Het ik ben begonnen met hardlopen topic VI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lafayette

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:22

Goedemorgen iedereen,

Zit weer op school maar wel wat opstart problemen. Wel wat spierpijn van gisteren de eerste keer lopen.
Ga vanavond een uurtje aquasporten. En morgen weer hardlopen. Ik ben wel bang dat ik morgen zoon spierpijn nog heb dat ik het hardlopen niet zo

Ik doe van te voren wel ontbijten omdat ik ook echt brandstof nodig maar wacht wel een half uurtje voordat ik begin.

Groetjes

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:24

Lafayette schreef:
Goedemorgen iedereen,

Zit weer op school maar wel wat opstart problemen. Wel wat spierpijn van gisteren de eerste keer lopen.
Ga vanavond een uurtje aquasporten. En morgen weer hardlopen. Ik ben wel bang dat ik morgen zoon spierpijn nog heb dat ik het hardlopen niet zo

Ik doe van te voren wel ontbijten omdat ik ook echt brandstof nodig maar wacht wel een half uurtje voordat ik begin.

Groetjes

als je nu al spierpijn hebt, moet je je spieren wel even de tijd geven om bij te komen.
beweging is goed, maar je moet niet overbelasten hoor.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:56

Dus beter een nog een dagje wachten als het morgen niet weg is

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:58

Lafayette schreef:
Dus beter een nog een dagje wachten als het morgen niet weg is

raad ik wel aan. anders dan verzuren je spieren helemaal

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:56

Ik heb net heel fijn met Shagoya gewerkt, we kregen weer een lesje! :j Dit was mijn eerste les gericht op de Academische Rijkunst aan de hand. Shagoya kreeg een kaptoom om en je werkt met een zweepje, als aanwijsstok. We hebben eerst op de volte gewerkt, waarbij ze haar binnenachterbeen moest ondertreden en later hebben we aan de lengtebuiging gewerkt. Waarbij ze moet leren voorwaarts/neerwaarts te lopen en daarbij stelling moet leren houden. Ze vindt het nog best moeilijk volgens haar eigenaresse maar wat ik zag was een paard dat echt al heel wat heeft geleerd. Uiteindelijk zijn we ook op de lange zijde hier mee bezig geweest en hebben we de schouderbinnenwaarts en de travers erbij gepakt. Ook dat deed ze echt goed! Mijn eerste keer dat ik zelf mee heb gewerkt aan de travers! *\o/*

MrUlbe, fijn dat je wat aan mijn uitleg had, zag dat Fan 't ook al even had uitgelegd. ;)

Lafayette, spierpijn is niet een teken dat je rust moet nemen, maar wel iets rustiger aan moet doen. En geen zware training, als je je spieren erg voelt. Beter is dan om even een lange wandeling te maken ipv hardlopen. Als je net begint.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:10

Okee, dankjewel
Hebben jullie nog goede tips voor warming-up en cooling down

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:26

Als warming-up doe ik niet veel (misschien ook niet goed?), ik wandel altijd 5min flink door en dan begin ik met hardlopen, als coolingdown, wandel ik 5min uit en ga ik thuis stretchen. Dat werkt bij mij wel goed.

Ben nu lekkere couscous aan 't maken. Jum! :P

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 13:34

Ik stretch niet en doe ook niet veel bijzonders aan warming up en cooling down.
Ik ga gewoon gelijk rustig hardlopen. Na afloop zo'n 5 minuten uitwandelen.
Hardlopen is voor mij toch een soort duurtraining waarvoor je naar mijn mening voldoende opgewarmd bent door je bewegingen gedurende de dag. Ga je 's ochtends gelijk dan zou ik wel eerst een stukje wandelen.

http://www.nu.nl/gezondheid/2449753/stretchen-hardlopen-blijkt-zinloos.html

Hier nog wat informatie over warming-up:

http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=warmingup

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 14:41

marjoleintje schreef:
Jaan, oeh balen van je spierpijn, kan t me wel voorstellen na zo'n balspelletje. :D Wel leuk werk lijkt me dat, wat jij doet! Welke groep heb jij onder je hoede?

