[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emita

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:39

Hoi allemaal, ik kom even binnenvallen.

Drie a vier weken geleden (weet ik niet precies meer) heb ik een antibioticakuur gehad voor blaasontsteking. Afgelopen weekend hebben we het zonder condoom gedaan, loop ik nu een risico om zwanger te zijn? Ik heb de verpakking/bijsluiter van die antibioticakuur niet meer en ik weet ook niet meer welk type antibiotica het was (was eigenlijk alweer vergeten dat ik antibiotica had gehad, anders had ik het wel veilig gedaan). Hoe lang is de pil onbetrouwbaar als je antibiotica gebruikt? Ik slik de pil meestal door tot strips van twee of drie. Volgende week is mijn laatste week op deze strip en ik wil dan een stopweek gaan nemen om te kijken of ik ongesteld word (ik denk het wel, heb geen verschijnselen ofzo, maar toch.. Onbewust ben ik een beetje bang haha)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:01

Als die kuur 3-4 weken geleden is en je hebt al die tijd je pil goed geslikt, geen last van braken/diarree gehad dan is de kans op zwangerschap bijzonder klein. Ik heb zelf heel wat kuurtjes gehad en hield altijd twee weken na stoppen met de kuur aan voordat de regenjasjes uit mochten :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:04

kaniche : Mag ik vragen waarom je er nu pas over nadenkt?
En niet vooraf bedenkt: Moeten we het wel onveilig doen ivm de antibiotica die ik heb gehad? Laat ik eens gaan zoeken of dit kan?

Is echt even een oprechte vraag. Dus geen aanval naar jou toe. :)
Ik heb zelf nog nooit zo'n situatie gehad.
Maar ik voorkom liever problemen dan dat ik ze genees.

Ik las tevens nog ergens in dit topic dat het achterhaald is over die antibiotica.
Dat de pil daar gewoon tegen kan e.d? Maar dit weet ik niet zeker, heb niet verder gelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:09

Bij de antibiotica voor blaasontsteking is extra bescherming alleen nodig als je diarree of braken krijgt van de antobiotica.

http://www.knmp.nl/nieuws/algemeen/2011 ... gnaal-meer

Het NHG en de KNMP hebben besloten de signalering tussen de anticonceptiepil en een tetracycline of amoxicilline te laten vervallen.
Tot nu toe krijgen pilgebruiksters informatie over aanvullende contraceptieve maatregelen bij gebruik van een tetracycline of amoxicilline. Dit verandert per 1 januari 2012; het interactiesignaal is vervallen in het bestand van de G-Standaard van januari 2012. Ook in de bestanden van Health Base wordt niet langer aanvullende anticonceptie geadviseerd. Details over deze beslissing kunt u lezen in het zogenaamde standaardbericht.

De 'vermeende interactie' stond al tijden ter discussie vanwege gebrek aan onderbouwing. In de herziene NHG-Standaard Anticonceptie, december 2011 (om dit document te downloaden, moet u ingelogd zijn) is de waarschuwing geschrapt. In noot 36 van de NHG-Standaard (op pag. 671) vindt u een toelichting op deze beslissing. Op grond van casuïstische meldingen werd een interactie verondersteld, waarbij diverse factoren een rol zouden kunnen spelen, zoals verstoring van de enterohepatische kringloop, absorptiestoornissen als gevolg van maag-darmstoornissen en een variabele interindividuele biologische beschikbaarheid van oestrogenen en progestagenen. Er is echter geen onderbouwing voor deze veronderstelling. Studies laten bij diverse antibiotica geen daling zien van de serumspiegels van de bestanddelen van de pil, en ook geen hogere zwangerschapscijfers bij langdurig gebruik van antibiotica. De NHG-Standaard Anticonceptie adviseert alleen nog aanvullende contraceptieve maatregelen bij hevig braken of waterdunne diarree.

Het schrappen van de waarschuwing is conform internationale richtlijnen van de World Health Organization Medical Eligibility for Contraceptive Use 2010 (WHOMEC) en de Faculty of Sexual & Reproductive Healthcare 2011 (FSRH). Volgens de WHOMEC is er 'intermediate level evidence' dat de effectiviteit van de pil niet wordt aangetast. Aanvullende maatregelen zijn dus niet nodig bij gebruik van niet-inducerende antibiotica, dat zijn alle antibiotica behalve rifabutine en rifampicine. Bij deze laatste twee antibiotica gaat het om een duidelijk interactiemechanisme, namelijk enzyminductie.

Aansprakelijkheid van de apotheek en/of de voorschrijver zal zeer moeilijk te bewijzen zijn indien een vrouw toch zwanger blijkt te zijn en er is niet gewaarschuwd voor de vermeende interactie, gezien het gebrek aan wetenschappelijk bewijs en het schrappen van de waarschuwing door (internationale) organisaties. In de bijsluiters van de pil wordt de interactie met antibiotica nog wel genoemd.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:05

Jolliegirl schreef:
kaniche : Mag ik vragen waarom je er nu pas over nadenkt?
En niet vooraf bedenkt: Moeten we het wel onveilig doen ivm de antibiotica die ik heb gehad? Laat ik eens gaan zoeken of dit kan?

Is echt even een oprechte vraag. Dus geen aanval naar jou toe. :)
Ik heb zelf nog nooit zo'n situatie gehad.
Maar ik voorkom liever problemen dan dat ik ze genees.

Ik las tevens nog ergens in dit topic dat het achterhaald is over die antibiotica.
Dat de pil daar gewoon tegen kan e.d? Maar dit weet ik niet zeker, heb niet verder gelezen.

Omdat ik helemaal was vergeten dat ik antibiotica had gehad. Het is echt heel stom, maar toen ik aan het werk was dacht ik ineens: hoo, ik heb antibiotica gehad! Maar omdat het zo 'lang' geleden was, was ik het vergeten. Dit is echt zo'n stom iets wat ik normaal gesproken ook nooit zal doen, ik doe het zelfs altijd dubbel veilig. Alleen dit weekend dus niet.. Voel me er ook echt heel dom over. Maargoed, zo te zien is er dus geen reden om me zorgen te maken. :) gelukkig!

Mars en Jans: bedankt voor de uitleg :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:55

Kan gebeuren he. Was ook absoluut geen aanval.
Niets om je zorgen om te maken dus ;) :D

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:35

Hoi, ik heb een klein vraagje over de pil en misschien dat iemand mij hier het antwoord kan geven. Ik ben woensdag gestopt met de pil om me stopweek in te gaan, week geleden dus. Ik ben zondag (of was het maandag..) ongesteld geworden, en ben het nu dus. Moet ik vanavond weer gewoon met volgende strip beginnen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:36

Als je vorige week dinsdag de laatste pil hebt ingenomen moet je vandaag weer beginnen. Ook al bloed je nog, je stopweek mag je namelijk nooit langer maken dan 7 dagen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:45

Ik heb nog een vraagje waar ik liever over pb, iemand die zin heeft die te beantwoorden en wat over de pil weet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:21

En ik ben weer ongesteld...
net 14 flink ongesteld geweest.... 9 dagen niet.. en huppa de ellende begint weer..

Hopelijk was dit omdat mijn lijf gewoon moet wennen aan de spiraal..
En duurt deze menstruatie maar een weekje... Kost me klauwen vol geld aan tampons zeg , jeumig.. :\

VP : PB maar hoor :) maar ik denk dat je vragen gerust hier kunt stellen :j

En je moet vandaag je pil weer innemen om veilig te blijven. :)
Je stopweek mag nooit langer zijn dan 7 dagen. Ook niet als je op dag 6 pas ongesteld zou worden.

Algemeen :
Hoe worden die 7 dagen gerekend??

Dinsdag stoppen = wo,do,vr,za,zo,ma,di = 7 dagen?
Dus moet je dinsdag weer slikken? Of woensdag dan pas?

Ik deed altijd het laatste. Dinsdag stoppen = week erna woensdag weer slikken.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:38

Ik deed dinsdag stoppen en dinsdag weer nemen....

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:38

Ik deed dan altijd op dinsdag weer slikken.
Ik wist t ook nooit, maar voor de zekerheid deed ik dan maar de dinsdag.

