Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:51

Welkom Vagolijntje! Hopelijk heb je wat steun aan het topic!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:21

zijn er hier ook mensen die teveel loperamide?

het is zo makkelijk dat als je last hebt dat je zo'n pilletje neemt. want ik heb dan gewoon 100 % garantie dat ik niet naar de wc hoef

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 12:32

Vagolijntje, welkom! :)

loperamide??
Was da? :=

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:49

Echt vreemd maar ik dacht echt dat ik de enige was die er zo veel last van had. Ik heb soms dagen dat ik niets kan heel vervelend als je moet werken er is eigenlijk geen enkel beetje begrip voor helaas.

Ik heb een poeder gehad voor de krampen etc voor mn maag maar dat hielp maar 3 weken daarna was het alleen maar erger!

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:46

Wat voor poeder was dat?

Ik heb echt het idee dat dat dieet helpt!
Al hou ik me er niet precies aan, maar ik heb wel een stuk minder last. Ik denk omdat ik nu veel meer op mijn voeding let, wat mijn darmen wel en niet aan zouden kunnen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:49

Hoe doen julile die avondmenu's Manon?
Die dagmenu voor in de avonduren zijn echt een heleboel werk en duurt echt heel erg lang als je die menu's leest en daarbij vind ik ze er ook niet echt smakelijk uit zien :o
Dus wat wij doen is gewoon wel vlees ( was bij die dagmenu's er ook bij) en 2 paar groentjes die volgens dat dieet wel mogen.
( Volgen wel een beetje de groentes in het menu, maar wel op de gewone manier gemaakt)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:31

Mijn moeder heeft er van de week een paar klaargemaakt.

Een met rijst en vanalles erin, maar die vond ik wat flauw smaken..
De andere was witte bonen, tomatensaus en bacon. Echt heeeel erg lekker :D

Qua tijd valt het volgens mij wel mee hoor,, maarja ik kook ook niet :P

De rest heb ik ook gewoon wat vlees of vis met groenten gegeten, denk altijd maar zo: als het maar geen aardappelen zijn want die mogen echt niet :P

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:45

welkom, Vagolijntje!

Ik las op de website van het scdiet ook wel een lekkere;
stukjes kip opbakken in de pan en daar gekookte sperziebonen bij mikken, samen bakken (in olijfolie of kokosolie) en op smaak brengen met cayennepeper en zout.

Gisteren weer dubbel gelegen van de pijn :(
Ik dacht eigenlijk dat het vooral te maken had met stress, meer als met eten. Maar gisteren was ik gewoon vrij en heb ik niks bijzonders gedaan, en ik was echt gewoon ziek van de pijn.
Heb bijna alles in huis voor dat dieet, en dan ga ik echt van start, ben het zo beu om steeds dubbelgeklapt door het leven te gaan :+

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:51

Ik was hier al een tijdje niet meer geweest (als het goed gaat ben ik in de ontkenningsfase he :D)..
Maar de mindere periode is hier ook weer aangebroken...

Wat voor dieet ga je doen Kytha?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:55

Vervelend, Def :(:)

ik ga http://scdiet.nl/ proberen.
Is wel erg zwaar, maar ga het sowieso ff een maandje proberen, helpt het me niet, heb ik het iig geprobeerd.
yoghurtmachine heb ik inmiddels thuis dus ik kan van de week aan de slag :)

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 23:37

Manon_V schreef:
Mijn moeder heeft er van de week een paar klaargemaakt.

Een met rijst en vanalles erin, maar die vond ik wat flauw smaken..
De andere was witte bonen, tomatensaus en bacon. Echt heeeel erg lekker :D

Qua tijd valt het volgens mij wel mee hoor,, maarja ik kook ook niet :P

De rest heb ik ook gewoon wat vlees of vis met groenten gegeten, denk altijd maar zo: als het maar geen aardappelen zijn want die mogen echt niet :P

Dat denk ik ook :j En zolang het geen product is wat lang houdbaar is :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 01:20

bedankt voor het welkom, ik ben vanavond uit eten geweest gelukkig nog geen last.
Ik moet van mn dieetiste 7 tot 8 x iets eten om mn darmen bezig te houden hoe zit dit bij jullie?

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:50

Vagolijntje welkom!

