B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:22

Als het allemaal anders gaat dan volgens die facebookgroep wordt je daar goed voor op je plaats gezet. Dat heb ik in die groep mogen ervaren en ik vond de afgelopen reacties ook niet erg begripvol. (ik krijg al nergens begrip, dus als lotgenoten dat ook al niet hebben....) Dat weerhoud mij inderdaad om nu te vertellen welke stappen er genomen zijn, en hoe ik het ervaar tijdens de injecties enzovoort. Dat was in het hele begin niet, maar nu ik ('''noodgedwongen''') afwijk van hoe de facebookgroep het naar buiten brengt voel ik hier ook duidelijk die vervelende bijsmaak.

En ik dacht, het topic is toch stil dus :')

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:24

Ik ken die hele Facebook groep waar jij het over hebt niet, lijkt mij ook niks te maken hebben met Bokt. Vervelend dat je dat koppelt, en vervelend dat je die bepaalde bijsmaak hier denkt te lezen. Ik heb geen idee welke bijsmaak je bedoeld.

En waarin “wijk jij nu af”? Ik heb geen idee, en dat lijkt me juist zo leerzaam. Dit hele b12-topic staat vol met allerlei meningen en ervaringen, daar is dit topic toch ook voor?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:30

Wat jammer dat je dat zo ervaart, Denies! Gaat het dan specifiek over het verhaal van Anne_Bento, of over eerdere voorvallen? De FB groep ervaar ik ook niet zo als prettig (gister werd een vraag van mij over puistjes geplaatst en ook meteen weer gesloten), maar ik haal er wel veel informatie uit.

Ik denk dat we allemaal ons best doen om zo goed mogelijk, (wetenschappelijk) onderlegd maar óók vanuit eigen ervaring onze mening te delen. Ik heb zelf heel lang gestunteld voordat ze eindelijk gevonden hadden wat ik had, met alle heftige neurologische en blijvende schade die daarbij hoort. Als er dus bij iemand met een waarde van 130 pillen wordt aangeraden, waarbij de Nederlandse richtlijnen duidelijk prikken als advies geven, dan wil ik dat aangeven om daarmee iemand voor diezelfde pijn en schade te behoeden.

Zo zie ik het in ieder geval.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:35

Natuurlijk is dit topic om meningen en ervaringen te delen! Maar er is natuurlijk niet maar één weg naar Rome. En wellicht trek ik het me meer aan omdat ik door die groep zo gigantisch ben aangevallen, wellicht.

Ik heb even terug gelezen. Dat ging over dat de dokter mij adviseerde om te gaan bloedprikken na een maand lang geen injecties (van 2x in de week naar 1x in de maand). En uberhaupt dat ik ineens naar 1x in de maand moet.

Ondertussen zijn we vijf weken verder ;) Maar goed. Als men er wel voor open staat om te horen hoe het nu gaat, wat ik voel en wat niet, en wat de dokter nu verder wilt/doet. Dan kan ik dat zometeen na het eten uitleggen :)

Edit: Vanzelfsprekend wil ik ook verschil zien/voelen/merken :)

Urbiezira

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:39

Ik ben daar heel benieuwd naar, zeker! Als het bij jou werkt om 1x in de maand te prikken en jij je daar goed bij voelt, dan is dat toch prima? Het hele behandelplan van B12 is juist erop gebaseerd dat je moet voelen en luisteren naar de klachten (wat ze in die groep misschien wel eens vergeten).

