[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:43

Niet een dag eerder eruit halen maar gewoon je stopweek een dagje korter maken dus wel zaterdag eruit halen maar dan gewoon vrijdagavond weer in doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:13

Ik meld me hier ook maar eens, na een flinke discussie met mijn apotheek. Ik slik al sinds mijn 17de tryginon, wat me (op de aller eerste maand na) altijd goed is bevallen. Sinds 4 maanden sta ik nu op een andere pil; zelfde fabrikant, zelfde look maar een andere naam en alles is in het Pools (doosje, bijsluiter). Sinds ik deze pil slik verga ik van de hoofdpijn, zo erg dat ik niet meer functioneer, heb er zelfs een periode morfine voor geslikt. Ik had het eigenlijk nooit zo aan de pil gekoppeld, totdat mijn tante er ineens mee kwam dat zij dat ook had gehad.

Dus ik vandaag de apotheek gebeld om mijn oude pil terug te vragen (ik betaal hem toch zelf). Hele discussie gehad, want eigenlijk kon dat niet zomaar, en het was gewoon dezelfde werkzame stof. Zelfs toen ik al uitgelegd had waarom ik het zo graag wilde zag ze het eigenlijk niet zo zitten. Dus dat moest 'even overlegd met de apotheker'. Daarna vroeg ze hoelang ik deze pil al slikte "want als het pas een maandje is, dan moet u maar even doorbijten mevrouw". Moet je voor de lol proberen, een maand lang dagelijks hoofdpijnen. Gelukkig willen ze nu wel mijn eigen pil weer bestellen, maar ik moest wel rekening houden met wat vragen aan de balie als ik het op kwam halen.

Wat n ramp...

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:59

Even een belletje naar je dokter en je hebt geen gezeik bij het ophalen ;) Ik heb het gehad met microgynon30. Kreeg de neppe variant, en toen kreeg ik doorbraakbloedingen en hoofdpijn. Dokter heeft een briefje geschreven, want niet iedereen reageert goed op de andere HULPstoffen die er in zitten. Briefje van de dokter krijg je mee met daarop dat je de originele variant MOET krijgen vanwege medische redenen. Klaar is kees :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:01

Vjesta, ik heb het dus op de manier van Jolien geregeld bij de apotheek. Helaas heb ik daar wel stampij om moeten maken :+
Als jij op goede voet met je huisarts staat, zou ik het idd via hem regelen!

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:26

weet iemand of het normaal is dat als je 3 weken de implanon heb gehad (nu 2 weken eruit) of het normaal is dat je kotsmisselijk bent? zo extreem zal ik toch niet aan het ont-hormonen zijn?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:29

Ik denk dat er weinig mensen zijn die hun implanon er na 3 weken weer uit laten halen :D

Ik denk dat ofwel je lichaam van slag is door alle hormoonschommelingen, of dat je een griepje te pakken hebt (net als half nederland), ofwel dat je zwanger bent :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:31

Owee als ze mij een andere variant van Trigynon willen geven.. := dan ga ik ook een partij stampei staan maken. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:32

xDramaQueen schreef:
weet iemand of het normaal is dat als je 3 weken de implanon heb gehad (nu 2 weken eruit) of het normaal is dat je kotsmisselijk bent? zo extreem zal ik toch niet aan het ont-hormonen zijn?

Ben je intussen niet gewoon zwanger geworden?
Ik dacht toch te lezen dat jullie wilden klussen? :j

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:56

Jans schreef:
xDramaQueen schreef:

Ben je intussen niet gewoon zwanger geworden?
Ik dacht toch te lezen dat jullie wilden klussen? :j

Heb een test gedaan, mogelijk te vroeg maar het is vrijwel onmogelijk eigenlijk, eind februari mijn laatste menstruatie 7 maart implanon erin, 30 maart implanon eruit, nu precies 2 weken dus, dat zou betekenen dat ik óf erdoorheen zwanger ben geworden of mijn vriend idd super zaad heeft :')

ik weet nu ook niet wanneer ik wel moet testen dus ik wacht maar tot eind april.. mijn menstruatie is er ook nog niet die normaal altijd na een aantal dagen komt als ik stop met anticonceptie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:01

Zodra de implanon er uit is ben je wel meteen vruchtbaar en zou je dus vrij snel ongesteld moeten worden. Ik zou gewoon binnenkort nog een test doen :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:02

Het punt is dat ik niet meet bij dezelfde huisarts zit als dat ik zat toen ik het recept kreeg, en dat mijn huidige huisarts en de apotheek waar ik mijn pil haal ongeveer 100km uit elkaar zitten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:05

Dan een geschreven brief van je HA vragen :j

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 21:00

Een arts kan het recept ook gewoon uitprinten ipv doormailen.

