In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Re: In therapie, wie nog meer?? Elkaar ondersteunen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:15

Bij de kennismaking zei hij dat ik waarschijnlijk 2 vormen van PTSS heb, de acute en die op lange termijn. Hij vermoed ook dat ik een bepaalde vorm van hyperventilatie heb.

Aan de ene kant ben ik zo benieuwd voor straks, aan de andere kant schrikt het me ook af omdat het in mijn ogen een beetje de laatste redding is en de gedachte: "wat als ook dit niet helpt?" kan ik maar moeilijk van me af zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:19

Goh, klinkt echt exact als mijn verhaal :+

Die gedachte had ik ook, uiteindelijk van me af kunnen zetten en over me heen laten komen. Ik ben er echt onwijs blij mee.

Heb soms nog een periode van verhoogde onrust, nachtmerrie's maar dan weet ik dat ik weer even wat rustiger aan moet doen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:43

Shanelle sterkte met EMDR.

Ook ik heb EMDR gehad en heb er heel veel baat bij gehad (trauma bijna doodervaring, shock in ambulance tijdens spoedig naar ziekenhuis midden in de nacht). In het begin werd het alleen maar erger maar door er elke week weer mee geconfronteerd mee te worden, over te praten, het weer her te beleven, krijgt je trauma een plekje en wordt het draagbaar.

Hier vandaag een mailtje gestuurd naar mijn therapeute over hoe ik me nu voel. Was voor mij heel onwennig omdat ik het normaal aan mijn psychologe deed, wat vertrouwd voelde. Gelukkig had mijn therapeute daar begrip voor en wil mij ook graag helpen. Heb toch maar een afspraak gemaakt voor een rondje EFT.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:00

Shanelle hoe is het gegaan?

Fijne mail terug gekregen van mijn therapeute. Ze begrijpt dat het voor mij onwennig is om zo open te zijn. Maandagmiddag kan ik terecht voor een rondje EFT.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:58

Goh ja, ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken eerlijk gezegd. Ik vind het in de eerste plek erg vermoeiend, vooral voor de ogen/hersenen en werd er soms een beetje duizelig van. De man waar ik bij ga, werkt met een toestel met lichtjes ipv gewoon met de handen. En die lichtjes staan vrij ver uit elkaar waardoor het dus best 'intensief' was.

We hebben aan 1 beeld met gevoelens etc gewerkt. Ik merkte wel dat ik het beeld in mijn gedachten anders begon te zien, nl. dat ik het niet zozeer meer zèlf meemaakte, maar het eerder van op een afstand stond te bekijken. De bijhorende fysieke verschijnselen kwamen ook echt een stuk minder naar voren naarmate de therapie verder ging. Maar ik heb absoluut niet het gevoel dat ik er nu van af ben ofzo. Ik heb enkel een beetje meer ademruimte gekregen in mijn hoofd op dit moment - en daar ben ik zelfs al blij mee.

Op een gegeven moment werd het van out of the blue wel plots een beetje heavy. Er kwam een beeld/gedachte/gevoel/... van iets wat lang geleden is gebeurd en wat totaaaaal niks te maken heeft met de angsten en onrust die ik nu ervaar en waarvoor ik nu in behandeling ben. Het overviel me ZO dat ik zelfs mijn tranen even niet binnen kon houden. Heel bizar...

Volgende week moet ik terug en hij vermoed dat het daarmee eventjes voldoende zal zijn. Ik ben benieuwd... Gisteren ging ik in ieder geval met een vrij gerust gevoel naar huis. Ik heb ook heel goed geslapen vannacht, viel als een blok in slaap en ben niet vaak wakker geworden.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:12

Wil wel geloven dat die lichtjes intensief zijn. Ik kreeg een koptelefoon op met piepjes waardoor je meer in jezelf komt.
En dat je er nu niet van af bent wil niet zeggen dat het niet goed hebt gedaan. Dat je ademruimte hebt gekregen is alleen maar goed. Het zal draagzaam worden; helemaal wegnemen zal het nooit.

Wel fijn dat je goed hebt geslapen. EMDR is wel vermoeiend.

Fijn dat je volgende week weer een afspraak hebt staan.

