Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Meer mensen met een burn out / overspannen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:22

Ik zal in augustus wel een oproep van het UWV krijgen. Mijn contract loopt tot 1 augustus. Heb ook geen flauw idee hoe dat allemaal in z'n werk gaat.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:27

PW: Je werkgever moet je ziek uit dienst melden bij het uwv. Dan nemen zij het over. Als het goed is hoef jij daar niets voor te doen en krijg je vanzelf bericht van het uwv. Maar ik zou er wel even achteraan bellen als je twijfelt, want bij mij ging het helemaal mis en duurde het een paar maanden voor ik de eerste keer kreeg uitbetaald. Maar als het goed is gaat dat dus vanzelf.
Vervolgens krijg je gewoon een oproep om te komen, ik had eerst een gesprek met 1 of andere consulente, die vertel je gewoon wat je hebt en zij zorgt er dan voor dat je oproep krijgt van de arts (kan best een tijd over heen gaan). En dan is het een beetje hetzelfde idee als bij de bedrijfsarts.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:28

Oja, ik krijg 70 procent van mn laatste loon, je krijgt wekelijks uitbetaald.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:32

Bedankt Sifra, we hebben idd zelf al even met het UWV gebeld over hoe het zat. Lijkt me toch wel lastig om weer je verhaal te moeten doen, maar ja het hoort er nou eenmaal bij. Daar ga ik me nu nog niet druk om maken, duurt nog zo lang.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:38

Dan snap ik eigenlijk niet waarom er bij mij over het UWV werd gesproken aangezien ik nog maar een goede maand thuis zit en ik een vast contract heb bij mijn werkgever en zoals ik het hier begrijp neemt het UWV het over van je baas als hij niet meer verplicht is voor je te betalen ? Of zie ik het dan verkeerd...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:40

Volgens mij zie je het goed. Bij loopt mijn contract straks af en is mijn werkgever niet meer verplicht te betalen. En ik zit dan 'nog maar' anderhalf jaar in de ziektewet.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:42

Ik kreeg idd pas met het uwv te maken na mijn ontslag.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:48

Dan snap ik echt niet waarom er over het UWV tgo mijn moeder over gesproken is, tijd zal het wel uitwijzen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:49

Pollewoppy schreef:
Had net mijn zusje aan de telefoon en die walst dus compleet over mijn grenzen. Daar baal ik wel gigantisch van. Ze vroeg wanneer ik dan het kennismakingsgesprek had. Eigenlijk wilde ik dat niet vertellen, omdat ik weet dat ze dan weer gaat bellen. Ik voel me dan verplicht om te vertellen hoe het geweest is en daar heb ik nou juist geen zin in. Daarom zei ik er bewust geen tijd bij, maar daar vroeg ze natuurlijk naar. Daarna zei ze: Dan bel ik je 's middags wel om te horen. MAAR DAT WIL IK NOU JUIST NIET. Iedere keer gebeurd me dat weer. Ik weet dat het belangstelling is, maar op mij komt het over al bemoeierigheid en nieuwsgierigheid. Misschien moet ik maar gewoon mijn telefoon niet opnemen als ze belt, al weet ik dat ze dan boos / teleurgesteld is. Famielie en grenzen, ik vind het zoooo moeilijk...

Ik quote mezelf even omdat ik benieuwd ben of jullie dat ook hebben dat familie of andere mensen dichtbij je vaak over je grenzen gaan. En hoe gaan jullie daarmee om? Ik heb echt heel veel moeite met het aangeven van mijn grenzen en nee zeggen naar mijn familie toe. Dat blijkt vandaag maar weer eens.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:50

Flappie30 schreef:
Dan snap ik echt niet waarom er over het UWV tgo mijn moeder over gesproken is, tijd zal het wel uitwijzen...

Dat begrijp ik ook niet waarom dat ter sprake kwam. Volgens mij slaat het nergens op...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:57

PW, ik heb er zelf niet zo veel last van met mijn familie, maar dat komt denk ik omdat ik zo ongeveer alleen contact heb met mijn moeder en mijn oma. Oma belt nooit oid, we moeten altijd daarheen of haar bellen, dus dat doe ik dan ook alleen als ik daar zin in heb en mezelf daar goed genoeg voor voel. Mijn moeder heeft zelf ook een hele zware depressie gehad en meerdere psychische klachten, dus zij weet precies hoe het is. Tegen haar kan ik dus echt alles zeggen en ze snapt het altijd als ik even niet wil praten of alleen wil zijn of wat ook. Een half woord is genoeg en dat is echt heel fijn. Maar als ik niks zeg kan ze het ook niet weten natuurlijk. Kun je het niet gewoon zeggen tegen je zusje, dat je even geen zin hebt om er over te praten bijvoorbeeld, dat je even wat tijd voor jezelf nodig hebt?

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:00

En even off topic; Ik heb echt een mega korst op m'n wang, volgens mij een soort koortslip, maar dan niet op
m'n lip. Al een dikke week! Hoe lang duurt zoiets? Loop hier met een mega pleister op m'n hoofd......

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:00

Misschien moet ik dat maar wel doen, maar daar zie ik vreselijk tegen op, omdat ik weet dat ik haar daarmee teleurstel. Misschien wordt ze zelfs wel boos op me. Het is mijn tweelingzus zij hecht daar meer waarde aan dan ik zeg maar...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:08

Maar waarom stel je haar teleur? Je wijst haar toch niet af. Het is toch niet zo dat je dan nooit meer met haar praat, je hebt er alleen dan even geen behoefte aan. Misschien begrijpt ze het wel gewoon en reageert ze heel begripvol :)*

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:11

Helaas is zoiets al een keer eerder gebeurd en voelt ze zich wel afgewezen. Met die ervaring nog in mijn achterhoofd, maakt dat ik het zo moeilijk vind. Maar ja, eigenlijk wil ik nu toch voor mezelf kiezen. De telefoon gewoon niet opnemen als ze belt vind ik te makkelijk.

Edit: Misschien ga ik haar wel een mail sturen.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:14

In dat geval moet je ook voor jezelf kiezen. Dat je zus zich afgewezen voelt ligt bij háár en niet bij jou. Want je wijst haar niet af. Maar kan me goed voorstellen dat je dit moeilijk vindt. Een mail is wel een goed idee, dan kun je alles zeggen wat je wilt en je kan niet onderbroken worden oid.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:16

Ik ga eens even rustig bedenken wat ik er in ga zetten. Heb even de tijd, want ze is dit weekend weg ;)
Bedankt voor het meedenken he!

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:19

Succes! Ik ga even mn hond achtervolgen met een opvangbekertje voor wat urine

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:26

Jij ook succes!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:41

Ik heb een mail gemaakt. Denk zelf dat het een nette mail is. Ze moet zelf maar kijken hoe ze het opvat. Ik denk dat ik zo duidelijk mijn grens aangegeven heb. Ik heb het volgende gestuurd:

Hey lieve zus,

Hoe is het met je? Leuk weekend gehad?
Ik ben benieuwd hoe jullie het gehad hebben.

Vrijdag aan de telefoon zei je dat je me maandagmiddag wel even zou bellen om te horen hoe het kennismakingsgesprek is gegaan. Maar eigenlijk heb ik dat liever niet. Ik hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, maar ik vind het moeilijk om dan te moeten vertellen hoe het gegaan is. Ik wil je niet teleurstellen en daarom zei ik het niet meteen door de telefoon dat ik liever niet heb dat je belt om te horen hoe het gegaan is.

Het is zeker niet zo dat ik je helemaal niet wil spreken hoor, ik hoop ook niet dat je dat denkt. Ik voel me er alleen heel ongemakkelijk bij. Ik ga nu iedere keer nog over mijn eigen grenzen heen en dat doet me geen goed. Dat geef ik niet alleen naar jou toe aan, maar probeer dat ook naar anderen te doen.

Ik hoop dat je me een beetje begrijpt. Ik vind het namelijk leuk als je belt om te vertellen hoe je weekend geweest is en hoop dat je het dan van mij af laat hangen of ik wat over mijn behandeling vertel of niet.

Heel veel liefs

Ik vind zelf vooral de laatste zin heel duidelijk en denk dat dat het goed samenvat.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:46

PW: ik heb het geluk dat mijn ouders mij gewoon los hebben gelaten en ze wonen ook op 200 km van hier wat dus maakt dat ze niet voor het minste geringste bellen of ik iets kan doen voor hun. Maar daarentegen kan ik hun wel dag en nacht bellen wanneer het nodig is en dan staan ze er ook zoals mijn moeder nu. Mijn vader heeft wel wat meer moeite om alles te verwoorden. Zo had ik hem gisteren nog aan de lijn en toen zei hij: ja maar je hebt het ook nooit aangekaart op je werk dat het te veel voor je was en dit en dat. Dus toen heb ik het telefoongesprek wel afgekapt dat ik daar nu geen nood aan heb. Bij hem is het dan ook puur onmacht want hij is oprecht echt bezorgd en hij weet dan ook niet goed hoe hij moet reageren.