Misschien komt het advies van anderen, en ook van mij, vanwege het feit dat we slechte ervaringen hebben met in een keer zoveel minderen. Dat betekent natuurlijk niet dat het niet jouw goed recht is om dat gewoon te doen! Ik merk alleen bijvoorbeeld aan mezelf dat nu ik zelf mag prikken (nou ja, mijn vriend) we het nog wel eens 1 of 2 dagen te laat willen doen, en dan ben ik al weer aan het stuntelen met lopen en praten, en val ik zo tussen de middag weer in slaap, haha :')

Ik zou willen dat ik het zou trekken om naar 1x in de maand te gaan, heerlijk! Fijn toch juist als dat voor jou werkt? +:)+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:49

Ik begrijp Denies wel. Ik prik zelf 1 x per 8 weken, als ik het niet vergeet, met een startwaarde van 85. Dat is voldoende, want het enige dat ik merk dat ik op een gegeven moment wat lustelozer word en dat het praten lastiger gaat. Als je dan leest dat je van alles moet en dat mensen helemaal ziek worden als ze een dag te laat zijn, kan ik mij daar weinig bij voorstellen. Ik zie de logica ook niet, want men kan maar zoveel b12 opnemen, de rest gaat er zo weer uit. Maar ik kan niet over een ander oordelen en wil het ook niet bagatelliseren, hoewel ik mijn vraagtekens er bij stel.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:12

Oké, ik hoop het duidelijk te vertellen.

Ik heb dus sinds februari de boost van 2x in de week gekregen. Als er drie dagen tussen zaten ging dat prima, als er vier dagen tussen zaten was ik echt beroerd. Niet alleen ervoor, ik kreeg het dubbel en dwars terug als ik de injectie had gekregen. Ik zat er gigantisch door heen en omdat ik door die groep veel had gelezen heb ik gevraagd of ik toch nog een poos verder mag prikken. Dat zou dan 1x in de week worden. Toen is iemand goed uit z'n plaat tegen mij gegaan op die groep en heb ik uiteindelijk 2x in de week bij de dokter voor elkaar kunnen krijgen. Ik voelde mij anders, maar beter? Nee. Oké, dat kan .. Vererger problemen? Op een begeven moment werd dit een beetje gestaag. Niet beter, niet slechter. Toen meende de dokter dat ik hem prima een keer 1,5 week niet hoefde te krijgen omdat 'hun geen tijd hadden'. En zelf prikken mocht niet. (wel een doorverwijzing van een internist naar m'n hoofd gesmeten gekregen)
Ik ben toen naar een andere dokter gegaan met een andere visie. Ook hier was het prikken weer moeizaam en ik zag er steeds meer tegen op. De pijn, en het gedoe om een juiste afspraak te kunnen krijgen. En ook wilde ik wel eens verder kijken want bah wat was ik beroerd als ik die prik een dag later kreeg.

Dokter gaf aan dat hij niet achter 2x in de week staat. De boost ja, maar niet zolang zoveel. Hij vond het ook niet kunnen dat de rest niet gecontroleerd was. Hij wilde dus graag dat ik stopte met de injecties (in zijn woorden; TE veel is ook niet goed) en terug meten wat er nu in mijn lichaam gebeurde. Foliumzuur, hele B enz. Als ik mij rot begon te voelen moest ik eerder gaan bloedprikken en anders zo laat mogelijk.
Direct na dit gesprek heb ik op dinsdag een gesprek op mijn werk gehad met de vraag of ik voorlopig een dag minder mocht werken. Het word me gewoon teveel en ik zie letterlijk geen lichtpuntje aan het einde van de tunnel en alles zie ik als moeten. Ik moet naar mijn werk. Ik moet de honden uitlaten. Ik moet naar mijn paard. Maar hee … die laatste twee hoort ontspanning te zijn!
Gelukkig werd hier goed op gereageerd en is dat direct in gang gezet.

Eigenlijk heb ik mij niet meer zo beroerd gevoelt als toen ik die injecties 2x in de week kreeg. Heel bizar. Ja ik heb af en toe momenten dat ik echt 'instort', dat ik bij wijze van ineens lig te slapen. Soms heb ik ook gewoon even een pauze nodig. Heel soms doen mijn spieren wel pijn. Maar goed, dat begon ik pas richting week 3/4 te merken. Oké, dit was prima te doen.

Woensdag 20 juni heb ik bloed laten prikken (auuuu!!) en maandag 25 juni mocht ik weer voor de prik komen. Echter keek ik wel een beetje tegen de prik op … ik voel me gewoon oké (vrije dagen werpt zijn vruchten af) en na/tijdens die injecties voelde ik me echt veel slechter ….. Het zou ook eens goed gaan.
Dus toen ik bij de assistente vroeg naar de uitslag en ze heel kort zei; Je waarde is 1100 die is dus skihigh dus je moet naar één keer in de maand. Had ik zoiets van ...... OKE DAN. Ze snapte niet waarom ik er was en tsja als ik hem perse wilde kon ik hem krijgen. Om dus te voorkomen dat ik me heel slecht ging voelen ben ik naar huis gegaan. Nieuwe afspraak maken was opnieuw drama.

ZUCHT. Is dat een Rotterdam ding?
Mijn moeder heeft een paar dagen later gebeld (zij is eerder klaar met werken) en verder uitleg gevraagd. Foliumzuur was oké, zus was oké, alles was oké. En nu hebben we gevraagd om toch die tablet eens te proberen. Een lagere dosering maar wel geleidelijker. Dus we gaan zien hoe dit bij mij uitpakt. Ik ben daar vandaag pas mee begonnen (na vijf weken geen injecties) dus ik kan er niets over zeggen.
Ik heb de waardes dus als iemand mee kan kijken hoe en wat, graag.

Nee ik ben nog niet mezelf. Op veel gebieden wel. Qua spraak, geheugen enz wel. Maar ik werk nu dus een dag minder waardoor ik qua energie niets kan zeggen. Ik ben wel moe na vier dagen, maar heb niet het gevoel meer dat ik mezelf tot het uiterste moet pushen. Plezier in pony en honden keert ook weer terug. Ik ben vrolijker/enthousiaster/gezelliger. Mijn dips zijn niet volledig weg, maar al vele malen beter. Die donkere wolk is weg. Ik slaap ook vele malen beter en ben weer ruim een uur voor mijn wekker wakker, maar kan dan prima ook weer even wegdutten.
Maar goed, op mijn verjaardag had ik dan weer een instortmoment omdat het gewoon allemaal teveel was. Dusja. Lastig. Babysteps.

Ik zie dus een hoop verbetering. Of dit zo blijft dat is even afwachten, maar '' ziek '' worden na een injectie lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.
Uiteindelijk hoop ik snel gewoon weer na het werk naar stal te kunnen en uiteindelijk ook weer fulltime te werken.

wat betreft de tabletjes zien werken. Ik ken een jonge jongen die dus een lager te kort had dan ik. Deze krijgt nu een periode tabletten en iedereen ziet hem opknappen. Maar ook bij hem het zelfde als bij mij, na vier drukke dagen is dat gewoon te veel. Dus het verbeterd, maar het is niet 'over'. Ik geloof wel dat het dus kan.

Oké. Sorry voor het lange verhaal. Ook als ik iets vergeten ben, ik probeer het zo duidelijk mogelijk te houden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:19

Ah, dat is dus niet wat ik dacht. Maar ik begrijp het niet helemaal. Eerst zeg je dat je 2 injecties in de week kreeg en dat 4 dagen er tussen eigenlijk te lang was. Later zeg je dat je juist beroerd word van de injecties? Of lees ik dat nu verkeerd?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:27

nynke55 schreef:
Ah, dat is dus niet wat ik dacht. Maar ik begrijp het niet helemaal. Eerst zeg je dat je 2 injecties in de week kreeg en dat 4 dagen er tussen eigenlijk te lang was. Later zeg je dat je juist beroerd word van de injecties? Of lees ik dat nu verkeerd?

Dat is mijn conclusie uit hoe ik mij voel. Tijdens, voor en na een injectie. En nu door een periode helemaal geen injecties te krijgen.

Maar goed. Het blijft lastig uitleggen wat een gevoel van iemand is. Zeker via internet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:50

Oke, dan heb ik het wel goed gelezen. Een verklaring zou kunnen zijn dat de eerste injecties je beter doen voelen, aangezien je een tekort had. Het kan ook zijn dat je allergische klachten krijgt van de latere injecties. Maar ik ben geen medicus.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:51

Wat vervelend dat jij je zo voelt denies.
Ik lees ook nergens jouw andere mening, ik had na je vorige berichten verwacht iets als: “ ik prik eens in de 6 weken en verder slik ik pillen, het gaat goed met me op deze manier maar dat durf ik hier niet te zeggen”. Nu begrijp ik je vorige reacties nog minder, want ik lees eigenlijk helemaal niks afwijkends in je laatste reactie?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 19:53

Fijn om je hele verhaal even zo te lezen, Denies (nou ja, fijn, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel). Was je je bewust van het feit dat er een best wel heftige beginverergering kan ontstaan? Dat kan misschien verklaren waarom je je tijdens de 2x in de week prikken zo beroerd voelde. Trouwens, waar in Rotterdam woon je? Ik heb een hele fijne huisarts, mocht je toch de behoefte voelen over te stappen. Ik woon in Rotterdam centrum.

Verder kan ik heel goed snappen dat als je het zelf niet zo ervaart, dat het ook moeilijk is om te geloven dat 1/2 dagen echt al verschil kan uitmaken. Ik heb echter zó ontzettend lang zonder reserves gelopen, dat ik dat echt merk. :j iedereen zijn of haar mening en gevoel, lijkt mij!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 20:24

Jazeker. Bekend met de beginverergering en ook een poos gedacht dat dit het was. Maar hoe het daarna werd was toch anders. Het is lastig uit te leggen. Ik voel mij nu echt anders. Anders dan voor de injecties. En anders dan tijdens de injecties. Dus vooruitgang is er wel.
Wellicht doet die dag minder werken wel meer dan ik/we denken. Dat zullen we uiteindelijk ook wel weer zien. Ik ben benieuwd wat de tabletten mogen betekenen voor mij.

In mei 2016 had ik een waarde van 156 en afgelopen februari 97. Ik loop ook al even met dezelfde klachten maar in mei is er dus niet aan de bel getrokken (en tsja, wist ik veel)
Het twee keer in de week prikken heb ik ruim vier/vijf maanden volgehouden. Ik woon in Barendrecht.

Ik wil heel graag zeggen dat ik mij fijn voelde tijdens de injecties hoor. Maar dat kan ik helaas niet. En dan moet ik wellicht maar even eigenwijs zijn en stoppen met de injecties en verder met de tabletten gaan. & @ Hannanas, naast dat is ook het bloedprikken tegen het advies in 'afwijkend'. En het klopt. Het onderwerp tabletten durfde ik hier niet aan te snijden.

Ik vind het erg moeilijk om uit te leggen. Sorry daarvoor.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:58

Hoef je geen sorry voor te zeggen hoor, jouw lijf, jouw behandeling! Je moet doen waar je je goed bij voelt! Iets anders doen als je geen verbetering meer merkt kan altijd nog. ;) ik hoop in ieder geval voor je dat het allemaal een beetje op z’n plaats gaat vallen en dat je een fijne behandeling voor jezelf vindt, en ook daarmee ben je IMO meer dan welkom in het topic :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:01

Dankjewel :) En dat hoop ik natuurlijk ook! Voor iedereen hier!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:23

Fijn dat je je verhaal toch hebt gedeeld. Ik ben er oprecht benieuwd naar of pillen ook kunnen werken en hoop dat ze jou helpen. Zelf ben ik direct aan injecties gegaan omdat ik veel las en hoorde dat pillen niet werkte. De injecties doen goed hun werk maar ik zou nu echt nog niet durven over te stappen om pillen te gaan proberen ;) Het lastige van pillen is als ze niet werken en je niet de juiste info beschrikt. Je b12 in je bloed erg verhoogd is en je vaak al helemaal geen injecties meer krijgt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 23:25

