Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:11

9 maanden, duurde toen wel een maand of vier voor m’n cyclus weer vrij normaal was. Toen de oudste anderhalf was werd ik zwanger van de tweede (nu 7wk oud), hopelijk blijft m’n menstruatie ook nu weer een hele tijd weg, ik mis het niet bepaald :')

marrlinde

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 21:26

beide keren 4-6 weken na de bevalling, ondanks zeer regelmatige en volledige borstvoeding... Zo jammer. Ook nooit afgevallen zoals gehoopt. :')

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 09:37

Toevallig vandaag weer ongesteld geworden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:12

Hi. Mijn dochter is zaterdag 4 maanden en de afgelopen 2/3 dagen ineens zó onrustig aan de borst. Overstrekken, adem inhouden en rood aanlopen, kreunen, huilen. Dit doet ze met de fles eigenlijk niet (hooguit de eerste slokken even onrustig drinken als ze honger heeft). Ze ligt aan de borst na 5 minuten niet meer stil, wurmt zich echt alle kanten op en niks helpt. Rugby, madonna houding, liggend, zelfs helemaal loslaten op een kussen, allemaal hetzelfde liedje. Wat kan dit zijn?
Ze heeft geen spruw, ik heb voldoende melk en toeschietreflex, ze heeft veel plasluiers dus ik ben bang dat ze liever de fles heeft omdat dat makkelijker drinkt? Die krijgt ze 2 dagen per week op de opvang, 2 en heel soms 3 voedingen per dag want de rest voed ik live. Herkenbaar voor iemand en/of tips?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 22:49

Rond de 4 maanden is een pittige fase Merle, dus zou zeker gedragsmatig kunnen zijn door de ontwikkelingsfase waar ze doorheen gaat.

Wat je nog zou kunnen proberen is de omgeving testen: rustige kamer, zonder anderen, eventueel in het donker, wat werkt het beste? Bij mij gingen die op die termijn ook erg in de omgeving op omdat ze daar wat bewuster van worden nu.

En misschien overbodig, maar heb je alweer een menstruatie gehad of niet? Dit kan ook een periode binnen de cyclus klachten geven, de één kort tevoren, sommigen tijdens de menstruatie, anderen juist rond de eisprong.

Mocht alles borstvoedingstechnisch inderdaad goed lopen zoals je beschrijft zou het ook zeker een aanrader kunnen zijn om even een consultje osteopaat te boeken. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:50

MerleSimone schreef:
Hi. Mijn dochter is zaterdag 4 maanden en de afgelopen 2/3 dagen ineens zó onrustig aan de borst. Overstrekken, adem inhouden en rood aanlopen, kreunen, huilen. Dit doet ze met de fles eigenlijk niet (hooguit de eerste slokken even onrustig drinken als ze honger heeft). Ze ligt aan de borst na 5 minuten niet meer stil, wurmt zich echt alle kanten op en niks helpt. Rugby, madonna houding, liggend, zelfs helemaal loslaten op een kussen, allemaal hetzelfde liedje. Wat kan dit zijn?
Ze heeft geen spruw, ik heb voldoende melk en toeschietreflex, ze heeft veel plasluiers dus ik ben bang dat ze liever de fles heeft omdat dat makkelijker drinkt? Die krijgt ze 2 dagen per week op de opvang, 2 en heel soms 3 voedingen per dag want de rest voed ik live. Herkenbaar voor iemand en/of tips?

Wordt de fles therapeutisch gegeven? :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 19:38

MerleSimone schreef:

Mijn zoontje deed dat ook toen hij een sprongetje maakte. Op het hoogtepunt dronk hij amper en weigerde hij alles, echt krijsen. Soms forceerde ik hem te drinken en dan dronk hij toch en werd hij weer rustig. Maar ik moest hem echt overtuigen.
Na 5 dagen miserie werd het weer beter.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:36

Thanks voor jullie tips! We gaven de fles altijd al wel therapeutisch, maar laatst overgegaan op speen 1 ipv P omdat ze daar onrustig van werd (te langzaam?). Nu weer terug naar P omdat ik echt denk dat ze 'teveel' moeite moest doen aan de borst. Heb op de opvang (1 dag in de week) ook weer aangegeven rustig aan te doen en ga mijn moeder er ook weer aan herinneren.

Gisteravond hebben we haar een fles kunstvoeding gegeven na weer een hele dag onrust aan de borst, ze had 5 minuutjes flink doorgedronken aan mijn borst maar daarna nog 165 fles weggetikt, ze heeft daarna van 21:30 tot 07:00 geslapen :oo Ook nog voor het eerst in haar eigen bed ipv cosleeper. Na weken standaard een nachtvoeding en 06:00 wakker was dat wel even heerlijk.

