B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:50

2 injecties per dag??? Waarom zoveel? Een teveel aan b12 plas je weer uit. Bij 1 ampul plas je al een deel uit omdat zoveel b12 je lichaam niet op kan nemen. Wat voor ampullen/hoeveelheid vloeistof had jij?

nynke55

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:53

Ik denk dat ze 2 injecties per week bedoelt.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:46

Ja dat denk ik ook. Maar ken ook iemand die iedere dag prikt, dus misschien dat het nog gekker kan :+

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:06

Er was toch zo'n verhaal in Amerika waar ze je gewoon aan een infuus gooien?
De gedachte daarachter was extreem veel toedienen ofzo zodat je zeker weet dat... het aanvuld oid

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:19

Hallo dames, nou k heb deze week mn eerste injectie gehad, en morgen mn tweede.
Deed gelukkig niet zo'n pijn!

Maar mn dokter pff, ze wil na deze weken stoppen met injecties en dan pillen slikken want die hebben t zelfde effect zegt ze.
Volgens haar zijn er veel discussies op t gebied van B12 tekort, en werken pillen net zo goed als injecties..dus dat vind k weer jmmr, weet dan niet zo goed wat hierop te zeggen...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 09:53

Zeg gewoon dat als pillen zo goed werken waarom het dan niet gewoon via je voeding is opgenomen...
Wuift ze dat weg zeg je dat je liever geen risico loopt en het beter direct in je spier gespoten kan worden..

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:33

nynke55 schreef:
Ik denk dat ze 2 injecties per week bedoelt.

Nee ik kreeg in de eerste week echt 2 injecties per dag. Mijn B12 gehalte was onwijs laag. Ik krijg per injectie 1mg=2ml hydrocobamine toegediend.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:44

Jeetje! Ik kreeg 1 per dag de eerste week en dat was al onwijs veel.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:58

Van de week ben ik begonnen met mijn B12-boost, deze week 3 injecties en volgende week 2. Ik hoop dat ik er snel iets van ga merken, want ik ben steeds vermoeider. Pffff.... Daarna om de 4 weken een injectie.
Voor mijn schildklier (waardes net boven de ondergrens) moet ik in februari weer bloedprikken om te kijken of die meefietst met de B12 of toch zelfstandig zo laag is (en blijft).

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:01

Ik zei tegen mijn dokter dat ik het idee had dat om de zes weken te weinig was, had het de laatste weken ijskoud, spiertrillingen, verminderd zich enzo. Ze zei gelijk ooh dan doen we vaker hoor, dus nu elke drie weken! Ben zo blij met zo'n meedenkende dokter.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 04:58

Een meedenkende arts is heel fijn met B12 tekort. Mijn internist is dat ook, gelukkig :)

Mijn internist zit een flink stukkie van mijn huis, dus we hebben afgesproken dat ik contact opneem als er wat verslechterd of als ik vragen heb. Als dat niet het geval is, dan moet ik gewoon doorgaan met wat ik nu doe, dat is 2 er per week :) Mag afbouwen als het heel goed gaat, maar dat gaat het niet.

Ik ga volgende maand nieuwe naalden gebruiken en ze gaan een klacht indienen bij Jecton :) M'n apotheek heeft alleen jecton naalden, dus ze moeten rest besteld worden en moet nu dus doorgaan met Jecton... De laatste keer prikken wou de naald eerst niet m'n spier in waardoor hij nog een keer op m'n huid kwam, met twee bloedende plekjes als gevolg. Nieuwe naald erop en nog een keer geprikt p, dat deed zon pijn dat ik die er weer uitgetrokken heb. Toen nog een nieuwe naald en toen lukte het wel, maar kwam best wat bloed uit.

Zie de laatste tijd flink op tegen het prikken... Weekje of 2 geleden flink wat tranen om gelaten, maar ja 's avonds alsnog geprikt en toen ging het goed :')

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:22

Waarom en klacht in dienen bij jecton??? Dat hij niet door de huid wil licht niet aan het merk hoor. Heeft iedereen wel eens, licht aan je huid. Gewoon een ander plekje pakken of je andere been proberen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 15:25

Ze gaan een klacht indienen omdat de naald er al twee keer bijna niet meer uit wou en de laatste keer dat het prikken veel pijn deed, toen was de punt van de naald niet goed -O-
Zat een soort klein haakje in de opening van de naald.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:27

Dat probleem met die naalden herken ik wel.
Ik spuit metotrexaat en enbrel en die laatste moest je vroeger zelf mengen en dan weer opzuig en dan deed je een nieuwe naald erop en dat ging prima, maar toen kwamen de voorgevulde spuiten, en die doen veel vaker pijn en als je ze uit de huid trekt, dan trek je heel de huid mee omhoog, door een soort weerhaakje aan de naald.
Heb toen ook gebeld en toe zeiden ze dat ik maar een keer langs moest komen want het zou wel aan de manier van spuiten liggen.....nou niet dus :(

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:11

Maar b12 zijn geen voorgevulde spuiten. Dus wij gebruiken altijd 2naalden. Een voor het optrekken en een om te spuiten. Maar als Daphne dat op deze manier doet dan horen er geen haakjes op te zitten. Dus wel goed om dan een klacht in te dienen. Ben benieuwd wat ze ervan zeggen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:27

Ik doe het idd altijd met twee naalden :j

Gebruik een Roze naald voor het opzuigen, daarna gooi ik die weg en doe ik de Groene erop.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:04

Bij mij is twee jaar geleden een tekort aan vitamine B12 ontdekt. Ik heb toen de eerste vier weken iedere week een injectie gehad. Daarna is dat 1 keer per maand geworden. Dat is na een half jaar gestopt. (Mijn B12 waarde was toen natuurlijk heel hoog door die prikken. Boven de 1000) Ik ben in die tijd ook bij de internist geweest maar die heeft niets vreemds kunnen vinden. Volgens de internist kwam het doordat ik vegetarier ben.

De klachten kwamen weer terug, dus vorige week weer bloed laten prikken. Nu is mijn B12 dus weer te laag. Ik krijg maandag de eerste injectie. Ze willen me nu iedere twee maanden prikken. Maar wat ik me afvraag is of het tekort nu werkelijk komt doordat ik vegetarier ben. Ik eet gewoon vleesvervangers met b12. Ik eet regelmatig kaas, eieren etc. Ook vraag ik me af of het wel nut heeft nu om de twee maanden te prikken (5 keer) en dan te stoppen. Volgens mij keert het tekort dan weer gewoon terug?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:48

suuszzzz schreef:
De klachten kwamen weer terug, dus vorige week weer bloed laten prikken. Nu is mijn B12 dus weer te laag. Ik krijg maandag de eerste injectie. Ze willen me nu iedere twee maanden prikken. Maar wat ik me afvraag is of het tekort nu werkelijk komt doordat ik vegetarier ben. Ik eet gewoon vleesvervangers met b12. Ik eet regelmatig kaas, eieren etc. Ook vraag ik me af of het wel nut heeft nu om de twee maanden te prikken (5 keer) en dan te stoppen. Volgens mij keert het tekort dan weer gewoon terug?

Als jij kaas, eieren en B12 via vleesvervangers binnenkrijgt ligt het inderdaad niet aan het vegetarier zijn, en is er vrijwel zeker een opnameprobleem. Dan moet je inderdaad niet meer stoppen met injecties. Ook het meten heeft geen zin meer: na injecties is de waarde in je bloed lange tijd (soms wel maanden of jaren) hoog, terwijl je op weefselniveau (waar het B12 z'n werk moet doen) toch weer een tekort hebt.

Omdat je ook weer klachten hebt zou ik bovendien beginnen met een nieuwe opstartdosering (die volgens de bijsluiter en farmacotherapeutisch Kompas bovendien 10 injecties is, in 5 of 10 weken (dus 1 of 2 per week.)
En dan afbouwen op geleide van de klachten en blijven aanvullen. (Eventueel zou je als je een stabiele situatie hebt hooggedoseerde smelttabletten kunnen proberen: die worden niet via je darmen opgenomen dus omzeilen zo een opnameprobleem.) Maar het is in het begin vaak sneller en handiger om via injecties aan te vullen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:04

Idd, een nieuwe opstartdosis. Maar ook laten uitzoeken waarom je een tekort hebt. Was je vitamine D wel goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:21

Bij mij hebben ze het niet uitgezocht, waardoor ik geen B12 opneem. Vond mijn arts onzin. Omdat je daarmee het probleem toch niet wegneemt. En daarbij vond het toch dat ik al te veel onderzoeken had gehad

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:40

Dat is het makkelijkst voor de artsen, dan hoeven ze niet verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:44

Glossi schreef:

Deze arts heeft genoeg onderzoeken bij mij gedaan. Kwam er 8 jaar geleden voor een zeldzame tumor. Deze is gelukkig verwijdert.
Maar 2 jaar terug ontdekte ik nieuw bultje. Dus weer allerlei onderzoeken etc. Toen bleek ik b12 te kort te hebben. En tumor was niet actief. Dus Tummie de 2de mag voorlopig blijven zitten.

En wou zelf ook geen onderzoeken meer.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:46

Kan je er alleen door de HA achter komen of je een tekort hebt?
Ik heb namelijk wat klachten, kan misschien net zo goed ergens anders aan liggen, maar ik ben altijd bang dat er iets slechts uit die testjes komt, en durf daarom niet zo goed :P.
Weten jullie misschien of het B12-tekort kan zijn? Of misschien een toevallige samenloop van dingen?

Ik ben vegetarisch sinds 4 jaar. En heb nu al 2 jaar last van haaruitval, kramp in mijn spieren, duizeligheid (als ik lang achter elkaar op 1 plek sta, gevoel dat ik flauw ga vallen) en ik heb het heel vaak koud. Vooral de haaruitval vind ik erg vervelend...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:01

love_western schreef:
Glossi schreef:

Deze arts heeft genoeg onderzoeken bij mij gedaan. Kwam er 8 jaar geleden voor een zeldzame tumor. Deze is gelukkig verwijdert.
Maar 2 jaar terug ontdekte ik nieuw bultje. Dus weer allerlei onderzoeken etc. Toen bleek ik b12 te kort te hebben. En tumor was niet actief. Dus Tummie de 2de mag voorlopig blijven zitten.

En wou zelf ook geen onderzoeken meer.

Wat ik bedoelde. Veel artsen kijken of willen niet verder kijken omdat dat het makkelijkst is voor hun. Zo zitten (de meeste) artsen helaas in elkaar. Als je de oorzaak weet kan het zijn dat je het anders moet aanpakken. Je kunt ook bijv. een auto immuun ziekte hebben waar je niets van af weet. Je hoeft ook niet allemaal onderzoeken te doen. Bloed prikken is eigenlijk voldoende.

Myrthe, gewoon naar je huisarts gaan. B12 tekort kan zoveel klachten veroorzaken. Je bent bang dat er iets uit een onderzoek komt maar niet bang om langer met je klachten rond te lopen? Je kunt er beter op tijd bij zijn voor je klachten erger worden. Als je het eng vind om alleen te gaan kun je best je moeder, vader of een vriendin mee nemen naar de huisarts.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 00:57

Ik ga morgen dan toch een gesprek met de ha aanvragen. Ik ben dit keer alleen op b12 geprikt. Omdat ik dezelfde klachten had en wilde weten of het door mijn b12 kan. Mijn actieve b12 was blijkbaar wel goed? Het zegt mij allemaal niet zoveel dus ik zal het morgen maar navragen.