Hardlopen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak loop jij gemiddeld hard?

minder dan 1x per week
37 (11%)
1x per week
35 (11%)
2x per week
97 (30%)
3x per week
106 (33%)
meer dan 3x per week
41 (12%)

Totaal aantal stemmen: 316

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:05

Wów, als ik dat hier lees over die shin splint dan durf ik al bijna niet meer te beginnen met hardlopen. :=

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:09

Haha Veirl zo erg is het niet hoor, mijn broer en vader bijvoorbeeld kunnen out of the blue gewoon 10km hardlopen en hebben vervolgens nergens last van. Ik ben heel blessure gevoelig maar ben de uitzondering de andere kant op. Gewoon naar je eigen lichaam luisteren dan komt alles heus goed :j.

Janine mag helaas niet verder lopen nee, ik moet eigenlijk nog wandelen tussendoor maar het gaat ook goed als ik rustig blijf lopen dus doe ik dat (A). Ik ben niet zozeer bezig mijn conditie te verbeteren momenteel maar bezig met mijn spieren rondom mijn schenen sterker maken en dat mag niet te snel.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:17

Kasmir schreef:
Haha Veirl zo erg is het niet hoor, mijn broer en vader bijvoorbeeld kunnen out of the blue gewoon 10km hardlopen en hebben vervolgens nergens last van. Ik ben heel blessure gevoelig maar ben de uitzondering de andere kant op. Gewoon naar je eigen lichaam luisteren dan komt alles heus goed :j.

Janine mag helaas niet verder lopen nee, ik moet eigenlijk nog wandelen tussendoor maar het gaat ook goed als ik rustig blijf lopen dus doe ik dat (A). Ik ben niet zozeer bezig mijn conditie te verbeteren momenteel maar bezig met mijn spieren rondom mijn schenen sterker maken en dat mag niet te snel.

En heb je daarvoor nog andere oefeningen gekregen van de fysio?

Wat een gedoe zeg...

Ik geloof niet dat ik heel erg blessuregevoelig ben, nooit iets serieus gehad. Wel eens pijntjes (bij schaatsen bijvoorbeeld), maar niets dat niet over ging.

Liep net even naar de wc, en bedenk me ineens dat ik wel kan verklaren waarom ik rechts last heb. Ik heb een wrat onder de bal van m'n voet die wel zeer heeft gedaan en af en toe doet (ben bezig met behandeling), waardoor ik in het dagelijks leven wel eens wat anders kan lopen.

Maargoed, genoeg over dat rechterpootje van mij, morgen maar even zien hoe ik dan loop.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:18

Ik meld met ook eventjes! Ik loop ook hard, dit is mijn cardio. Met mooi weer loop ik buiten en anders in de sportschool op de loopband. Ik loop nu 2x per week, dit was 3x maar 2x is op dit moment voldoende omdat mn vet% aan de lage kant is. Naast de cardio vind ik het gewoon heerlijk om buiten hard te lopen.
Omdat ik cardio doe loop ik met een lage hartslag omdat de verbranding dan optimaal is.

Danseresje

Re: Hardlopen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:25

janine, mijn reacties waren niet vervelend bedoeld. wil je alleen waarschuwen dat je oppast, vooral omdat ik in het verleden ook shin splints heb opgelopen (maar dan niet met hardlopen) en het bij mij een soort van chronische blessure is geworden en dat is gewoon heel naar!
balen van die wrat. hoop dat ie gauw weg is!

welkom missfitness! ik wil ook wel met een lage hartslag lopen, maar mijn hart doet dat nog niet ;)! hopelijk dat mijn hartslag gaat zakken als de conditie verbetert en ik op die manier ook betere verbranding ga bewerkstelligen!

