Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:16

nani87 schreef:
@ Poeltje. tnx voor het berichtje met de foto's! Wat een verschil dan he? :D Echt super dat de artsen tegenwoordig zulke dingen kunnen doen. En?? Is de beugel er uit? Ik ben zo benieuwd! Heb jij trouwens veel pijn gehad na de operatie?

Verschil is er zeker. Mijn onderkaak is 1 cm naar voren geplaatst. Had nooit een kin, maar nu toch eindelijk wel.

Pijn heb ik wel gehad, maar dat was goed te doen met de zware ibuprofen die ik van het ziekenhuis heb gekregen.
Vooral mijn keel deed veel zeer, omdat die helemaal blauw en paars was. Voelde als een zware keelontsteking.
Maar dat was vooral de eerste twee weken, daarna voelde ik me weer prima en heb ik geen ibu's meer gebruikt.

Beugel is er trouwens nog niet uit, vanmiddag om 16.30 heb ik pas een afspraak. :)

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:51

Iris, nee stomme ding zit er nog steeds in,ws pas november dat ie eruit gaat :(

Ga wel vragen naar die draad komende controle 23 okt,zal je laten weten. Kunnen ze nie wat lijm erop doen dat jw tong niwt zo open ligt? Hebben ze bij mij gedaan mer slotjes om mn kiezen bij mn tong.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 09:47

Het wordt voor mij trouwens 17 oktober :j om 08.30 uur!
Gaat lekker daar he!

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:43

@poeltje. Beugel er nu wel uit? Hoe bevalt t??

@chanicha: wat gaat er 17 oktober gebeuren? Ik heb er misschien overheen gelezen.

@prairy: nog een maandje dus voor dat dat apparaat er uit gaat.. bah

Ik heb aankomende maandag een afspraak bij de kaakchirurg.. de eerste pré operatieve. Hij gaat dan nog een keer uitleggen wat er gaat gebeuren en er worden weer foto's gemaakt. Dinsdag weer naar de ortho. Hoop dat t kettingelastiek er dan af gaat.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 12:49

Beugel is eruit, moet ontzettend wennen en volgens mijn moeder praat ik nog steeds alsof ik een beugel in mijn mond heb _O-
Voelt heel leeg, maar ik mis de beugel niet hoor, haha.

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:22

Ja ik kan me voorstellen dat je moet wennen! Toch n lange tijd de beugel in gehad.. heb je ook n foto van hoe t er nu uit ziet?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:15

nani87, dan krijg ik implantaten, 4 boven en 2 onder voor een klikgebit.
Zou eerst 24 september gebeuren maar toen was de KC er niet!

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:13

@ Chanicha. Wat balen dat de afspraak dan verzet is.. Spannend zeg dat je dan implantaten krijgt. Was jij nou ook al geopereerd? Of ben ik nou in de war.

Ik ben gisterochtend bij de kaakchirurg geweest voor de eerste pré-operatieve afspraak. Hij heeft nogmaals uitgelegd wat er gaat gebeuren. En er zijn weer röntgenfoto's gemaakt en normale foto's. 12 november naar de anesthesist etc. Vanochtend ben ik weer bij de ortho geweest. Vorige keer had ik de dikste draden boven en onder al ingekregen dus deze blijven nu gewoon zitten tot de operatie. En ze had vorige keer een kettingelastiek geplaatst. Deze is er vanochtend weer afgehaald. Nu nog 1 x heen voor de operatie, 27 november en dan gaan ze de operatiehaakjes plaatsen en dan is het 4 december zo ver..! Spannend!! :=

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:10

Ja nani87 ik ben in 2004 geopereerd.
Dr. Rosenberg in het UMC heeft mijn kaken gekanteld en mijn onderkaak verkleind, een richel boven mijn ogen weggehaald en mijn kin iets vergroot.
Een paar maanden later ben ik aan mijn neus geopereerd.
Dit door een aandoening aan mijn Hypofyse, Acromegalie, waardoor je weke delen gaan groeien.
Ik heb twee jaar geleden mijn gebit, eerst mijn kiezen en daarna mijn tanden, laten trekken door hem want ik heb heel veel vertrouwen in deze KC en ik moet zeggen dat ik geen moment spijt heb gehad van de operatie of van het trekken van mijn gebit!

