B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:33

Glossi schreef:
love_western schreef:

Deze arts heeft genoeg onderzoeken bij mij gedaan. Kwam er 8 jaar geleden voor een zeldzame tumor. Deze is gelukkig verwijdert.
Maar 2 jaar terug ontdekte ik nieuw bultje. Dus weer allerlei onderzoeken etc. Toen bleek ik b12 te kort te hebben. En tumor was niet actief. Dus Tummie de 2de mag voorlopig blijven zitten.

En wou zelf ook geen onderzoeken meer.

Wat ik bedoelde. Veel artsen kijken of willen niet verder kijken omdat dat het makkelijkst is voor hun. Zo zitten (de meeste) artsen helaas in elkaar. Als je de oorzaak weet kan het zijn dat je het anders moet aanpakken. Je kunt ook bijv. een auto immuun ziekte hebben waar je niets van af weet. Je hoeft ook niet allemaal onderzoeken te doen. Bloed prikken is eigenlijk voldoende.

Myrthe, gewoon naar je huisarts gaan. B12 tekort kan zoveel klachten veroorzaken. Je bent bang dat er iets uit een onderzoek komt maar niet bang om langer met je klachten rond te lopen? Je kunt er beter op tijd bij zijn voor je klachten erger worden. Als je het eng vind om alleen te gaan kun je best je moeder, vader of een vriendin mee nemen naar de huisarts.

Deze arts werkt in het UMCG Groningen. En ze hebben mij op vanalles getest met bloedprikken. En daar kwam alleen uit B12 te kort, ijzer gebrek. En dat mijn tumor niet actief was.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 09:54

Hoi Allemaal,

Ik meld me hier ook maar even, want ik ben benieuwd naar jullie mening.
Ik heb een B12 tekort met een waarde van 107. Hierbij ook veel neurologische klachten. Ik ben vegetarisch, maar krijg dus wel zuivel binnen, melk, eieren, kaas, joghurt etc.
Mijn Huisarts heeft me geadviseerd om een B12 supplement pillen te slikken van 1000mg per dag. Nu vraag ik mij af of jullie dit logisch lijkt of dat injecteren logischer zou zijn? Werkt injecteren sneller dan pillen? Wat vinden jullie van het advies? Ik hoor namelijk overal dat je met deze waarde injecties hoort te krijgen, hoe denken jullie hierover?

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:32

Wat ik begrepen heb zijn injectie's beter omdat als je een opname probleem heb je niks aan pillen heb. Die neem je niet of onvoldoende op. Vind 107 wel erg laag en zou zo wie zo op de spuiten aandringen. Injectie's duurt toch wel even voordat je het merkt, echte verschil kon ik 3 maanden later merken. Het verbeterert wel hoor met de spuiten in het begin. En inderdaad je hoort gewoon spuiten te krijgen met de waardes die jij heb! Kijk anders even op http://www.stichtingb12tekort.nl daar staat veel meer info.

Ik ben helaas mijn baan kwijt...werd niet verlengt...te veel ziek geweest. Maar kon er ook niks aan doen ben voor de spuiten erg ziek geweest omdat mijn B12 schokkend laag was.. Zei al probleem is opgelost maar ja , ze snappen em niet echt..

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:37

Dank je Malkesta! Ik verwacht niet dat ik een opnamestoornis heb, maar ookal ben ik vegetarier zou dat alsnog wel kunnen. Maar injecties dan zoiezo beter in het begin begrijp ik. Wat waren jouw waardes als ik vragen mag? Sterkte met het verlies van je baan, jeetje dat ze daar geen begrip voor hebben, helemaal omdat het nu weer beter gaat :(

