Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:47

@ Manieki: haha echt goed dat je dat hebt gedaan, schiet het tenminste een beetje op :D!

@ Molzebeer: ik snap ook goed dat je baalt, als ze 4 tot 6 maanden zeggen en dat gebeurt vervolgens niet dan is t vervelend want je rekent daar natuurlijk op.. :(

@ CassieUltra: ik vind het ook doodeng worden nu hoor..

pff ik droom er de laatste tijd best wel vaak over. Opzich vind ik het super dat mijn operatie nu is ingepland maar nu heb ik extra veel tijd om me er druk om te maken.. Wat dat betreft had ik liever gehad dat ik het 2 weken van te voren wist ofzo haha.. Is dan weer niet zo praktisch met verlof regelen op het werk, maar toch.. Ik heb soms momenten dat ik denk van: laat die hele operatie maar zitten.. Maar ik ben nu al zo ver dat ik vind dat ik maar even moet doorzetten.

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:12

Nani, ik heb hetzelfde hoor. Vind het nu ook wat snel dichtbij komen en krijg toch schrik.. je begint je dan zorgen te maken over vanalles. Maar langs de andere kant zou het stom zijn om nu op te geven he.. anders heb ik die stomme beugel voor niks gedragen denk ik dan maar

chanicha

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:45

Ahh jullie zullen zien dat het alles meevalt!!!
De kracht in mijn kaken in nog hetzelfde als ervoor, het heeft even geduurd maar het ging best wel snel!
De pijn valt echt heel erg mee hoor, moeten jullie je echt niet druk over maken!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:43

Ik heb de Arnica D6 druppels vandaag opgehaald :) een goede voorbereiding is het halve werk zeggen ze dan geloof ik *D

Ik heb er zo'n zin in! Kijk er helemaal niet tegenop, in tegenstelling tot mijn moeder.. Die maakt zich nu al druk over de pijn die ik zal hebben en wat ze allemaal voor me moet doen.. Overbezorgde moeder, maar wel lief

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:50

Hahahah ik ken het enniee!!
Laat je moeder maar lekker fruithapje Voor je maken en met de staafmixer in de aanslag staan want dan kan ze helemaal los hahaha!!!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:41

Wat doen die druppels juist?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:23

Die druppels zorgen ervoor dat er niet zoveel zwelling en/of bloeduitstortingen komen.
Het schijnt echt heel goed te werken!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:03

Ik denk dat ik ook die druppels ga kopen voor me kaak operatie!

Ik ben net voor de 2e keer bij de orthodontist geweest om een dikker draad erin te zetten,
het was dus de bedoeling dat me ondertanden voor me boventanden terecht zou komen, en raad eens!
et heeft niet gewerkt in deze 7 weken, dus heb ik elastieken gekregen ;(
oooooh jeetje, ik baal zo erg, me kaken zijn moe, en werken erg hard tegen het trekken van die rot elastieken.
krijg er gewoon nekpijn van :(
over 5 weken moet ik terug komen, en gaan ze weer kijken, omdat het geen werking had, ook worden er 4 nieuwe slotjes opgezet op me achterste kiezen, die heb ik nog niet maar worden wel bij gewerkt..
zucht!!!

me arme tandjes hebben het maar te voorduren met deze behandeling, hoop dat ik over 5 weken van die stomme stiekjes af ben!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:14

Vervelend dat het niet zo goed werkt! Ik kreeg ook van die blokjes op mijn achterste kiezen de laatste keer, moest zo proberen te laten zitten. Nou heb ze alle 4? volgens mij doorgeslikt.. de eerste was er al voor ik de deur uit was. :P Ik hoef niet naar de orthodontist terug voor de operatie, dus na de tijd kijken wel verder!

Morgen moet ik naar de anesthesist voor de voorbereiding op de operatie..

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:26

Wat spannend enniee!

En hoe neem je die druppels dan en wanneer? Wil die ook wel gebruiken als ze minder zwelling geven!

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:27

Op de verpakking staat 3x per dag 5 á 10 druppels met een beetje water innemen.. Volgens mij begonnen de meesten hier met 2 weken van te voren, dus dat doe ik dan ook maar..