Ik merk ook als ik steeds kleine hapjes eet,dat het bij mij ook beter gaat. Maar het is wel moeilijk om dan de goede dingen te pakken ipv snoep enzo ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 13:30

ja ik eet snel een appel omdat ik anders toch die chippies pak.
Het poeder die ik heb gehad is maag darm composito, die kun je ook aan je paard geven dat werkte eerst perfect maar laten werd mn maag er blijkbaar ongevoeliger door en had ik meer last van mn darmen.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:49

ik zat eens te denken, misschien is het wel eens leuk dat een ieder een persoonlijk verhaaltje verteld, over zichzelf, hoe actief in de paarden en hoe de gene omgaat met zijn "beperking"
dan weten we ook eens wie er achter welke naam zit :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:35

Das misschien wel een goed idee :)

Jij mag beginnen :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:26

das een erg goed idee.

Nou ik ben marjolein, ik heb 2 hopelijk straks dressuur toppers. Een ruinvan 3 en een merrie van 2.

Ik rij al jaren en heb altijd gesprongen totdat mn merrie een peesblessure heeft gekregen toen ben ik in de dressuur gekomen en tot de M/Z gereden. Verder heb op meerdere dressuur en springstallen gewerkt als groom en ruiter.
Toen ik nog elke dag minimaal 3 paarden trainde stond ik zowiezo op een stal met een wc, het is eigenlijk vrij erg maar ik heb daar mn stallen ook op beoordeeld of ik er wel of niet kon staan met de paarden. Met wedstrijden zorgde ik er altijd voor dat ik niet naar de wc hoefde etc. Ik heb helaas op een buiten terrein wel eens een wedstrijd opgegeven door de krampen.

Als ik nu naar mn paard en voel lichte krampen dan ga ik direct terug naar huis, ik ben liever thuis als ik wel ineens ziek wordt.

Ik heb verder geen medicijnen etc ervoor en wist niet eens dat dat er was!

Mocht je meer willen weten vraag maar raak!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:13

poeh wel vrij lastig....

nou ik ben daphne, 20 jaar, woon in almere samen met vriendlief *D .

Ik ben nu 12 jaar met paarden bezig, heb nu een 4 jarige dutch dormello merrie,
daarvoor heb ik een royal brafour merrie gehad, daar ben ik tot de M1 mee gekomen, daarna ging ze wegh.
Ik heb ook nog een darius ruin in het L1 gereden, en ben nu met een ander paard weer in het L2 bezig.
heb opleiding paardenhouderij gedaan, ben gediplomeerd instructrice, en heb een tijd op een stal in drenthe gewerkt.

ik heb zeker al 10 jaar last van een spastische darm. maar in tegenstelling tot vele hier, heb ik haast nooit dat ik moet rennen naar een wc, ik kan gerust 4 dagen niet naar de wc ;( . ik heb allerlei onderzoeken gehad, inwendig, uitwendig.
heb vorig jaar oktober nog het hele weekeind op de eerste hulp gezeten, vanwege ernstige buikpijn.
nu heb ik het allemaal weer onder controle, gebruik duspatal, buscopan en pantopazol.
en alleen als ik echt last heb.

als ik pijn heb of misselijk ben, dan ga ik juist naar mijn paard, om te ontspannen...
ik ben nu werkloos, want mijn vorige werkgever, had geen idee en geen respect voor deze afwijking (noem ik maar zo) en heeft mij er uit gegooid, alleen omdat ik 2x per uur een rondje moest lopen vanwege de krampen.

spastische darm zit bij mij in de familie, mijn moeder heeft het, mijn oma heeft het, en zelfs mijn overgroot-oma had het.

foto van de merrie die ik nu heb :)

Afbeelding

en deze kon ik niet laten haha

Afbeelding

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:30

Dan ga ik nu mijn verhaaltje maar eens posten :P

Ik ben dus Manon, 18 jaar. Zit nog op school voor ruimtelijke ordening en planologie (vergelijkbaar met stedenbouwkunde) aan de NHTV in Breda.

Sinds mij moeder een vriend heeft zitten we (eindelijk) echt in de paarden. Nog geen half jaar nadat hij bij ons is ingetrokken, kregen ik en mijn tweelingzusje een eigen paard: Lady Turiba, kwpnertje.
Sinds deze herfst is mijn zusje gestopt met rijden, maar mijn moeder is weer begonnen en rijd nu stapritjes met Tuub.
Ik rij geen wedstrijden, maar ben hard aan het trainen voor endurance. Dit jaar hoop ik met Tuub een kennismakingsritje te starten.
Afbeelding

Endurance is niet echt de meest voor de hand liggende sport om te gaan beoefenen als je PDS hebt helaas,, maar we gaan het gewoon proberen.