Ik sta voor groep 7/8 en geef di-middag en do-ochtend aan groep 3 t/m 8 gym, dus is erg afwisselend! :j

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:41

vanavond wou ik eigenlijk gaan rennen, maar het werk belde op... ze hadden een zieke :(
ik ben nu tot 8 uur weg. dus ik wil eigenlijk daarna nog wel even gaan rennen.
hopen dat het weer blijft zoals nu :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:44

Wat een heerlijk weertje vandaag, echt weer om hard te lopen, niet waar?

Ik vind eigenlijk dat de opbouwschema's zoals die van Evy Greijaart nog niet echt interval-training is, intervaltraining is meer binnen je loopstukken nog verschil in snelheid maken, dus stukken sprinten en weer stukken gewoon hardlopen.

Dat wat je in het begin doet, noem ik gewoon opbouwschema.

Mijn eerste training na een jaar van gisteren lijkt goed te zijn gevallen, geen last van mijn (geblesseerde) voet en nauwelijks spierpijn.

Hopelijk heb ik zaterdag of zondag tijd om weer een stuk te gaan lopen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:55

Mee eens Marije, ik wil vanavond echt voor het eerst gaan intervallen en dat doe ik dan door afwisselend op rustig en hoger tempo hard te lopen.

Opbouwen doe je wel met afwisseling van intervallen wandelen en hardlopen maar dat is volgens mij inderdaad niet wat er met intervaltraining bedoeld wordt.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:58

Haaidiehaai :wave: pfff eindelijk heel even tijd om achter de kompu te kruipen en te bokken. Kids zitten voor de TV, zijn ook de hele dag in de weer geweest. En een uur zwemles is best vermoeiend voor die kleintjes.

Ik warm up ook met 5 min wandelen of dribbelen, beetje afhankelijk hoeveel energie ik heb. En cooldown weer met 5 min wandelen. Thuis rekken en strekken en dan onder de douche of als ik heeeeeeel nat en koud terugkom, direct onder de douche en tegelijkertijd rekken en strekken. Scheelt ook weer tijd, oeioei wat zijn we efficient met de tijd bezig :=

Interval is voor de beginners, lopen wandelen lopen wandelen en voor de gevorderden sneller, langzamer, sneller, langzamer. Denk ik dan maar zo ;) 1 ding weet ik zeker, ik heb er een hekel aan :o Ik loop liever 30 tot 45 min achter elkaar.

Net een smsje gestuurd naar manlief: Kun je om 17.45 u thuis zijn, ik wil dan graag hardlopen. Ben benieuwd.... Mag hij ook koken :P Maar dat heb ik m niet gesmst O:)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:00

hetbommeke schreef:
Net een smsje gestuurd naar manlief: Kun je om 17.45 u thuis zijn, ik wil dan graag hardlopen. Ben benieuwd.... Mag hij ook koken :P Maar dat heb ik m niet gesmst O:)

:=

Ik sta vandaag op meeleesmodus, heb het zo druk! Maar hier moest ik wel even om lachen :Y)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:05

Noor, hij denk ik niet _O- Alhoewel hij geen hekel heeft aan koken, alleen daar neemt hij ruim de tijd voor, dus hij is de weekend kok. Dan is ook de keuken kompleet ontploft >;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:03

WenK, goed dat je nu inziet dat 't soms beter is om even wat rustiger aan te doen!

Fiona, welkom! Goed dat je schoenen hebt gekocht!

Casper, rustig aan :(:)

Dammie, ik eet een half banaantje/plakje ontbijtkoek. Na 't hardlopen, eet ik dan gewoon.

Bom, hoe was je drukke dag?
Rekken en strekken doe ik ook wel eens onder de douche inderdaad :P

Jaan, beweging genoeg zo te horen :P

Lafayette, rustig aan met je spierpijn :)

Marjolein, lijkt me heel leerzaam. Zeker omdat je vanaf de grond ook goed kunt zien hoe je paard beweegt.

Marije, zou fijn zijn als je gewoon kon blijven lopen zo!

Stretchen is toch wel belangrijk na het hardlopen... M'n moeder doet 't zelfs voor en na 't hardlopen. Dat deed ik ook altijd toen ik nog vanuit de sportschool met een groepje liep. Nu alleen nog na 't hardlopen.

Het was eigenlijk de planning om vandaag hard te lopen maar ik ben naar de sportschool geweest, een lesje BodyShape gedaan. Heb nog steeds wat last van keelpijn en dan die koude lucht in m'n keel leek me ook niet best.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:09

Hier staan de piepers ook op. Berichtje via BB was niet helemaal goed _O- ff oefenen nog :D

Voor de warming-up neem ik wel de tijd, lekker stretchen, dan een minuutje of 2 stevig wandelen, minuutje of 3 dribbelen, dan weer stretchen en dan kan de training beginnen. Ben erachter gekomen dat mijn spieren dit ook echt nodig hebben, anders duurt het zeker een km voor ik op niveau ben, toen ik huis stretch en alleen 5 minuten wandelde. Cooling-down is 10 minuten uitwandelen en stretchen (meestal onder de douche ;) )

Vandaag een leuke dag op het werk gehad, lekker zonnetje erbij, een super leuke afspraak, mijn eerste new-business afspraak ingepland, ruzie gemaakt met onze IT afdeling (zonder laptop is het niet werkbaar, vind ik), hoe kan ik nou bokken zonder normaal toetsenbord :'). Heb als beloning het blad Runners gekocht! :Y)

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:36

Goedenavond,
Zo de hele dag druk aan het werk geweest en via de foon wat mee gelezen bij gebrek aan pc en internet op werk.
Marjolein die handwerk lessen zijn leuk..ook de traver knop gevonden :')

Bom wat vond je man van je sms en je verassing?
Nu wel gelukt.. fan je bericht met de BB is dat zo lastig?

Stretchen doe ik eigenlijk niet begin rustig met lopen ,wandel wel altijd een stukje uit.
Even het lichaam terug naar rust brengen.
Spierpijn heb ik eigenlijk nooit.
Rustig aan hoor lafayette niet de boel overbelasten .

Net buiten gelopen rustig aan gedaan we bouwen buiten weer langzaam op.
Bijna 6 km gelopen ging wel lekker...maar wel anders dan de band hoor in ieder geval minder saai en warm :D

Nu koffie en lekker douchen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:45

Op de atletiekvereniging bestond de warming up uit een stuk dribbelen (bij de beginnersgroep afgewisseld met wandelen) en na ong. 10 minuten a een kwartier wat rek- en strekoefeningen en wat loopscholing.
En dan begon het programma en na afloop daarvan nog wat rekken en strekken en dan in een heel rustig dribbeltje weer terug naar het clubhuis.

Nu ik echt weer vanaf nul aan begonnen ben, is mijn warming up gewoon langzaamaan beginnen. Heb na afloop wel wat gestretcht, dat verschil merkte ik altijd wel in mijn benen, als ik het een keer niet deed.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:48

Avond!
Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo fanatiek met rekken en strekken. Maar heb ook nog nooit spierpijn gehad van het lopen, dus ben ook nog niet gestraft :Y) Loop meestal zo'n 5 minuten in en uit, gewoon wandelen, want op de heenweg kan de hond dan even haar 'behoefte' doen. :+

En, Bomm, mocht je nog lopen??? :D

Wil hier nog even wat in de groep gooien. Zoals gezegd is mijn merrie drachtig, ik hoop over 2 à 3 weken dus de trotse oma van een veulentje te worden, alleen die naam hè! Zo lastig. Dus mochten jullie nog inspiratie hebben: voor een hengst moet het met een K beginnen, voor een merrie is het helemaal vrij. Een stoere, pakkende naam maar zeker niet iets dat helemaal over de top is (vreselijk). Moeders heet Nudine en vader Kasparow. HELP ME! ;)

