Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:33

Je mag me wel PB'en

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:35

Nietmeer van toepassing

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:02

Eapy schreef:
Trui schreef:
Ik vind nu dit topic en praat graag mee! Ik ben nu 14 en weet nu sinds een jaartje dat ik Hoogsensitief ben, (in combinatie met wat paranormaals, mag je ook naar vragen :) )

Ik was wle blij toen ik dit topic ineens zag staan en heb al lang niks meer over hoog sensitievieteid(is dat een woord?) gehoord :)

Ik ga ernaar vragen :D paranormaal...?

Ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig naar :Y)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:30

Inderdaad, spill it!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:50

Oh shoot ik heb het naar iemand gepb't. Nu ga ik die even zoeken en kopiëren haha

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 09:51

Doordat ik zo gevoelig ben en energieen oppak/opvang voel ik hoe hoger in huis een zwaardere enerrgie. Zo 'voel' ik dus ook entiteiten en zou ik zo later mensen als medium kunnen helpen :)

Even hele snelle samenvatting ivm nu even geen tijd hebben om veel te typen :) wil later vandaag eventueel wel wat uitgebreiders maken

Edit: dit is bevestigd door stuk of drie mediums btw

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 16:08

Eapy schreef:
Jullie zijn 13 en 14 als ik het goed heb? Denk dat naarmate je ouder wordt en meer stress/moeilijke situaties ervaart, het niet altijd even makkelijk is.

Grappig, ik heb juist dat naarmate ik ouder word het makkelijker wordt. Ja, er is meer druk, maar ook meer respect vanuit de omgeving voor wie en hoe je bent. Vroeger werd het niet altijd geaccepteerd hoe ik was als ik bv overprikkeld was (wel door mijn ouders overigens). Nu heb ik het gevoel dat ik veel meer gewaardeerd word voor mijn individualiteit, gevoeligheid en empathie dan vroeger. Zowel in hobby, privé als op mijn werk. :) Ook leer ik er zelf beter mee omgaan door de tijd. Niet dat ik er nu ben hoor, maar het is zeker al stukken beter.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 00:14

Stapelverliefd en hsp zijn.... zwaar banketstaaf. Iemand ervaring? :\

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 08:18

Wie niet denk ik :P aanrakingen niet kunnen verdragen, gek worden van gevoelens. Maar bekijk het positief, je kan er dubbel zo hard van genieten :) het hoort er nou eenmaal bij dus je kan het maar beter accepteren en van genieten ;)

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:51

Mee eens met hierboven O:)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:14

En hoe gaan jullie hier mee om?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:32

Relativeren ... er zowel leren van genieten als inzien dat het bij veel sterker kan zijn dan bij de ander en dat het fijn is alles ook in een normaal licht te zien.
Ik ben zowat verdronken in de liefde voor mijn eerste lief, Nuja, dat is echt zwaar slecht gebleken. Maar een goede leerschool. Want respect moet ook van twee kanten komen.

Maar toch is liefde iets heel moois en moet je daar ook de waarde van inzien, maar het echt laten zijn wat het is: liefde, niets heiligmakends, maar wel intens en heerlijk.

Hier trouwens erg gestoten op het gedeelte: omgaan met stress. Zit in het buitenland en de sociale druk om uit te gaan, drinken etc was enorm groot, maar ik deed niet mee en dan vereenzaam je al snel. Werd ik erg onzeker van. Volgens mij voelen anderen dit nochtans totaal niet aan en doen gewoon, ik zit toch telkens te analyseren.
Alles lijkt gewoon zo groot en intens! Elk contact en gesprek, les of uitstap is zo intens omdat het niet ‘normaal’ is. Dat put toch snel uit en mensen snappen dat niet.
Nu gelukkig wel een paar mensen gevonden voor wie het ook rustig aan mag en waar ik meer vertrouwen in heb. Maar leerde toch weer waarom ik hsp ben :Y)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:35

Ik vind het in het geval van verliefdheid juist minder erg om zo gevoelig te zijn. :):) Alleen als het mis gaat is het extra rot, maar de verliefdheid zelf ook extra intens. Ik vind het lastig om advies te geven zonder de specifieke situatie te weten omdat liefde / verliefdheid erg breed is als onderwerp.

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:30

Mews schreef:
Ik vind het in het geval van verliefdheid juist minder erg om zo gevoelig te zijn. :):) Alleen als het mis gaat is het extra rot, maar de verliefdheid zelf ook extra intens. Ik vind het lastig om advies te geven zonder de specifieke situatie te weten omdat liefde / verliefdheid erg breed is als onderwerp.

Ik kan er zelf echt niet van genieten. Niet tot ik alles zeker weet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:30

Hallo allemaal :wave:

Ik zie dat er al een tijdje niet meer gereageerd is in dit topic maar wil het toch graag even proberen :j

Laatst kwam ik een interview tegen met een aantal mensen die hsp zijn en ben zelf ook eens online een test gaan doen omdat ik mij er toch wel deels in herkende, volgens de test zit ik op ongeveer 67% hsp.
Vooral het gedeelte snel laten beïnvloeden door anderen, terug trekken als het allemaal even teveel word, bewust zijn van subtiele signalen, snel schrikken, geïrriteerd/chagerijnig zijn als ik honger heb, fouten maken als ik mij opgejaagd voel, van slag raken van veranderingen, consciëntieus, en vooral rechtvaardigheid kan ik volmondig ja op antwoorden.

