Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:27

Hoorde net van reumatoloog dat het niet het virus is maar de stoffen waarop het gemaakt is dat de reactie zo heftig is.
Voor mij raadt hij het af, mijn man laat zich wel enten dus dan ben ik aardig beschermd...

Pien en HC ook hier draai je als oudere veelal mee, alleen veel jonge mensen zien dat niet...Ben je maar lastig :)

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:27

besita schreef:
goed geschreven stuk door iemand die testpersoon was voor het vaccin
is van net voor de vaccinaties er waren
https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 60343.html

Ik geloof echt niet dat herbesmettingen zeldzaam zijn. Alleen het aantonen is lastig en kostbaar, omdat er dan beide keren een test afgenomen moet worden (veel mensen zijn natuurlijk niet getest in golf 1), dit materiaal bewaard moet zijn en er een specifiek onderzoek op uitgevoerd moet worden. Er zitten dus wat haken en ogen aan.
Eén van de verpleeghuisbewoners waar ik in golf 1 bij inviel is dus bewezen herbesmet, dat hoorde ik ongeveer tegelijkertijd met het wereldwijde nieuws dat er een herbesmetting had plaatsgevonden bij een man(?) in China en waarvan ik dacht dat het niet zo bijzonder kon zijn, omdat het ook onder mijn ogen was gebeurd.
Het maakt het opnemen van COVID+ patiënten in cohort voor mij wel meer een ding, want wie zegt dat patiënten elkaar niet kunnen besmetten met net een andere variatie van het virus?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:32

Narcissa schreef:
Het is door corona alleszins wel duidelijk hoe het met de maatschappij gesteld is. Egoïsme ten top. Volgens een aantal hier mogen ouderen en kwetsbaren (newsflash: er zijn ook jonge kwetsbaren) opgesloten worden zodat ze lang leve de lol lekker doorkunnen met hun leven. Who cares wat die mensen vinden, als we maar lekker kunnen feesten en reizen en alles doen wat we willen zonder te moeten kijken naar onze medemens.

:r

Ik moet bij je post aan deze column denken:
https://twitter.com/claudiadebreij/stat ... 41/photo/1

(Heb ruzie met invoegen afbeelding, dan maar een link)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:39

purny schreef:
besita schreef:
misschien omdat ze nog helemaal niet weten of het vaccin ook het besmetten van anderen tegenhoud ?

Maar het vaccin is voor meer dan 90% effectief. Zegt genoeg toch

Nee dat zegt niet genoeg.
Ik heb het een paar pagina‘s terug voorgerekend.
Met de huidige kennis van de studies (en die is zeer gelimiteerd) zou per miljoen geente nog steeds minimaal zo’n 50.000 mensen met inenting toch positief testen.
Het is absoluut nog niet bekend of je enkel minder symptomen krijgt of ook niet meer kan verspreiden.
Daarom zeggen ze ook zo expliciet in DE dat er ook met enting eerst nog geen versoepeling in zicht is.
Wat de UK doet met die pas is gewoon een populariteitsspel zonder wetenschap.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:39

Echwel schreef:
Hoorde net van reumatoloog dat het niet het virus is maar de stoffen waarop het gemaakt is dat de reactie zo heftig is.
Voor mij raadt hij het af, mijn man laat zich wel enten dus dan ben ik aardig beschermd...

Pien en HC ook hier draai je als oudere veelal mee, alleen veel jonge mensen zien dat niet...Ben je maar lastig :)

Goeie, mijn moeder loopt ook bij een reumatoloog. Zal doorgeven dat ze beter eerst kan informeren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:46

Echwel schreef:

En dát is in het zuiden écht anders.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:50

Huertecilla schreef:
Echwel schreef:

En dát is in het zuiden écht anders.

En bij deze wil ik dus emigreren.....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 13:50

Volgens mij geldt dit niet voor alle inentingen. Het ging over dat pfizler inenting waarbij die reactie kwam. Dus laat je goed informeren voordat je "het kind met het badwater weggooit". Wij gaan het gewoon bij de huisarts neerleggen.