Dat is toch helemaal prima?
Ik lees trouwens niks raars en ook niks onbekends.
MTHFR en methylering is gewoon enorm complex. Daarom zeg ik hier vaker: met alleen b12 injecties kom je er niet.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 04:32

Ik ben ook afgescheept met pillen en ha die het niet serieus nam ivm met pensioen gaan. Opvolger neemt het ook niet mega serieus allemaal bleek ook d te kort te hebben. 2x stoot kuur gehad en daarna is het ga zelf maar bij slikken. Na advies in dit topic smelttabletjes gaan nemen. Kan zeggen voel me beter dan jaar geleden dat wel maar de oude nee. Vooral drukke dagen op werk slopen mij echt. Maar hoge werk druk en stress zullen ook wel de nodige energie wegvreten. Wil eigenlijk weer is laten controleren, maar idee dat ik 3maanden niks mag nemen maakt mij angstig om weer terug naar af te gaan. Kan gerust 9/10 uur slapen soms maar red het ook wel met 7uurtjes.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:04

Ik heb me inmiddels het hele weekend ingelezen, sites afgespeurd, aangemeld op de Facebook (en geschrokken van de hoeveelheid mensen die hier tegenaan loopt!), en alles op een rijtje gezet. Ook de symptomen goed bekeken, en er valt zo ontzettend veel op zijn plaats.... ook dingen als evenwicht verliezen, gevoelloosheid van een stukje voet, spierkrampen en spierpijn, maar voornamelijk de vermoeidheid. Schrik er wel van dat ik echt overal lees dat 130 niet eens grijs gebied is maar gewoon een serieus tekort. Overal. Nergens lees ik de 130 prima is of een twijfelgeval. Ben dan ook 2 dagen best wel boos en verdrietig geweest.. maanden lang wordt alles afgescheept met stress, oververmoeidheid, overtraind, en voel je je een aansteller.. niemand weet hoe moe ik dagelijks ben de hele dag door, je begint je een aansteller te voelen. En dan komt de dokter ook nog met zo'n flutadvies. Maakt me echt een beetje verdrietig, omdat het blijkbaar allemaal (of in ieder geval deels) een rede heeft gehad die niks met stress te maken had.

Ook goed genoteerd wat mijn klachten zijn en welke onderzoeken en websites ik bezocht heb zodat ik de arts hiervan kan overtuigen, me heel zenuwachtig gemaakt, mijn vriend zou meegaan omdat die nog iets mondiger is, en zag er als een berg tegenop. Bel ik net met de assistent, gaf aan dat ik twijfel aan zijn behandelplan en graag een afspraak wil. Toen gaf ze aan dat de enige andere optie injecties zijn. Heb aangegeven dat ik toch wel veel klachten heb die ik kan linken aan het tekort en ik met deze waarde naar mijn mening aan de injecties zou moeten. Ze zei dat ze het even met de arts overlegt en ik vanmiddag terug moet bellen, maar dat dat geen enkel probleem moet zijn en ik waarschijnlijk vanmiddag nog mijn 1e injectie kan halen! Druk gemaakt om niks dus haha.... nu is het alleen afwachten of hij wel 2 injecties per week doet 5 weken lang of me gaat afschepen met minder, waar ik niet mee akkoord ga na alles wat ik heb gelezen.

Wel weer verbaasd over hoe makkelijk dit gaat terwijl hij me eerst afscheept met tabletten.... maar goed, opgelucht met haar reactie. Nu komt dan wel het volgende, ik ben bang voor naalden en prikken, bloedprikken is iedere keer weer drama, dus zie er natuurlijk wel gigantisch tegenop..

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 09:57

Gelukkig hoef ik niet, als de klachten blijven aanhouden of erger terug komen, opnieuw bloed te prikken. De stappen naar een Internist zijn dan ook vlugger gemaakt.
En immers heb ik nog steeds die verwijsbrief hier liggen …. :)

@ Anne_bento,
Goh ik herken mezelf er wel in. Maakte mezelf ook zo gek met alle informatie op facebook en internet. Ergens had ik liever gewild dat ik het niet had gedaan.