Vanochtend was er eindelijk weer rust aan de borst en heeft ze met een kleine pauze goed gedronken. Gistermiddag ging het ook goed als het doodstil was, dit was vanochtend ook het geval. Het gekke is dat ze niet kijkt naar de omgeving, ze is vaak ook onrustig met de ogen dicht en laat de tepel ook niet los. Het is ook gewoon echt zielig, maar ook zoooo frustrerend :n

Ben nog niet weer ongesteld, vorige keer pas nadat ik volledig stopte met voeden en heb nu ook nog geen enkele aanwijzing, maar het kan natuurlijk. Het is zo gek, ze begint 9 vd 10 keer direct te kreunen en wurmen als ze begint te zuigen. Met de fles bijna niet, maar het lijkt echt op darmkrampen oid. Hopelijk was vannacht echt een reset en gaat het nu weer beter.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:00

Ik zit even met mijn handen in het haar en ik vroeg mij af of jullie misschien tips hebben.

Mijn dochter van bijna 2 heb ik de afgelopen maanden weten af te bouwen naar 2 voedingen per dag. 1 x in de ochtend en 1 x in de avond. Ze heeft nooit uit een fles willen drinken en daardoor ben ik ongepland zolang door gegaan met borstvoeding. Heel dankbaar voor uiteraard. Zij heeft mij periodes heel erg gebeten, maar door gezet en was weer goed gekomen, tot nu.. Door het bijten geef ik al maanden alleen nog maar aan 1 kant melk. Ze is ziek momenteel en heeft mij 2 dagen geleden extreem hard gebeten. Mijn tepel ligt echt helemaal open tot bloedens aan toe. Nu heeft ze zelf naast een oorontsteking ook een tandvlees onsteking en kan ze heel beperkt eten. Ik heb haar gisteravond nog geprobeerd te laten drinken ondanks de pijn, maar het is echt niet te doen. Ik weet niet of er bacteriën vanuit haar mond in mijn tepel terecht zijn gekomen via de open wondjes, maar mijn tepel doet echt extreem pijn. Zelfs kolven lukt niet. Vanmiddag ben ik onder de douche gaan staan en heb geprobeerd melk eruit te masseren.

Omdat ik er nu ook wel écht klaar mee ben en verschrikkelijke pijn heb, wil ik per direct stoppen. Kolven en aanleggen lukt echt niet. Is er iemand van jullie die met behulp van medicatie is gestopt? Ik kan maandag contact opnemen met mijn dokter voor advies. Maar vroeg mij af of iemand tips heeft? Ik ben heel bang voor borstontsteking mocht dit niet al het geval zijn :( Vind het vooral ook heel verdrietig dat het nu zo moet eindigen. (Hormonen |( :') )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:16

Wat vervelend dat dit zo gaat. Als ik je verhaal lees zou ik aanraden om contact op te nemen met de HAP, volgens thuisarts.nl moet je er niet mee wachten. Sterkte, hopelijk gaat het gauw beter en wie weet is dit niet het einde van je borstvoeding maar kunnen jullie het op een ander moment en mildere manier samen afronden.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:09

Misschien ook contact opnemen met een lactatiekundige? Die hebben er denk ik meer verstand van dan de gemiddelde huisarts.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:20

Ik woon in het buitenland en moet voor dit soort dingen contact opnemen met de gynaecoloog..
Morgen maar even bellen. Ik probeer straks onder de douche de boel nog wat te masseren en de druk eraf te halen :(

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 22:26

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 06:55

Ik denk dat je niet zo veel last van je borsten gaat krijgen als je nu stopt. Melk wordt nu vooral op vraag gemaakt, dus als zij drinkt. Hooguit dat je een wat vol gevoel krijgt de eerste dagen.
Mijn dochter stopte zelf net voordat ze 2 was en daar heb ik nooit last van gehad qua ontsteking.
Wel voorzichtig blijven met de wondjes natuurlijk!

Oh en sterkte met je dochter natuurlijk. Als ze zich niet lekker voelt en moet stoppen met drinken kan best even lastig worden.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:17

De wond aan je tepel goed in de gaten houden en eventueel een arts laten meekijken.

Voor borstontsteking zou ik nu niet zo bang meer zijn. Je voedt al zo lang dat de melk op verzoek aangemaakt wordt en het risico is echt heel klein nu. Koelen als het nodig is, eventueel saliethee drinken en niet te veel aan doen verder.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:32

Ik heb geen tips, maar wil je wel een hart onder de riem steken mbt het verdriet over de manier van stoppen. Wat heb je steeds dapper doorgezet en zelfs nu met zoveel pijn heb je het nog geprobeerd, wat een boel liefde haal ik daaruit! Sterkte met de wondjes, als ik de reacties zo lees zijn die de oorzaak van de pijn en is het geen borstontsteking zoals we die normaal kennen. Hopelijk kun je snel geholpen worden zodat je verdere narigheid bespaard blijft. Beterschap, ook voor je dochtertje.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:26

Ik heb geen tips, maar zou gewoon proberen te stoppenn. Misschien samen een klein feestje van maken zodra ze weer beter is?

Voor het medische stukje zou ik even naar de huisarts gaan, die kan goed bekijken of het ontstoken is etc.