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:54

Mijn waarde was in april 52... verschrikkelijk voelde ik me...zo ziek kon nog niet eens normaal een stukje lopen laat staan traplopen..Bleek ook een ijzertekort te hebben door het B12 tekort. Kon niet meer normaal uit mijn zinnen komen. Ze waren bang voor neurologische schade maar dat viel gelukkig mee want het gaat nu stukken beter. Alleen als ik mijn spuit weer moet hebben dan kom ik slechter uit mijn zinnen en krijg last van koude armen. En als ik te laat ben krijg ik het helemaal koud en word ik slecht warm. Ik krijg om de 2 a 3 weken mijn spuit. Was eerst de bedoeling om de 6 weken maar dat hou ik niet vol dan word ik weer erg ziek.Ach nou ja we zoeken wel rustig naar een andere baan.Ga er ook niet etveel bij stilstaan want dat kost alleen maar energie en dat is het me niet waard :)

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:52

Jeetje Malkesta, 52 dat is wel gruwelijk laag zeg! :oo Die klachten kan ik me goed voorstellen, mijn waardes zijn veel hoger en ik heb al relatief veel klachten, kun je nagaan als je waardes nog lager zijn..

Zojuist de HA gesproken en ze geven aan dat pillen net zo snel werkt als injecties en ik die dus niet nodig heb (indien er uitgegaan wordt dat het komt door mijn vegetarisch zijnde en hij er vanuit gaat dat ik geen opnamestoornis heb)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:59

Specje schreef:
Zojuist de HA gesproken en ze geven aan dat pillen net zo snel werkt als injecties en ik die dus niet nodig heb (indien er uitgegaan wordt dat het komt door mijn vegetarisch zijnde en hij er vanuit gaat dat ik geen opnamestoornis heb)

Dat is een wat onverstandige aanname, als je eieren en zuivel gebruikt is de kans dat je te weinig binnenkrijgt vrij klein. Een opnamestoornis is dus waarschijnlijk.
Het onderzoek naar pillen vs injecties is verder op vrij beperkte schaal gebeurd. Helemaal overtuigend is het m.i. niet, zeker niet in de opstartfase. Als je na een tijdje stabiel bent kun je zeker kijken of het mogelijk is om verder via tabletten te behandelen, maar het zou niet mijn eerste keuze zijn aan het begin.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:03

Precies wat jij nu zegt denk ik ook Shadow0. Mijn HA belt me zo terug (had eerst assistente aan de lijn) en dan wil ik het met hem hebben over opnamestoornis, want volgens mij nemen ze nu zo aan dat het door mijn vegetarisch zijnde komt, maar dit hoeft dus inderdaad helemaal niet. Hoe kunnen we erachter komen of ik een opnamestoornis hebt, weet je dat?

Edit: zojuist HA gesproken en hij geeft aan dat ik waarschijnlijk geen opnamestoornis heb, omdat ik geen bloedarmoede heb. Vandaar dat hij ook geen injecties wilt doen, omdat pillen dan net zo snel zou werken. Voor mij wordt het dus over 3 maanden opnieuw prikken om te kijken hoe het er dan voor staat. Beetje dubbel gevoel erover, omdat ik het gevoel heb dat het niet heel serieus genomen wordt, maar tegelijkertijd heb ik er te weinig verstand van om te weten of het goed advies is ja of nee. Moeilijk..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:18

De meeste vegetariërs eten te weinig vervangende voedingsstoffen, om gezond te compenseren.
Het is goed mogelijk dat je daardoor tekort hebt aan o.a. B12.
De vleesvervangers in de winkel bevatten nauwelijks/niet genoeg gelijkwaardige vervangers.
Zuivelproducten kun je al helemaal niet aanmerken als 'vleesvervanger'. Het volwassen menselijk lichaam haalt weinig voedingsstoffen uit melk, des te meer belastende stoffen.
Waardige vervangers zijn noten en granen in juiste verhoudingen. Dat is een heel gepuzzel.
Zelf eet ik zo nu en dan ook een stukje biologisch rundvlees, omdat ik dan weet en merk dat dan echt voldoende binnenkrijg.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:20

