Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:00

Robin, sorry voor mijn misschien wat negatieve reactie.
Niet dat ik er niet voor open sta, maar ik vond het nogal onbeleefd om met zo'n opmerking een topic binnen te vallen waar mensen het zwaar hebben en die je niet eens 'kent'.
Je bedoelt het goed en je bent verder ook van ahrte welkom hier wat mij betreft.
Maar wilde het wel even zeggen :)

bobomelo: fijn, een arbo die meedenkt :j
Dat neemt alweer zoveel stress weg :j

Tallie: fijn dat je aan het opkrabbelen bent!

Hier ook weer een kleine update. Gister een heel emotioneel afscheid gehad bij een orkest waar ik alweer 4 jaar speel. Als invaller. Ze hadden me nodig, ik ben daar komen spelen en eigenlijk blijven hangen. Onwijs lieve mensen, een orkest waar ik me echt thuis heb gevoeld.
Maar ja, wel 50 km bij mijn huis vandaan. En dat heen en weer rijden elke maandagavond ging me opbreken.
Ik moest keuzes maken en ik heb besloten hiermee te stoppen. Zondag nog concert meegeblazen en gisteren wilden ze officieel afscheid nemen.
Keuzes maken tussen leuke dingen is zo rot... Ook al is het noodzakelijk...
Vanochtend weer gewerkt en voor het eerst niet moe. Wat fijn! Een teken dat ik vooruit ga!
Daarna nog even boodschappen gedaan en nu mag ik van mezelf lekker op de bank blijven zitten :D

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:49

En toen was ik thuis....

@amanda, ja dat is ergens wel naar, maar als je zelf die keuze al hebt willen maken, dan is het vaak op het moment nog wel even heel rot, maar uiteindelijk zal je wss wel denken: lekker! even een verplichting minder die toch veel tijd en energie kost!, 50km reizen heen en dan weer terug is ook niet niks...
wat voor instrument speel je? en je bent daar vast van harte welkom om af en toe even bij de kletsen/muziek te maken???

@kido
ja dat is ook heel rot, voel je je indd even heel goed, en dan na therapie voel je je heel kl*te....
maar dat gaat vast helemaal goedkomen, je hebt al zoveel doorstaan, dat komt wel goed!

@robin, indd, jou bedoelde ik, welkom!
En het is indd wel handig om even ehhhh ja, tig paginas terug te lezen....hele klus, maar hier zitten we niet alleen met een burn-out, de meesten zoals ik het doorheb, hebben toch last van meer dingen tegelijk, depressie, angst-stoornissen, borderline, persoonlijkheidsstoornissen, met als gevolg vaak overspannen/burn-out!

En als er nieuwelingen zich aanmelden, zijn we wel gewend dat die zich even(uitgebreid :P) voorstellen, wie je bent, wat voor werk je doet/deed, hobbys, hoe oud je bent(vind ik zelf altijd wel fijn om te weten, praat toch anders tegen een 14jarige dan iemand van 50 :+) en wat jezelf is overkomen "ziekte", bij jou dus een burn-out gok ik!
Duskom maar op met je verhaal! ben wel benieuwd naar wie je bent!
En als ik jouw stukje zo lees, ben jij dus aardig aan de beterende hand?
Altijd fijn als iemand dan ook beetje het verloop kan vertellen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:32

bobomelo: ik speel saxofoon. En ik ben inderdaad nog steeds welkom. Dat maakt het afscheid wel minder rot.
Ik weet dat het de juiste keuze is om met veel dingen te stoppen. En niet alles is lastig. Maar dit was het laatste en de minst leuke zeg maar.
Ik hou genoeg leuke dingen over qua muziek, dus dat komt ook wel goed :j

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:10

Is ook zo Amanda, met wat voor leuke dingen moest je nog meer stoppen dan?

Buddy87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 01:17

Marijke, wat een heftig verhaal ik kreeg er tranen van in mijn ogen!