Gelukkig van de PDS bij mij allemaal nog wel mee vergeleken met andere leden uit dit topic.
Afgelopen zomer kreeg ik pas definitief te horen dat ik het had, maar loop er al zo'n 4 jaar mee rond.
Als ik last heb is dat vooral in de vorm van veel lucht in mijn buik, maar van de zomer heb ik ook een paar keer hard naar de wc moeten lopen.

Met werk is het niet echt een probleem, ook paardrijden heb ik nog geen last ervaren gelukkig.
Op school is het soms wel minder, maar tot nu toe nog niet echt een groot probleem geweest.
Moet ook wel zeggen dat ik veel begrip vanuit mijn omgeving krijg, behalve van mijn stiefmoeder die het allemaal als een groot verzinsel ziet. Daar trek ik me inmiddels weinig meer van aan :)

Dit was het wel zo'n beetje.
Meer vragen mag je stellen hoor :D

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:24

ik ben sanne, ben nu nog 20 jaar (vrijdag 21 :P).
Ik doe aan paardrijden sinds ik 15 jaar oud ben. Heb 4 á 5 jaar lang in de zomer op een camping paardgereden , lekker buiten. Dat is nu verleden tijd. In die tijd reed ik ook op een manege in de buurt.

Ik ben op een gegeven moment begonnen met vrijwilligerswerk bij de rsvg, een gehandicaptenmanege.
Daar heb ik mijn vriend leren kennen en hij doet daar nu nog steeds vrijwilligerswerk. Ik ben wegens gezondheidsredenen gestopt(pfeiffer). Nadat ik bij de andere manege gestopt was met rijden heb ik hier wel nog een paar maanden paardgereden.

Mijn schoonouders hebben thuis 2 shetlanders staan, sieb van bijna 3 en max van 8. Met die 2 rotzooi ik weleens wat, maar ik voel me er vaak niet fit genoeg voor.

Afbeelding
dit ben ik op uranus, een van de paarden op de camping.

Ik heb spastische darm sinds maart/april 2009. Ik heb het gekregen doordat ik pfeifer had.
Ben naar een internist geweest en heb daar duspatalin gekregen die ik nu niet meer neem.
In de zomervakantie ben ik begonnen met het atkinsdieet waardoor ik nu helemaal geen buikpijn meer heb :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:29

Dit topic lang niet meer gezien.
Gister een enrome aanval gehad.
Lag krom op de bank en na iedere kramp maakte mijn darmen de meest rare geluiden.
Ik voel nog steeds de plek links in mijn buik waar de knoop zit.
Volkoren brood verdraag ik absoluut niet, maar gezien het andere brood in de winkel op was, toch weer geprobeert maar dat gaat radicaal mis.
Vandaag wil ik zien dat ik gebroken lijnzaad kan halen en pro-biotine, want gezien een vervelende aandoening heb ik 6 weken aan de anti biotica gezeten en dat is voor gevoelige darmen helemaal funest.
Ook alle goede bacterieen zijn hiermee om zeep geholpen.
Iemand verder nog tips om de boel weer wat op gang te krijgen?

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:11

Ik neem veel loperamide....
Alleen maar omdat ik bang ben voor..
Ja je kent het wel ;)
Vooral na een avondje stappen, dan moet ik ze echt bij me hebben!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:11

loperamide, was dat??

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:23

gisteren echt vreselijke last gehad, het was echt wc bezoek na wc bezoek ben tot 4 uur snachts wakker geweest. Vandaag nog wat krampig en voornamelijk hongerig en moe.

Bij mij gaat het van extreem in extreem, soms hele dagen niets en dan ineens een paar uur elke 10 min rennen niet leuk.

Ik ben dus ook ontslagen door mn nouja afwijking heel jammer want ik hield van mn werk, maar als ik moet dan is het ook serieus en kan soms uren duren voordat de kramp weer weg gaat.

Hoe zijn jullie daan de dokter gegaan hier doen ze er wat lacherig over, geen medicatie gekregen naar meerdere bezoekjes en klachten. Goed eten en drinken dat was het advies.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:34

Mijn huisarts zei simpelweg dat er weinig is voor mensen met een spastische darm...daarmee was de kous af, ja fijne huisarts hoor! :(