Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:04

Je kan altijd weer afbouwen als je merkt dat het niet werkt of anders werkt dan jij zou willen :)
Fijn dat het weer wat beter met je gaat :j

iejoor: vreselijk die onzekerheid zeg...
Hopelijk komen jullie tot een oplossing :j

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:21

Ook mét medicatie moet je het zelf doen hoor!!!
Niemand die aan mij merkt dat ik het gebruik, behalve ikzelf, omdat ik ietsie beter slaap, en ik ben ietsie minder emo, en ik merk dat ik zo ietsie beter dingen van me schouders kan laten afglijden....(bedoel, kon voorheen best wekenlang met iets zitten, en nu is het wat minder "scherp", al kan ik me op dát moment bv best wel even heeeeel kwaad of verdrietig zijn hoor, of juist heel veel lol hebben...), bedoel, je wordt echt geen zombie zolang je geen hele zware dosis slikt! maar je moet net dat niveau zien te pakken/slikken, dat het jou toch wat helpt, maar dat je het voor de rest wel "zelf"of moet doen!

ben wel benieuwd wat voor medicijn de huisarts voor jou in gedachte heeft!

kan je altijd posten hier, wellicht dat er mensen zijn die hetzelfde gebruiken en je daar dan ervaring mee kan uitwisselen....

sorry voor de rest, heb even snel bijgelezen, maar moet zo op verjaardag.......zag dat er een nieuweling was: welkom!!
en degene die morgen naar het uwv moet: ook heel veel sterkte!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 20:30

Barbalala; ik gebruik nu een jaar ad.. heb 2 soorten geprobeerd, en de versie die ik nu heb is van 75 naar 175 al bijgesteld.. En echt, ik voel me nog meer dagen klote, dan dat ik me goed voel... Dus het is echt niet alles, maar het schijnt te helpen.. ;(

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 03:42

Wil nog even reageren;
Ik denk echt niet dat AD alles beter maakt, maar op dit moment worstel ik al 3 jaar met mezelf, burn out en een depressie.
Al die tijd zonder AD.
Zegt denk ik wel genoeg over hoe erg lang ik het geprobeerd heb zelf.
Nu ben ik op een punt dat ik geen keuze meer heb en ik vind het al heel wat dat ik zelf tot dit inzicht ben gekomen eerlijk gezegd.
Als ik doorga zoals nu dan kom ik niet verder. Ik heb net even dat kleine beetje extra nodig wat Bobomelo ook noemt.
Als ik geen hulp krijg dan sta ik binnenkort op straat, want ik zit aan de grond.
Maargoed, morgen dus gesprek en hopelijk medicatie mee!
Hoop deze week ook gebeld te worden voor werk, en ga achter mn krantenwijk aan als extra erbij.
Wil zsm alles opbouwen!

Slaap lekker! :)

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 16:09

Gewoon proberen!!!
Ermee stoppen kan altijd! en het is geen wonderpretmiddel, nee je moet het zelf doen, maar het kan je erbij steunen! En helaas pakt het indd bij sommigen ook niet goed uit, heb jij daarbij ook nog iets van therapie Maaike?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 18:44

Barbalala, ik bedoel ook niet dat je het niet moet proberen, denk zeker dat het de moeite waard is om het te proberen.. Je bent al lang genoeg bezig en hebt misschien net even dat zetje extra nodig!! Bedoel alleen te zeggen dat het niet heilig is en dat je ook met AD nog veel last kan hebben :) Bovendien is het vaak lang zoeken naar welke AD (in welke dosering!) bij jou past!
Ben benieuwd hoe het vandaag gegaan is!?

Ja, bobomelo, heb ook nog therapie, loop bij psycholoog en psychiater. Alleen is er bij mij waarshcijnlijk meer aan de hand dan burnout en depressies..

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:55

@Maaike,
Al enig idee wat er meer met je aan de hand is dan?
En vind indd wel, dat als mensen medicatie gebruiken, dat ze ook therapie/begeleiding van psycholoog/psychiater moeten hebben, want je moet nou eenmaal leren om met bepaalde dingen om te gaan, dingen te veranderen, te verwerken of wat dan ook enz enz enz en AD "geneest"je niet ofzo indd...

