Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:42

heftige ingreep zeg, beterschap

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 11:41

zijn hier nog meer mensen die de nieuwe naald Mio gebruiken?

Ik heb hem net voor het eerst gebruikt en vind ze erg onhandig! Miss moet ik wat vaker oefenen

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:08

Ik moet me hier ook maar eens gaan melden, ik kreg 4 jaar geleden suikerziekte en toen is alles heel goed verlopen, had er totaal geen moeite mee, was met een dag al uit het ziekenhuis en zat toen al in m'n pubertijd.

Echter gaat het nu helemaal niet goed meer, ik zit aan de pomp en mn suikers schommelen enorm. Ik kan zo op de 30 zitten en een half uurtje later op 3.
De dokters weten er geen raad meer mee en ik ben het ondertussen ook flink zat!
Wat er ook voor zorgt dat ik geen zin heb om mijn suiker te meten en dit dus vaak maar laat liggen...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:35

herkenbaar dagmar, mij is verteld dak niet in te stellen ben, heb zelfe soort waardes al jij

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:40

Dagmar_1995 schreef:
Ik moet me hier ook maar eens gaan melden, ik kreg 4 jaar geleden suikerziekte en toen is alles heel goed verlopen, had er totaal geen moeite mee, was met een dag al uit het ziekenhuis en zat toen al in m'n pubertijd.

Echter gaat het nu helemaal niet goed meer, ik zit aan de pomp en mn suikers schommelen enorm. Ik kan zo op de 30 zitten en een half uurtje later op 3.
De dokters weten er geen raad meer mee en ik ben het ondertussen ook flink zat!
Wat er ook voor zorgt dat ik geen zin heb om mijn suiker te meten en dit dus vaak maar laat liggen...

Ik ben mijn hele leven al onstabiel geweest maar toch met de pomp gaat het beter, vorig jaar heb ik 4 dagen met zo'n bloedsensor gelopen zodat ze konden zien wanneer je suiker omhoog en omlaag vliegt, hieruit is heel veel naar voren gekomen ik hield een soort dagboek bij met wat ik at en hoeveel ik bewoog aan de hand daarvan is mijn pomp ingesteld.

Ik moet zeggen dat het daarna beter ging.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:16

ja dat heb ik 2dgn gehad zo'n sensor, bij mij kwam naar boven dat alleen bij mijn paarden mijn suikers stabiliseren, voor de reste ging t op en neer

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:50

Ik ben naar de dokter geweest en heb besloten weg te gaan bij het ziekenhuis team.
Ik zit op het moment met een GHB1 (dat was het toch?) van 9,9. Voor een meisje van 15 mag dat gewoon niet... en het ziekenhuis wil me niet helpen om dit naar beneden te krijgen.
Met overleg van mijn huisarts ga ik als het goed is overstappen naar Diabeter, heb over 2 weken een intake gesprek.

Meer mensen die hier ervaringen mee hebben? en nog even voor de duidelijkheid, bij de meeste ziekenhuizen werken ze samen. Maar hier niet.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:04

geen ervaring mee maar goede stap dat je voor jezelf kiest, met zo'n instelling gaat dat vast helemaal goed komen

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 07:58

Diabeter staat in elk geval goed bekend.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:00

Dagmar, wat super dat je zelf stappen hebt ondernomen!!!!!
Ik had dat járen terug ook moeten doen, maar deed dat niet. Gevolg een hartinfarct en door de plotselinge overgang naar heel goed nu steeds narigheid met m'n ogen :( (m'n internist vond een HBA1c van 12,8 niet benoemenswaardig }:0 )
Met toen de diabetesverpleegkundige geen goed contact (ik heb heel veel moeite met spuiten. Ben niet de allerdunste. Ze kon me echt op zo'n manier aankijken en er dan bij zeggen 'Ik snap niet dat je moeite hebt met spuiten'.....................) en m'n internist was echt een *** (later van meerdere patienten heel vervelende ervaringen gehoord!!)
Ongeveer 4 jaar terug heeft m'n huisarts een top internist geregeld en in die tijd is er ook een andere verpleegkundige gekomen.
Dat gaat nu echt allemaal super!

Hoop dat het nu allemaal goed gaat komen voor je!!