Toch zijn er een heel aantal punten waar ik mij dan weer niet in kan vinden, betekend dit nou dat ik toch wel hsp zou kunnen hebben?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:55

HSP is een (onofficieel) label voor een verzameling van kenmerken die lijken op een patroon. Bewustwording daarvan kan helpend zijn om het te kunnen hanteren. Daar is het ook voor bedoeld...
Maar weet wel: aardbeien zijn rood, maar niet alles wat rood is, is een aardbei.
Als de tips voor Hsp-ers jou helpen, gebruik ze vooral, maar verschuil je er niet achter.

PS mijn indruk is dat ongeveer een kwart van de mensen min of meer HSP kenmerken heeft(overeenkomstig met hoe andere theorieën menstypen indelen, zoals MBTI, enneagram)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 10:25

Dank je wel Senna, ik heb nogal struggels met mijzelf en weet niet zo goed hoe ik dit om kan buigen tot iets positiefs, vandaar mijn bericht in dit topic.
Wie weet heb ik daar wat aan :)

Anna04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 22:18

Ik heb lang niets gepost hier, maar er is best veel gebeurd.

Zo'n zeker 4 vriendinnen van me zijn zwaar depressief. Van snijden tot bijna zelfmoordpogingen aan toe. Ik ben vorig jaar depressief geweest (diagnose, niks mee gebeurd). Om die reden, maar ook omdat ik hsp ben en dus gevoeliger, komen die mensen altijd naar mij toe om te praten. Die mensen komen wel alleen met me praten als ze zich niet op hun aller slechtst voelen dus als ze niet komen ben ik altijd bang dat er iets gebeurd. Ook kan ik geen nee zeggen omdat ik bang ben dat ze er dan een einde aan maken, als ze geen hulp krijgen. Ook zit ik ermee dat Je hebt veel verschillende hsp mensen, Maar Ik kan bijvoorbeeld als het ware "door mensen heen kijken". Soms is dat heel fijn bijvoorbeeld als je met vrienden bent of als je vriendin haar crush tegen komt en zij super awkward denkr dat ze een blauwtje heeft gelopen maar ik heel iets anders zag.

Verder zijn er nog ingrijpende familiegebeurtenissen voorgekomen. Kortom, het is allemaal niet makkelijk geweest. Nou ben ik altijd zo'n persoon die denkt dat het wel meevalt. En ik heb persoonlijk heel erg de neiging om hulp als overbodig te zien. In mijn ogen ben ik degene die hulp moet bieden en niet degene die hulp nodig heeft of hulp en tijd dat voor anderen bedoeld is "in te nemen". Blijkbaar heb ik wel hulp nodig en begin ik me nu pas een beetje te beseffen dat ik psychischehulp bij de ggd (die inmiddels al over de ergste en gekste dingen aan het brainstormen waren, typisch ggd), psychische hulp vanuit school wat niet over school gaat en hulp voor de stress op school. Eigenlijk bedenk ik me nu achteraf, waarom ik eigenlijk 'ja' heb gezegd. Want in mijn ogen is het nog steeds; "ik ben de psycholoog en niet de patient"...

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:10

Jij bent nooit verantwoordeelijk voor een ander zijn keuzes.
Je bent alleen verantwoordelijk voor jezelf en daar moet je goed voor zorgen.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:13

4leggedmates schreef:
Matheno schreef:
Heb dit topic een beetje gescand, jammer dat het overgrote deel HSP als beperking op het leven ziet.
Ik zie het als een speciaal beetje extra.

Dit idd, ik merk nu eigenlijk onwijs veel voordelen! Je hebt natuurlijk ook mindere kanten, maar ik ben eigenlijk wel blij dat ik het heb :=

Hoi, hier ook hsp'er ik heb het van links bekeken en van rechts, van onder en van boven- maar ik kan niets positiefs vinden behalve dat ik mij moe en uitgewrongen voel. De deuren staan zeg maar continu open, ik ontvang van alle prikkels en krijg er niets voor terug.. Ik kan het dus niet omarmen.
Misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen met de voordelen? Ik zie ze echt niet.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:38

Meer empathie!
Doordat ik in de zorg werk, krijg ik de emotie's van patienten veel meer door. Heb al menigmaal meegemaakt dat een patient in tranen uitbarstte, omdat iemand zag dat er wat scheelde :(:)