Wat betreft her besmetten is nog veel onduidelijk. Gaat het om mutatie van het virus? Zijn de herbesmette mensen in minderheid en is het zeldzaam maar omdat covid zo wijdverspreid is lijkt het heel veel? Zijn allemaal vragen.
Met mijn leken verstandje en taal heb ik begrepen dat het feit dat er geen antistoffen meer te vinden zijn niets zegt over je lichaam dat covid bij een herbesmetting wel of niet gelijk herkend. Ik heb ooit een stuk gelezen, al lang geleden, dat men toch denkt dat het lichaam de covid herkent en als er al een herbesmetting op zal treden, die in ieder geval minder zwaar zal verlopen .
Als iemand andere kennis heeft hoor ik het graag, maar zo is het zoals ik met mijn leken verstandje het heb begrepen.

Enne HC met je eens. Ook ik vind een aantal zaken erg verontrustend. Ook ik vraag me af of dit een wake up call gaat zijn dat minder meer is (bv al dat reizen van producten en mensen).
Sorry dat ik je verkeerd begrepen had. Je hebt dat inderdaad niet gezegd.

De ouderen doen hier volledig mee. Als er een dorpsfeest is, dan wordt er gedanst vanaf 2 jaar (zodra een kind kan lopen) tot echt heel heel erg oud en dat is volkomen normaal. Als ik in Nederland een disco binnenwandel omdat ik wil dansen→ mijn l ust en mijn leven→ word ik raar aangekeken zo van→ wat doet die oude gek nu hier . KOm op zeg, ik ben pas 62 jaar en hartstikke vitaal en snoei mijn eigen park en doe met de bosmaaier ander lichamelijk zwaar werk waar menig jongeren dat niet aan zal kunnen.
Het is een mentaliteits dingetje in Nederland die verering van de jongeren cultuur. Het moet allemaal, jong, strak en flitsend zijn en tja dat is best wel raar, want op een gegeven ogenblik is het niet meer jong en strak en flitsen. Dan is het wat langzamer, zeer solide, je kunt er op bouwen, stevig etc. := → ik ben lekker op dreef merk ik ~~}>

Femke welkom hier hoor, ik heb nog een leuk huis in de verkoop }>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 14:40

pien_2010 schreef:
Het moet allemaal, jong, strak en flitsend zijn en tja dat is best wel raar, want op een gegeven ogenblik is het niet meer jong en strak en flitsen. Dan is het wat langzamer, zeer solide, je kunt er op bouwen, stevig etc. := → ik ben lekker op dreef merk ik ~~}>

Ik ben heel wat vlotter, fitsender, sneller, wilder en energieker dan mijn eigen zoon (18) en de kinderen van meerlief (17 - 19 - 23) *D
Zij mogen dan fysiek jonger zijn maar het is vooral een mentaliteitskwestie en dan heb ik het nog over campo-kids ook! De stads-patatters kunnen nog geen hooibaal in de opslag beuren >;)
Ben heel blij dat ik destijds besloten had mijn grut in de campo op te laten groeien; op te voeden met praktische zelfredzame vaardigheden naast moderne.
Of ik het hier op de boerderij nog 10 jaar zelf kan doen allemaal?? Ben bang van niet. Wordt verkopen en met 3 ´maagden´ in een riad in Marakesh gaan wonen O:) Met of zonder vaccins; la vida es bella *\%/*

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:01

Ik vraag mij af of degenen die vinden dat ouderen en kwetsbaren als dor hout behandeld kan worden, of zich in ieder geval uit de samenleving moeten afzonderen, inzien dat zij zichzelf blijkbaar alleen als waardevol zien vanwege hun bijdrage aan de economie (hetzij als consument, hetzij als werknemer/gever). En dat zij zichzelf dus niet als mens waarderen.
Ik vind dat een hele beperkte manier om mensen te waarderen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:04

Ik denk dat die Barbara erg vol is van haarzelf en de mensen om haar heen
Zo iemand snapt niet dat je ziek kunt worden.