Het gaat opschieten voor jou he, spannend hoor maar stel je er gelijk na de operatie nog niks van voor hoor want ik dacht dat ik Marijke Helwegen was, zó strak stond alles hihihi!!! Heeft even tijd nodig maar komt vast goed!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:14

Nou ze zitten erin hoor!!
Hij is zo'n 70 minuten bezig geweest en op een paar vervelende prikken na ( daar waar mn tanden hebben gezeten) is het erg meegevallen.
Ben alleen een beetje misselijk van het bloed want ze kunnen niet alles afzuigen en ik moet mijn gebit zo weinig mogelijk indoen, alleen als ik naar de winkel ga mijn bovengebit en als ik iets erg vind is dat het wel maar we moeten maar even doorbijten he!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:26

Dat is fijn dat je zover bent :) Nog ff doorbijten idd (niet te hard ;)) en dan ben je hopelijk helemaal happy!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:02

Inderdaad Prairy _O-

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:00

@ Chanicha. Fijn dat ze er in zitten :) Tot wanneer moet je m zo weinig mogelijk in hebben dan? Heb je al wat minder last van de misselijkheid vanwegehet bloed?

Bij mij gaat alles zijn gangetje.. 27 november pas weer naar de ortho (zal de laatste keer zijn voor de operatie) en 12 november weer naar de kaakchirurg en anesthesist

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:45

Ik moet de 31e naar de mondhygieniste en ik denk tot die tijd ongeveer!
Ik pas mn ondergebit nog niet, mijn bovengebit gaat al beter dus we gaan vooruit :o
Wordt voor jou ook spannend nani87!
Ben benieuwd wat ze zeggen!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:22

Ik ben vandaag ook weer op controle geweest bij de ortho, boven een nieuwe draad gezet (au).

Volgende keer mag EINDELIJK die stomme hyrax (ding tegen mn gehemelte) eruit, 19 november. Dan komt er een draad in en als t goed is loopt die ietwat rond. Verder nog een ander leuk gesprekje...

Dag meneer de Ortho. Ik wilde graag nog wat dingen weten.

Ik heb gehoord dat mijn kaakchirurg ontslag heeft genomen en naar Leuven is gegaan. Hoe verder?

Nou mevrouw, u heeft in die zin mazzel dat de voorbereidingen hier zullen plaatsvinden ipv in Genk. Voor de operatie moet u wel even naar Leuven. Nou ja, daar kan ik mee leven.

Moet ik daar dan ook overnachten? Ja want u moet zowel de onderkaak als de bovenkaak geopereerd krijgen. Pardon? Ik moest toch alleen de onderkaak naar voren?

Neeee, dat heeft u toch in het behandelplan gezien? We hebben de bovenkaak verbreed (ja dat weet ik, dat voel ik nog steeds) en dan moet de onderkaak naar voren, maar uw bovenkaak gaan we ook nog een keer openzagen om die naar boven te plaatsen. Lefort 1 intrusie en BSSO, ziet u wel?

Euhhh ja, dat heb ik gezien, maar hoe moet ik weten dat dat voor 2 kaken is, mij is alleen de onderkaak verteld en van dat abracadabra in dat behandelplan word ik ook niet bepaald wijzer (en van google ook niet :P). Nou helaas, ook de bovenkaak moet want uw voortanden steken te ver onder uw lip vandaan.

Ah. Fijn dat ik dat nu weet dan. En misschien maar goed dat ik dat eerder nog niet wist...

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:35

Oei dat is even een tegenslag prairy, maar t wordt er vast en zeker alleen maar mooier op!

Ik begin vandaag met de arnica D6 druppels (nog 15 dagen tot de operatie :) )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:41

Dat was idd even een hele vieze tegenvaller. Maar het gaat er wel mooier op worden, want waar ik me altijd héél erg aan erger op foto's is juist die grote voortanden + tandvlees, dus dat gaat een hele verbetering worden.