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:54

special K _O- *D

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:55

mijn rennen is er vandaag ook wat bij ingevallen, maar morgen ga ik zeker weer! staan 35 minuten op het schema :)

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:33

Aloha, nu wat meer tijd om te bokken :D

Marjo, wat een leuke les heb jij gehad! Staat hier ook nog steeds op mijn wensenlijstje, een AR-clinic. Hoop na mijn tentamen weer wat meer tijd te hebben voor paard-gerelateerde cursussen. Nietjes zijn er allemaal uit, wond staat weer open maar van binnen uit is het wel aan het dichtgaan. Wond is een stuk minder diep en vlees is licht roze. Geen koorts ook. Gaat goed :j

Lafayette, spiertjes even lekker met rust laten, alleen wat wandelen oid. Langzaam opbouwen is beter ipv snel en een blessure erna. Dan kun je na een tijd weer van voor af aan beginnen.

Jaan, kom jij nooit duck-tape tekort? :Y) Petje af hoor, geen beroep voor mij, zou er helemaal 8)7 van worden

Tara, sterkte met je keel, gorgelen met lauw water en daarin een schepje zout opgelost helpt goed.... oma weet raad :)*

Fan, je BB berichtje was duidelijk hoor ;) En krijg je een andere pc? Wel leuke baan dus!

Scoob, lekker gelopen dus, en nog wat gezien ook dan alleen maar de kamer waar de band in staat :=

Noor, Kaspar voor hengst en Nadine voor een merrie, geen idee hoor, ik ben ook niet zo goed in namen.

En ja ik heb nog mogen lopen :') Manlief was precies op tijd, heb 'm gezegd wat we aten (Pangasiusfilet met een mix van wortels, broccoli en bloemkool en patatjes uit de Actifry). Ook gezegd waar hij het kon vinden en toen lekker gaan lopen. 25 min, 4.1 km, heen wind tegen, terug windje mee, over de dijk met het ondergaande zonnetje. Door de nevel/mist helaas de zon niet in het water zien zakken maar heerlijk die oranje bol aan de horizon. Super gelopen, lekker rustig en bij terugkomst zo aangeschoven en lekker gegeten. Kopje koffie, douche en naar Zorro.

Wond ziet er weer beter uit, het heelt erg goed. Lekker gestapt en wat grondwerk gedaan: meelopen met mij, stilstaan op gepaste afstand, achteruit wanneer ik vooruit ga etc.

En zo lekker slapen, ben best moe van mijn "vrije" dag. Vooral het zwembad, dat blijft een uitdaging >;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:42

En Bom, Nog lekker gelopen lees ik...

Ga morgen een half uurtje/5km doen heb ik besloten.

Hmmm, wat stom van je werk Fan.

Stretchen onder de douche? Hoe doe je dat dan zonder uit te glijden? :=
Warming up enzo doe ik eigenlijk nooit...

Poeh een leuke naam. Ik had in de tijd dat Lis drachtig was van Vicaro voor een merrie Cayenne, maar die is inmiddels al zo vaak gebruikt. Nu vind ik voor een hengst Doug heel leuk, maar dat klopt weer niet met de letter voor jou.

Hmm, ff denken.
Karel
Kevin
Kerel
Kanjer
Kweenie

Merrie:
Nomade

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 07:34

Goedemorgen.

WenK schreef:
Kweenie
:D
Loop ze wenk 5 km moet kunnen toch.

Fijn dat de wond er beter uit ziet en dat je ook nog hebt kunnen lopen Bom.
Ja heb meer gezien dan de kamer alleen haha maar de band staat voor de tv dus dat leid wel af gelukkig.

Fijn loop voor wie gaat lopen vandaag...ik ga naar school examen engels nederlands schriftelijk en mondeling.
:=