En oliebol joh jg...
Ik heb nog steeds vrijwel nergens last van.
Misschien dit weekend weer een ovulatie gans, maar kan net zo goed wat anders zijn geweest. Voelde heel even een flinke steek in die regio, sindsdien wat veranderde afscheiding (gewoon wat meer).
Maar de vorige keer lag ik een middag met have weeën op de bank. Als dit daadwerkelijk een ovulatie was dan zou t wel Chill zijn, gaat het in iedér geval de goede kant op haha.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:46

En dan beging je op dinsdag.. en eindigt je stipt met maandag..
Begin je dan de volgende keer ook weer op een maandag?
Zo schuif je het elke maand 1 dagje op.. :+

Hmm Zwitsal.. Wees blij!
Heb de aleve weer ingeslagen..
Ik vertrek overmorgen naar Parijs... Heel fijn dus dit.. :(

Morgen naar de gyn.
Ben benieuwd. Gelijk even wat vragen stellen, en dan ben ik gerust denk ik :j

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:51

Hm ja ik slikte altijd de pil door.. Dus hield toch bijna nooit een stopweek.. Deed m'n stopweek dan ook nooit op dezelfde dag oid.
Maar je hebt wel gelijk.. Denk dat je in dit voorbeeld dan weerom woensdag moet beginnen omdat het anders idd elke keer een dag opschuift (en dat hoort volgens mij niet).

Ik vind t nog steeds wel een beetje gek dat ik niet op controle hoefde te komen..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:52

Dan pak je bij de nieuwe strip toch weer gewoon de dinsdag? Of zeg ik nu iets raars :Y)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:54

Ik weet niet meer hoe ik het deed hoor haha :P
Zorgde altijd dat ik onder die 7 dagen bleef. en slikte maanden door.

Zwitsal, als jij het graag wil kan je gewoon controle aanvragen hoor. :)
Dit is namelijk vrij normaal om te checken of ie nog goed zit.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:01

Ja ze zei al dat als ik t perse wil dat ik dan wel op controle mag komen.
Maar aangezien ik de consulten al zelf moet betalen .. En t al best wel een duur grapje gaat worden vrees ik...dus daarom laat ik het maar zitten.
Als het vergoed zou worden had ik het wel gedaan

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:02

Ik zou mn lijf toch wel belangrijker vinden hoor :=
Wat raar dat het niet vergoed word :(

Hou het iig gewoon in de gaten.
Je menstruatie e.d. ALs je geen klachten hebt e.d, zal t wel goed zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:04

Nee altijd weer op dinsdag!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:06

En hoe zit dat als je de pil bijvoorbeeld verkeerd geslikt heb of vergeten ben?

Na hoeveel dagen slikken ben je dan weer veilig?
Dat was toch ook 1 week minimaal slikken?

Ondanks dat ik niet meer a.d pil ben vraag ik me dit nog steeds wel eens af.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:09

Ach tot nu toe maak ik me er niet echt druk om.
En de gyn heeft ong 6x gezegd dat een controle niet nodig was.. Dus ik vind dat ik nu maar een beetje moet vertrouwen op haar oordeel.
Maar als ik klachten zou hebben of bijv heel veel ongesteldheid zijn zoals jij had ik het misschien wel gedaan.

En ja, na 7dagen is ie dan weer veilig. Mits je m 7dagen echt secuur slikt en geen antibiotica gebruikt die de werking beïnvloed enz

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:10

mij is idd verteld na 7 dagen als je meerdere vergeten bent, ben je er 1 vergeten ben je veilig mits je daarna weer op de normale wijze verder gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:23

Ben echt blij dat ik daar nu niet meer op hoef te letten :=

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:51

Pil heb ik niet lang gebruikt, achteraf was het ook niet nodig. Ik was al een poosje zwanger wat ik niet wist(deed wel veilig). Toen een spiraal laten zetten.. maar daar heb ik nu ook wat problemen mee.

Kan je bv een spriaal en de pil(of ander middel) ook samen gebruilken?
Laatst bijgewerkt door Mama_Rianne op 19-12-12 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:58

Wat hielp niet?
Spiraal tegen zwangerschap?

Werkt het bij jou dus niet wil je zeggen?