Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 18:45

Lynn_Nikita schreef:
ankem, laat me dat maar weten
ben benieuwd, ik kolf ook met de hand maar moet vaak dat ding eraf halen en dan weer erop zetten om er een straaltje uit te krijgen
weet nog steeds niet of het aan mij of aan de kolf ligt ( nieuwe medela handkolf)

Is het borstschild de goede maat?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:27

ankem schreef:
Lynn_Nikita schreef:
ben benieuwd, ik kolf ook met de hand maar moet vaak dat ding eraf halen en dan weer erop zetten om er een straaltje uit te krijgen
weet nog steeds niet of het aan mij of aan de kolf ligt ( nieuwe medela handkolf)

Dat heb ik ook. Ik moet hem er heel vaak afhalen, anders komt er niks meer uit. Maar heb eigenlijk nooit aan de cupmaat gedacht. Dan mag ik wel verschillende in huis halen hi hi. Laten we zeggen dat ik geen twee bh's meer aanhoef als ik ga rijden :o :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:17

SusanH schreef:
BA: is volgens mij een heel normaal patroon hoor van Tessa, het wordt een beetje saai maar hier gaat het net zo. Vooral rond het avondeten moeten we een beetje creatief zijn zij wordt natuurlijk net wakker als het eten is opgeschept, ze kan dan even 5 minuutjes tuttelen maar gaat dan huilen. Wij eten nu in ploegendienst.

Hier: Marinde heeft 2 lange slaapjes op een dag, eentje in de middag van 4,5 a 5 uur en eentje na de avondvoeding van ongeveer 21.00/22.00 tot een uurtje of 2 a 3. Helaas slaapt ze niet gelijk in hierna, maar meestal wel na de nachtvoeding als ze tenminste niet gespuugd heeft (vannacht spuugvrij geweest dus beiden heerlijk geslapen!!!). Ik voed nu in het donker en verschoon alleen zo nodig, ook voed ik liggend dat helpt aanmerkelijk met inslapen. Als ze inslaapt na de voeding leg ik haar gelijk terug, als ze wakker is mag ze nog even lekker naast me liggen. Gekke is dat ik niet inslaap maar dommel en automatisch/reflexmatig reageer als Marinde niet goed ligt of even loslaat.

haha, wij gaan echt gelijk op! alleen slaapt tessa vaak 's ochtends en dan 's avonds niet. Liggend voeden werkt hier ook erg goed, net als alles zo donker mogelijk houden.
inslapen doe ik ook niet, sta idd op een soort 'sluimerstand'.

cynthia, daar heb je ook gelijk in hoor. heb het daarom maar losgelaten wat ik wil. zij bepaald :+

jenny, snap die adviezen van 'laten huilen' echt niet. ik laat tessa wel eens wat morrelen, maar echt huilen vind ik niet nodig :n
als mensen dat hier zeggen zijn het vaak wel mensen van de oudere generatie trouwens.

ylana, jij bent gewoon een verwend nest :Y)

ninita, wat kolf jij enorme hoeveelheden! dat red ik niet eens na een nacht waarin ik niet gevoed heb!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:20

BA ik in het begin ook niet hoor! Tessa drinkt nu nog niet zo'n hoeveelheden en daar is het op afgestemd.
Toen ik de eerste weken kolfde op m'n werk was dat 120 ml. Daarna werd het 150, 180, 200 en nu dus 230.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:28

benangelique schreef:
Ylana, jij bent gewoon een verwend nest :Y)

Daar ben ik me zeer zeker van bewust! :j

Toke

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 07:07

@Ninita: da's echt een groot verschil zeg (is nu toch aan het denken om misschien eens een elektrische te gaan proberen, kan dat gratis 3 maanden huren bij onze zorgwinkel)

Is inderdaad normaal dat je nu zoveel niet kolft, Tessa eet nog niet zoveel, wacht nog maar een paar maandjes af...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:21

toke, dat is fijn dat je dat gratis kan huren. hier moet je vanaf dag 1 betalen.

heb het idee dat mijn voeding wat terugloopt, al doet tessa het er nog steeds hetzelfde op. mijn borsten lijken minder gevuld. ben nu flink aan het drinken geslagen, want dat is er de laatste 2/3 dagen wat bij in geschoten en dat zal er ook wel mee te maken hebben.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 11:31

Zo ging dat bij mij ook BA,... maar naar verloop van tijd passen je borsten zich aan en gaat ook de druk er wat af ;)
Heb alleen in het ziekenhuis stuwing gehad en s'ochtends soms een beetje de eerste maanden, dat heb ik nu ook allang niet meer.
Mijn borsten voelen nu hetzelfde als dat ik geen voeding zou geven maar er komt toch nog voeding uit.
Ik dronk soms ook meer of kolfde sommige dagen wat meer af, maar gezien het feit dat jij vorige week nog zo'n pijn ervan had denk ik niet dat ernst is. Je bent nu gewoon van de druk af :)

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:36

Dat denk ik ook ba... In het begin had ik al knobbels in mijn borsten als Rhune 4u tussen 2 voedingen liet, nu valt het in de ochtend zelfs reuze mee als hij 11u slaapt aan een stuk!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:53

Ik had het ook hoor, ik weet nog wel wanneer ik echt de laatste stuwing had, op een gegeven moment wennen je borsten eraan...

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:07

Zo, juist gekolfd, 280ml (net ietsje meer als een voeding dus)
Hoop dat ik straks nog net voor zijn volgende voeding thuis ben, zodat hij bij mij kan eten, en de melk in de fles kan laten staan tot morgen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:19

ankem schreef:
Lynn_Nikita schreef:

eehmmm, zijn daar maten in dan, hoe weet ik welke maat ik erbij heb zitten en welke ik nodig heb?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 13:42

BA: Marinde slaapt in de avond ook niet/nauwelijks hoor, hazenslaapjes en zodra je haar weglegt is ze gelijk klaarwakker. Wil gewoon graag bij ons zijn dan en dat mag.

Toke: Fijn dat het gelukt is de 270 ml grens te halen!

Lynn: Ja je hebt verschillende maten. Hoe je weet welke past kan ik helaas niet bij helpen, heb daar geen verstand van en degene die ik bij de kolf gekocht heb had gelijk de goede maat.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:36

Net 10 cc gekolfd *\o/* oke het is geen 270 cc :oo maar toch. De kleine was wakker, maar wilde niet aan de borst. Ik heb haar de 10 cc uit een bekertje gegeven en ze vond het heerlijk. Wat voelt dat toch goed hè om borstvoeding te geven <3 <3

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:37

Het is inderdaad heerlijk om te geven!!

Even een vraagje, hier waren nog cerazette gebruikers. Merk juist dat ik weeral bloedverlies heb, is nu al bijna 4 weken zo, stopt dan een dag of 2/3, en dan begint het weer, is dit normaal???

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:44

Heb cerazette een poosje voor de zwangerschap gebruikt, maar was 8 wel, 4 dagen niet, 8 dagen wel, 4 dagen niet. Was er snel klaar mee.
Heb hier een beetje last van stuwing. Elianne kwam de laatste dagen ook zo vaak... Wacht met smart op de kolf.

@Lynn
Hier staat meer over het borstschild:
http://www.medela.nl/BENELUX/breastfeed ... rsonal.php

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 15:33

Ik heb Cerazette nu 11 maanden en heb 1 keer een doorbraakbloeding gehad, maar ism mijn PDS vertrouw ik hem niet zo :o

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:43

Cyntje schreef:
Zo ging dat bij mij ook BA,... maar naar verloop van tijd passen je borsten zich aan en gaat ook de druk er wat af ;)
Heb alleen in het ziekenhuis stuwing gehad en s'ochtends soms een beetje de eerste maanden, dat heb ik nu ook allang niet meer.
Mijn borsten voelen nu hetzelfde als dat ik geen voeding zou geven maar er komt toch nog voeding uit.
Ik dronk soms ook meer of kolfde sommige dagen wat meer af, maar gezien het feit dat jij vorige week nog zo'n pijn ervan had denk ik niet dat ernst is. Je bent nu gewoon van de druk af :)

dan moet dat het zijn, want tessa blijft idd tevreden. rare gewaarwording hoor!

goed bezig jenny!

ik heb ook de cezarette maar slik deze pas 6 dagen en ben ook nog niet ongesteld geweest uberhaubt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:07

Jenny: goede berichten!