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:09

bobomelo schreef:
Hallo, even een kleine update..
Heb alles wel bijgelezen, maar even uitgebreid reageren lukt niet omdat ik dan altijd 2 schermen open en ik zit op me werk, en daar kan ik maar 1 scherm openen......maar volgens mij een nieuweling die postte, welkom, en iemand die zich "goed"voelde, moet je je niet voor verontschuldigen, dat is toch juist FIJN!!!! dus deel dat vooral ook hier!!!
(daarom heb ik dus dan altijd 2 schermen open, kan je de post+naam erbij onthouden terwijl je erop reageert...., nu weet ik echt de namen niet meer hihi)
ben gister bij arbo arts geweest, is echt een lief mens!
En weer typisch een geval van: ik maakte me al weer 3 dgn druk over wat ik zou zeggen bij arbo-arts, bang voor reactie, en hoe het gesprek uiteindelijk dus verloopt....
ja een tof mens!

.

Dat was ik dus, degene die zich goed voelde ;) . Stom is dat inderdaad, maar je voelt je dan bijna schuldig tegenover de anderen waar het nog niet lekker gaat om te vertellen dat je goed nieuws hebt...ben erg blij met je reaktie (en van nog wat anderen).

Moet eerlijk zeggen dat ik het heel spannend vind, vooral of ik het vol ga houden...maar ik ga ervoor !

En wat herken ik dat zeg, je 3 dagen druk maken voor een gesprek...ik begin het nu eindelijk een beetje te leren om me niet al te druk te maken, maar voor het gesprek van afgelopen maandag was ik dat dus weer wel.
En bij de Arbo kunnen ze inderdaad vreemd uit de hoek komen en je wil zo graag dat ze je niet een stempel geven "Die wíl niet werken" maar dat ze je probleem echt zien en dat je wel wilt, maar het gewoon nog niet kunt.
Ben blij dat je zo'n aardige vrouw hebt getroffen.

Ik weet nog dat er bij mijn ouders zo'n spreukentegeltje hing:

Tob niet :(:) , het komt toch anders

en ik vind die spreuk steeds meer kloppen.
Laatst bijgewerkt door iejoor62 op 05-01-11 02:21, in het totaal 1 keer bewerkt

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 02:21

bobomelo schreef:
En als er nieuwelingen zich aanmelden, zijn we wel gewend dat die zich even(uitgebreid :P) voorstellen, wie je bent, wat voor werk je doet/deed, hobbys, hoe oud je bent(vind ik zelf altijd wel fijn om te weten, praat toch anders tegen een 14jarige dan iemand van 50 :+) en wat jezelf is overkomen "ziekte", bij jou dus een burn-out gok ik!
Duskom maar op met je verhaal! ben wel benieuwd naar wie je bent!
En als ik jouw stukje zo lees, ben jij dus aardig aan de beterende hand?
Altijd fijn als iemand dan ook beetje het verloop kan vertellen.

Oeps sorry, ik dacht dat ik me een tijdje geleden al had voorgesteld, maar zal dan misschien ergens anders zijn geweest...nou daar kom ik in het kort

Ik ben 48 jaar, werk normaal gesproken 32 uur en geef ook nog ca. 4-8 uur paardrijles (buiten de winter om vaak wat meer ivm het weer), momenteel ben ik dus aan het reïntegreren van een zeer heftige burn-out/overspannen/oververmoeid en heb heel wat lijnen gevolgd qua psychische hulp, helaas waren een aantal de verkeerde voor mij en ben ik door iig één zo'n instantie finaal de grond in geboord (te lang en nog te emotioneel om het allemaal te vertellen) en was ik verder terug dan ooit ervoor, dit heeft me dus een aantal maanden gekost om weer bovenop te komen.
Verder zijn er privé nogal wat dingen die niet lekker lopen en dat samen met dat jezelf niet lekker in je vel zit is dubbel zwaar, maar hier wordt ook nog volop aan gewerkt.
We hebben een gezellig dierenclubje, 1 paard, 1 haflinger, 1 shetlander, 1 hond(je), 1 poes.
Ik ben dus eindelijk (na ruim 2 jaar dat ik in de ziektewet ben gekomen, wel altijd een aantal uurtjes getracht te werken) de goede kant op aan het gaan, heb gelukkig nog wel 1 x in de week een superaardige vrouw via een instelling die mij helpt om het huis weer op orde te krijgen, want dat was in de afgelopen 2 jaren volledig uit de hand gelopen en met de pijn die ik door mijn fibromyalgie heb kan ik gewoon erg kort aan de gang.

Zo, dat was ik dus in het kort (alhoewel, toch nog iets langer dan ik van plan was) en als er nog vragen zijn...kom maar hoor ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:39

Welkom Robin. Heftig :j

En Iejoor dan ook :D
Ook heftig :j

bobomelo: ik had op een gegeven moment naast een fulltime baan (4,5 dag werken) een HBO studie (2 dagen, dus nog 2,5 dag werken maar werk voor 5 dagen, gaat niet :n), 4 orkesten, les aan het conservatorium, ik gaf zelf nog les, zat in het bestuur van een vereniging, een eigen paard.
Ik heb nu heel veel keuzes gemaakt en dingen afgezegd.
Straks dan werk ik alleen nog, geen studie meer. 1 orkest, een saxofoonkwartet en lessen aan het conservatorium. En Jim natuurlijk. Meer niet. Is nog wel aardig wat, maar dit is wel wat ik wil en waar ik mee bezig wil zijn. Het kwartet is nieuw en daar heb ik ook onwijs veel zin in.
Van de 4 orkesten laat ik er dus 3 vallen. Met 1 heb ik daar best veel moeite mee, daar heb ik het altijd zo naar mijn zin gehad. Maar het gaat gewoon niet allemaal. Helaas...

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:04

Robin_S schreef:
Aan alle lieve bokkers met een burnout..

Beschouw een burnout als een mooie kans om dichter bij jezelf te raken.
Misschien kan je eens terugdenken aan hoe je als kind was, en wat je toen allemaal graag deed.
Misschien kan je eens aan het kind in jezelf vragen wat het zou doen in de huidige omstandigheden.

Een burnout is volgens mij meer dan zwaar overwerkt zijn, het komt volgens mij ook doordat je steeds verder van je diepste 'ik' verwijderd raakt..
Veel sterkte iedereen, en weet dat het weer goedkomt!

En dit is zo erg waar!
Ik vind het mooie woorden die je hier neerzet en het klopt! Ik besef de laatste tijd ook steeds meer dat ik toch wel erg ver van mijn diepste 'ik' verwijderd ben geraakt en dat het nog best een poos kan duren voordat je die weer gevonden hebt.. dat heb ik namelijk nog steeds niet..
Waar ik ook achter ben gekomen is dat het me eigenlijk niet meer zo goed lukt om liefde te geven.. Het is zo makkelijk om in mijn vertrouwde 'ik voel niks en voel me er eigenlijk wel lekker bij' bui te blijven hangen..

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 16:29

Hallo allemaal.

Zou ik mij bij jullie mogen voegen? (vraag ik heel beleefd voordat ik 'mijn verhaal' in zn geheel neerzet ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:17

Buddy87 schreef:
Marijke, wat een heftig verhaal ik kreeg er tranen van in mijn ogen!

Bedankt om het te lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:22

ikbenellie schreef:
Robin_S schreef:
Aan alle lieve bokkers met een burnout..

Beschouw een burnout als een mooie kans om dichter bij jezelf te raken.
Misschien kan je eens terugdenken aan hoe je als kind was, en wat je toen allemaal graag deed.
Misschien kan je eens aan het kind in jezelf vragen wat het zou doen in de huidige omstandigheden.

Een burnout is volgens mij meer dan zwaar overwerkt zijn, het komt volgens mij ook doordat je steeds verder van je diepste 'ik' verwijderd raakt..
Veel sterkte iedereen, en weet dat het weer goedkomt!

En dit is zo erg waar!
Ik vind het mooie woorden die je hier neerzet en het klopt! Ik besef de laatste tijd ook steeds meer dat ik toch wel erg ver van mijn diepste 'ik' verwijderd ben geraakt en dat het nog best een poos kan duren voordat je die weer gevonden hebt.. dat heb ik namelijk nog steeds niet..
Waar ik ook achter ben gekomen is dat het me eigenlijk niet meer zo goed lukt om liefde te geven.. Het is zo makkelijk om in mijn vertrouwde 'ik voel niks en voel me er eigenlijk wel lekker bij' bui te blijven hangen..

Het kan inderdaad nog een hele poos duren voordat je je diepste ik weer gevonden hebt, maar het kan wel degelijk!
En ook liefde geven komt nog wel terug, als vanzelf. Maar alvorens je weer liefde kan geven aan de buitenwereld, moet je het eerst aan jezelf kunnen geven. Dat is algemeen geweten en ook zeer makkelijk gezegd, maar heel moeilijk te bereiken. Van jezelf leren houden is een hele opgave, maar een hele belangrijke. Het is eigenlijk fundamenteel voor een gelukkige levensstijl.

Geef niet op en blijf denken aan wie je eigenlijk bent en wie je wil zijn. Wat zijn je dromen? Vanaf je dat ontdekt hebt kan je hierop verder bouwen en weer naar een mooi en gelukkig leven toe groeien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

scientifica schreef:
Hallo allemaal.

Zou ik mij bij jullie mogen voegen? (vraag ik heel beleefd voordat ik 'mijn verhaal' in zn geheel neerzet ;) )

Ik ben benieuwd naar je verhaal, mooi paard heb je trouwens :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:29

@robin,
heb het verhaal van je hondjes gelezen, en ja, lukte verder niet om alles nog te lezen.....sjeeeeeee, wel erg dapper, en als er een hondenhemel bestaat, dan is je mini hondje vast wel heel trots op je, je hebt je leven in principe wel gewaagd bij die andere hond.....

@iejoor62,
is toch alleen maar fijn dat het weer beter met je gaat! en ik vind dat juist goed om te posten, ook voor de mensen die het niet meer zo zien zitten en denken dat er geen eind aan komt aan al die ellende, maar dat dat echt wel eens voorbij is, en die ervarings zijn juist goed om te lezen toch??
en indd, veel herkenning in he, lekker druk maken om dingen die toch anders verlopen....je sowieso druk maken om dingen waar anderen denken van: nou, dáár maak je je toch niet druk om?? ja makkelijker gezegd dan gedaan....hihi,
en fijn dat je ook zo'n fijn iemand hebt getroffen die je met je huis ed helpt!
(ben je trouwens ook getrouwd? of heb je kids? omdat je wel in de wij-vorm schrijft...)
was ik gewoon benieuwd naar....

@Amanda,
Jeeeeeeee hoe kreeg je dat allemaal voor elkaar?????
Men, dat zijn dingen je normaal in ehhhhh nou bv 3 week doet, en jij in 1 week....
Erg knap dat je het allemaal een tijdje volhield zeg......
Maar snap wel heel goed dat je nu keuzes moest maken, dit is niet vol te houden ja!

Denk dat je er heel verstandig aan gedaan hebt hoor! mag ik vragen wat voor werk je doet, en wat voor studie je deed?
en wel leuk, lekker muzikaal! ik kan noten lezen, kan blokfluit spelen, kan 2 ritmes drummen (van school geleerd) en kan wat piano pingelen, vind muziek maken wel leuk, maar kan het niet echt dus!
Maar hoop wel dat je nu wat meer rust en tijd voor jezelf hebt zo!!!

@ikbenellie
hoe is'tmet jou nou dan?

@scientifica
kom maar op met je verhaal!
iedereen is welkom!

Zo en toen was ik een uur verder........en bekaf hihi, snipverkouden en weinig puf!en dan merk je ook dat je je nog lang niet zo kan cencentreren he, dat je gewoon moeite hebt om alles te lezen....maar het is gelukt!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:35

Bedankt voor je lieve reactie bobomelo, en ook om voor iedereen zo je tijd te nemen!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:43

Jij ook bedankt voor je lieve reactie!
Vind het zelf ook fijn als mensen op je verhaal reageren, maar het kost gewoon veel tijd en energie! en daarom zeg ik het vaak ook als ik op het werk zit, dan lukt het gewoonweg niet!
maar zo leer je elkaar ook beter kennen, en dat vind ik zelf wel fijn en belangrijk in zo'n topic!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:54

Ik geef later nog antwoord, lees wel mee.
Ben erg met die brand bezig nu...