Even ter verduidelijking...... in 90% van de gevallen is het de zorgverzekering die je laat wisselen van anticonceptie en niet de keuze van je apotheek. Die krijgen namelijk enkel opdracht van je zorgverzekeraar dat het iets anders moet worden.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 22:37

als je de pil door blijft slikken, en je krijgt een doorbraakbloeding,
gaat deze dan vanzelf over als je de pil blijft slikken?
of moet je persé een weekje stoppen als je een doorbraakbloeding krijgt?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:16

Je hoeft niet te stoppen, als het goed is stopt de bloeding vanzelf. Maar het wil weleens een week of wat aanhouden, dus ik denk dat men daarom vaak zegt dat je beter een stopweek kan houden.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:20

Vjestagirl schreef:
Ik meld me hier ook maar eens, na een flinke discussie met mijn apotheek. Ik slik al sinds mijn 17de tryginon, wat me (op de aller eerste maand na) altijd goed is bevallen. Sinds 4 maanden sta ik nu op een andere pil; zelfde fabrikant, zelfde look maar een andere naam en alles is in het Pools (doosje, bijsluiter). Sinds ik deze pil slik verga ik van de hoofdpijn, zo erg dat ik niet meer functioneer, heb er zelfs een periode morfine voor geslikt. Ik had het eigenlijk nooit zo aan de pil gekoppeld, totdat mijn tante er ineens mee kwam dat zij dat ook had gehad.

Dus ik vandaag de apotheek gebeld om mijn oude pil terug te vragen (ik betaal hem toch zelf). Hele discussie gehad, want eigenlijk kon dat niet zomaar, en het was gewoon dezelfde werkzame stof. Zelfs toen ik al uitgelegd had waarom ik het zo graag wilde zag ze het eigenlijk niet zo zitten. Dus dat moest 'even overlegd met de apotheker'. Daarna vroeg ze hoelang ik deze pil al slikte "want als het pas een maandje is, dan moet u maar even doorbijten mevrouw". Moet je voor de lol proberen, een maand lang dagelijks hoofdpijnen. Gelukkig willen ze nu wel mijn eigen pil weer bestellen, maar ik moest wel rekening houden met wat vragen aan de balie als ik het op kwam halen.

Wat n ramp...

over die bijsluiter, ze zijn VERPLICHT om jou te voorzien van een NL bijsluiter.............(daar zou ik dus echt wat van zeggen), raar dat jouw apotheek zich daar niet aan houd

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:55

Dat vind ik ook raar! Er hoort ook bij buitenlands paralel een nl bijsluiter te zitten!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:02

ik heb nu ook weer een nieuwe variant van mijn pil gekregen.
met andere hulpstoffen dus.
ben ooit begonnen met de microgynon 30.
ben benieuwd hoe ik daar op reageer.
sowieso in het weekend als ik ongesteld ben heb ik altijd wel hoofdpijn, maar dit is meestal maar 1 of 1,5dag.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 15:24

Ik heb sinds een paar weken nu ook een andere pil gekregen, normaal nam ik donderdag de laatste van de strip en werd ik dinsdag/woensdag ongesteld tot vrijdagavond. Nu werd ik maandag al ongesteld met flinke buikpijn en ging het door tot vrijdag. Dat vind ik opzich geen ramp, maar ik ben juist aan de pil gegaan omdat ik zo'n ontzettende buik en rugpijn kreeg. Door de pil werd dit een heel stuk minder en nam ik de eerste dag een paracetamol en was er niks aan de hand. Nu heb ik 2 dagen lang telkens 2 paracetamol tegelijk moeten nemen en dat werkte amper... Ik kijk het nog even aan hoe het de volgende keer gaat, wellicht moest m'n lichaam er gewoon even aan wennen, anders vraag ik mijn oude terug hoor!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:58

Gewoon even afwachten inderdaad, je lichaam moet er vaak een strip of 3 aan wennen :) Je zo aleve feminax kunnen proberen, dat werkt vaak beter dan paracetamol. En anders inderdaad lekker terug naar je oude pil!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:13

hoi heb een vraag: ik neem nu sinds een week voor het eerst de pil. Vanaf de eerste dag van mijn regels, maar dan zie ik dat de periode dat ik geen regels heb wel héél kort is, zou ik ze direct een maand langer kunnen doornemen? of moet je ze voor het eerst laten doorkomen?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:40

Het beste voor je lijf is om eerst een paar maanden te wennen aan de pil door je wel gewoon aan de stopweek te houden. Zeker in de eerste 3 a 4 maanden kan je hele lijf ontregelt raken. Zelf ben ik bijna 3 maanden continu ongesteld geweest toen ik met de pil begon, daarna is het genormaliseerd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:41

Charlot, bedoel je dat er dan maar 2 weken en een beetje tussenzit?
Ik word pas 5 á 6 dagen na mijn laatste pil ongesteld, wie weet jij ook en zit er alsnog 3 weken tussen ;)
Ik zou zeker in het begin (eerste 3 strips) je gewoon aan de stopweek houden.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 20:56

oke dank je voor de tips. ik dacht dat je direct na het stoppen ongesteld werd, maar blijkbaar niet. Anders is het idd maar kort!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:07

Elk lichaam reageert anders, maar het komt erop neer dat je ongesteld wordt als de hormoonspiegel genoeg gezakt is. Bij de een is dit 2 of 3 dagen en ik word pas de dag voor mijn nieuwe strip ongesteld.