:52

Het is een misverstand dat vetten slecht voor je zijn! Olijfolie is super gezond en helpt je gewicht onder controle te houden omdat het zorgt voor een optimale werking van je spijsverteringssysteem. Tevens heeft je lijf goede vetten (noten, olie, vis) nodig om de slechte (koek, chips etc) af te voeren. Zonder goede vetten dus geen kiloverlies.

Wat die zuivel betreft: Joghurt (biologische gewone joghurt dus niet de fruit en smaakjesvarianten) kan niet zo heel veel kwaad omdat het gezuurd is waardoor bepaalde bacterieën waar je lichaam met zuiver zo'n moeite mee heeft al verwerkt zijn. Ik doe het zelf 1x per dag, dus óf ontbijt óf savonds, of soms ook helemaal niet. Wat ik bedoel is dat je savonds beter een bakje joghurt dan kan nemen ipv chips of crackers of watdan ook (koolhydraten)
Melk en kaas zijn niet zo best voor je darmen, en werkt dus weer door op je vertering en gewicht en huid en energiehuishouding enz.
Wel eens een dip na het eten? Dan heb je dus dingen gegeten, of een combinatie van dingen, waar je lijf niet tegen kan.

Pindakaas, daar zitten alleen maar goede (onverzadigde) vetten in waardoor het echt prima kan en veel energie levert. Zie hierboven de vetten-uitleg. Wat fruit betreft daar zitten inderdaad veel suikers in, maar een fruitstuk is zo gemaakt dat de vezels en andere dingen die er in zitten dit suikereffect weer neutraliseren in je lichaam. Zou je alleen vers fruitsap nemen, dan heb je puur de suikers en niet de vezels enz waardoor het zorgt voor een piek in je suikerspiegel, en dus daarna een dip --> snoepdrang. Verse jus, zeker sochtends, is dus niet zo best voor je als gedacht wordt. Beter is een hele sinaasappel eind van de middag. Qua fruitaantal zou ik voor 3, max 4 (afhankelijk van welk soort, banaan is wat anders dan 2 mandarijnen) per dag doen. Maar omdat veel mensen al amper aan 2 komen zeg ik altijd maar, leef je uit!

Ik eet bv sochtends bessen door mijn joghurt maar dat tel ik niet bij fruit op.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:04

Dais_ schreef:
Gelukkig bestaan daar speciale bh's voor! En als vriendjes gaan klagen doen ze het licht maar uit! :P

Hannahaapje, tartaar is ook droog... Ik krijg dat dus niet weg zonder een klodder ketchup :P :9

Amaryllis, wat een leuk idee zo'n magnetron-ei! :D

Matsje, tips zijn altijd welkom :j Ik snap je essentie van eten volgens de natuur en vind het een prachtig idee. Jammer genoeg krijg ik het merendeel gewoon niet weg. Een ei lukt nog wel :') gekookt dan wel, gebakken vind ik te vet ;)
Dat 10x sneller draaien van je stofwisseling, onderbouw dat eens O:)

Wat precies krijg je niet weg?

De stofwisseling werkt optimaal wanneer je lichaam veel rauwe groenten, fruit, zaden, noten onverzadigde vetten en onbewerkte granen krijgt.
Alle fabrieksproducten zijn gemaakt en bewerkt om ze voor ons lekker te maken. Echter is je spijsverteringsgestel nog gemaakt op heeel vroeger toen we nog beesten vingen en besjes plukten van de struiken. Om deze reden kan je lijf fabrieksvoedsel lastig verteren met allerlei problemen als gevolg. Niet alleen gewichtstoename maar ook slechte huid, bleekheid, donkere kringen en laag energielevel.

Echter spreken we hier over een grote industrie waar heel veel geld in omgaat, en er dus reclame gemaakt moet worden waar mensen het idee krijgen dat een product als optimel goed voor ze is, of colalight goed voor je is omdat er geen calorieen in zitten. Punt is dat je lichaam niet gemaakt is om deze toevoegingen en bewerkingen van producten te verwerken.

Hoe optimaler je systeem werkt hoe beter je je voelt en hoe minder overmatige kilo's je hebt, want een lichaam wil helemaal niet te zwaar zijn maar het kan niet anders wanneer het gevoed wordt dingen waar het geen raad mee weet.

In principe zijn alle producten zonder ingrediënten lijst goed voor je, en alles waar een waslijst aan vage benamingen in zit niet. Een wortel heeft bijvoorbeeld geen lijstje achter op. Daarnaast zit er in veel producten toegevoegde suiker (dextrose, maltodextrine, frustosesiroop enz enz), en suiker vind je lijf niet leuk (dit is een heel lang verhaal wat ik zo niet kan typen). Het zorgt niet alleen voor vetrollen maar ook voor een slechte darmwerking en een laag energielevel omdat het je lichaam verpest.

Wit brood, witte rijst en witte pasta wordt zondanig bewerkt dat er een licht zoet en makkelijk te eten product overblijft. Echter, je lichaam ziet dit aan als suiker omdat het weinig stoffen bevat waar je lijf iets mee kan. Dus -> opslag. De volkoren varianten zijn onbewerkt graan waar je lichaam (langdurige) energie uit kan putten en wat zorgt dat de darmen goed kunnen werken omdat het een herkenbaar product is voor je lijf.

Er is zoveel te vertellen over eten, en ook zoveel misverstanden helaas waardoor mensen die denken goed bezig te zijn dat helaas niet altijd zijn.
Boek van Albarda is echt een aanrader als dit onderwerp je interesseert en kost maar iets van 20 euro.

Dais_

Re: [Centraal] Diëten en afvallen deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:15

Rauwe groenten, zaden, noten en granen onbewerkt krijg ik niet weg :) Daarom zeg ik ook, een ei lukt nog wel :P

Ik doelde meer op het getal 10. Ik vind dat hoog ingezet en vraag me af waar dat getal vandaan komt. Ik zou zelf al blij zijn als het anderhalf x sneller zou gaan werken namelijk ;)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:44

Ik ben vooral een mee lezer, vind de stukjes van Matsje erg fijn. Ik probeer ook zo gezond mogelijk te eten, al merk ik dat dit niet altijd 'haalbaar' is, omdat vriendje daar anders tegen aan kijkt ;) Ik hoef ook nog 'maar' 3 kilo kwit, maar dat zijn een paar lastige ;)

Dais, ik denk dat het misschien deel ook een kwestie van wennen is en misschien dat je smaak ook verandert met de jaren. Ik lustte vroeger wel walnoten, toen een hele periode niet, en nu lust ik ze ook weer

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:49

Dais_ schreef:
Rauwe groenten, zaden, noten en granen onbewerkt krijg ik niet weg :) Daarom zeg ik ook, een ei lukt nog wel :P

Ik doelde meer op het getal 10. Ik vind dat hoog ingezet en vraag me af waar dat getal vandaan komt. Ik zou zelf al blij zijn als het anderhalf x sneller zou gaan werken namelijk ;)

Oh zo. Ik brul altijd heel enthousiast, maar hoeveel keer sneller is per persoon natuurlijk verschillend. Tot nu toe zit iedereen die ik adviseer ineens meerdere keren per dag op de wc voor een grote boodschap. Dus dat bedoel ik met 10 keer...

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:52

ais schreef:
Ik ben vooral een mee lezer, vind de stukjes van Matsje erg fijn. Ik probeer ook zo gezond mogelijk te eten, al merk ik dat dit niet altijd 'haalbaar' is, omdat vriendje daar anders tegen aan kijkt ;) Ik hoef ook nog 'maar' 3 kilo kwit, maar dat zijn een paar lastige ;)

Dais, ik denk dat het misschien deel ook een kwestie van wennen is en misschien dat je smaak ook verandert met de jaren. Ik lustte vroeger wel walnoten, toen een hele periode niet, en nu lust ik ze ook weer

Het is inderdaad afbouwen en gewenning. Ik dacht eerst ook jaa daaag maar nu ik de resultaten zie (blokjes, jaja!) motiveert dat enorm. En ik moet zeggen, ik weet inmiddels niet meer beter.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:56

Matsje, waar doe jij bijvoorbeeld je boodschappen? Kom je niet veel uit bij reformzaken ed? (duurder?)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:13

Dat vroeg ik me inderdaad ook af Amaris!
Net zoals je muesli Matsje, maak je die zelf? En brood? Of kun je die wel ergens kopen zonder toevoegingen etc?

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:40

Matsje schreef:
ais schreef:

Het is inderdaad afbouwen en gewenning. Ik dacht eerst ook jaa daaag maar nu ik de resultaten zie (blokjes, jaja!) motiveert dat enorm. En ik moet zeggen, ik weet inmiddels niet meer beter.