Maar zelfs hier op bokt vinden jongeren dat zij meer rechten hebben dan ouderen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:04

Ouderen is ook een grijs gebied ..wat is ouderen ..50,60,70,80 ,90+ ?
Zijn wel degene die ons de welvaart schenken die we nu hebben

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:19

8720 besmettingen. Holy fiets.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:23

Het gaat gewoon zo mis. -O- Is dit blackfriday sinterklaas winkel schade?

Dit bericht nos dergelijke kansloze personen maken zoveel narigheid, grr -:(- Gaat over mondkapjesweigeraars in Nijkerk die aangifte gaan doen tegen de burgermeester daar 8)7
Citaat:
Aangifte
Van Feggelen doet aangifte van smaad en laster door Van de Weerd, zegt hij tegen Omroep Gelderland. “Die man liegt alles aan elkaar. Hij is van de SGP, begrijp ik. Ik hoop dat de inwoners meer geloof hebben in God dan in hem, want hij is de duivel.”

Pap, ze proberen je te muilkorven
Een van de zaterdag aangehouden personen is Marcel de Ruiter. Hij zegt anderhalf uur vast te hebben gezeten. “Maar mijn zoon van 14 zat vijf uur, omdat hij op zijn advocaat moest wachten.”

Zie ook: Groep weigert mondkapje, zes arrestaties in Nunspeet

De Ruiter vindt dat de politie zijn zoon veel te hard heeft aangepakt. "Hij probeerde te verhinderen dat agenten mij een mondkapje opdeden, terwijl ik geboeid was. Hij zei 'Pap, ze proberen je te muilkorven' en toen sloeg hij het mondkapje uit de hand van de agent.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:30

Ze zouden die mensen beter inderdaad kunnen muilkorven.. zo eentje waardoor je ze niet meer onzin hoort uit kramen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:36

Zo zielig ook de zoon :(:) hij mag niet eens straffeloos een agent belagen en iets uit de handen slaan. Zo flauw en oneerlijk :n 8)7

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:50

Je mag ook niks meer tegenwoordig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 15:59

Je zal toch ook maar politie of boa zijn en helemaal in discussie en "gevecht" moeten om een mondkapje... Dat hadden ze toch ook nooit kunnen bedenken toen ze in dienst kwamen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:02

Bloodymary schreef:

Aantal nieuwe besmettingen 8793, percentage positieve tests blijft gelijk. ;)

Dat relativeert weer een beetje.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:09

Pien en HC,

Jullie zijn niet erg objectief. ;)
Dat dansen is een cultuurdingetje/traditie :D , Grieken dansen ook altijd en overal met wie dan ook.
Al zie ik dat dit ook wel minder wordt met de jeugd.
De muziek is vaak niet hip/modern genoeg, zeker door invloed van internet.
Maar mijn man van bijna 62 (en soms ik) gaat nog steeds naar festivals hier in Nederland.
Of we gaan naar concerten (en dan dans je ook ;) ) of naar feestavonden.

Verschil is natuurlijk, dat je in de zuidelijke landen, gewoon meer buiten bent en daardoor meer contact heb met buren of dorpsgenoten.

Ook in Nederland tellen ouderen gewoon mee.
Ook hier werken nog veel mensen boven de 60, passen op hun kleinkinderen en zijn vrijwilligers nodig voor met name sport- en hobbyclubs. En niet te vergeten: mantelzorgers.

Jullie moeten je niet laten leiden door zo'n Barbara of ander ballonnetje wat wordt opgelaten. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:12

Dammie schreef:
Ik vraag mij af of degenen die vinden dat ouderen en kwetsbaren als dor hout behandeld kan worden, of zich in ieder geval uit de samenleving moeten afzonderen, inzien dat zij zichzelf blijkbaar alleen als waardevol zien vanwege hun bijdrage aan de economie (hetzij als consument, hetzij als werknemer/gever). En dat zij zichzelf dus niet als mens waarderen.
Ik vind dat een hele beperkte manier om mensen te waarderen.

