Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:10

Ik blijf me enigszins verbazen dat jullie de pomp allemaal zo vervelend vinden. Mij lijkt me dat juist ideaal! Ieder z'n eigen ding hoor verder, ben alleen verbaasd.
Overigens zou ik wel de pompontwikkelingen in de gaten houden. Ik weet bijvoorbeeld dat de nieuwe pomp+sensor van Medtronic 'predictive low glucose control' heeft: de pomp maakt een berekening van welke kant je glucose op gaat in de toekomst, en als je dreigt te laag uit te gaan komen geeft hij een waarschuwing en kun je tijdelijk je pomp uitschakelen om een hypo te voorkomen. En hetzelfde zijn ze mee bezig voor hypers. Lijkt mij een erg prettige functionaliteit, maar dat gaat natuurlijk wel alleen met de pomp+sensor en niet met spuiten.

Oh, het is trouwens niet zo dat ik vind dat iedereen op Medtronic spul over moet hoor ;). Alleen omdat ik daar werk weet ik beter wat hun ontwikkelingen zijn dan die van de andere pompmaatschappijen.

pipo

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:46

Die heeft dan dus een 24 uurs meter ingebouwd, of zie ik dat verkeerd?
Willem heeft een pomp, maar 1 zonder slangetjes enzo. Een plakopei :D
Willem wil geen slangetjes, maar ook geen toeters en bellen die afgaan, wordt ie vreselijk humeurig van :o (in mijn ogen, maar ik heb makkelijk kletsen, een teken van niet accepteren) Hij wil geen sirenes enzo :+

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 18:23

Ik heb drie jaar de pomp gehad maar ben zoooo blij dat ik weer mocht gaan spuiten..

Mijn suiekr werden er niet beter van ik kon niet tegen de canules die gingen na een paar uur al irriteren met gevolg vele ontsteking plekjes op mijn buik, het feit dat ik toch 24 uur aan dat ding vast zat begon ook te irriteren.

Soms wist ik niet waar ik de pomp moest laten met kleding met slapen had ik er altijd last van nu ja ga zo maar door :o

Ik ben weer heel blij met mijn oude vertrouwde spuitje.. ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:35

Ja, je hebt dan naast de pomp ook een 24 uurs sensor. Is helaas niet ingebouwd, dat kan (nog) niet vanwege dat je te dicht op de insuline spuitplaats zit, waardoor de glucosewaardes op de plaats van je pomp over het algemeen flink lager zijn dan in het echt. Dus je loopt dan wel weer met 2 dingen rond, da's het nadeel.
De sirenes beginnen ze zich hier nu pas te realiseren dat dit misschien vervelend voor de gebruiker is :+ dus daar gaan ze nu naar kijken, hoe ze dat het beste kunnen verminderen. Het moeilijke daarmee is dat de overheidsinstanties die de veiligheid van apparaten moeten controleren het niet acceptabel vinden als een apparaat zelfstandig beslissingen neemt over wat wel en niet gemeld wordt. Dus worden alle waarschuwingen met signalen doorgegeven (bijv zowel een waarschuwing voor 'predicted high' als een waarschuwing voor 'high' tegelijkertijd :S) en dat is inderdaad om gek van te worden. Hopelijk wordt dat in de volgende generatie pompen flink verbeterd.

Als je last krijgt van de canules kan ik me voorstellen dat je weer terug wilde! Dat is inderdaad erg vervelend en ook bijna niks aan te doen. Het kan zelfs zijn dat je suikers niet verbeterden op de pomp omdat je daar ontstekingen van kreeg. Dan is spuiten inderdaad een betere oplossing :).