Mijn EMDR heeft 6 maanden geduurd en dan 2x in de week. Vond het behoorlijk heftig maar heeft me wel enorm geholpen.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:18

nou ik heb 20 feb een afspraak met ggz. komen ze om 9 uur 's ochtends ;(
voel me 's ochtends altijd zo'n wrak gaat niks worden denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:22

claudiadvx schreef:

Je kunt t ook zo zien dat je het dan maar gehad hebt en dat ze je meteen op t slechtst van de dag zien.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:27

Joolien schreef:
claudiadvx schreef:

Je kunt t ook zo zien dat je het dan maar gehad hebt en dat ze je meteen op t slechtst van de dag zien.

Zo dacht ik er dus ook over ;)

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:40

echt wel op het slechts van de dag haha. ik zie mezelf al als geest naar beneden lopen

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:56

Inderdaad, en je vooral niet beter voordoen dan hoe je je voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:59

_Jorine schreef:

Haha daar was ik ster in :D Alleen prikte ze daar vrij snel doorheen op therapie _O-

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:03

haha dat doe ik ook altijd hoor! en ik kan dat niet 1 2 3 veranderen maar ik zal mn best doen!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:00

claudiadvx schreef:

Wel fijn dat je eindelijke een afspraak hebt en er hulp komt!

Miranda40 hoe is het met jou momenteel? En met je herstel en thuis?

_Jorine hoe is het met jou? :)

Hier gaat het heel erg met ups en downs. Helaas de afgelopen week meer downs dan ups.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:36

hier net zo. nu het weer weet om geslagen in kom ik niet meer buiten.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:48

Joolien schreef:
_Jorine schreef:

Haha daar was ik ster in :D Alleen prikte ze daar vrij snel doorheen op therapie _O-

Hier ook. Ze kon het al aan mijn gezicht zien als ze mij kwam halen in de wachtkamer.

Pink vervelend meid. En dan is het vandaag nog zo'n regenachtige dag.

Hier gemengde gevoelens. Ben blij dat ik maandag naar mijm therapeute kan maar ik mis mijn psychologe nu enorm.

_Jorine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 22:21

@ PINK: Ja met mij gaat het goed! Lekker druk met school, stage, projecten etc. Vind lang niet alles leuk, maar ik heb tenminste iets te doen en daar gaat het me vooral om. Kan alleen niet wachten tot ik (hopelijk) in juli mijn diploma krijg en op mezelf kan gaan wonen :j

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 23:22

claudiadvx schreef:
hier net zo. nu het weer weet om geslagen in kom ik niet meer buiten.

Zou ondanks het weer toch even naar buiten gaan. Al is het onder een paraplu. :) Dan heb je toch even wat frisse lucht en is beter dan de hele dag binnen zitten. Daar wordt je alleen maar meer depri van.

_Jorine schreef:
@ PINK: Ja met mij gaat het goed! Lekker druk met school, stage, projecten etc. Vind lang niet alles leuk, maar ik heb tenminste iets te doen en daar gaat het me vooral om. Kan alleen niet wachten tot ik (hopelijk) in juli mijn diploma krijg en op mezelf kan gaan wonen :j

Duimen dus dat je in juli je diploma krijgt en op jezelf kan gaan wonen. :) Tot die tijd even doorbijten dus..

Miranda40 schreef:
Pink vervelend meid. En dan is het vandaag nog zo'n regenachtige dag.

Hier gemengde gevoelens. Ben blij dat ik maandag naar mijm therapeute kan maar ik mis mijn psychologe nu enorm.

Precies, de regen maakt mijn humeur dan niet beter. Maar ben er even uitgeweest en dat doet een mens toch altijd wel even goed.

Hoe komt het dat je je psychologe zo mist? Kan je het wel vinden met je therapeute?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:00

morgen ga ik er een hele middag uit dus haal het dan wel weer in haha.
gister had ik een echte dip dag voelde me gewoon leeg:( herkend iemand dit?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 00:44

Ik herken veel in wat jullie zeggen.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:07

PINK schreef:
Hoe komt het dat je je psychologe zo mist? Kan je het wel vinden met je therapeute?