Ik vind bloedprikken nog steeds veel erger dan de injectie van B12. Al is die ook gewoon niet fijn als ze het niet goed doen. Echter kreeg ik hem in mijn bil en moest daarna direct fietsen en dan voel je er nog weinig van! Bloedprikken is ook een hele andere naald die hoe dan ook dikker is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:14

Prikken voel je, als het goed gedaan wordt, eigenlijk maar heel weinig van. Ik zou lekker gaan liggen (en niet blijven staan), dan zie je het ook niet, en is het zo over!

De vloeistof kan eventueel wat branden maar dan kan je even vragen of ze het wat langzamer doen, en of de vloeistof wel ongeveer op kamertemperatuur is. Dat maakt flink verschil.

Verder heel veel succes!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 10:20

Bedankt! Ik kijk er inderdaad niet naar, dat kan ik met bloedprikken ook niet, en ik zal vragen of ik mag liggen, lijkt me ook fijner. Misschien went het na een paar keer.. fijn om te lezen dat je er eigenlijk maar weinig van voelt en het meevalt vergeleken met bloedprikken. Ben benieuwd naar de bijwerkingen en hoe ik me de komende tijd ga voelen, best wel spannend. Heb over een kleine 2 maanden en behoorlijk zware loop gepland, hoop dat dit mijn training daarnaar toe niet in de weg gaat staan. Maar als ik nu niet aan de injecties was begonnen had ik me waarschijnlijk over 2 maanden niet veel beter gevoeld als nu en had ik die loop misschien wel helemaal niet kunnen doen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:27

Ik hoop inderdaad dat het bij je training gaat helpen! Wellicht kan je nog wat beginverergering hebben (dan worden de klachten eerst even wat erger voordat ze beter worden) maar zolang je weet waarvoor je het doet... ;)

Trouwens, ik kreeg altijd hoofdpijn na een injectie de eerste 1/2 maanden, komt door het feit dat de injectie wat kalium gebruikt en te weinig kalium krijg je hoofdpijn van. Dus ik at na afloop altijd een banaantje, of een halve, en dat helpt ontzettend! Die tip had ik ook uit dit topic trouwens, haha.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:48

Fijn hoor! Ben benieuwd :)
Ik hoop dat je over een half jaar er beter voor staat. Het is geen wonder middel dus mocht b12 een grote rol spelen dan ben je niet over 6 weken ineens super fit.
Vergeet ook niet een goed compleet b-supplement in de actieve vorm van alle b-tjes bij te gaan slikken. Als je even zoekt in dit topic kom je wat tips tegen, zoals de “basic-b van Thorne research”. En ga niet te hoogte de b6.

Ps: ik zou wel nog even vragen aan de huisarts of je vitamine D oké is (?) en of je op foliumzuur en b6 getest bent. En eigenlijk wil je ook je Methylmalonzuur en homocysteine weten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 14:21

Urbiezira goede tip, krijg straks m'n 1e injectie, neem ik een banaan erna!

Hannanas is dat op de uitslag van mijn bloedonderzoek te zien? Want dan vraag ik die even op.

De assistent belde me net dat ik straks m'n 1e injectie kan halen, ze heeft er 10 besteld voor me en deze krijg ik 2 per week, netjes volgens de richtlijnen dus, heel fijn!! Maar toen zei ze dat ze over 3 weken op vakantie gaan en dicht gaan.... in die tijd wil ze een stop inlassen om daarna weer verder te gaan. Klinkt voor mij wat raar om juist in die opstartfase een stop in te lassen halverwege, en daarnaast kan een invallende huisarts dit toch gewoon overnemen? Het speelt pas over 3 weken dus ik kaart het voor die tijd nog even aan bij ze.