Blokjes wil k dan weer precies niet, vind dat niet mooi bij vrouwen. Bij mannen ook niet vaak trouwens. Maar een platte buik zou wel heel fijn zijn! :j

Ik vraag me ook wel af waar jij je boodschappen doet, of er zo'n brood ook in een 'normale' winkel te verkrijgen is :)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:31

Mooie Rode jurk Roosch!! Maar is 23kg afvallen niet een beetje veel???

En matsje jij hebt precies vertaalt hoe ik over eten denk! Bedankt daar voor. Alleen om van deze eetpatroon je leefstyle te maken is voor veel mensen wel een moeilijke stap (voor mij zelf ook). Je hebt namelijk heel veel bewerkte producten die mensen in het dagelijks leven constant nemen en je moet dus je hele eetpatroon (voeding) omgooien...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:36

Bedankt voor je lange post Matsje, heel interessant. Ik probeer zelf ook zoveel mogelijk op die manier te eten :j gelukkig ben ik gek op (rauwe) groente, heerlijk.
Alleen dat van die betere stoelgang gaat bij mij helaas niet op... heb al sinds ik een klein meisje last van darmproblemen helaas :/ Ben daardoor eigenlijk m'n hele leven al erg bewust met m'n voeding bezig, maar ik vrees dat het bij mij nooit beter wordt.

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:16

Nou, na m'n pizza van gisteravond was het dus +0,8 ten opzichte van zondagochtend. Flink balen dus.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:28

Het heeft alles te maken met motivatie. Een switch in leefstijl is voor niemand makkelijk. Uiteraard kan iedereen zelf beslissen hoe 'ver' hij of zij gaat en in hoeverre de onderdelen aanpast of toevoegt aan je huidige eetpatroon.

Boodschappen doe ik gewoon bij de Jumbo, AH, Lidl maar ook bij de natuurwinkel.
Biologische muesli zonder suikertoevoeging verkoopt de HEMA voor 2 euro per zak. Verder haal ik mijn noten bij de turkse supermarkt hier in de stad, daar zijn ze niet duur en niet geroosterd of gezout/gezoet.

Bij de AH en Jumbo heb je een biologische lijn die prima is, daar neem ik de joghurt en vlees/ vis van. Ook eet ik vleesvervangers maar deze zijn helaas wel bewerkt.
Groenten en fruit doe ik niet biologisch. Het zou wel beter zijn maar ik vind dat momenteel te duur.

Bij AH en Jumbo verkopen ze biologische rijstwafels, deze zijn de enige die van zilvervliesrijst zijn en daarmee een verantwoord tussendoortje. Pindakaas alleen Calve, met de bruine dop. Dat is werkelijk de enige pindakaas zonder toegevoegde suikers!
En de Wasa Sport crackers (rogge volkoren) en spelt/dinkel crackers doen het ook goed. Gewoon bij supermarkt.

Brood: Bij Jumbo heb je 100% speltbrood. Desembrood is bij de natuurwinkel verkrijgbaar maar daar ben ik zelf niet zo gek van. Schijnt wel de uitkomst bij darmproblemen te zijn.
En anders gewoon volkorenbrood van de bakker of supermarkt, maar dan kijk ik op de sticker wat er in zit (meestal dextrose) of ik vraag het.

Als voorbeeldje wat ik vandaag heb gegeten, dit is een thuis studie dag. Ben ik de hele dag weg dan ziet het er wel anders uit.

Ontbijt: Biologische joghurt (Jumbo) met amandelen, gebroken lijnzaad (zonnatura bij de Jumbo) gedroogde goji bessen (natuurwinkel) en een beetje muesli (Hema)
Tussendoor: een appel. (Normaal eet ik wat meer tussendoor maar ik had laat ontbeten)
Lunch: Zilvervliesrijst met champignons, taugé, paprika, peterselie, rode peper (Gebakken in olijfolie) en een gekookt ei.
Tussendoor: 2 mandarijnen
Avondeten: Biologische kip (AH)gebakken in olijfolie en rozemarijn met gestoomde sperziebonen met nootmuskaat en wat gesneden komkommer
en dan neem ik straks nog wat fruit.

Op dagen dat ik heb les gegeven (sport) eet ik savonds nog 2 crackers met beleg.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:36

In het weekend eet ik trouwens gewoon een koekje en een chipje en drink ik wijn. Maar dat neem ik echt als extra, en niet als vervanging van normaal eten. Ik denk dat het daar bij veel mensen ook fout gaat, dat ze geen zin hebben om eten te maken en dan maar een zak chips opeten. Als ik dat nu een weekend doe ben ik meteen 2 dagen beroerd en misselijk en aan de diarree.