Klopt. Je wil niet weten hoeveel ouderen, en dan echte ouderen hé die nog vitaal en fit zijn, vrijwilligers werk doen. Bv in de zorg, de kleinkinderen opvangen, of hun kennis overdragen, in de bedrijven van hun kinderen de administratie doen, of ook nog gewoon met het werk. dat is echt gigantisch. Economisch is dit onzichtbaar want deze mensen staan niet op een loonlijst. Dat is ook goed, want ook ik ben van mening dat op mijn leeftijd 60+ je als je de schaapjes op het drogen hebt, zonder geld te vragen kennis kunt overdragen, of vrijwiligerswerk kunt doen etc. Is win - win.
Toen ik nog in de zorg werkte waren er zelfs 80+ die zoals ze dan zelf lachend zeiden→ de oudjes hielpen tijdens de uitstapjes. Zonder die ouderen kon je die uitstapjes wel op je buik schrijven want meer al 1 of 2 verzorgenden konden echt niet mee.
Zo ook in het onderwijs zie je het veel.

Zo heb ik zelf ook Franse les van een ex leerkracht die ook nog eens lerares in het Engels was. Ik betaal niets→ vriendin→ en na covid ga ik regelmatig voor haar koken.

Dus het is inderdaad een hele beperkte manier van kijken. Ik doe bijna alles nog zelf, maar in de park tuin heb ik voor het eerst een professional wat mee laten werken. Elk jaar laten we een grote klus doen, waardoor we de tuin verder zelf kunnen doen. (Is een park met achterstallig snoeiwerk even voor alle duidelijkheid). NOg 2 jaar en we zijn bij en kunnen met een kleine klus laten doen voorlopig alles zelf.

Maar we wijken af van het thema. Maar ook ik vind het raar om ouderen alleen als lastposten te zien. Dat vind ik onterecht uit het verleden, maar ook wat velen nog kunnen in het heden.
Of zoals mijn man boos zei onlangs (77) nav een covid debat→ WTF. Ik heb mijn hele leven ziekte kosten betaald, ik heb nog nooit iets gehad (gelukkig) en dan zou ik nu, na al dat harde wewrken, nu ik nog zo gezond als ik ben en genietend van het leven een overlast zijn? Die was echt bij een discussie zo pissig.

Electra dat bedoel ik ook te zeggen met mijn stukje want zijn allemaal voorbeelden uit Nederland waar heel veel actieve ouderen hun steentje waar dan ook bijdragen.

Tja en nu ik niet meer kan dansen vanwege de lock down, gaat hier af en toe de muziek hard en dans ik thuis. Slowen met manlief en swingen met mijzelf.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 10-12-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:13

Bloodymary schreef:

Ik vraag me ook af of dat dan vooral door black Friday en sinterklaas komt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:27

moonsparkle schreef:
Bloodymary schreef:

Ik vraag me ook af of dat dan vooral door black Friday en sinterklaas komt.

En vergeet de mondkapjes niet!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:28

Wat bedoel je met je opmerking over de mondkapjes, Bloodymary?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-20 16:32

Dat ze niks doen, en misschien zelfs averechts werken. Omdat sinds die er zijn en mensen ze op hebben het overal veel drukker is, mensen veel dichter bij je in de buurt komen, over je heen gaan hangen zelfs. Mensen lijken het idee te hebben dat met zo'n ding op ze niks meer kan overkomen. Niet iedereen natuurlijk, maar wel veel, ik merk het persoonlijk echt.

In de supermarkt ook. Toen ze er niet waren en het was druk in een pad, of met vakkenvullers of zo, dan bleven mensen wachten tot je er door kon. Nu passeren ze je gewoon weer rakelings.

Plus dat iedereen de hele tijd aan zijn/haar gezicht zit en dan weer overal aan.
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 10-12-20 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt