Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:06

Kan je niet op de loopband? Ik vind het ook veel te koud dus ik sta al 3 dagen op de loopband haha. Loop dan niet zolang als wanneer ik buiten loop omdat het zo verschrikkelijk saai is :+ maar beter dan niks.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:12

Daan, er zijn mensen die ongetrained een marathon 'rennen'. Je hebt sowieso al 30km in je zak en het is nog lang geen april, dus dat gaat echt wel goed komen! En wat betreft de kou; niet zeuren en gewoon gaan. Warm aankleden, en na 10min ben je vergeten dat het zo koud is. :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 10:20

Bedankt voor jullie berichtjes... kan dat dagelijks een keer of 10 herhaald worden? :P

Loopband heb ik ook al overwogen, maar 30km op een band rennen is ook weer zo wat :') En dan zie ik al voor me dat ik geen zin heb om daar voor naar de sportschool te gaan... maar misschien moet ik het toch eens een keer proberen.

Piekosj ik heb mijn vader (ervaren marathonloper) afgelopen weekend tijdje gesproken hier over. Hij zei ook, desnoods loop je langzamer dan je wilt. Zet die tijd uit je hoofd en kijk dan maar gewoon hoe het gaat. Maar ik vind het zo stom als ik bij 35km moet gaan wandelen omdat ik het niet meer trek...
Ik heb 1x 28km gelopen maar vond dat echt zwaar. Nu alleen nog de maand maart om op te bouwen... gaat wel heel snel nu...
Het is trouwens nog niet eens zo zeer de kou maar vooral de (koude) wind waardoor ik niet wil lopen.

Noeps

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 11:22

Een week relatieve rust is helemaal niet gek hoor Daan. Volgens mij lig je nog prima op schema. Uitlopen is al een topprestatie, je loopt hoe dan ook een PR, laat die eindtijd dan lekker los!
Komende maand zijn voor mij de zwaarste weken pas met een 32en 35km duurloop en doordeweeks ook een aantal pittige runs.
Lang verhaal kort: laat je niet gek maken en trek die hardloopschoenen weer aan :D.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:10

Plien jij ook bedankt! Het voelt voor mij nu echt slecht voorbereid. Omdat die 28km ook echt wel moeite kostte, dan vraag ik me af hoe ik nog verder moet lopen. De eindtijd moet ik idd loslaten... Maar ik vind het zo stom als ik moet gaan wandelen.. Dat faalt voor mijn gevoel echt.
Jij had pas al 30 gelopen toch? Zie je niet op tegen die 32 en 35? Wanneer heb je die op de planning staan?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:37

Ik zie huizenhoog op tegen elke lange duurloop :'). Terwijl ze vrij soepel gaan door het rustige tempo (6:10-6:15 min/km) en goed eten onderweg. Heb na een LDL echt wel wat over en zou zo nog een stuk verder kunnen lopen, maar tegelijkertijd ben ik er ook wel zat van en blij dat ik lekker kan gaan douchen en herstellen.

Op 10 maart loop ik 32k en 17 maart is de laatste RTR trainingsloop, dus dan de 35km. Daarna afbouwen en dan hopelijk 8 april topfitte benen!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:39

Ik lees ook nog mee. Zie mooie afstanden, foto's, nieuwe schoenen, vergeten runs en nog veel meer voorbij komen.

Ik ben bij les 4 (vanavond) en vind het nog steeds leuk. Zelfs gisteren tegen de wind in (brrrr, traanogen had ik). Ook nog geen klachten of spierpijn. Daar ben ik echt blij mee. Dus ik loop lekker door volgens schema.

Verder heb ik eigenlijk weinig toegevoegde waarde aangezien ik echt 0,0 ervaring heb.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 12:59

Mooie opbouw hoor Plien, deed ik dat maar :\
Maar ik ben dus niet de enige die er tegenop ziet. Bij die 28km had ik echt niet het gevoel nog wel even door te kunnen. Hoe lang loop jij al? Ik nog geen 2 jaar, soms vraag ik me af of dat ook meespeelt (als ik om me heen vergelijk met andere mensen die opbouwen voor de marathon lijkt dat wel makkelijker te gaan).

Faringo goed bezig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:26

Daan: Misschien een stomme vraag, maar waarom wilde je in eerste instantie de marathon lopen? Het kan ook gewoon zomaar zijn dat het domweg niks voor je is. Waarom zou je vrije tijd aan iets opofferen waar je geen plezier aan beleeft? Het is een hobby, en dat moet juist leuk zijn.

Ik heb al 2 keer een marathon gecanceld omdat er telkens iets gebeurde waardoor ik me niet tot trainen kon zetten. De eerste keer verloor ik het plezier in het lopen en heb toen alles losgelaten en ben gewoon simpel even in mijn comfortzone gaan trainen om het plezier weer terug te vinden. De tweede keer raakte ik vroeg in het schema geblesseerd, we kochten een huis en dat maakte dat ik al vroeg achterliep op schema en daar werd ik zo nerveus van dat ik de stekker er uit heb getrokken. Dit jaar poging 3. :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 13:28

Daan_o, heb je geen bos in de buurt om te lopen? Dat scheelt zoveel qua temperatuur en wind.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 14:25

Angela ik heb me ingeschreven omdat het me gaaf leek een een marathon te lopen. De uitdaging dus voornamelijk. Wat jij zegt is precies het gevoel dat ik heb, waarom dit als hobby doen terwijl ik er geen plezier aan beleef. Ik denk dat zodra het weer beter word ik echt wel weer zin krijg om te lopen maar op dit moment heb ik dat niet. En dan de "druk" van de marathon er bij zorgt denk ik dus voor een enorme dip.

Supervixen ik heb geen bos in de buurt...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 15:25

Dat is jammer. Die druk voel ik ook voor de halve. Soms denk ik ook: waar ben ik aan begonnen. Heb me voorgenomen om daarna alleen nog maar deel te nemen aan max 10km wedstrijden, voor een trail misschien nog ietsje verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 16:29

Daan_O schreef:
Angela ik heb me ingeschreven omdat het me gaaf leek een een marathon te lopen. De uitdaging dus voornamelijk. Wat jij zegt is precies het gevoel dat ik heb, waarom dit als hobby doen terwijl ik er geen plezier aan beleef. Ik denk dat zodra het weer beter word ik echt wel weer zin krijg om te lopen maar op dit moment heb ik dat niet. En dan de "druk" van de marathon er bij zorgt denk ik dus voor een enorme dip.

Supervixen ik heb geen bos in de buurt...

Misschien gewoon kijken hoever je komt, heb je er geen goed gevoel bij dan gewoon niet starten? Liep jij niet samen met je zus? Misschien loop je wel net boven je tempo in trainingen en daardoor put je je zelf ook uit he? En dan is de lol er ook zo vanaf..

Ga gewoon weer lekker genieten van het lopen en laat de hele marathon plus eindtijd even los! Ik hoop oprecht dat je het plezier weer terug vindt en weer lekker kunt lopen.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:33

Angela_ schreef:
Daan: Misschien een stomme vraag, maar waarom wilde je in eerste instantie de marathon lopen? Het kan ook gewoon zomaar zijn dat het domweg niks voor je is. Waarom zou je vrije tijd aan iets opofferen waar je geen plezier aan beleeft? Het is een hobby, en dat moet juist leuk zijn.

Dit jaar poging 3. :D

Ik ben het hier wel mee eens. Of meedoen in Amsterdam, zodat je de lange trainingen s zomers kunt doen ? Inderdaad in ieder geval die tijd lekker loslaten. Zelfs als je een stukje wandelt is het nog een onwijs grote prestatie!

Ik ga proberen Amsterdam te lopen, maar inderdaad alleen als ik de trainingen kan opbrengen. Anders houdt het op. Het is zo zonde als je hobby een verplichting wordt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 17:42

Daan waar woon je ongeveer!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 21:26

Lesje 4 viel tegen. Brrrr wat was het koud met wind tegen. Maar het is gelukt. Hier helaas ook weinig beschutting tegen de wind.

Morgen wat wandelkilometers maken in de Efteling. Warme kleding.

Donderdag dan op naar les 5. Mag ook fijn naar de tandarts want m'n vulling kwam er uit vallen toen ik zaterdag een pepermuntbal aan het snoepen was. Gelukkig geen pijn aan.

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:01

Supervixen schreef:
Mooie foto :) .
Misschien wat kleinere passen maken?

Dat probeer ik wel, maar lukt niet. Overigens heb ik van de week met een collega gelopen, zij is 1,72, ik ben 2.0 meter. Volgens Garmin waren haar passen een decimeter of 2 langer, erg vreemd. Dat was ook 1 van de redenen om het te analyseren :)

MichieldeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:04

Greetje63 schreef:
waarom wil je perse niet op je hak landen Michielde.
verandering van looptechniek is een jarenlang proces van oa ook gerichte looptraining. Je houding geforceerd gaan proberen te veranderen naar wat voor een persoon met de ideale bouw de ideale techniek zou zijn is vaak juist een bron van blessures.
Dus als er rede is iets aan je loophouding te veranderen doe het dan onder begeleiding of via de weg van het versterken van je lichaam waardoor je loophouding vaak automatisch verbeterd.

Ik ben op de houding gaan letten omdat ik op de droneflmpjes zie dat die niet goed is, ik zwaai onder andere best veel met mijn bovenlichaam heen en weer. Dus ik ben wat youtubefilmpjes gaan kijken en die zeggen eigenlijk allemaal dat je op je middenvoet moet landen. Maar goed, nog niet lang bezig, dus ik probeer zo mijn draai te vinden.

Een beetje voor de camera heen en weer rennen was leerzaam en meteen een goede interval training :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:50

Men heeft nog helemaal niet kunnen aantonen dat de landing (middenvoet dan wel hak) invloed heeft op blessure gevoeligheid. Wel komen bij middenvoet landers in het algemeen andere blessures voor dan bij haklanders. Het zou dus wel eens van je zwakste schakel afhankelijk kunnen zijn of je voor een bepaald persoon midden voet dan wel hak landing zou moeten adviseren.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 00:07

Daan_O schreef:
Mooie opbouw hoor Plien, deed ik dat maar :\
Maar ik ben dus niet de enige die er tegenop ziet. Bij die 28km had ik echt niet het gevoel nog wel even door te kunnen. Hoe lang loop jij al? Ik nog geen 2 jaar, soms vraag ik me af of dat ook meespeelt (als ik om me heen vergelijk met andere mensen die opbouwen voor de marathon lijkt dat wel makkelijker te gaan).

Faringo goed bezig!

Het is niet voor niets dat er eigenlijk een gouden regel bestaat dat je eerst minimaal drie jaar met regelmaat getraind moet hebben om voldoende fundament te hebben voor een gedegen marathon training. Die tijd heeft je lichaam nodig om duurvermogen op te bouwen en belastbaarheid op te bouwen. En ja natuurlijk zijn er altijd mensen die al na een jaar een marathon uitlopen. Maar dat zegt niets over het feit of het lichaam daar wel aan toe was.
En verder met voldoende duurvermogen is het vooral een kwestie van discipline. Diezelfde discipline die je al nodig hebt om eerst jaren de eventuele marathon plannen uit te stellen om goed aan het fundament te werken en vervolgens de discipline om je in een week of 10-12 klaar te stomen voor de marathon.
de eindtijd van een marathon wordt maar voor een klein gedeelte bepaald door talent maar vee eer door al dan niet voldoende discipline en wedstrijdhardheid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:57

Ik loop nu alweer 9 jaar en ik kan oprecht zeggen dat marathon uitlopen niks voor mij is. Waars loop ik mij stuk.
Als ik ooit zou stoppen met paarden zou ik wel eentje proberen maar is fanatiek trainen.

Ik hou het bij 15-25 km das voldoende voor mij dit weekend ga ik proberen 11 te lopen ...onee we gaan samen proberen 11km te strompelen

Ik heb een voor en na foto van afegelopen zondag .... is echt van niet zwanger naar 6 maanden dikke pens.
Ongelofelijk dat die buik zo uitzet tijdens hardlopen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:04

Supervixen jammer dat jij ook wel eens dat gevoel van druk ervaart. Maar jij loopt toch al wel afstanden richting de 20km? Die halve moet toch heel goed te doen zijn voor jou :)

Bedankt allemaal voor jullie berichten en het meedenken! Doet me goed :) Geeft me weer wat meer motivatie en ik krijg nu ook wat meer het gevoel om de eindtijd los te laten en gewoon maar te zien of ik echt ga starten en dan voor het uitlopen gaan in plaats van perse binnen de 4 uur willen lopen.