Helaas van de week ook weer de mindere kant meegemaakt ;( De hele dag bij m'n luidruchtige en grofgebekte schoonpa gezeten, ik was er zo klaar mee. Zat al een uur te zeggen dat ik naar huis wilde. Toen we eindelijk gingen, was ik gewoon stikop, dus stil. Mijn vriend kan daar niet tegen, dus ging mij expres jennen door extreem traag te rijden. Heb me proberen inhouden (wilde gewoon naar huis en douchen, ff rust), maar in onze straat ging hij ook nog stilstaan en op z'n gemakje rondkijken waar te parkeren. Ik ontplofte! -:(- Uitgevlogen tegen hem, sleutel gepakt en naar huis gewandeld. Kon hij de sleutel terug halen om de auto af te sluiten :=
Later wel sorry gezegd en uitgelegd, maar hij snapt niet dat al m'n energie gewoon op was door z'n pa. Hij is het type boer, stel je niet aan. Zeer weinig inlevingsvermogen :n

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 23:14

Ik vind het ook vaak juist positief maar misschien ook omdat ik wel geleerd heb hoe ermee om te gaan. Plan bewust veel rust momenten en zeg gerust nee tegen dingen om vervolgens thuis op de bank te gaan zitten. :D

Het positiefste eraan vind ik dat ik dingen intens beleef. Heb zelf het gevoel dat ik heel oprecht ben. Dus dat ik echt heel blij voor iemand kan zijn maar ook echt heel verdrietig kan zijn als een ander verdriet heeft. Maar ook echt ontzettend kan genieten van kleine dingen. Lastig uit te leggen.. Alsof je een extra zintuig bezit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 09:44

dewilderoos schreef:
Hoi, hier ook hsp'er ik heb het van links bekeken en van rechts, van onder en van boven- maar ik kan niets positiefs vinden behalve dat ik mij moe en uitgewrongen voel. De deuren staan zeg maar continu open, ik ontvang van alle prikkels en krijg er niets voor terug.. Ik kan het dus niet omarmen.
Misschien kunnen jullie mij een beetje op weg helpen met de voordelen? Ik zie ze echt niet.

Hm, gebruik je ook een supplement?
Ik slik dagelijks elke ochtend 2 LTO3 capsules. Zonder de LTO3 krijg ik ook veel teveel prikkels binnen waardoor ik s'avonds humeurig ben en moe.
Toen ik begon met dit supplement verbeterde mijn energiegehalte aanzienlijk.

Ik weet niet waar je woont maar anders kun je misschien wel wat LTO3 van mij proberen? Ik merkte vanaf dag 1 meteen positief verschil.

dewilderoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 10:50

@Rebel-jits, Het valt mij wel op dat je positive beduidend minder lang is dan de negatieve 8)7
@ Jildau- Dat intense brengt mij enorm van mijn stuk. Ook gaan mijn antennes uit als ik bij mensen of dieren ben en probeer altijd te voelen in welke mood iemand is en dan er voor die ander te zijn, maar dat is wel erg vermoeiend en soms erg verdrietig en raak vervolgens het gevoel niet kwijt.
@matheno-Zou dat mij echt kunnen helpen? Ik heb het eens zitten lezen (witte pot, met een soort gezicht erop) het klinkt goed, ik heb namelijk nogal wat angsten en geen energie. Kom uit omgeving Kampen.

Heb ook zitten kijken voor een werkboek HSP, heeft een van jullie dat ook gedaan/gelezen en heb je daar wat uitgeleerd wat je verder helpt? Ook zou meditatie goed helpen maar als ik dat doe begin ik mijzelf op mijn kop te geven waardoor het compleet zijn doel mist. Ik zou zo graag willen dat ik het "onder controle" had..

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:01

dewilderoos schreef:
@Rebel-jits, Het valt mij wel op dat je positive beduidend minder lang is dan de negatieve 8)7
@ Jildau- Dat intense brengt mij enorm van mijn stuk. Ook gaan mijn antennes uit als ik bij mensen of dieren ben en probeer altijd te voelen in welke mood iemand is en dan er voor die ander te zijn, maar dat is wel erg vermoeiend en soms erg verdrietig en raak vervolgens het gevoel niet kwijt.
@matheno-Zou dat mij echt kunnen helpen? Ik heb het eens zitten lezen (witte pot, met een soort gezicht erop) het klinkt goed, ik heb namelijk nogal wat angsten en geen energie. Kom uit omgeving Kampen.

Heb ook zitten kijken voor een werkboek HSP, heeft een van jullie dat ook gedaan/gelezen en heb je daar wat uitgeleerd wat je verder helpt? Ook zou meditatie goed helpen maar als ik dat doe begin ik mijzelf op mijn kop te geven waardoor het compleet zijn doel mist. Ik zou zo graag willen dat ik het "onder controle" had..

Kampen is een 20 minuutjes bij mij vandaan, dat is niet zo ver! :)
Hier staat wat informatie over LTO3
https://www.addkenmerken.net/lto3/

Hm, werkboek HSP nog nooit bewust gelezen, maar wel heel heel heel veel informatie en verhalen op internet afgestruind. ;-)

Op kantoor probeer ik trouwens wel altijd op te letten dat ik goed ge-aard ben. Af en toe dus even bewust focussen op het aarden.