Met mij gaat het op zich prima. Paar weken terug naar internist geweest en uitslagen waren super! Met m'n nieren kon ik wel 100 worden zoals het er nu uit ziet..... Bloeddruk prima, cholestrol prima, HBA1c gedaald nu naar 8,2!!!!! ECG prima.
Alleen m'n ogen blijft waardeloos. Rechts bedoel ik dan. Links is nu 2x gelaserd en dat gaat helemaal goed.
Rechts was 2x gelaserd. Zag er bij controle rustig uit en mocht 4 maanden weg blijven. Na een week een bloeding. Dat was schrikken zeg, maar gelukkig na ongeveer 2 weken was het bloed 'opgelost'. Paar weken later weer een bloeding. Dit 'oplossen' duurde ongeveer 6 weken. Opnieuw gelaserd.
Met vaderdag wéér een bloeding (zag nu echt alleen verschil nog maar tussen donker en licht......) Afgelopen dinsdag weer gelaserd en over 6 weken nog een keer..... (kon nu echt niet alles doen door het bloed wat er nog in zat ;( )
Hoop ZOOO dat ik er dan (zeker voorlopig) vanaf ben.....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 13:48

Brr wat eng dat er nog zulke artsen en diabetesverpleegkundigen zijn. De mijne greep in omdat ik een hba1c van 9.1 had. Dit was volgens hun te hoog. Ik ben nu overstapt op lantus ipv levemir. Ik ben ws allergisch voor levemir. Kreeg harde bulten op mijn benen. Dire zijn nu weg en volgens mij zijn mijn suikers nu ook lager. Volgende controle maar weer afwachten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 09:44

Hoi iedereen
ik heb zelf diabetes en zit nu in 5 havo
heb al vaker in dit topic gezeten, dus voor vele niet nieuw.
Maar mijn pws gaat over diabetes en sport.
en omdat hier veel mensen paardrijden heb ik wat vraagjes en voor degene die willen antwoorden mag via PB (als je antwoord, heel erg bedankt)
Wat doen jullie om een hypo te voorkomen tijdens het rijden?
Wat doen jullie na het rijden? (meten, eten etc)

en als je geen bezwaar tegen hebt nog een proefje.
meten voordat je gaat rijden, 1x tussendoor, en erna.
(tijd wel vermelden, hoelang je hebt gereden, hoeveel je van te voren hebt gegeten, hoelang ervoor je hebt gemeten etc)
Als een paar mensen dat zouden willen doen heel erg bedankt :o
Je zou me er heel erg mee kunnen helpen

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:34

Als ik ga sporten zet ik de pomp een half uur van te voren helemaal uit ik sport dan een uur ..als ik begin met sporten moet ik rond de 11 zitten en na het sporten zit ik vaak op 6 ,een half uur na het sporten zet ik de pomp weer aan.

Met paardrijden idem dito...
Laatst bijgewerkt door tootje71 op 14-09-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:37

dankjewel :D

mag ik misschien nog vragen hoe oud je bent, je bent een vrouw neem ik aan, en of je dan dressuurt, springt of gewoon reacreatief/buitenritje.

edit: zie dat het meestal zo hetzelfde is.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:20

Hoi,
Ik kreeg vorige week wat van m'n collega te horen en heel misschien heeft iemand van jullie er iets aan :P
Haar schoonzus heeft ook diabetes en is zelf diabetesverpleegkundige.
Ze was al tijden ZOOO moe (wanneer m'n collega haar om een uur om 7 s' avonds belde, zat ze te huilen dat ze niet meer kon!), had o.a. een raar gevoel in haar tenen, stijve vingers, pijn in haar knieen en kramp in haar kuiten.
Ze is toen zelf op onderzoek uitgegaan. Kwam toen op een tekort aan vitamine B12. Heeft hierop laten prikken. Bleek inderdaad veel te laag! Ze heeft nu een paar keer een injectie gehaald (innemen B12 is geen optie) en is een totaal ander mens!!!!!!
Ik heb vorige week maandag laten prikken en heb aankomende donderdag een gesprek met m'n huisarts.
Mocht je op B12 laten prikken, moet je ook je folium laten controleren!! (dit schijnt bijna altijd een combinatie te zijn!!!)
Ook moet je dan even naar de waarde vragen!! De ene arts vind 200 voldoende, een ander 300...... (moet absoluut boven de 200 zijn!)
Een tekort aan B12 schijnt echt een zeer onderkend maar heel veel voorkomend probleem te zijn! Zelfs organen kunnen erdoor worden aangetast!
Een collega van mij blijkt het ook te hebben. Zijn zus en een nicht van hem ook. De nicht had ook erg veel last van psoriasas en sinds de injecties heeft ze daar ook geen last meer van!!!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:09

lijkt net of ik dat heb getypt :)) heb ook vaak last van kramp in mijn kuit, last van mijn knieen, vaak wat doof gevoel in mijn vingers/tenen. Ook heb ik op dit moment veel meer last van psoriasas....

miss toch eens een idee om het te laten controleren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:49