Lang verhaal maar het komt er op neer dat ik vanaf 2006 heel veel heb meegemaakt op zwangerschapsgebied; mijn psychologe heeft mij daarin altijd bijgestaan maar op een andere manier dan dat een psychologe eigenlijk zal moeten doen (zoek maar eens op overdracht psychologe). Zij kenden mij door en door; had maar een half woord nodig. Nu dat ik alles min of meer een plek heb kunnen geven, zijn er altijd van die momenten dat je weer even wordt herinnerd als er is gebeurd, er iets voorbij komt dat je dan doet denk aan. Om die emoties te laten stromen ben ik door mijn psychologe weer in contact gebracht met mij EFT-therapeute (ik heb bij haar 20 weken lijfspraak gehad.) Aangezien ik daar zo goed op reageer helpt zij mij als ik daar behoefte aan heb. Zo krijg ik weer ruimte in mijn lijf, voel ik me weer opgeruimd en rustig in mijn hoofd. Ik kan het dus wel vinden met mijn therapeute, zij staat er zelf ook van te kijken hoe goed dit bij mij aanslaat (zij geeft alleen maar in groepen deze manier van therapie) alleen is het voor mij moeilijk om dingen te zeggen die ik altijd alleen maar mijn psychologe heb toevertrouwd, die je ook niet even met andere wil delen. En op dat punt zit ik momenteel.

Daar komt nu ook bij dat de gesprekken die ik bij mijn psychologe heb, moeten gaan afronden (loop als 7 jaar bij haar). Eigenlijk kunnen ze niets meer voor mij betekenen. En dat klopt ook wel hoor. Heb 2 opnames gehad en veel van geleerd. Een rugzakje zal ik altijd bij me dragen. Vind het ook wel fijn dat er nu iemand is die mij met een therapie die goed bij mij aanslaat zo nu en dan wil helpen als het even niet gaat. Maar goed neemt niet weg dat ik het super moeilijk vind om iemand te moeten loslaten die veel voor je heeft betekend.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:09

PINK schreef:
Miranda40 hoe is het met jou momenteel? En met je herstel en thuis?

Herstel gaat natuurlijk altijd langzaam :D Nee het valt me vies tegen. Denk al een heleboel te kunnen maar helaas. Heb nu een trapfietsje te leen waarop ik elke dag 2x 10 min mag fietsen. Verder 3x per dag mijn overige oefeningen. Het heeft gewoon tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:36

Miranda, ik wil het niet banketstaaf laten klinken en ik weet natuurlijk niet alles van je, maar soms krijg ik het idee alsof je teveel op anderen blijft hangen, dat je niet op jezelf durft te vertrouwen. Je bent ook zo snel van slag daarmee, is het niet eens tijd om de rug te rechten en een goede stap voorwaarts te maken? Of is er iets dat je daarin belet?
Ik bedoel het nogmaals niet gemeen maar dit vraag ik me gewoon af. :)

Met mij gaat t ook weer even minder, ik zit heel erg in dubio met mezelf, lichamelijk gaat t namelijk weer wat slechter, vaak 'niet lekker', veel kwaaltjes en dingetjes en lusteloos en daar baal ik ontzettend van. Aan de ene kant moet ik misschien maar weer naar de ha maar aan de andere kant ben ik bang en weet ik bijna wel zeker dat er toch niks aan de hand is. Dus ik moet daar zelf weer uit krabbelen en ook uitvinden of het met stress te maken heeft, wat niet geheel ondenkbaar is omdat ik echt een hele lstige baan heb. Pfff zo lastig.

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 14:02

Joolien iedereen mag zijn mening geven en ik vind alleen maar fijn dat je die geeft ;) alleen als het zo makkelijk zo gaan zou ik het ook zeker gedaan hebben.
Mijn vertrouwen is de afgelopen jaren ook ontzettend beschadigd, beslissingen die andere voor je hebben genomen die verkeerd uitpakte. Je gaat dan heel erg aan jezelf twijfelen met 2x een poging gedaan te hebben tot..............vervolgens een kindje verloren.......elk jaar is er wel wat gebeurd en om dan je vertrouwen weer te herpakken is een lange weg. Je moet iedere keer weer van ver komen. Mijn psychologe heeft mij dat vertrouwen wel kunnen geven dat ik het kon en dat is haar ook voor een groot gedeelte gelukt. Alleen komt iedereen wel eens op een punt dat het weer even minder gaat, je uit balans raakt en om ook daar goed uit te komen is deze therapie voor mij de oplossing. En waarom zou ik die dan niet pakken als ik van mezelf weet dat dat het beste voor mij is?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:28

wie van jullie neemt ook heel snel dingen van anderen op zijn schouders? ik zit ook heel snel met dingen die tegen me gezegd worden ik vind dit zo'n slechte eigenschap van mezelf