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:27

Je hartslag zal op den duur lager gaan als je conditie idd beter is. Langzaam opbouwen en niet forceren!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:30

Danseresje schreef:
janine, mijn reacties waren niet vervelend bedoeld. wil je alleen waarschuwen dat je oppast, vooral omdat ik in het verleden ook shin splints heb opgelopen (maar dan niet met hardlopen) en het bij mij een soort van chronische blessure is geworden en dat is gewoon heel naar!
balen van die wrat. hoop dat ie gauw weg is!

welkom missfitness! ik wil ook wel met een lage hartslag lopen, maar mijn hart doet dat nog niet ;)! hopelijk dat mijn hartslag gaat zakken als de conditie verbetert en ik op die manier ook betere verbranding ga bewerkstelligen!

Ik heb ze ook helemaal niet als vervelend ervaren hoor!! Ik ben het volledig met jullie eens, en zit ook absoluut niet te wachten op een blessure!
Ben wel nieuwsgierig hoe jij er aan bent gekomen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:31

missfitness schreef:
Je hartslag zal op den duur lager gaan als je conditie idd beter is. Langzaam opbouwen en niet forceren!

Ik heb het idee dat ik een hele lage hartslag hou, zal morgen even een hartslagmeter omdoen.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:34

Ben jij een getraind sporter Janine? Misschien wel interessant om je hartslag idd eens te meten.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:35

heb het bij ballet opgelopen. Ben ooit eens geopereerd aan mijn enkel en toen ik weer startte, ben ik eigenlijk te snel, te moeilijke dingen gaan doen (was gewend 2 jaar daarvoor 14u per week te dansen). Daarnaast hielp de fulltime baan en weinig tijd ook niet mee. vaak op platte schoenen stevig doorstappen voor de bus/trein en dan daarnaast ook nog 1x p/w balletles geven en vaak niet goed genoeg opgewarmd oefeningen voor moeten doen. heb het helemaal verknald toen ik de dag voor de balletexamens zo ong. hele dag heb gedanst om dingen voor te doen, mee te doen als ontbrekende partner, etc. En eigenwijs als ik was, ging ik natuurlijk gewoon maar door en door en door! Dit alles is zo'n 7 jaar geleden.
Daardoor is het bij mij een zeer gevoelig punt gebleven. Ik weet niet waar ik op moet letten en wanneer ho ook echt ho is. ik hou me daaraan en dan gaat het goed. Dit wil ook zeggen dat ik echt op een pruttempo hardloop eigenlijk, maar eerst alles weer opbouwen, zowel conditie als spieren voor hardlopen, alvorens ik wat grotere passen kan gaan maken. Daarnaast draag ik braaf de compressietubes van Herzog en merk ook dat dit helpt!

missfitness schreef:

ik bouw inderdaad langzaam op, mede door mijn gevoeligheid op mijn onderbeen. We gaan het gewoon eens in de gaten houden, lang leve de hartslagmeter!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:46

missfitness schreef:
Ben jij een getraind sporter Janine? Misschien wel interessant om je hartslag idd eens te meten.

Absoluut niet, heb alleen anderhalf jaar spinning gedaan en volgens mij heeft dat mijn conditie aanzienlijk verbeterd. Daarnaast reed ik vier keer per week paard, dat is in mijn ogen puur hobby geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:47

Danseresje schreef:
heb het bij ballet opgelopen. Ben ooit eens geopereerd aan mijn enkel en toen ik weer startte, ben ik eigenlijk te snel, te moeilijke dingen gaan doen (was gewend 2 jaar daarvoor 14u per week te dansen). Daarnaast hielp de fulltime baan en weinig tijd ook niet mee. vaak op platte schoenen stevig doorstappen voor de bus/trein en dan daarnaast ook nog 1x p/w balletles geven en vaak niet goed genoeg opgewarmd oefeningen voor moeten doen. heb het helemaal verknald toen ik de dag voor de balletexamens zo ong. hele dag heb gedanst om dingen voor te doen, mee te doen als ontbrekende partner, etc. En eigenwijs als ik was, ging ik natuurlijk gewoon maar door en door en door! Dit alles is zo'n 7 jaar geleden.
Daardoor is het bij mij een zeer gevoelig punt gebleven. Ik weet niet waar ik op moet letten en wanneer ho ook echt ho is. ik hou me daaraan en dan gaat het goed. Dit wil ook zeggen dat ik echt op een pruttempo hardloop eigenlijk, maar eerst alles weer opbouwen, zowel conditie als spieren voor hardlopen, alvorens ik wat grotere passen kan gaan maken. Daarnaast draag ik braaf de compressietubes van Herzog en merk ook dat dit helpt!

missfitness schreef:

ik bouw inderdaad langzaam op, mede door mijn gevoeligheid op mijn onderbeen. We gaan het gewoon eens in de gaten houden, lang leve de hartslagmeter!