Angela ik loop idd regelmatig met mijn zus samen en zij is idd sneller dan ik. Maar tijdens de lange duurlopen doet zij dan bijvoorbeeld tempo's tussendoor als het voor haar iets te langzaam gaat. Ik heb zelf niet het gevoel dat ik dan te hard loop, maar of dat ook echt niet zo is? Ik heb wel eens een lange duurloop gedaan om een behoorlijk lager tempo maar voor mijn gevoel maakte dat geen verschil.

Tayga ik heb idd ook aan Amsterdam zitten denken, mocht ik niet in Rotterdam van start gaan.

Tita ik woon in omgeving Alphen a/d Rijn.

Faringo jammer dat het wat tegenviel maar het weer was gisteren ook wel slecht met die ijskoude wind! Volgende keer vast weer beter.

Greetje ik kende de gouden regel van 3 jaar niet. Maar het verbaasd me eigenlijk niet. Ik zie dat ook echt als ik bijvoorbeeld naar mijn zus kijk, zij traint vrij onregelmatig door omstandigheden maar toch gaat zo'n lange duurloop haar veel makkelijker af. Maar zij loopt al circa 20 jaar en heeft in haar jeugd op Nederlands topniveau gelopen, dus heel veel trainingsverleden.
De discipline is hetgeen waar ik momenteel een beetje een gebrek aan heb ben ik bang.

Tita wat bijzonder dat je buik zo uitzet door het lopen!

Maar al jullie berichten helpen zeker dus dank daar voor!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:15

Nou boven de 15 vind ik het wel heel zwaar. Heb van de week voor het eerst in 9 maanden ofzo weer boven de 15 gelopen. Ik moet echt nog een paar keer rond de 17 lopen om genoeg vertrouwen te hebben in de halve. Tot de 10/12 vind ik het leuk, daarna wordt het toch minder vind ik.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:26

Wat zijn je trainingstempo's ong. Daan?
Ik hanteer de volgende richttijden:
lange duurloop 6:05-6:15 per km
gewone duurloop 5:50-6:00 per km
tempoloop 5:10-5:30 per km
tempo in intervallen 4:00-4.45 per km, afhankelijk hoe lang een interval is natuurlijk :)).

Als ik https://www.runnersweb.nl/calculators/trainingstempo deze calculator invul obv mijn 10k en 5k dan komt dat grappig genoeg ook precies uit.

Ik loop denk ik 4 a 5 jaar hard. 2 jaar terug mijn eerste HM gelopen, voor die tijd liep ik niet heel serieus en max 10km. Na de eerste HM ben ik wel veel blijven lopen (duurlopen tot 20km) dus die belasting heb ik redelijk op peil gehouden. Nu is het inderdaad alsnog behoorlijk pittig opbouwen, ik ga in 12 weken tijd verdubbelen! Dat vind ik logischerwijs best zwaar, maar al met al gaat het me fysiek goed af.

Tita wat bijzonder dat je buik zo uitzet.. Heb je geen last ervan tijdens het lopen?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:38

Supervixen je hebt wel al eens een halve gelopen toch? Wanneer heb je de halve nu op de planning staan?

Plien ik hanteer de volgende richttijden, gemiddeld genomen want afhankelijk van hoe het voelt of als ik een wedstrijd heb gelopen of ga lopen kan het anders zijn.
Lange duurloop 5.25-5.40 per km
Gewone duurloop 5.10-5.20 per km
korte tempoloop 4-45-5.00 per km
Intervallen 4.00-4.45 per km

Obv van de calculator die jij stuurt loop ik mijn lange duurloop wat te hard want die geeft aan 5.45 - 6.30 per km.

Vorig jaar april toen ik net geen jaar geleden was begonnen met hardlopen liep ik mijn eerste HM, tijd 1.44.12. Daarna tijdje niet meer boven de 14km gelopen (meestal 5-12 km) en sinds einde zomer weer gaan opbouwen.
Ik heb zelf een beetje het gevoel dat ik vrij weinig basis heb voor een marathon, als ik dat zo met jou vergelijk wordt dat ook wel weer bevestigd. Maar anderzijds moet het toch ook wel te doen zijn zou je denken..?