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:44

Goede uitleg over waarom geen ingebouwde glucosemeter. NOOIT bij stilgestaan! Maar zijn er dan geen mogenlijkheden om het aan de andere kant van het ei te doen? (ik heb het nu even over de omnipod, die ken ik)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:57

Sofy schreef:
Ik blijf me enigszins verbazen dat jullie de pomp allemaal zo vervelend vinden. Mij lijkt me dat juist ideaal! Ieder z'n eigen ding hoor verder, ben alleen verbaasd.
Overigens zou ik wel de pompontwikkelingen in de gaten houden. Ik weet bijvoorbeeld dat de nieuwe pomp+sensor van Medtronic 'predictive low glucose control' heeft: de pomp maakt een berekening van welke kant je glucose op gaat in de toekomst, en als je dreigt te laag uit te gaan komen geeft hij een waarschuwing en kun je tijdelijk je pomp uitschakelen om een hypo te voorkomen. En hetzelfde zijn ze mee bezig voor hypers. Lijkt mij een erg prettige functionaliteit, maar dat gaat natuurlijk wel alleen met de pomp+sensor en niet met spuiten.

Oh, het is trouwens niet zo dat ik vind dat iedereen op Medtronic spul over moet hoor ;). Alleen omdat ik daar werk weet ik beter wat hun ontwikkelingen zijn dan die van de andere pompmaatschappijen.

Ik heb een pomp die kan comuniseren met een sensor. Alleen de sensor word niet vergoed en kost meer dan 300 euro in de maand en dat kan ik niet opbrengen helaas.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:20

Sensor aan de andere kant zijn ze inderdaad wel aan het kijken of dat kan, maar dat is voor het lichaam nog steeds redelijk dichtbij dus heb je nog steeds de extra invloed van de insuline. Plus dat de meeste patienten liever maar 1 naald zouden hebben voor zowel sensor als infusie, dus volgens mij ligt de nadruk momenteel op onderzoeken of ze dat voor elkaar kunnen krijgen, bijvoorbeeld door de waardes die ze dan met de sensor meten te compenseren voor het feit dat je in de infusie-plaats zit. Maar ik ben bang dat het nog eventjes gaat duren voordat dit werkt.

Dat de sensoren niet vergoed worden kan ik echt wanhopig van worden, zo ontzettend stupide! Die dingen zijn gewoon echt ontzettend handig. Ik ben heel hard aan het hopen dat zodra de sensoren nog iets betrouwbaarder worden en zodra ze iets langer meedraaien, ze alsnog in het basispakket worden opgenomen voor vergoeding.
En zodra er meer onderzoeken naar buiten komen dat het 'predictive low glucose control' aspect van de pomp goed werkt, zullen de sensoren ook wel gemakkelijker vergoed gaan worden. Probleem is nu dat de sensor alleen vergoed wordt als het de uitkomsten van diabetes verbetert, dus als het HbA1c drastisch omlaag gaat of als het aantal hypo's verminderd. HbA1c omlaag gebeurt al wel, maar aantal hypo's nog niet echt. Maar met de nieuwe predictive low glucose control gaat dat hopelijk ook omlaag, en dan wordt het voor zorgverzekeraars steeds moeilijker om de sensoren niet te vergoeden. Maar daar gaat helaas wel weer een aantal jaar overheen (zeg een jaar of 4/5 meestal).

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 20:24

Ja ik denk dus echt dat ik er baat bij kan hebben. Maar helaas kom ik niet in aanmerking. Terwijl ik binnen nu en een aantal jaar graag aan kinderen wil beginnen maar mijn hba1c ligt nu gemiddeld rond de 9,5 waardoor kinderen nu dus niet mogelijk zijn.
Ze zeggen werk eraan en dat doe ik maar geen resultaat. Dus baat heb ik er zeker bij denk ik. Maar toch mag het niet. Baal ik echt van.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:44

Wel interessante ontwikkeling wat betreft de pomp, ik denk toch dat dat met een paar jaar wel een superoplossing kan zijn!
Ik heb me ook verdiept in de omnipod, lijkt me ook wel een mooi ding, maar nu met spuiten heb ik een hba1c van 6.8 dus ik mag niet klagen, dus heb ik zoiets van waarom veranderen als het nu goed gaat?
Ik vind het wel een vervelend gevoel om de hele dag zo'n ding op je lijf te hebben, dat vind ik wel een groot nadeel van de pomp.

magriet schreef:
ik ben van de insulatard afgegaan door een onderzoek. Verschil tussen lantus en levemir.

Wat voor onderzoek??

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 11:40

Paardje is thuis !! ikke blij ;-) nu even de aandacht naar mijzelf richten want de suikers zijn hopeloos...

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:19

Fijn dat je paard weer thuis is Tootje!
Weet trouwens iemand wanneer de griepprik weer gehaald moet worden? Heb nog geen brief gehad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:21

Wat fijn tootje!!

meikemarieke, bij mij is dat altijd begin november. Krijg redelijk kort van te voren een brief.

Wat apart dat er nog insulatard gespoten wordt?! Ik heb dat jaren gedaan, maar een paar jaar terug ben ik overgezet naar Levemir en Novorapid omdat de insulatard eruit zou gaan :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:25

Ja hoor, is nog steeds verkrijgbaar!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:29

Lekker dan....
Die beviel mij persoonlijk beter. Aangezien ik best nog wel eens tussen door iets eet :o vond ik een mix prettiger dan nu voor iedere maaltijd spuiten.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:30

Maar insulatard is toch geen mix??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:35

Zit ik nu alles door elkaar te halen..... (ben er inmiddels alweer 5 jaar vanaf) Dacht echt dat dat iets van 70% langwerkend en 30% kortwerkend was?!?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:36

chips...... ben in de war met Mixtard.... :o

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:47

haha al die insuline soorten ook , ik zit net te denken dat ik ooit tig jaar geleden varkensinsuline had rook ook naar varkens weet ik nog als kind zijnde (kan ook zijn dat mijn vader dat mij heeft wijsgemaakt maar dat kan ik mij nog herinneren )..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:49

:D Die kan ik me ook nog wel herinneren! (alleen niet de geur)
En als ik dan denk aan die doodenge glazen spuit met naald waarme ze nu nog koeien injecteren......... %)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:56

ja !! die heb ik pas van mijn vader gekregen die vond hem op de zolder hij heeft nu een plekje in de kast inderdaad en die naalden die altijd bot waren en dat uitkoken van de spuit jemig er komt van alles weer boven haha

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:58

:') Mijn moeder heeft dat allemaal ook nog bewaard! Kunnen wel een museum oprichten :+
Kan me ook goed voorstellen dat het voor haar ontzettend moeilijk was om haar dochtertje (2) te moeten spuiten met zo'n vee spuit.....
Wat zijn we er op vooruit gegaan zeg!
En echt alles afwegen vroeger! Ook allerlei dingen suikervrij, terwijl nu juist gebleken is dat die sorbitol slechter is dan af en toe gewoon iets met suiker }:0

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:20

ik zit hier ook met een grijns op mijn gezicht , vanwege mijn pa vroeger. ijzeren potje waar alchohol inging en je naalden inhingen, spuit in het midden. bij gebruik er opschroeven enz.

Hee tootje, fijn dat ie thuis is! weten ze nu wat of blijft t hocusspocus? Nu Tootjetijd ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:22

:D En toen moest je nog met een wattenbol en alcohol je spuitplek schoonmaken voor het spuiten :P

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:03

Nou ja, even je spuitplek ontsmetten kan op zich nog steeds geen kwaad hoor, net als dat je eigenlijk je vingers moet ontsmetten voordat je je BG meet ;). Dat laatste is overigens met name zodat je geen suiker-residuen op je vingers hebt die je meting kunnen beinvloeden. Je kan je voorstellen dat als je net een sappige perzik ofzo hebt gegeten, dat er dan nog wat sap op je vingers kan zitten en dat je dan opeens heeeeeel hoog zit :D.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:25

De griepprik is meestal rond eind oktober/begin november volgens mij. Wij hebben ze in de apotheek waar ik werk ook nog niet binnen.

Het onderzoek waar ik een aantal jaren geleden aan mee heb gedaan is dat ze goed wilden uitzoeken wat nu de verschillen tussen levemir en lantus precies waren. OA is daar uitgekomen dat 1x dgs lantus spuiten vaak niet genoeg is doordat het minder dan 24 uur werkt.