Oh jeetje, dat is mooi balen dan zeg...
Maar platte schoenen niet goed??? Die zorgen daar meer voor zeg maar?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:54

uhm, tempo wat ik vaak liep (ik kan gewoon stevig doorwandelen), was niet echt goed op de platte schoenen die ik had (die eigenlijk ook niet eens van heel denderende kwaliteit waren. Ik let nu dus ook echt wel op het soort schoenen wat ik koop en de kwaliteit daarvan. Loop wel eens op goedkope ballerina's, maar dan ook maar één of maximaal 2 dagen achter elkaar. Moet gewoon schoenen hebben met een goed voetbed. En heb mezelf ook geleerd iets minder tempo te lopen. Alleen op werk wilde ik het nog wel eens doen, maar ook daar heb ik goede schoenen aan (die overigens ook aan vervanging toe zijn).
Of platte schoenen er echt voor zorgen weet ik niet, maar bij mij speelde het wel mee in alle factoren die een rol hebben gespeeld!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:08

Ik heb ernaast van de fysio vooral oefeningen gekregen om mijn kuitspieren sterker te maken (kuitheffen).
Hartslag meten is eigenlijk wel eens interessant om te doen, heb ik nog nooit gedaan maar m'n vader heeft wel een hartslagmeter liggen thuis.
Doen jullie trouwens naast het hardlopen nog iets aan sport? Zelf doe ik 4 á 5 x per week buikspieroefeningetjes (3 oefeningen in setjes van 3) maar hoor graag leuke oefeningen die gemakkelijk binnen kunnen worden gedaan. Hier ben ik overigens pas net mee begonnen dus zit nog vrij in het begin maar het geeft een goed gevoel :j.

Danseresje: heb zelf ook wel eens gekeken naar die compressietubes, helpen die jouw echt? Zal het er eens over hebben met de fysio.

missfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:17

Kasmir je hebt Pb.
Naast hardlopen doe ik nog 5x in de week krachttraining.
Ik weet niet hoe zwaar jij je buik traint maar een rustdag is niet verkeerd hoor. Zo kunnen de spieren weer herstellen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:21

Ik ben onlangs gestopt met pilates, maar daar zijn filmpjes van te vinden Kasmir, daar kan je hele fijne oefeningen uit halen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:26

Janine1990 schreef:
KarinvdM schreef:
Met les 1 verbrand je echt geen 265 caloriën. :n

Ik liep 7,3 km in 40 minuten, dat is goed voor ongeveer 440 caloriën volgens de eerste site.

Ik wil je best geloven hoor...
Geef alleen maar aan wat mijn sports tracker aangeeft... Zal wat in de gaten houden hoe het verloop gaat zijn.
Misschien heeft het ook wel met lengte en gewicht te maken?? Heb geen flauw idee.

Ja dat kan, als je zwaarder bent verbruik meer calorien. Maar dan moet je wel redelijk zwaar zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:27

Nouja, ik ben 1.85m en mijn gewicht schommelt op het moment tussen 84 en 83 kilo.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:30

missfitness schreef:
Kasmir je hebt Pb.
Naast hardlopen doe ik nog 5x in de week krachttraining.
Ik weet niet hoe zwaar jij je buik traint maar een rustdag is niet verkeerd hoor. Zo kunnen de spieren weer herstellen.
Super! +:)+ Bedankt voor je PB, zitten leuke nieuwe oefeningen tussen voor mij :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:32

Janine1990 schreef:
Nouja, ik ben 1.85m en mijn gewicht schommelt op het moment tussen 84 en 83 kilo.