Mijn broer is een ander verhaal: die belde 2 dagen geleden want hij had iets nodig (hij belt 9/10 keer als hij iets nodig heeft en toen hij vroeg hoe het ermee ging zei hij gewoon vlakaf dat ik mij niet moest aanstellen dat ik te jong ben voor een burnout etc... Die probeer ik dus ook te vermijden op het moment. Had hem gisteren nog op msn maar die heb ik direct afgekapt dat ik bezig was en geen tijd. Is echt niet van mijn gewoonte maar voel er mij ook niet schuldig over om de 1 of andere manier (wat ik vroeger wel deed).

Ik merk van mezelf dat ik ook erg de rust nodig heb. Mijn schoonfamilie woont hier om de hoek en die hebben niet liever dan dat we daar zo veel mogelijk 'spontaan' binnen komen vallen. In het begin toen mijn vriend en ik samenwoonde werd er ook erg veel gebeld over de kleinste dingen eerst en daar werd ik dan kregelig/boos om. En die spontane bezoekjes kan ik op dit moment ook gewoonweg niet opbrengen (daarvoor is er al te veel tussen ons allen gebeurd en ik ben iemand die heel snel aanvoel hoe mensen zich opstellen tov andere; ik hoor dan niet alleen de woorden, maar lichaamstaal, blikken etc...) Dan kom ik helemaal overstresst buiten bij zijn familie en heeft hij weinig gemerkt. Hij begrijpt mij hier gelukkig wel in en forceerd mij niet om mee te gaan en de telefoon heeft hij ook al op stil gezet. Dus ik herken je wel in het feit dat je gewoon rust nodig hebt met momenten en niemand rond je hoofd wil hebben. Klinkt maar al te bekend.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:47

PW: vind het persoonlijk een goede mail die niet kwetsend over komt in mijn ogen. Hoop voor je dat ze er begrip voor op kan brengen !

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:50

Bedankt voor het lezen. Dat hoop ik ook, maar heb ik nog wel mijn twijfels bij. Mijn zusje is geen makkelijke en trekt zich heel gauw dingen (te) persoonlijk aan. Maar ik heb er alles aan gedaan en ik hoef me in ieder geval niet schuldig te voelen lijkt me.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:56

De reactie van je broer en vader lijken zo op hoe mijn vader en broer reageerden. Mijn broer zij ook dat ik gewoon ander werk moest zoeken, met de medicijnen moest stoppen en dat dan alles wel weer goed kwam. Dat ik me alles had laten aanpraten. Daar werd ik dus ook niet echt veel vrolijker van. Laten we het er maar op houden dat het onwetendheid is.

Mijn moeder is zo bezorgd om mij nu dat ze zich er in mijn ogen teveel mee wil bemoeien. Daar stoor ik me ook een beetje aan. Ze wilde bijvoorbeeld wel erachter aan bellen dat het allemaal zo lang duurde. Maar wij (vriend en ik) kunnen onze eigen zaakjes wel regelen, daar zijn we oud en wijs genoeg voor. Ik weet dat ze het 100% goed bedoeld, maar toch. Ook belt ze achter mijn rug om met mijn vriend.

Er is bij mij in de familie al zoveel voor gevallen en iedereen bemoeid zich zo met elkaar, daar ben ik een beetje klaar mee. Ik wil ook rust. Ik begrijp jou dus ook heel goed ;)

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:03

Als je voor jou gevoel er alles aan gedaan hebt, zou ik mij zeker niet schuldig voelen ! Het is idd haar probleem hoe ze dingen interpreteerd, dat heb ik ook al geleerd. Bij mijn schoonfamilie w ook soms achter dingen iets gezocht en dan in mijn schoenen geschoven terwijl ik van niets weet en dat trok ik mij in het begin ook erg aan. Ben nu aan het leren om er echt afstand van te nemen, want dit heeft zeker mee gespeeld in heel de situatie waar ik nu in zit.