Onderzoeken om maag en darmkanaal na te kijken. Er is ergens een punt waar de maag ergens in overgaat..ben het even vergeten hoe het heet..daar schijn je te kunnen zien of je een opname stoornis heb. Is mij verteld dat zo ongeveer zat, als ik het verkeerd heb dan hoor ik het graag. :D

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:20

Ah oke, dus het kan wel degelijk de oorzaak zijn? Ik dacht dat in noten en granen alleen analogen B12 zat? Raar eigenlijk dat vleesvervangers niet echt waardige vervangers zijn (kom ik ook nu pas achter). Je verwacht als je vegetarisch bent je het o.a. met vleesvervangers kan compenseren. Hoe vaak eet jij dan nu vlees Senna, om voldoende binnen te krijgen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:33

Specje schreef:
Ah oke, dus het kan wel degelijk de oorzaak zijn? Ik dacht dat in noten en granen alleen analogen B12 zat? Raar eigenlijk dat vleesvervangers niet echt waardige vervangers zijn (kom ik ook nu pas achter). Je verwacht als je vegetarisch bent je het o.a. met vleesvervangers kan compenseren. Hoe vaak eet jij dan nu vlees Senna, om voldoende binnen te krijgen?

De juiste combinatie noten, granen en olie maakt dat stoffen opneembaar zijn. Gezond vegetarisch eten is een hele kunst. Ik eet vaak granen, bonen, kool en geregeld noten, tofu, maar ben me bewust dat ik daarin mogelijk wat tekort opbouw.
Op dit moment eet ik ongeveer eens in de 2 á 3 weken vlees. Een jaar geleden had ik een periode dat ik echt trek had in vlees, dat zag ik maar als een stukje 'wijsheid van het lichaam' :P (1 á 2 per week een biologisch stukje vlees)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:37

xTweetyx schreef:
Hallo.

ik heb een b12 tekort, Meeste mensen denken. ? ja en dan. :? maar het is veel meer dan een vitamine.
Ik heb het al vanaf mijn geboorte,dus het komt nooit meer helemaal goed bij mij,
Mijn pijntjes(weet niet hoe ik het anders moet beschrijven) zijn :
Altijd hoofdpijn,
buikpijn,
snel moe en misselijk/draaierig.
snel chaggerijnig/stemmings wisselingen.
pijn in mijn benen en armen.
veel dingen vergeten,
als ik wondjes heb, geneest dat heel langzaam.
altijd keelontsteking
en nog veel meer dingen.

zijn er nog meer mensen met b12 tekort?

ik herken alles wat je hier zegt maar volgens de artsen zijn bij mij alle bloedwaardes
goed en zeggen ze dat ze het op het geestelijk is. terwijl ik me geestelijk helemaal goed voel

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:45

Liefpaardjee; Weet je wat je waarde is?

Weet iemand hier of je een spuit weg mag leggen en later mag gebruiken? Ik wil eigenlijk vanavond pas prikken... Maarja daar kom ik wel een beetje laat mee, spuit met de goede naald is al klaar. Hoesje is nog niet van de nieuwe naald geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:46

Specje schreef:
Hoe kunnen we erachter komen of ik een opnamestoornis hebt, weet je dat?

Er zijn diverse oorzaken voor een opnamestoornis, die zou je dan allemaal moeten onderzoeken. http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort ... 12-tekort/ Maar geen van die test zijn uitsluitend: je kunt voor alle tests met vlag en wimpel slagen en toch een opnamestoornis hebben. Maar als 1 van die tests positief is weet je wel dat er (vrijwel) zeker een opnamestoornis is.

Maar het is erg omslachtig en biedt dus niet zo heel veel garantie: het is veel verstandiger om er vanuit te gaan dat die opnamestoornis er wel is, en daar gewoon op te handelen, en dan de behandeling aan te passen aan hoe jij er op reageert. (Vooral omdat het om een erg eenvoudige en goedkope behandeling gaat die bovendien vrijwel geen risico's met zich meebrengt.)

