Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:39

Ritalin?? Maar als je geen adhd hebt, heeft het toch een omgekeerde werking?

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:49

Jacimatho schreef:
Zijn er ook bokkers uit de omgeving van Sneek met fybromyalgie? We zijn dringend op zoek naar een huisarts in die regio die bekend is met deze aandoening en er open minded mee om gaat. ( oftewel...die erkent dat het niet tussen de oren zit, actief meedenkt en de patient voorop stelt. )

ik kom uit de buurt van sneek, mijn HA is zelf met het 'idee' gekomen dat ik wel eens fibro zou kunnen hebben, hij heeft hierop ook wel actie ondernomen qua behandelingen etc.
echter is het wel zo dat ik ook eerst de medische mallemolen in ben geweest..
maar had ik geweten dat het fibro kon zijn en ik zou het aankaarten bij mijn HA dan doet ie daar zeker wat mee!

Ritalin voor het slapen..??
haha ik meende ook dat het een omgekeerde werking had als je geen adhd hebt..
zou nooit meer slapen :Y)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:58

niet echt een omgekeerde werking (heb ook poosje ritalin geslikt) maar meer last van de bijwerkingen dan voordeel van het medicijn. en die bijwerkingen liegen er niet om. ik durfde de straat niet meer op. :D

mijn vriend praat gewoon fries tegen mij, net zoals zijn hele familie. Nadat ze er achter kwamen dat ik het gewoon kon verstaan hoor.

als iemand het niet kan verstaan, moet je eigenlijk gewoon nederlands spreken. maar niet elke fries kan dat.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:53

Goof schreef:
Ritalin?? Maar als je geen adhd hebt, heeft het toch een omgekeerde werking?

:D :o verkeerde medicijn genoemd ik bedoelde Rivotril :P

Men, ik heb vandaag echt een "ik ben ontzettend moe en mijn lichaam is moe en mijn spieren branden-dag.Had zelfs geen fut om naar de medische fitness te gaan, maar ben wel gegaan en heb toch flink getraind. Heb ook nog mijn hele huis gedaan en na een warm bad vanmiddag 2 uurtjes in bed gekropen, slapen kan ik niet, maar toch even rusten.
Vanavond even makkelijk eten, geen fut om te koken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:02

:wave:

Kom ook weer eens even langwaaien ... Vandaag toevallig een gesprek met mijn nonkel gehad (zie 'm niet zo erg vaak) die nu blijkt, na jaren dokteren, het hyperlaxiteitssyndroom (= hypermobiliteitssyndroom) te hebben .. Ben het eens even gaan opzoeken, misschienk kan het wel, aangezien mijn HA ervan overtuigt lijkt te zien dat het toch geen fibro is ..

Heb bv. gevonden:
http://www.stjansgasthuis.nl/upload/pat ... xiteit.pdf
Citaat:
Wat zijn de klachten?
Indien de gewrichten niet worden overbelast, zijn er
meestal geen klachten. Door intensieve sport en
zware arbeid kunnen klachten ontstaan of toenemen.
De klachten beginnen vaak op jeugdige
leeftijd en veranderen met het ouder worden.
Veel voorkomende klachten zijn:
• Frequent verzwikken van de enkels.
• Knieklachten, meestal bij fietsen, hurken en
traplopen.
• Terugkerende polsklachten
• Stekende schouderpijn bij reiken en werken
boven het hoofd.
• Lage rugklachten.

Hoe wordt hyperlaxiteit vastgesteld?
De hyperlaxiteit wordt vastgesteld door lichamelijk
onderzoek. Röntgenonderzoek of een "scan"is niet
nodig. In zeldzame gevallen zal bloedonderzoek
worden gedaan om onderliggende ziekten uit te
sluiten. Ten onrechte wordt soms gedacht aan een
reumatische aandoening of fibromyalgie.

of

http://www.kinderneurologie.eu/ziektebe ... liteit.php
Gaat over kinderen maar is het enige wat ik tot nu toe gevonden heb met wat uitgebreidere uitleg en aangezien het vaak als kind al begint en nooit overgaat, er staat ook een verband in met de andere klachten die ik heb (ze hebben zelfs ooit gesproken dat ik als kind last had van spanningshoofdpijn, zou daar ook mee te maken hebben heb ik nu gelezen..).