Als je het goeie AD hebt, dan is het indd een steuntje in je rug!

Welke gebruik jij?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:09

Vatte het ook niet als vervelend op hoor maaaike :)

Ik ht sertraline meegekregen, 50 mg per dag, en temazepam om te slapen.
Heb die laatste nog niet opgehaald want had geen geld mee.
Vanmorgen de 1e ad ingenomen en binnen een uur viel ik in slaap???
Ben net een uur wakker en lijkt alsof ik nu al last vd bijwerkingen heb?
Ben duizelig, hoofdpijn, zie heel wazig, ben afwezig en heb grote pupillen.
Hoop dat t hierbij blijft..
Vind t wel eng, maar hoop dat ik er wat aan heb!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:11

Ps, kent iemand van jullie sertraline?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:17

Ik ken het niet Barbalala.. Maar ik ben de eerste dagen doodziek, overgeven, heel veel slapen en kon geen meter lopen vanwege omvallen/duideligheid etc. Bijwerkingen zijn, vooral in het begin, vaak heel vervelend.. Daar moet je helaas doorheen.. Soms kan het wel 4 weken duren voor je lichaam eraan gewend is en het goed gaat werken..

Bobomelo; het zou wel eens borderline kunnen zijn, en als dat het niet is, gaan ze het wel in die hoek zoeken (dus andere persoonlijkheidsstoornis). Ik heb nu clomipramine, 175 mg..

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:18

ik ken het niet, kan wel even info voor je opzoeken....
maar bijwerkingen horen er helaas wel bij, bij mij verdween het na een week of 6, en ik sliep heel goed op mijn AD...ik moest het dan ook voor de nacht innemen!

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:20

oh gatsie, maaike, alhoewel je aan borderline ook veel kan doen! Dat is ook voor een groot deel je bewust worden van je gedachtes....
ik ken jouw medicijn ook niet, ik zelf heb amitriptyline

vidya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:15

Zijn jullie allen aan de medicatie? Ik heb het zelf bewust afgehouden terwijl ik ruimschoots in aanmerking kwam. Achteraf denk ik wel eens, dit had best wel iets makkelijker kunnen zijn als ik niet alles zelf zou willen doen ;) Maar nu ik de bijwerkingen hoor, denk ik gatsie.
Ik weet wel dat de combi medicatie en therapie de beste 'resultaten' oplevert.

En een beetje laat misschien, maar ik wil iedereen (ook de meelezers) een heel goed nieuwjaar wensen! Dat al onze bergen, heuvels mogen worden. En goed stel hikingshoes om weer uit de diepe dalen te klimmen.
Voor mij is 2011 het jaar waarin de wereld weer zal opengaan en ik er weer kan leren genieten. :)

Yes i'm positive!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 22:34

Mooi bericht vidya!
Geloof dat er inderdaad veel aan de medicatie zijn.
Hoorde van een vriendin dat 50 mg erg veel is om mee te beginnen?

Ben tevens ook doorverwezen naar de ggz voor extra hulp.
Ben wel blij dat mijn huisarts het zo serieus neemt, doet me goed dat ik eindelijk word gehoord.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:06

Ik heb ook geen medicatie. Wel therapie eens in de 2-3 weken.
Dat werkt tot nu toe goed :j

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:26

Ik heb nu vier weken deeltijd observatie vandaag eerste dag.
Ik zelf dacht dat t wel weer goed ging maar oepsie foutje ik doe me veel beter voor dan ik ben....

Iedereen nog de beste wensen he!!!
O ja ik gebruik geen meds momenteel.

Oef maaike das toch wel ff schikken idd...

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:48

Yeah...ik ben blij, had me ontzettend druk gemaakt over mijn gesprek vanmorgen voor een andere reïntegratieplek en ook nog in een andere plaats...maar de plek is zoals ik het nu gezien heb hardstikke leuk, fijne collega's en het werk zoals ik het nu gezien heb is ook nog eens ontzettend leuk én er zijn mogelijkheden in de toekomst om het takenpakket uit te kunnen breiden..
Ik ben zo opgelucht, had me op alle manieren het gesprek en alles voorbereidt, maar niet dat het zo positief zou zijn...vooral het in een andere plaats/andere werkplek en aanvangstijden, maar er zijn flexibele werktijden dus die stress van het op tijd er zijn is weg.....scheelt de helft van de spanning al.
Morgen ben ik al voor het laatst op de plek waar ik de afgelopen maanden heb gezeten en donderdag ga ik hier starten, hoop zo dat ik het kan volhouden, want ik zou vandaag net van 4 x 5 uur naar 4 x 6 uur gaan proberen en nu wordt het anders, maar ga het voor 3 weken proberen en mijn reistijd mag ik voor nu nog als reïntegratie-uren schrijven.