Citaat:
Edit: zojuist HA gesproken en hij geeft aan dat ik waarschijnlijk geen opnamestoornis heb, omdat ik geen bloedarmoede heb.

Da's zelfverzonnen, en regelrechte onzin. Of je al dan niet bloedarmoede hebt heeft NIETS te maken met de oorzaak van het tekort.

Citaat:
Vandaar dat hij ook geen injecties wilt doen, omdat pillen dan net zo snel zou werken. Voor mij wordt het dus over 3 maanden opnieuw prikken om te kijken hoe het er dan voor staat. Beetje dubbel gevoel erover, omdat ik het gevoel heb dat het niet heel serieus genomen wordt, maar tegelijkertijd heb ik er te weinig verstand van om te weten of het goed advies is ja of nee. Moeilijk..

Over een tijd opnieuw prikken is ook zinloos. Door de tabletten gaat eerst de waarde in je bloed omhoog (en die blijft langdurig hoog) maar dat zegt nog niet veel over de hoeveelheid B12 die beschikbaar is op het niveau van je weefsel (waar het z'n werk moet doen.)
Je kunt http://www.stichtingb12tekort.nl/forum/ eens bekijken voor een actieplan, of je kunt de gok nemen om de tabletten te slikken (note: die worden overigens niet vergoed, en injecties wel, al vallen die mogelijk onder je eigen risico) en kijken hoe het gaat. Nadeel is wel dat als het niet voldoende helpt (en hoe je je voelt is daarbij belangrijk, niet het cijfertje op papier), dat je dan mogelijk helemaal niets meer voor elkaar krijgt bij de huisarts, omdat die gaat zeggen dat je waarde in het bloed goed is en je klachten dus niet van B12 af kunnen komen (en of het niet mogelijk psychisch is?)

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:48

Daphne__ schreef:
Liefpaardjee; Weet je wat je waarde is?

Nee, hier heeft de arts niks over gezegd alleen dat al me waardes goed
waren. Me moeder vond het zelf ook raar dat hij niks zij over de waardes
(ze is zuster) maar we zijn eigenlijk helemaal vergeten om nog te vragen
wat me waardes waren. vanaf wanneer is je B12 te laag? ik moet namelijk
als het na de kerst vakantie nog niet beter is weer terug komen dan vraag
ik het meteen

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:51

Ja daar sla je de spijker op zijn kop Shadow! En ben het ook helemaal met je eens, zoals je het omschrijft en ook qua behandelen klinkt dat gewoonweg veel logischer.
Ik heb precies het gevoel dat jij omschrijft en verwacht ook (mijn HA kennende) dat hij straks zegt dat mijn waardes weer goed zijn en dat het dan dus goed is (ongeacht eventuele aanwezige klachten). Nadeel is dat ik ze nu een keer of 5 gesproken heb en hij bij het idee blijft dat ik geen injecties krijg. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik nog meer kan doen aangezien hij het er duidelijk niet mee eens is en daardoor ook geen verdere actie onderneemt :( Nu is dit zoiezo al een HA die mensen graag thuis houdt en het snel op het psychische gooit of aanstelleritus :( )

Shadow0

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:08

Lastig. Volgens mij zijn de mogelijkheden om injecties te bewerkstelligen:
1. naar de huisarts en er op wijzen dat jullie samen tot een behandeling moeten komen (je hebt daar zelf als patient toch ook zeggenschap over.) Mogelijk helpt het als je iemand meeneemt, het liefst met een beetje gezag.
2. Je kunt een doorverwijzing vragen naar een internist, die kan eventueel ook wat meer vertellen over de oorzaken. Via het B12-forum kun je bovendien een oproep doen voor een internist met een beetje een open geest ten opzichte van B12.
3. Je kunt buiten het reguliere circuit steun zoeken (bv http://www.abng.nl/ledenlijst.html - die staan er mogelijk wel voor open.)
4. Of je kunt burgelijk ongehoorzaam zijn en de vitamine B12 in het buitenland bestellen.

Optie 3 en 4 kunnen ook nog nadat je bent begonnen met tabletten, maar optie 1 en 2 zijn vermoedelijk lastiger als je al B12 hebt ingenomen.

Anoniem

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:18

Ik krijg sinds 2 maanden om de 2 weken een prik na een te lage waarde. Voel me veel fitter. Maar hoe lang ik nu door moet gaan? Ik eet gezond, dat vind ik wel apart, toch een tekort.

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:39

Shadow dank je voor de opties! Ik ga nog eens goed kijken wat ik ga doen. Vooral optie 1 met iemand anders kan ik nog eens proberen.

Weten jullie overigens of spierpijn - alsof veel spieren beurs zijn, en het erg zeer doet als je erop drukt - ook bij B12 tekort horen? En dan bedoel ik spierpijn zonder dat je gesport hebt, dus 'zomaar'.

Janne 19 : misschien heb je een opnamestoornis? Dus dat je lichaam het niet (voldoende) uit je voeding kan halen?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:42

Mijn moeder heeft ook vitamine B12 tekort.
Ze heeft zich hierop laten testen door de huisarts (waar wij geen fan van zijn) en die zei dat ze niks had.
Ze heeft hier zo'n zes jaar mee rondgelopen zonder dat wij ervan wisten, ik dacht dat ze zich soms slecht voelde door haar astma en haar berg allergieën maar nee dus.
Na al die tijd is ze naar het ziekenhuis gegaan (waar wij opnieuw niks van wisten, ze wou eerst zekerheid)
Uit die test is gekomen dat ze het toch echt heeft.
Ze prikt zichzelf wat voor haar beter voelt als de eerste keer; toen de huisarts het deed want daar heeft ze lang last van gehad.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:48

Specje schreef:
Weten jullie overigens of spierpijn - alsof veel spieren beurs zijn, en het erg zeer doet als je erop drukt - ook bij B12 tekort horen? En dan bedoel ik spierpijn zonder dat je gesport hebt, dus 'zomaar'.

Jep :j
Ik heb dat ook.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:54

Bij toeval zie ik dit topic :)
En dat is fijn! Ik heb het vluchtig een beetje doorgelezen (zit nu op mijn werk) en ik wil me ook graag laten prikken na een tip van een collega.
Ik ben vegetarisch opgevoed en ben pas af en toe wat vlees gaan eten toen ik uit huis ging op mijn 24ste.
Vroeger waren al de vleesvervangers er niet en als het al met vegetarisme te maken heeft, ben ik iemand met tekort bij uitstek. Als ik links en rechts op internet de symptomen lees pas dat wel bij me.

Mijn vader is die hard vegetariër en heeft ziekte van Parkinson, dus ernstige neurologische klachten.
De checklist die ik online vond heeft hij alle punten van en vind dat best eng.

Wat zijn jullie meest voorkomende klachten?

Specje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:59

Ah Daphne dan verklaart dat ook weer een hoop. Al mijn (vage) klachten van afgelopen maanden en zelfs jaren vallen de laatste twee weken als een puzzelstuk in elkaar.

De mijne zijn de volgende:

Laatste jaren:
- hoofdpijn (al jaren bijna iedere dag, soms meer of mindere mate)
- moe en oververmoeid
- heel veel gapen

Vorig jaar:
- uitvalsverschijnselen 2x voor gekomen)
- pijn op borst

Laatste maanden:
- Geheugenverlies
- Concentratiestoornis
- afasie
- spierpijn
- tintelingen in handen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:56

Specje schreef:
Janne 19 : misschien heb je een opnamestoornis? Dus dat je lichaam het niet (voldoende) uit je voeding kan halen?

Dat lijkt me dan waarschijnlijk
Heb sites zitten bekijken maar ik vind het nogal vaag allemaal.
Er staat nou nergens concreet hoe je aan zo'n opname stoornis komt en wat je aan je voeding/leefstijl kan veranderen.