Ja, dat maakt inderdaad wel verschil.
Ik denk ik smurfenmaten. :D Ik ben namelijk maar 1.65 en weeg momenteel 60 kilo.
Jij zou met die 7.3 km van mij 605 caloriën verbranden en ik maar 438.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:34

KarinvdM schreef:
Janine1990 schreef:

Ja, dat maakt inderdaad wel verschil.
Ik denk ik smurfenmaten. :D Ik ben namelijk maar 1.65 en weeg momenteel 60 kilo.
Jij zou met die 7.3 km van mij 605 caloriën verbranden en ik maar 438.

Oooh das wel een aanzienlijk verschil :D

Vond het wel verwonderlijk, aangezien ik de maten en gewichten pas vanochtend in heb gevoerd en de calorieën niet veranderden.
Maar we zullen het morgenochtend weer zien!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:50

ik sport er eigenlijk niet naast. Rij ip 1x per week uurtje paard op de manege. Deze zomer ga ik 2x per week rijden, 1x uurtje in de bak en 1x 1,5 buiten bij andere manege. Aan het eind van de zomer ga ik stoppen bij de eerste manege en stap ik helemaal over.
Buikspieroefeningen zouden voor mij ideaal zijn, maar vind het gewoon niet leuk en heb er vaak ook geen zin in. Zeker niet als ik het heel druk en/of zwaar heb gehad op werk. Ben verpleegkundige en soms loop je heel wat af en soms til je heel wat af met die patiënten in bed.
Fietsen naar werk is de moeite niet, is nog niet eens 10 minuutjes. Kortom, is allemaal niet zo denderend! Daarom maar 3x per week weer gaan hardlopen (naast het paardrijden). Heb even gekeken voor deze week. Wil woensdag en donderdag gaan lopen en dan zaterdag en zondag, dan ben ik namelijk elke keer voor de 2 rustdagen aan het eind van de lesweek. Kijk natuurlijk wel eerst even hoe het gaat. Trek ik het niet qua blessuregevoeligheid, dan gaat dit feestje niet door!

wat is bij jullie trouwens de motivatie om te gaan hardlopen?
Bij mij is het dat ik weer wat meer wil gaan bewegen. Hardlopen in het verleden erg goed is bevallen en het is makkelijk. ip kan je zo de deur uit en gaan lopen....
Daarnaast wil ik ook weer wat afvallen. Dit wil ik niet alleen maar doen door te gaan hardlopen, maar ook door mijn eetpatroon weer aan te passen. Ben ruim een jaar geleden 18kg afgevallen, ben een jaar stabiel gebleven en nu slopen die kilootjes er toch weer aan. Merk ook dat ik wat moeite heb met opstijgen. Merkte dat vooral afgelopen ruitervakantie en het was ook wel ietwat lastig tijdens de vakantie, maar met wat hulp van de natuur en tegenhangende mensen, kwam ik altijd wel weer op mijn paard :D!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:54

Ik moet sowieso 1 rustdag tussen mijn hardloopdagen hebben om mijn schenen de tijd te geven om te herstellen anders loop ik mezelf sowieso weer in de blessures.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:27

Kasmir schreef:
Ik moet sowieso 1 rustdag tussen mijn hardloopdagen hebben om mijn schenen de tijd te geven om te herstellen anders loop ik mezelf sowieso weer in de blessures.

Als ik merk dat het niet wil, dan ga ik het ook niet forceren hoor!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:06

Zoo net terug van m'n rondje les 2, kan niet zeggen dat het zoveel beter ging. Maar lekker is het wel!
M'n hartslag is niet wat ik had gedacht, op een geven moment zat ik zelfs op 195!! Maargoed, wordt vanzelf beter gok ik. :)

Eten/drinken jullie ook altijd wat na, om de spieren wat te laten herstellen?
Heb nu granaatappelsap, daar zitten veel antioxidanten in. Maar dat helpt weinig voor de spierpijn.