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:57

ja vreselijk die brand, mijn zus woont nog geen 2 km van zwijndrecht....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:59

Ik woon in de Hoeksche Waard. 1 van de rampgebieden.
Mocht niet eens naar mijn paard vanmiddag...

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:02

ohw......gats dus!!! nou hoop dat het snel voorbij is voor jullie en dat het geen gevolgen heeft kwa giftige stoffen ed....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:04

Ja, ik hoop het ook.
Ik zit nog redelijk veilig. Alarm is hier nog niet gegaan.
Jim staat er hemelsbreed 6 km bij vandaan en de wolk hangt daar precies boven...

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:45

hopen dat ze de paarden naar binnen hebben gedaan en de deuren dicht.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:47

Jim is binnengezet met alle deuren dicht.
Ik mocht er niet meer heen, dus heb even gebeld. Was gelukkig geregeld.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:51

oke, gelukkig!!!

scientifica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 22:28

Daar komt ie:
Ik heb niet direct een burn-out maar ik ben "genetisch belast" met aanleg voor depressie; oma, vader, zusjes hebben er allemaal ervaring mee.
Zelf kreeg ik mijn eerste depressie toen ik 21 was. Ik was bezig met een studie waar ik mijn hart en ziel in stopte, maar die me soms erg zwaar viel. Toen kreeg ik een forse buikgriep en wilde mijn maag maar niet herstellen. 's Avonds als ik wilde gaan slapen voelde ik mijn maagzuur teruglopen, waardoor ik paniekaanvallen kreeg en me ging fixeren op wel of niet spugen. Op een bepaald moment ging ik rechtop zittend proberen te slapen, omdat ik niet meer durfde te liggen. Van het slecht slapen, raakte mijn maag alleen maar meer geirriteerd. Van mijn huisarts kreeg ik maagzuurremmers, lormetazepam om iig weer een poosje te kunnen slapen en citalopram om de depressie en angst aan te pakken. Ook wilde zij dat ik op zoek ging naar een therapeut, maar ik heb er inmiddels 5 versleten die me behandelden alsof ik een klein kind was.
Inmiddels durfde ik bijna niks meer te eten en woog ik met mijn 1.81m nog maar 53kg. Toen kwam de volgende heftige buikgriep en ik bleef maar overgeven. Na een hoop onderzoek besloot de internist me op te nemen, omdat mijn bloeddruk door uitdroging zo laag was dat mijn hart er elk moment mee op kon houden.
Uiteindelijk ben ik hiervan langzaam maar zeker hersteld, maar ik bleef wel antidepressiva gebruiken.

Vorig jaar december ben ik min of meer perongeluk gestopt met de medicatie en dat ging lange tijd erg goed. Ik voelde me alsof ik ontwaakte uit een slaaptoestand. Helaas had ik in oktober van dit jaar zo veel werkdruk en rotzooi in mn relatie, dat ik merkte dat ik weer slecht sliep, niet kon eten en ook had ik een verschrikkelijk kort lontje. Het was of vloeken, of janken.

Op dat moment ben ik er zelf heel praktisch mee omgegaan, want ik herkende de situatie en wilde het niet nogmaals zo uit de hand laten lopen als 6 jaar geleden. Ik ben meteen weer begonnen met de citalopram, al had ik in de eerste weken veel bijwerkingen. Ik durfde niet alleen te zijn, omdat ik dan meteen dwanggedachten aan zelfmoord had. En het stomme is, mijn rationele deel wist natuurlijk dat dit een bijwerking was, ookal kon mijn emotionele deel er op dat moment niet mee omgaan.
Ik ben nu weer zienderogen opgeknapt, maar ik moet op mezelf blijven letten.

Het is iets langer geworden dan de bedoeling was, maar ik denk dat dit wel het beste beeld geeft van hoe ik het beleefd heb.