Sinds 3 augustus ben ik gestopt met de oudste te voeden. Hij is vandaag 4 geworden en ik was het voeden een beetje zat. Het was nog 2x per dag en heb met hem een aftelkalender gemaakt en toen een grote taart gekocht en dat samen gegeten.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:27

Wat een leuk idee lovelys! En wat leuk ook om van andere ‘lang voeders’ te lezen :) Mijn oudste dochtertje is 27 maanden en ik ben kort geleden bevallen van ons 2e dochtertje. Tijdens de zwangerschap bleef onze eerste droog drinken (kende die term niet eens, ik ben nog niet veel informatie over lang voeden tegen gekomen, het is toch vooral gericht op t eerste half jaar). En toen de tweede geboren was dacht ik dat het feest voor de eerste afgelopen was. Maar doordat mijn borsten zo enthousiast waren en de jongste de melk amper kon verstouwen toch weer begonnen met aanleggen van de oudste, wat me eigenlijk heel goed bevalt. Zo hebben wij weer even ons momentje samen, wat toch echt heel waardevol is in deze hectische tijd. Ook voor haar, er veranderd zoveel in korte tijd, eerst een zusje, straks naar de peuters. Zo fijn om haar dit te kunnen geven.

Wat ik me wel merk is dat haar boventanden in mijn tepels gedrukt staan na de tijd. Het is bij vlagen ook pijnlijk (wel te doen) om te voeden. Is dat herkenbaar en zijn er hier ook dames met tips? En misschien meer ervaringen over wat ons nog te wachten kan staan met het lang voeden en de baby?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:46

Leuk om te lezen! Mijn zoon is toevallig ook twee weken geleden gestopt met drinken na 3,5 jaar. In totaal 5,5 jaar achter elkaar gevoed, ik was een beetje bang voor een dipje van gemis en verminderen oxytocine momenten maar gelukkig geen last van gehad! Heb al die tijd ook een dieet zonder melk ei en noten gevolgd voor hun allergieën dus nu melkproducten opgebouwd en blijdschap uit alle soorten kaas halen :+ :')

@Lisanne, zit haar hoofd in verhouding te ver omhoog of naar voor gekanteld als ze drinkt? Beetje laten zakken of naar achteren kantelen werkt vaak wel!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:47

Ja herkenbaar. Mijn zoontje maakte ook altijd tandafdrukken. Opnieuw laten aanhappen hielp hier wel wat, vooral erbij zeggen dat ze grote hap moeten doen.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:22

Mooi die langvoed/tandemvoeden-verhalen. Ik had het ook wel een kans willen geven maar de oudste stopte met drinken toen ik 20wk zwanger was. Ik vond het voeden toen pijnlijk en had geen productie meer, dus met don’t offer/don’t refuse aanpak gekeken wat er gebeurde. Ze vroeg er al gauw niet meer om. Had daarna wel het hoogste woord en m’n borsten verdeeld (“die is voor mij, deze is voor baby”) maar toen puntje bij paaltje kwam zat ze glazig naar m’n borst te kijken en snapte ze er niks meer van :')

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 10:09

Bedankt voor de tips dames!

@Noeps, wat een mooi verhaal over je dochtertje! Ik zie het helemaal voor me :D

Ik zag het tandem voeden eerst niet zitten en mijn dochtertje accepteerde de nee ook wel. Haar papa bracht haar dan naar bed en troosten lukte ook goed met een kus en knuffel. Het is eigenlijk uit nood geboren en ook mazzel hebben dat ze het nog snapte inderdaad. Want mijn productie was ook weg door de zwangerschap en ik ‘voedde’ alleen nog voor het slapen gaan. Dat lukte me ook steeds minder, doordat ik last kreeg van nursing agitation. Ik kon me op een gegeven moment niet eens meer voorstellen dat ik het zou kunnen verdragen om de baby te voeden. Gelukkig is dat helemaal goed gekomen! Vind ik toch heel bijzonder.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 12:26

Vreselijk he, die nursing agitation. Dat is echt het allerheftigste wat ik ooit het gevoeld/doorstaan...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:33

Allemaal heel erg bedankt voor jullie adviezen. Ik had het al gelezen maar geen tijd gehad om te reageren door nog steeds een heel ziek meisje.
Ik heb contact opgenomen afgelopen zondag met mijn gynaecoloog omdat de pijn niet meer te doen was. Hij heeft medicatie voorgeschreven (Dostinex), wat tot nu toe goed lijkt te helpen. Moest borst eerst nog wel leeg kolven, dat was eigenlijk niet te doen maar het was gelukt. :x Ik vind het jammer dat het na bijna 2 jaar nu zo is geëindigd, maar ook trots dat ik het zolang vol heb gehouden. Zeker ook lastig voor de kleine meid nu, nu ze zo ziek is, dus het is vooral hele dag knuffelen. Ze heeft zelf een herpes infectie in haar mond, dus ik hoop zelf dat mijn kapotte tepel goed hersteld zonder klachten.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:38

Bedankt voor de update_Mel, fijn dat de medicatie werkt!