Vraag me dan alleen ergens af wat het verschil zou zijn met fibro?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:18

Mara1, dan heb jij volgens mij wel een fijne huisarts. Ik moet altijd zelf mee denken en alles op internet uitzoeken :=

[***], wat is een nonkel? :o? heb nog nooit van dat woord gehoord.

Vandaag naar de appotheek gegaan. Volgens mij zit ik tegen het ziek zijn aan ofzo want voel me al 3 dagen niet helemaal 100%. Heb ook heel veel spierpijn en andere pijnen en af en toe ben ik er gewoon misselijk van. Heb nurofen 400 bruisgranulaat mee genomen. Heb het net in genomen, hoop dat het zometeen zijn werk gaat doen en ik niet last van mijn darmen krijg door dat spul.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:21

Uh .. :+ Een oom? Is dat hetzelfde? Het is een broer van mijn moeder ;)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:25

Ah een oom :D haha ik dacht wat is een nonkel? Dat woord kende ik niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:27

Sorry, belgje :+
Maar het heeft natuurlijk weinig met het verdere verhaal te maken :P Daar ging het eigenlijk om :Y)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:31

Ja dat snap ik maar daar weet ik niets op te zeggen :P dus dat laat ik aan anderen over :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:31

:)) Ok, toch bedankt :Y)

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:39

Ja, ik ben erg hypermobiel maar net niet ziekelijk hypermobiel, maar daarnaast heb ik echt fibro.
Fibro en hypermobilieteit gaan vaak samen aldus mijn reumatoloog.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:40

Gegeneraliseerde hpypermobiliteit volgens mijn Fysio/Manueel therapeut ;)
Hypermobiliteitssyndroom is nog een slag erger volgens mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:58

Dus hypermobiel zijn hoort bij fibro, maar het syndroom is nog een slag erger en dus iets op zichzelf staand, is dat wat jullie willen zeggen? (omdat jij zegt scheepie dat je net niet ziekelijk hypermobiel bent, dus je krijgt daar niet rechtstreeks problemen door?)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:09

Citaat:
Wat zijn de klachten?
Indien de gewrichten niet worden overbelast, zijn er
meestal geen klachten. Door intensieve sport en
zware arbeid kunnen klachten ontstaan of toenemen.
De klachten beginnen vaak op jeugdige
leeftijd en veranderen met het ouder worden.
Veel voorkomende klachten zijn:
• Frequent verzwikken van de enkels.
• Knieklachten, meestal bij fietsen, hurken en
traplopen.
• Terugkerende polsklachten
• Stekende schouderpijn bij reiken en werken
boven het hoofd.
• Lage rugklachten.

als ik dit zo lees heb ik daar ook last van. maar ook bij mij is FM gediagnostiseerd. (pittig woord...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 13:20

Maar jij hebt toch ook de slaapproblemen enzo, toch? Dat heb ik eigenlijk niet (behalve dat ik er niet uitgeraak maar dat kan ook de vermoeidheid zijn die bij HMS hoort) en dat staat ook niet meteen als klacht bij HMS .. dus denk dat daar misschien een verschil zit?

Ik kraak ook langs alle kanten, moet ik niks voor doen, gewoon opstaan is meestal al genoeg :+ En het doet ook pijn, terwijl je mensen hebt die constant hun vingers enzo kraken en dat leuk vinden .. Hoort ook bij HMS heb ik gelezen, dat je voor niks kraakt zeg maar en dat het ook pijn doet, terwijl het eigenlijk niet hoort pijn te doen (of iets in die aard, herinner het me niet 100% ).

En ik heb gemerkt toen ik ziek was .. als ik totaal niks doe dan heb ik eigenlijk ook maar héél weinig (zelfs geen) pijn .. en zodra ik weer in beweging kom zeg maar heb ik het zitten .. Dus het wisseld hier wel qua veel pijn & minder pijn, maar dat hangt volgens mij samen met de beweging die ik gedaan heb, en niet zozeer met het weer ofzo .. Snap je?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 14:12

Pfff ik heb me toch een partij last van een extreem gevoelige huid? Het doet al pijn als ik een aai of een knuffel krijg... Paar dagen terug masseerde vriendje me & heel m'n schouders waren pijnlijk, terwijl ik normaal wel van stevig aanpakken houd.
Herkenbaar?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:36

hey, waar is mijn berichtje nou????

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:56

Ja herkenbaar := ik had het gister heel erg. Mijn hoofd deed gewoon pijn als mijn haar maar iets bewoog. Ook mijn huid deed overal pijn. Gelukkig werkte de pijnstiller gister goed.

Paintless, wat ik altijd doe als ik een berichtje op bokt typ is het verhaal voor de zekerheid kopieren. Dan hoef je het niet opnieuw te typen als het ineens weg is :(:)

Dacht vandaag even leuk kort stapritje zonder zadel te gaan maken. Had ik last van een pingpongpony 8)7 Hij zag onder iedere stoeptegel een trol. Bleef iedere keer maar net zitten want hij verhaart verschrikkelijk en omdat hij onder een deken staat zijn zijn haren ook een beetje vet en dat was echt mega glad. Ik had ook een skibroek aan, dat zit ook al minder stevig :+ Toen we bijna thuis waren sprong hij weer met 4 benen de lucht in en vloog ineens in rentempo draf weg. Ik gleed naar zijn kont en lukte me net om nog een klein plukje haar te pakken. En een lol dat die pony van mij had }:0 En ik natuurlijk mega spierpijn..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:44

ja maar ik had het al geplaatst.. en toen duurde het laden wat langer en toen was ie weg... en ik had echt geen zin om het nog een keer te doen.

ik wil ook nog wel eens per ongeluk op een verkeerde toetsencombinatie drukken en dan is zomaar alles weg. dan heb ik niet eens tijd om het te kopieren. :P

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:41

Appart dat toen alles weg was..

Vanavond weer Fringe! Helaas dit keer maar 1 aflevering ipv 2 achter elkaar. Ik ben sirieus nog nooit zo verslaaft aan een tv serie geweest. Ik heb het ook met the vampire diaries := tel de dagen gewoon af 8)7

En jeeminee wat is het koud buiten!! Moest vanmorgen de paarden voeren en toen kwam ik erachter dat de drinkbakjes het niet meer deden. Alles was bovroren. De drinkbakjes in de stal deden het wel maar de kraan deed het niet :? Dus toen heb ik een drinkbakje over laten stromen om zo 2 emmers met water te vullen. Later op de morgen hebben mijn ouders het vanuit de keuken naar de paarden gebracht. Pff wat een werk! Zo hadden we het de hele winter niet gehad, de kraan deed het altijd in de stal. Waarom hij het nu niet doet is voor ons een vraagteken.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:14

Och hou op over die kou! Het lukt me niet meer om warm te worden. En moet straks de paardjes nog weer terugzetten en voeren. Wilde vanochtend nog wat met Nevi gaan doen, maar was niet uit te houden. Uiteindelijk hebben we vloerbedekking (tapijttegels) gelegd in het nieuwe kantoor. Maar het hele lichaam klaagt, bah. Als ik terug ben maar lekker warm douchen en dan op de bank BZV kijken ;)

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:20

Was echt blij dat ik vandaag niks buiten te doen had zeg, tochtte hier binnen al zo koud. Stelde mn ouders voor om bij mn zus te gaan kijken op wedstrijd, dat heb ik maar afgeslagen. Al een paar dagen dat mijn thermostaat weer van slag is, dus geen zin om weer zo koud te worden.

Hehe ruzie met je pc Paintless? Heb ik de laatste tijd ook weer wat meer last van, usb-poorten die weigeren, programma's die voor zichzelf beginnen, programma's (oa firefox) die om de 10 min even 30 sec vast lopen. Wordt tijd dat ik werk vind en een nieuwe pc kan kopen.

Misschien dat er net een blokkade(tje) van ijs in de leiding zit, misschien even een straalkacheltje op de leiding waar je bij kan komen ;) Zag het op de stal waar ik nu rijd ook, de drinkbak die net in de zon stond deed het weer, maar die aan de andere kant van de paal uit de zon was nog wel vast gevroren.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:26

holymosie.. wat was het koud. maar wandelen met een eigenwijs naarling wil wel helpen (en wind in je rug en zo op je bekkie)

ik hoef gelukkig geen nieuwe flap. dan breng ik hem even bij dinnetje en gaat haar vriendje er even een goed gesprek mee voeren (lees, formatteren en opnieuw inrichten :P )

zo. straks lekker medium. wanneer komt Vampiers Diaries? kan niet wachten.

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:35

Haha dat goede gesprek helpt hier helaas niet meer. Heb mn privé helpdesk (vriend), hij heeft ook mn pc in elkaar gezet en heeft een grote stellingkast vol met pc onderdelen. Maar helaas heb het weer eens effectief gesloopt :+