Oh en rustig eten, goed kauwen, stoppen als je voor 80% vol zit en niet drinken tijdens eten. Daarna eventueel kleine beetjes.
Verder kan het helpen om sochtends als je op staat een groot glas lauw water (uit de waterkoker niet warm water uit de kraan) te drinken om je stoelgang goed op gang te krijgen. Snachts droogt dat uit namelijk.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:46

Ik wil minder gaan snoepen en meer gaan sporten (train ik meteen voor de dam tot dam in september waar ik aan mee ga doen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:04

Ik liep straks even bij de jumbo binnen en waar liep ik tegenaan met mijn snufferd? Een promoding van Quinoa! Dus gelijk een zakje meegenomen en een half kopje met een beetje kaneel gekookt. Morgenvroeg ga ik het in de yoghurt proberen.

Schrok trouwens wel van het aantal calorieen..... :=

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:06

Davina21 schreef:
Mooie Rode jurk Roosch!! Maar is 23kg afvallen niet een beetje veel???

En matsje jij hebt precies vertaalt hoe ik over eten denk! Bedankt daar voor. Alleen om van deze eetpatroon je leefstyle te maken is voor veel mensen wel een moeilijke stap (voor mij zelf ook). Je hebt namelijk heel veel bewerkte producten die mensen in het dagelijks leven constant nemen en je moet dus je hele eetpatroon (voeding) omgooien...

Als ik op -23 zit heb ik een gezond gewicht, nu dus nog 14 te gaan!

(Ik lees straks even uitgebreid bij, zit op werk mobiel te bokken)

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:17

Amaris schreef:
Ik liep straks even bij de jumbo binnen en waar liep ik tegenaan met mijn snufferd? Een promoding van Quinoa! Dus gelijk een zakje meegenomen en een half kopje met een beetje kaneel gekookt. Morgenvroeg ga ik het in de yoghurt proberen.

Schrok trouwens wel van het aantal calorieen..... :=

Quinoa schijnt heeeeel veel goede stoffen en eiwitten te bevatten! Top spul dus. Als je er 2 opscheplepels van neemt hoef je je over de calorieën niet zo'n zorgen te maken hoor.

Jumbo is echt een goede supermarkt, verkoopt steeds meer alternatieve producten.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:09

X_Michelle_X schreef:
Ik wil minder gaan snoepen en meer gaan sporten (train ik meteen voor de dam tot dam in september waar ik aan mee ga doen)

Ja ik wil ook meer gaan sporten. Met me moeder ga ik zwemmen, alleen nog even uitzoeken wanneer in de week. Wat voor sport ga jij doen?

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:17

Wow wat een verhalen..

Een boete omdat je je niet aan de cambridge regels houd? is toch stom je doet het toch voor jezelf?

Heb vanavond wel ECHT een dipje gehad..
Vriendin van mij at hier, spek met aardappelpuree en erwtjes en worteltjes.. Zij wilde heel graag dat ik mee zou eten want ik was niet gezellig als ik dat niet deed omdat ik mijn shake al op heb voor zij haar vork in haar vlees heb enzo..
Wou zo graag n stukje kip eten of een eitje.. maar heb het niet gedaan en ben echt trots op mezelf!

Heb met mezelf afgesproken als er 10 kilo af is, mag ik iets eten.. eitje, of kipfiletje wat weet ik nog niet maar in ieder geval iets.:)

Heeft iemand die cambridge doet een tip voor de kerst?
Mijn ouders willen gourmetten.. Ik heb zowiezo mijn eerste eetweek uitgesteld tot de kerst.. maar ja wat kan ik het beste doen?
Mee doen en gewoon een paar kleine stukjes kipfilet en sla eten?
Of een cambridge recept, en zo ja weet iemand dan een lekker cambridge recept?

Succes allemaal, hoeveel wilt iedereen kwijt, is iedereen al kwijt en hoe lang zijn jullie al bezig?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:18

Pb me even je e-mailadres, Lindsay! Heb een riks aan recepten voor je liggen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:49

Mag ik me ook melden of hoor ik hier niet? Ik wil namelijk graag aankomen! Dus dat is ook 'opletten', toch? En dieten?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:34

Geen flauw idee eigenlijk Sheran. :o
Ik heb zoooooo'n trek in chocolade maar ja.