Hallo :)
Ik heb een vraag aan de tieners met diabetes hier.
Mijn 16 jarige dochter heeft diabetes, draagt een pomp en heeft hele goede begeleiding van Diabeter. Sinds haar 8ste heeft ze diabetes. Toen ze nog jonger was ging alles goed, maar toen ze naar het voortgezet onderwijs ging begon ze moeilijk te doen. Meten is een enorm probleem. Ze meet zelf erg weinig wanneer je haar er niet aan herinnert en wanneer je dat wel doet wordt ze vaak erg chagerijnig. Zelf zegt ze dat ze het erg vervelend vind wanneer mensen steeds over dat meten beginnen maar aan de andere kant vindt ze het ook wel weer makkelijk om er aan herinnerd te worden. We hebben al heel vaak geprobeerd haar hier langzaam zelfstandiger in te maken maar wanneer je haar uiteindelijk haar eigen gang laat gaan dan duurt het steeds weer een paar weken en dan meet ze vrijwel niet meer. Suikers vliegen dan omhoog en haar gedrag gaat er dan ook snel op achteruit. Het is steeds weer een cirkeltje.
Omdat ze al 16 is zou ze het toch wat beter zelf moeten kunnen doen.
Wie herkent dit gedrag en kan mij misschien vertellen hoe ik daar als moeder het beste mee om kan gaan? Ze heeft al een HbA1c gehad van 15 (toen ze nog in almelo in het ziekenhuis onder controle stond) en zit nu wel gelukkig weer op 8,9. Maar het kost ons erg veel moeite en de stemming in huis wordt er niet beter op.
Ik kan me moeilijk in haar inleven omdat ik geen tiener/puber ben en ook geen diabetes heb. Ik kan me wel voorstellen hoe vervelend het is om steeds maar weer die vingers lek te moeten prikken en bij alles wat je eet en drinkt koolhydraten tellen e.d. maar ik weet niet hoe ik die strijd over het meten op moet lossen. Haar hierin loslaten is echt geen optie, dan zit ze zo weer dagelijks op 27 en hoger.
Alle tips zijn welkom!!
Alvast mijn dank :)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:57

ik kan je niet helpen denk ik, maar ik herken mijzelf wel in jouw verhaal.
niet zo zeer dat mijn humeur achteruit gaat maar wel met het prikken. in vakanties prik ik eigenlijk altijd 5x op een dag maar zodra school dan weer begint prik ik alleen 's ochtends en 's avonds.

miss dat er andere mensen zijn die wel een oplossing weten en wat meer ervaring hebben :)
kun je het ziekenhuis ook niet vragen?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:05

Hallo Lamar. Och wat bekend.
Ik ben 15, en mijn moeder moet me echt zeker zo'n 3 keer per dag helpen herinneren.
Ik neem mijn prikspullen ook nooit mee naar school. En ergens weet ik hoeveel beter het zou zijn als ik minstens 4 keer per dag zou prikken.
Ik denk dat jou dochter dit ook heel goed weet maar ik ben bang dat het echt een puber fase is.

Hoe je hier mee om moet gaan? Daar zoeken mijn ouders en ik ook nog steeds naar.
Ik heb het nu wel geaccepteerd, dat mijn moeder me achter de vodden aan zit en ik ben er blij mee. Ik word er ook niet meer chaggerijnig van.

Dat zou denk ik een stuk schelen als dat bij jou dochter ook kan, accepteren dat je moeder je wilt helpen.
Ik denk dat dat al 1 stap is, het zelfstandig worden is een 2de.

Misschien dat je eens een aparte afspraak kan maken haar diabetesverpleegkundige. Misschien kan hij of zij je ook helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Ohja,
Ik ben trouwens nu sinds 2 weken over gestapt naar Diabeter. Ze hebben meteen al mijn instellingen gewijzigt. En ik ben binnen 2 weken van een Hb1AC van 9,8 naar 8.6 gegaan.

Ik had dit veeeeeel eerder moeten doen!

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:29

wat goed van je Hb1AC zeg! :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:50

MI1990 schreef:
lijkt net of ik dat heb getypt :)) heb ook vaak last van kramp in mijn kuit, last van mijn knieen, vaak wat doof gevoel in mijn vingers/tenen. Ook heb ik op dit moment veel meer last van psoriasas....

miss toch eens een idee om het te laten controleren...

Zou het echt laten doen!!! Zou toch fantastisch zijn als het 'zo makkelijk' op te lossen is!!! Ik hoop ook heel erg dat het er bij mij uit komt!! De vermoeidheid vind ik echt het allerergste, maar van dat stijve gevoel in m'n vingers wordt ik ook echt niet goed.
Net als met die kramp. Ik wil juist meer wandelen (met de honden), maar doe het dan weer niet, omdat je gek wordt van die kramp....
(en als ik een eind met ze gelopen heb, krijg ik soms een hele tijd m'n vingers niet meer recht van de riemen vast houden...)

@Lamar, ik ben geen tiener meer :P maar ken wel heel erg het probleem!! Ik prik dus ook bijna nooit m'n bloedsuikers, puur omdat ik dat geprik iedere keer ECHT verschrikkelijk vind!!!! Heb al eens geinformeerd of het niet op een andere plek mag dan in je vingers (bloed is toch bloed zou je zeggen :o ), maar dat schijnt vertekende waardes te geven.....
Bij mij was het ook, dat hoe vaker iemand het tegen me zei 'je moet dit, je moet dat' hoe minder ik dat dan deed....
Ik vind het echt verschrikkelijk wanneer andere me zien als 'patient' (zo voel ik dat al gauw...). Ben echt zo'n struisvogel 'Als je het er niet over hebt, is het er niet' :P Heel veel mensen weten niet eens dat ik diabetes heb :P Dit is echt alleen maar in MIJN nadeel... Wanneer er iets mis is, weet een ander niet eens wat er is en wat ze moeten doen.... Dat weet ik ook wel, maar ik blijf het toch doen (het er nooit over hebben).
Een groot nadeel van deze aandoening is gewoon dat het sluipende gevolgen heeft...... Wanneer je bijvoorbeeld een allergie hebt en je eet/drinkt toch datgene, krijg je bijvoorbeeld gelijk uitslag. Hier is het wanneer je je suiker 'verkloot', je daar pas véél later de gevolgen van krijgt....
Ik weet dit dus uit ervaring.... Heb nu bijna 4 jaar terug een hartinfarct 'gehad' en zit op het moment ontzettend te rommelen met m'n ogen.
Ik zou je helaas niet 'de' tip kunnen geven hoe en wat. Maar mocht je dochter ervaringen uit willen wisselen, mag ze me altijd pb'en!!!

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:13

Kentaro, er zijn echt wel andere mogelijke plekken om te prikken hoor!
Er zijn speciale pennen/dopjes voor pennen om in bijvoorbeeld je handbal/palm en onderarm, alleen moet je daar niet prikken wanneer je net hebt gegeten of gesport, want dan heb je wel kans op afwijkende suikers. Maar onder 'normale rust omstandigheden' kan het daar geen enkel kwaad hoor.

Lamar, dat chagrijnig reageren heb ik ook, ben blij dat ik dus niet de enigste ben die dat heeft, voel me altijd een beetje schudlig na zo'n reactie naar mijn ouders, ook omdat zij vaak herinneren terwijl ik het allang gedaan heb (vergeet het niet vaak hoor, maar als ik het vergeet is het bij/na het avondeten en dat werk ook irrtaties op, steeds onnodig herinneren.)
Hoe je het niet kan vergeten, ja, dat weet ik ook niet.. Denk dat het gewoon een automatisme moet worden, oh, we gaan eten, nou dan prik ik eerst en erna doe ik een bolus/spuit insuline.
Naar school neem ik mijn meter eigenlijk ook nooit mee, omdat ik daar toch niet prik als ik het wel mee neem, maar zodra ik thuiskom prik ik dan wel.
Naar stal bijv. neem ik wel m'n meter mee, tenzij ik er maar even kort heen ga. Gewoon voor de zekerheid, hoef hem dan niet eens te gebruiken, maar ik heb ook een tijd te weinig gemeten, en probeer mezelf nu aan te leren vaker te prikken, en ook meer te controleren na een handeling.
Als ik bijvoorbeeld met een hoge suiker zit er insuline bij doen, en dan probeer ik eer uur of 2 erna nog even te checken, maar dat vergeet ik ook nog wel eens hoor.
Ben stiekem ook wel blij dat ik af en toe herinnerd wordt, want ik voel me gewoon veel beter als mn suikers goed zijn en stabiel blijven, maar ja, dat kan nogal lastig zijn he, als puber met suiker ;)
Gelukkig gaat het bij mij nu over het algemeen heel goed, meet bij elke maaltijd en ook regelmatig 's middags 's avonds en tussendoor, het controleren gaat ook steeds beter. Maar het blijft een vervelend ziekte die je niet zomaar even kan 'vergeten of verbergen.' :o

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 10:28

yahoo. Mijn hba1c is gezakt van 8.4 naar 6.7

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:47

@Yinthee, ik heb het er juist met m'n dvp over gehad en volgens haar kon het dus niet :P Ga het er de volgende keer zeker nog een keer over hebben!!

@Magriet, Super!! (maar ga je niet te hard naar beneden, dat kan juist weer o.a. oogproblemen geven weet ik helaas uit ervaring :o :P )

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:46

suikermeisje schreef:
dankjewel :D

mag ik misschien nog vragen hoe oud je bent, je bent een vrouw neem ik aan, en of je dan dressuurt, springt of gewoon reacreatief/buitenritje.

edit: zie dat het meestal zo hetzelfde is.

tuurlijk mag dat ! ik ben 38 , ik rijd recreatief dressuur, meestel een uurtje en dat 4 keer per week.