Goed dat je al begonnen bent met die druppels!! Ik deed 2 of 3x per dag 10 druppels, en idd 2 weken van te voren beginnen. Alvast heel veel sterkte! Kijk je ernaar uit?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:25

Ik kijk er inderdaad heel erg naar uit! Kan niet wachten, liever vandaag dan morgen! :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 09:03

Nou dat is inderdaad een tegenvaller als je dat niet weet!
Ik moet zeggen dat ik ook niet precíes wist wat ze gingen doen hoor en of ze nou 1 of 2 kaken doen vind ik niet zo'n verschil ;)
Wat ik wel banketstaaf vind is dat de KC weg is, ik weet niet of je hem al ontmoet had maar in mijn geval liep het allemaal via de KC en had ik veel vertrouwen in hem.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:08

Das inderdaad even een domper dan Priary! Maar idd, wel fijn dat het er alleen maar mooier op wordt.
En mijn idee is ook, of je nou 1 zere kaak hebt of 2, maakt dan ook niet zoveel meer uit toch?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:35

1 of 2 zou idd niet zoveel uitmaken maar ben vorige keer zo ziek geweest van bovenkaak . Kc is geregeld Hoor, maar wel in ander ziekenhuis.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 14:02

Hoe bedoel je ziek?
Van de narcose of iets anders?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:20

een tijd geleden (1 of 2 jaar), keek ik naar een programma op tv en daarin was een meisje te zien die ook een kaakoperatie onderging.. Ik kan het helaas niet meer terugvinden, is er iemand die dat toevallig wel weet?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:26

Ziek van de narcose, uitdroging van heel lang nuchter moeten blijven (moest om 8u in zkh zijn en ging pas om 15u de OK in... en ze kunnen bij mij voor de operatie nog geen infuus plaatsen) en van het bloed in mijn maag door de operatie zelf. Het duurt ook altijd heel erg lang voor ik echt wakker ben en kan blijven, kost ontzettend veel kracht (ben heel slap en dizzy na de operatie en het helpt niet als je moet overgeven). Heb zelfs de kracht niet echt om de koelzak op zn plek te houden.

Oja, nog een tip voor de mensen die nog moeten!!!

Neem een panty oid mee naar het ziekenhuis!! Daarmee kun je de ijszak om je hoofd vastbinden zodat je die niet vast hoeft te houden de hele tijd en hij toch op de juiste plaats blijft zitten. Ik heb dit mijn vriendin zien doen die aan haar gezicht geopereerd moest worden na een ongeval met een kettingzaag.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:30

Revanches schreef:
Het is net alsof ik hier mijn eigen verhaal/probleem lees.
Mijn orthodontist adviseert mij dit ook!
Al heb ik mijn onderkaak verder terug staan en bovenkaak verder naar voren. Waardoor de ortho wil hebben dat mijn onderkaak wordt gebroken en dan een stuk naar voren wordt vast gezet.
Al zie ik dit zelf ook niet zitten,ivm; Kosten(geen vergoeding), en hoe zie ik er uit na de chirurgie? Loop ik dan met een mega-kin,of een kin die helemaal ingeklapt is.

Allemaal twijfels, dus bij mij nog geen chirurgie. :n

Ik sta voor de zelfde keuze. Mijn kaakgewricht is niet helemaal goed meer (knakt vaak).
Gezien de operatie wel vergoed wordt maar de ortho daarna niet meer is het helemaal niet meer zo'n geweldig vooruitzicht. Het "6 weken door een rietje eten" weerhoudt mij er overigens nog meer van eigenlijk :D

Mijn bovengebit staat net mooi recht, heb ik ook zelf moeten betalen, na deze operatie zou ik nog een keer naar de ortho moeten en alles weer zelf moeten bekostigen 8)7 Hoe krom kan je het bedenken..
De ingreep is medisch maar de rest niet.. :o?