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:31

Oke bedankt! Die ga ik dan ook maar eens aanschaffen! :P Je kan er nooit kwaad mee doen!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:46

Hoi! Ik ben meer een meelezer, maar zit nu thuis na m'n kaakoperatie dus dan kan ik ook wel ff een verhaaltje typen :)

Ben afgelopen dinsdag geopereerd voor een bovenkaakverbreding. Er zijn botsnedes gemaakt, en de hyrax-beugel (spin) die de ortho de week ervoor er al in had gezet moet nu de boel gaan verbreden. Ik ben woensdag begonnen met opendraaien, heb nu 3 keer gehad. Voel wel steeds druk op mijn bovenkaak, maar ik zie er nog niks van (geen spleetje tussen m'n voortanden). Ik heb al anderhalf jaar slotjes, die zitten er nu ook nog gewoon in, met een draad erdoor (dus 'actief') dus misschien dat er daardoor ook niet direct een spleet verschijnt? (of misschien gebeurt dat met een hyrax minder snel dan met een tpd?)
Ik kom eigenlijk alleen maar ervaringen tegen van mensen die een TPD hebben gehad en dan na een paar maanden slotjes kregen, bij mij ging t toch net ff anders.. Iemand hier die dezelfde ingreep heeft gehad als ik?
Qua pijn is het te doen (met flinke pijnstillers + paracetamol), al zijn de nachten een ramp. Ik heb een kop als een voetbal, het doet zeer (maar ik kan moeilijk plaatsen waar de pijn vandaan komt. Er zijn namelijk ook tegelijkertijd 3 verstandskiezen uitgesneden/getrokken/gesloopt en ik heb zo'n idee dat ik daar ook nog wel flink last van heb)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:50

Ik heb in april ook de hyrax gehad,en het lijkt idd niet helsnel te gaan maar dat komt nog wel. Snap alleen niet waarom jij al een beugel hebt,dan kan t toch niet uit elkaar?

Ik had ook een gigantisch hoofd... Pijn viel bij mij mee,3 paracetamol per dag met codeine.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:48

Dat was dus wat de kaakchirurg gister ook zei 'ze hebben je beugel helemaal niet open gemaakt aan de voorkant, zo kan het toch niet uit elkaar?!' En hij wilde de ortho nog bellen... 2 uur daarvoor zat ik zelf nog voor controle bij de ortho en die vond t allemaal helemaal prima gaan... Dus of dat nou de bedoeling is? Geen idee, maandag moet ik weet terug naar de ortho dus dan vraag ik het wel.
De pijn blijkt dus door de verstandskiezen te komen.. Chrirurg zei dat ie heel erg aan het breken is geweest en dat eentje ook niet stoppen wilde met bloeden.

Hoe lang duurde het voordat jij weer kon kauwen? Het is niet dat t zeer doet als ik ergens een beetje op kauw, maar het voelt zo raar, net of ik een kunstgebit in heb ofzo, je voelt niet waar je op kauwt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:06

Hmm voordat ik weer echt gevoel in mn tanden had, heeft denk ik zeker wel een maand of misschien wel 2 geduurd.

Eten is bij mij nog steeds gevoelig af en toe, als mn tanden weer wat verschuiven denk ik.

Vreemd van je ortho hoor, dat ie het niet open maakt. Bij mij zat er aan het eind van het aandraaien 10 mm tussen mn voortanden, dat was echt nodig om daartussen bot te laten groeien in mn hele gehemelte. Als t niet uit elkaar kan, dan kan daar ook geen extra bot groeien en dus je kaak niet verbreden.

Zou toch eens bellen, als je aan t open draaien bent maar t kan nergens heen heeft t ook geen nut. Ik heb 1,5 week ongeveer open gedraaid, dus als je nog tot maandag gaat wachten op je afspraak ben je misschien al te laat?

Maar das natuurlijk mijn boerenverstandmening :P

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:23

Nou, ik lees al een tijdje mee, dus zal me ook maar eens melden hier.
Ik ben 5 jaar geleden geopereerd. Onderkaak gebroken en naar voren geplaatst en bovenkaak is een stuk boven mn vooratnden weggehaald en weer aan elkaar gezet.
Ik ben heel tevreden over het resultaat en het viel me onwijs mee. Zeker de pijn. Ik kreeg in februari 2007 mn beugel en in april 2008 was ik geopereerd en was mn beugel eruit, best heel snel dus.

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:43

Ik ga ook die arnica druppels aanschaffen. Lijkt me wel handig als dat de zwelling kan doen verminderen!

@ wendeltje. Wat fijn dat het jou allemaal is meegevallen. Ik ga 4 december een onderkaakverlengende operatie krijgen. Ik vroeg me af hoe het bij jou gegaan is het met gevoel in je lip en kin. Is dat weer volledig terug gekomen? En hoe lang heeft dat geduurd?

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:51

Wat een positieve verhalen jongens, super!! Ik ben in april geopereerd en *tromgeroffel* morgen mag mijn beugel eruit. *\o/*

Alles is super meegevallen. Kan mijn mond niet meer zover opendoen als voorheen en de rechterkant van mijn kin is nog gevoelig, maar verder top!

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:55

@nani87
Mijn hoofd was vreselijk opgezwollen en ik dacht dat het nooit meer goed zou komen, maar met een week of 2 was de ergste zwelling verdwenen.
Het heeft bij mij een maand of 4/5 geduurd voordat al het gevoel in mn gezicht weer terug was. Het was bij mij een plek op mn kin en een plek bij mn neus. Dat is weer helemaal goedgekomen.
Alleen een beetje jammer dat vorig jaar mn verstandskiezen eruit zijn geragd en daarbij mn aangezichtszenuw zo kapot is getrokken dat ik nu een gevoelloze, maar overgevoelige plek in mn gezicht heb, die nooit meer beter wordt.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:58

@Wendeltje: Dat overgevoelige herken ik. Dat heb ik dus aan de rechterkant. Komt omdat ze een zenuw hebben aangetikt. Ben benieuwd of dat gevoel nog over gaat.

Mocht iemand trouwens nog foto's willen zien; PB even. :)

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:29

@poeltje: wat een goed nieuws dat je beugel er morgen uit mag!! Gefeliciteerd! Ik ben wel zeer benieuwd naar foto's.. kan je mij die sturen? Gaat dat via een privé berichtje? Ik heb niet zoveel ervaring op dit forum. Heb speciaal n account aangemaakt voor dit topic. Ik hoop ook dat de overgevoelige plek weggaat bij jou. Maar de zenuw van de lip heeft dus geen schade opgelopen? Ook niet vlak na de operatie?

@wendeltje: wat jammer dat dat nou juist gebeurd is tijdens het verwijderen van de verstandskiezen.. na de operatie is dus wel het gevoel volledig terug gekomen precies zoals het voor de operatie was? Mijn verstandskiezen onder zijn er in juni al uitgehaald en gelukkig heb ik daar niks aan overgehouden..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:32

@Nani87: Ik stuur ze wel even in een privébericht. Hoeven van mij niet openbaar op het forum, haha. :))
Zenuw is volgens de dokter aangetikt. Moet binnen een jaar overgaan. Moet zeggen dat het inderdaad steeds minder gevoelig wordt.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:58

Idd vreemd dat het niet opengemaakt is Concorde ik heb dan d etpd gehad maar ook ik had een spleet van 8 mm tussen mijn tanden na het aandraaien. Ik moet zeggen dat mijn voortanden nog steeds niet echt gevoel hebben en dan eten afbijten nog steeds een ramp is voor mij. Ik kan zachte dingen zoals roze koeken wel afbijten maar rijstewafels weer niet :+

Prairy heb jij inmiddels je draad over/tussen je gehemelte al? Ik vervloek hem namelijk mijn hele tond is kapot doordat hij zo dun is dat hij in mijn tong snijd.

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 13:08

@ Poeltje. tnx voor het berichtje met de foto's! Wat een verschil dan he? :D Echt super dat de artsen tegenwoordig zulke dingen kunnen doen. En?? Is de beugel er uit? Ik ben zo benieuwd! Heb jij trouwens veel pijn gehad na de operatie?