Sorry als ik te blij overkom, maar ik ben zo opgelucht en wat voelt het heerlijk om heel eventjes een gedeelte van mijn last van mijn schouders te voelen vallen...........

Even nog over medicijngebruik:
ik heb het ook altijd af proberen te houden, heb 1x wel genomen, maar de dag erna was ik zo moe en slaperig en van de wereld dat het voor mij toch de keuze is geworden om ze niet te nemen...alhoewel ik af en toe nog steeds momenten heb dat ik denk of het niet beter zou zijn ze wel te nemen, maar dan een ander medicijn of andere dosering.
Denk dat iedereen er ook anders op reageert, de misselijkheid en het slappe gevoel (alsof je lichtelijk dronken bent) herken ik wel van een tijdje geleden, maar als het je door de dag heen kan helpen is het niet verkeerd lijkt mij.

Ik ga nu slapen, dit tijdstip is echt niet goed om nog achter de pc te zitten, maar wilde even mijn verhaal nu neerzetten nu ik vol enthousiast ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 02:04

Aan alle lieve bokkers met een burnout..

Beschouw een burnout als een mooie kans om dichter bij jezelf te raken.
Misschien kan je eens terugdenken aan hoe je als kind was, en wat je toen allemaal graag deed.
Misschien kan je eens aan het kind in jezelf vragen wat het zou doen in de huidige omstandigheden.

Een burnout is volgens mij meer dan zwaar overwerkt zijn, het komt volgens mij ook doordat je steeds verder van je diepste 'ik' verwijderd raakt..

Veel sterkte iedereen, en weet dat het weer goedkomt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:04

iejoor +:)+
Wat fijn om te lezen!

Robin: ik weet niet zo goed wat ik met je bericht aan moet.
Niet omdat ik niet weet wat je bedoelt, dat weet ik dondersgoed.
Maar om dit nou als enige berichtje in een topic te plaatsen waar veel mensen zitten die het gewoon écht zwaar hebben, lief en leed delen en dit hoogstwaarschijnlijk ook allemaal weten...
Vind het niet zo heel passend.
Maar goed, dat is mijn mening.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 12:53

Ik laat ook weer eens wat horen!

Allereerst, allemaal de beste wensen! :) Daarnaast lees ik over een zwangerschap! Gefeliciteerd! :D

Hier gaat alles op het gemakkie.. Ik heb minder emo buien, ik slaap iets beter ( heb een periode gehad van helemaal niet slapen, toen werd het tenminste 12 uur op een nacht en nu is het normaal ) en ik voel mij in het geheel rustiger. Ik werk ook weer 2 uurtjes per dag.. De Arbo heeft aangegeven dat ik niet in 7 sloten tegelijk moet lopen omdat ik dan zo weer terug bij af ben.. Ik heb soms nog steeds een soort paniekgevoel in mijn lijf, een gevoel wat ik voor ik begon met dit probleem aanpakken gewoon 24/7 had.. Dus al met al gaat het wel iets beter. :)

Lissy, ik ken het euvel over pesterij op jonge leeftijd wat boven komt drijven.. Bij mijn eerste gesprek met de psycholoog kwam het bij mij ook boven. Ik dacht het afgesloten te hebben, wat dus kennelijk niet zo is.

De pesterij was bij mij van groep 3 tot de 2e van de middelbare school. Heel erg lang dus..

Daarnaast blijk ik ook heel veel issues met mijn vader te hebben.. Buiten dit is de verkoop van mijn paard, het (zien) overlijden van mijn oma en een aantal andere zaken mij niet in de koude kleren gaan zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:01

Amanda schreef:
iejoor +:)+
Wat fijn om te lezen!

Robin: ik weet niet zo goed wat ik met je bericht aan moet.
Niet omdat ik niet weet wat je bedoelt, dat weet ik dondersgoed.
Maar om dit nou als enige berichtje in een topic te plaatsen waar veel mensen zitten die het gewoon écht zwaar hebben, lief en leed delen en dit hoogstwaarschijnlijk ook allemaal weten...
Vind het niet zo heel passend.
Maar goed, dat is mijn mening.

Het was met de beste bedoelingen, jammer dat je het zo opvat.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:23

@Robin als je t topic een beetje her en der had gelezen was je erachter gekomen dat de vaste gang hier vaak meer heeft dan een BO.....

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 14:48

Hallo, even een kleine update..
Heb alles wel bijgelezen, maar even uitgebreid reageren lukt niet omdat ik dan altijd 2 schermen open en ik zit op me werk, en daar kan ik maar 1 scherm openen......maar volgens mij een nieuweling die postte, welkom, en iemand die zich "goed"voelde, moet je je niet voor verontschuldigen, dat is toch juist FIJN!!!! dus deel dat vooral ook hier!!!
(daarom heb ik dus dan altijd 2 schermen open, kan je de post+naam erbij onthouden terwijl je erop reageert...., nu weet ik echt de namen niet meer hihi)
en KIDO in d'r deeltijd die toch even schrok van hoe het er nu voorstaat! dan toch maar goed dat dat je ogen wel even geopent heeft, anders achterhaalde het je later wel weer.....

ben gister bij arbo arts geweest, is echt een lief mens!
blijf nog 3 week op 4 uur per dag werken, daarna wss 4 keer 5.
Maar ik zei tegen haar, vind het zo dom om te zeggen dat ik indd gewoon nog heel heel heel moe ben, bang dat dat zo overkomt van: wil niet werken....
maar haar reactie was echt heel anders....zij vond het niet gek, van het afgelopen jaar, de angst, nog niet eens helemaal herstelt en nu zwanger en blablabla, kreeg er gewoon tranen van in mijn ogen hoe duidelijk zij dat wist te omschrijven......
ze zei ook: sommigen hebben es een schop onder hun reet nodig, maar in sommige gevallen moet je het gewoon rustig aan doen en niet forceren. Nja, ze noemde hele duidelijke voorbeelden,was wel heel fijn.

En weer typisch een geval van: ik maakte me al weer 3 dgn druk over wat ik zou zeggen bij arbo-arts, bang voor reactie, en hoe het gesprek uiteindelijk dus verloopt....
ja een tof mens!

en over medicatie, ik heb indd een AD met sederende werking, juist deze omdat ik zooooo slecht slaap! dus eigenlijks heb ik het meer gekregen om het slapen en ter ondersteuning van de depressie.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:03

Jep Bomelo aan de ene kant weet je t wel maar aks je al weken geen 1 op 1 gesprek heb gehad dan denk je er zelf toch weer ff heeel anders over!
En ik voelde me gisteren daar best goed totdat ik t gesprek met de psych had gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:05

bobomelo schreef:
Hallo, even een kleine update..
Heb alles wel bijgelezen, maar even uitgebreid reageren lukt niet omdat ik dan altijd 2 schermen open en ik zit op me werk, en daar kan ik maar 1 scherm openen......maar volgens mij een nieuweling die postte, welkom, en iemand die zich "goed"voelde, moet je je niet voor verontschuldigen, dat is toch juist FIJN!!!! dus deel dat vooral ook hier!!!

Inderdaad, een nieuweling :) bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad niet zo dat je niet 'wil' werken, maar dat je gewoon niet kan. Heeft niets met luihuid of lak aan amibitie te maken..
Gun jezelf de nodige tijd om te recuperen en weer een beetje op kracht te komen! Volgens mij sta je op het punt dit te aanvaarden en dan zet je al een grote, mooie stap in de goede richting. Leuk dat je een goede arts hebt gevonden!

Verder wilde ik niemand beledigen. Ik heb niet het hele topic doorlezen, maar heb wel lang nagedacht over wat ik kon posten, want het is een interessant topic dat ik graag wil volgen. Burnout, overspannenheid, depressie, ziekte.. allen zijn ze een zware rem op het leven, ik weet het.