Nou, ik heb net gekolfd want wil toch een voorraadje aanleggen...bijna 140 ml uit 1 borst. Is wel heel veel dus niet gek dat de linkerborst steeds problemen met drinken geeft, is gewoon niet normaal hoe hard het eruit komt. Helaas kan ik er geen andere speen op zetten....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:20

dat is wel veel ja! dat kolf ik met 2 borsten...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:33

Dacht ik dus ook...is dus niet verbazend dat Marinde zich regelmatig verslikt als ze drinkt (wordt wel minder nu ze groter wordt/is). Ben alleen bang dat als ik standaard wat af ga kolven voor ik haar aanleg ik het "probleem" alleen vergroot doordat de productie toeneemt en er dus nog meer uitkomt dan nu al het geval is. Bovendien lijkt het me zo'n gedoe om iedere keer eerst te kolven. Op zich kunnen we er aardig mee overweg nu dus laat het maar zo.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:27

ankem schreef:
Heb cerazette een poosje voor de zwangerschap gebruikt, maar was 8 wel, 4 dagen niet, 8 dagen wel, 4 dagen niet. Was er snel klaar mee.
Heb hier een beetje last van stuwing. Elianne kwam de laatste dagen ook zo vaak... Wacht met smart op de kolf.

@Lynn
Hier staat meer over het borstschild:
http://www.medela.nl/BENELUX/breastfeed ... rsonal.php

heel handige link thx!!
als ik het plaatje zie en even bedenk zonder kolf in de buurt hoe het bij mij zit, is die te groot
tepelhof zuigt volgens mij ook mee
morgen eens bij prenatal kijken voor maat S

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:24

Ik heb van de week ook een S gekocht bij de thuiszorg winkel. Ik ben er nog niet over uit, welke ik fijner vind. Ik had gehoopt, dat mijn kolf vandaag zou komen, maar hij is er nog niet en daar baal ik best wel van.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:19

Rhune was duidelijk moe... Hij slaapt al sinds 20u20, en heb hem nog niet gehoord! Vannacht om half 2 opgestaan om te kolven, en de 540ml voor vandaag staan klaar! (Vannacht nog 140ml bijgekolfd)

Kan een baby van nog geen 6 maanden je al uittesten trouwens? Ik heb de laatste dagen het gevoel dat dat hier aan het gebeuren is... Is lastiger, en vooral als ik er alleen mee ben, weent veel, ook bij het drinken aan de borst. Hoop dat dit snel over is! Net of hij aan het proberen is hoever hij kan gaan...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:47

Cerazette , daar doe ik niet aan. Vertrouw dat voor geen meter aangezien Milan ook al door de pil heen gekomen is.

Toke, ik denk niet dat een baby al zo kan denken. Rond de 6 maanden is gewoon een moeilijke periode voor ze, dat was hier ook.
Hij wilde niet meer de hele tijd liggen maar zitten lukte hem nog niet. Hij heeft toen in een maand tijd heel veel nieuwe dingen geleerd en dat kost veel energie waardoor ze ook was zeurderig kunnen worden. Na een paar weken ging het weer beter en sindsdien is hij weer het makkelijke ventje dat hij was! Ik kan hem nu zittend op een kleedje neerzetten met wat speelgoed om hem heen en dan is hij zo een uur bezig. Komt dus goed!

Hier was het vannacht 2 uur en 5 uur. Ik snap er niks van, sinds een week komt hij weer 2 keer 's nachts :?
Ik begin nu onderhand wel te denken dat ik misschien niet meer genoeg voedingsstoffen in de melk heb zitten waardoor hij de hele tijd zo'n honger heeft. Maar ja.. we kijken het nog wel even aan.
Laatst bijgewerkt door Flore op 07-05-10 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt