Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 13:30

Wauw sherivey wat knap zo vroeg!
Jij dus ook vaak last van je buik met lopen? Ik ook, zo irritant.

Ik ga vanavond lopen, nu te warm en paard zo doen. En beetje vermoeide benen van Mysteryland.

Ik ben met een schema aan het trainen voor de marathon, op maat gemaakt. Ga volgende week de 30 van Amsterdam noord lopen, wel spannend. Niet zo lekker gepland maar de avond ervoor bunniks mooiste, gelukkig maar 6 km en die ga ik super sloom lopen.
En net ingeschreven voor de startbaanrun hier, is snel vol altijd, is 3 november.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 14:01

Ik heb sowieso vaak last van mn buik, ook buiten het lopen om :o

Maarrrr, vrijwel geen spierpijn van de 30 km van gisteren. *\o/*
Beetje vermoeid gevoel in mn voeten en kuiten, maar dat is alles. :)

Net nog even zo'n anderhalf uur gewandeld. Dat ging prima.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:42

Lekker zeg! En wat knap, geen spierpijn!

Ja hier ook vaak buikpijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 16:59

Dat doe ik je niet na hoor Sheri, geen spierpijn na een 30 km :+ Super bezig *\o/*

Ik heb ook een tijd last gehad van ongemak / buikpijn / klotsende maag & darmen tijdens het lopen. Echt, niks vervelenders dan dat! Niet dat ik naar de wc moest ofzo, maar gewoon zo'n ongemakkelijk gevoel. Nu loop ik het liefst 's ochtends voor het ontbijt. Ik loop nu qua tijd nog niet zo lang dus dat gaat prima :+ Als ik 's middags of 's avonds loop doe ik dat minstens 3 uur na de lunch dus met een redelijk lege maag, en sindsdien gelukkig geen ongemak meer gehad. Ik heb daar echt een tijdje m'n loopplezier door verloren! %)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 17:25

Ja ik loop dus ook vaak ‘s morgens om die reden. Maar de laatste tijd heb ik dan toch die buikpijn.
Voordeel van heel vroeg lopen is dat je even de bosjes in kan duiken. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 17:56

Ik heb ook vaak last van mijn buik, als ik door mijn eigen woonplaats loop, loop ik daarom maar maximaal 10 minuten lopen van huis af. Dus veel rondjes op een klein oppervlak.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 18:11

Ik weet dat ik het iig krijg als ik de dag ervoor pizza heb gegeten. :+
En blijkbaar ook als ik chinees oo heb :))

Friet, pasta (zonder kaas) en pannekoeken de avond ervoor gaat dan wel weer prima.

En voor het lopen heb ik gemerkt dat witte bolletjes met zoet beleg het prima doen. :)

At voorheen wel eens havermout van tevoren. Erg slecht idee. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 18:32

Zo ontdek je steeds meer. Als ik pindakaas eet van tevoren krijg ik daar oprispingen van tijdens het lopen.
Witte bolletjes met zoet gaat hier ook goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:04

Ik eet ‘s morgens niks, eet daarna pas.
Maar ook dat helpt niet. Nam eerst koffie vooraf, doe ik nu ook niet meer. Helpt ook niet.
Ik ga straks weer, zo laat mogelijk want vind het warm. Gelukkig maar 5 km, wel interval.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 19:39

Koffie krijg ik steken in mn buik van.

Ik deed/ doe wel eens voor het ontbijt lopen. Maar met duurlopen langer dan een uur vind ik dat niet verstanidg.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:37

Ik loop ook vaak 's ochtends vroeg. Helemaal zonder iets gegeten te hebben, doe ik liever niet. Havermout (bijv in de vorm van een stukje bananenbrood) wil bij mij ook niet zo lekker, heb dan een heel vol gevoel/snel steken in mijn zij. Op een cracker met kaas kan ik een kwartier later prima gaan lopen. En vanmorgen ook na brinta.

Als ik 's avonds ga lopen, dan slaap ik helaas niet.

Ik heb vanmorgen vroeg weer een heel fijn rondje gedaan *\o/* 7.5 km in 55 minuten. Joggen afgewisseld met wandelen. Nog niet waar ik was, maar het voelde lekker en dat is voor nu even het belangrijkste.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 21:51

Ik heb net gelopen, en had het ontzettend warm, maar dat had ik daarvoor al.
Maar eigenlijk heb ik heerlijk gelopen. Totaal 6 km, 1 in en 2 uit en 3x 500/500 interval.
En, geen last van m’n buik!

Het word wel snel donker zeg, mn verlichting maar weer opzoeken en checken of batterijen nog werken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 07:53

Ik loop in de winter ook zonder verlichting. Dat vind ik heerlijk rustig. Ik loop dan over een pad waar eigenlijk niemand langskomt in het donker. Dat is echt fijn. Gemotoriseerd verkeer komt er sowieso niet langs.
Gisteren nog even gewandeld in het bos na een lange dag gevuld met duiken. Ik vond het ook erg snel donker, ik ging om 21.15 nog even op pad voor 5km, maar het was inderdaad al donker. En op sommige paden in het bos zie je dan amper het pad. ;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:17

Pfoe, het donker.... Ik krijg er direct paniek van als ik aan de winter denk :') Het begint hier echt al duidelijk weer vroeg donker te worden, om half 9 is de dag al weer voorbij. Het is ook echt fris 's ochtends en 's avonds, vanochtend ging ik om 8 uur de deur uit voor een easy run en heb de eerste helft met een jasje aan moeten lopen, het was maar zo'n 10 graden. Brrrrr. Hier ontkom je er niet aan om zonder verlichting te lopen in de winter, het is hier zo vroeg donker en ik woon maar in een klein dorpje waar je max 4 km kunt lopen, en de buitenpaden hebben geen straatverlichting. Ik zit er al tegenop te kijken :brr:

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 10:19

Vandaag kreeg "start to run met Evy" een andere betekenis
Afbeelding
Mijn paard heet Evy. Ik ben aan het oefenen om alleen met haar op pad te gaan en bedacht me dat ik haar dan wel mee kon nemen met mijn hardlooptraining, dan hoef ik niet 2x op pad vandaag. Kunnen we mooi samen trainen.
Ze was zó braaf! Sommige dingen waren wel spannend als ze daar in draf langs moest, dus daar hebben we dan even gestapt. Om het extra wandelen "goed" te maken in de training hebben we de laatste minuut geprint.
Ben nog de 3km aan het opbouwen.
Nu 5 minuten warm joggen, dan 2 minuten langzaam en 3 minuten snel en die in totaal 3x, 1 minuut sprint en 5 minuten uit joggen.
Mét paard loop ik iets harder zag ik. Normaal loop ik 6'/km nu was dat 5:30. Ik kon ook niet meer praten haha.
Was al best warm vanochtend.
Waar woon je piekosj, dat het bij jullie al koel is?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:04

Wat gezellig zo Missy! Kan je je paard een beetje goed bijhouden? Met de mijne zou dat echt niet gaan :')

Ik woon in Zweden, het is overdag echt nog heeerlijk maar de herfst hangt al wel duidelijk in de lucht. Stiekem ook wel lekker, maar de winter die er aan komt...... nee dankje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 11:10

Ik twijfel erg om mee te doen met de run in mijn dorp vanavond, of als wilde loper dezelfde trainingsroute te lopen. Ze willen eigenlijk niet wachten op langzamere lopers, hier zijn normaal de lopers binnen een uur terug van 10km en dat red ik niet, dan moeten ze slechts een kwartiertje wachten. Maar er staat reglementair niets over een maximale eindtijd. Mensen in mijn straat zeggen ook, gewoon meedoen, het is een week waarin ze sporten willen stimuleren, dan wachten ze gewoon maar even. En zo sta ik er eigenlijk ook in. Mijn vader is ehbo-er bij het evenement en zegt ook, 'ze moeten niet zeiken', kennelijk wat lui die snel klaar willen zijn. Degene die ik sprak van de organisatie zei 'je kunt dan beter de 5km doen, want dan hoeven we niet te wachten met de prijsuitreiking.' Ik heb ook direct gezegd dat de 5km niet past in mijn training, dat het of over hetzelfde parcours als wilde loper lopen en dan kom ik op een 8km uit vanavond met mijn training, of het wordt gewoon meedoen om niet als wilde loper er tussen te lopen en dan doe ik 10km. En aangezien ik zaterdag dus de halve ga doen kan ik me niet nu dood lopen en zal mijn eindtijd misschien wel tegen de 80 minuten worden, dus dan moeten ze ietsjes langer wachten dan een kwartiertje, maar niet onoverkomelijk. En ze mogen van mij ook de prijsuitreiking wel doen hoor, ik zit toch niet in de prijzen. En ik loop toch op hetzelfde parcours mijn ronde (er is hier niet veel variatie mogelijk, hoe ik ook van huis wegga, ik kom op dat parcours, ik kan later er weer af, maar dan moet ik terug er ook weer over. En ik kan hem in tegenovergestelde richting lopen of met de richting meelopen). Ik zou normaal de run ook schrappen omdat je geen medaile krijgt of koopt, maar slechts een 'attentie', maar ja, omdat ik anders er ook loop en het in eigen dorp is heb ik zoiets van dan is het netter om mee te doen.
Overigens geldt er ook vanaf het startschot zoals het nu lijkt code geel, dus of de officiele run dan doorgaat vraag ik me ook af. :+ Het is bijna geheel in open veld zonder bomen, je bent het hoogste punt bij onweer, is wel wat anders dan in een woonwijk hardlopen.
Volgende week maandag hebben ze in het dorp een urbanrun van 4.5km door de gebouwen. Dat was mij in Veendam goed bevallen, misschien dat ik daar ook nog wel aan mee ga doen. Ik zou vanuit mijn woonkamer de lopers moeten kunnen zien volgens mij.

Voor de trailrun van komend weekend schrijven ze dit:
Citaat:
Test de schoenen van Merrell

Test de schoenen van Merrell op de routes van de Leersumse Veld Trail

Merrell biedt tijdens deze editie van de Leersumse Veld Trail de mogelijkheid om hun schoenen te testen op de routes. Hierdoor weet je meteen of deze schoenen écht bij jou passen!

De schoenen van Merrell zijn van hoogwaardige kwaliteit en zijn geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren Trailrunner. Zelfs Ragna Debats loopt haar races op de schoenen van Merrell!

Ga voor je trail langs bij de stand van Merrell om een paar schoenen te testen.

Zouden er echt mensen op vreemde schoenen een halve marathon gaan lopen? Dat lijkt mij wel ver, hoewel, ik ben ook niet echt gevoelig voor blaren, maar moet wel oppassen met een hielspoor en mijn achillespees. Vroeger zou ik zoiets wel gekund hebben. Ik vind het op zich wel een mooi initiatief. Je hebt ook wel droogpaktestdagen, dan kun je er ook echt in duiken. Maar mijn kritische voetjes vinden zoiets misschien minder. ;)

Het is inderdaad erg warm, ik hoop wel dat het vanavond al wat afgekoeld is als ik op pad ga.
Maar lopen met je paard is leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-24 12:04

Ik ben begonnen met hardlopen ooit met mijn paard :D

Ja dat gebeurt germie, ik zou het zelf niet doen. Bang voor blaren.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 12:28

Ik he gisterenavond nog even een klein rondje gelopen (4km), maar jeetje wat ee hitte nog! En het was ook alweer donker om 21.00u dus mn hesje weer tevoorschijn gehaald :(

Ja die vreemde schoenen gebeuren. Tijdens een loop zo iemand tegengekomen, die "huurden" ze dan en kun je ze meteen testen... Hij zat onder de blaren en moest nog een heel stuk, dus was voor hem ook zeker de laatste keer dat hij het deed!
Ik zou het alleen doen als ik ergens aankom en erachter kom dat ik mijn hardloopschoenen ben vergeten! Mijn man hedft dat 1x gehad, gelukkig was deze loop 20min vanaf huis, maar nu kwamen we meteen met het startschot het terrein op en dat was niet chill.... Als ze daar dan schoenen zouden verhuren had hij dat eenmalig gedaan, maar dat was hier niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 13:36

Supervixen schreef:
Ik ben begonnen met hardlopen ooit met mijn paard :D

Ja dat gebeurt germie, ik zou het zelf niet doen. Bang voor blaren.

Ik wil wel even kijken en voelen, maar er direct zo op lopen? Dat lijkt me echt eng.
Het voordeel is dan wel dat je eigen schoenen schoon blijven. :D :+ Dan moet je de blaren maar voor lief nemen. }:0

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:56

Ik zou ze niet laten wachten Germie, dat lijkt me voor niemand echt leuk.. Dan zou ik toch de 5km doen of lekker je eigen training. Maar dat is mijn persoonlijke mening. :D

Hier ook veel te warm om te lopen ja. Zaterdag wel bijna een 10km PR, maar bijna is niet helemaal. Was expres zaterdag gaan lopen i.p.v. zondag. Nu hopelijk morgen weer iets beter weer. :=

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 14:58

Wat leuk met je paard :D ik wandel ook met mijn jonkie, maar zijn draf is voor mij echt een flinke sprint _O-

Ik zou ook niet meedoen Germie, ik zou zelf de stress hebben dat er mensen zitten te wachten en tegelijk weet je dat zij er ook niet blij van worden. Voor wie is het dan leuk? Ik zou gewoon lekker zelf gaan :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:38

Hardlopen met paard doe ik soms, met een van onze paarden.
Het jonkie durf ik dat nog niet mee. :')

Een halve marathon op vreemde schoen, mij niet bellen.
Ik neem nieuwe schoenen vaak eerst een (paar) keer mee op een max 10 km rondje, vlakbij huis.

Eigenlijk nooit last gehad van nieuwe schoenen, maar toch kom ik daar liever achter als ik dicht bij huis ben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:47

VogeltjeM schreef:
Ik zou ook niet meedoen Germie, ik zou zelf de stress hebben dat er mensen zitten te wachten en tegelijk weet je dat zij er ook niet blij van worden. Voor wie is het dan leuk? Ik zou gewoon lekker zelf gaan :)

Ik heb daar totaal geen stress van. Ik betaal mijn inschrijfgeld ook gewoon en heb daarmee ook gewoon zin in zo'n loop zeg maar. Dus dat iemand eventjes moet wachten is dan niet erg. Dan kan niemand mee meedoen straks. En zeker omdat ik dus diverse mensen gesproken heb die zeiden van je hebt de verkeerde van de organisatie gesproken, je moet gewoon meedoen en laat ze maar even 15-20 minuten wachten, ze moeten niet zeuren heb ik dus het gevoel dati k gewoon mee moet doen. Ik ga straks kijken en ik kan ook daar gewoon zeggen: ik loop dan wel zelf mee als wilde loper en start tegelijk vanuit het publiek ofzo.
De weg wordt niet afgezet, dus dan mag ik overal lopen.
Binnen 80 minuten als rustige training moet lukken met run-walk-run. Dit met het oog op mijn trailrun.
Ze hebben op internet gezet dat de run doorgaat. Ik wil wel vragen of die 5km ook een wedstrijdrun is, want zo niet, dan valt die sowieso af. Dan is dat weer zo'n nummertje voor de 'nietsnutten', zo voelt dat dan. Ik wil dan ook een klassement zien voor mijn inschrijfgeld (wat gelijk is aan de 10km).
Het is gewoon vervelend dat ze het net organiseren op een dag dat ik ook wil lopen. En net op de wegen waar ik ook loop. Anders was het heel simpel een nogo om mee te doen. En ze mogen ook rustig de prijsuitreiking al doen als ik nog onderweg ben. Dat interesseert me weer niet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 17:45

Ik zou het ook niet doen, maar ieder z’n ding. Ik zou er echt stress van krijgen en het lijkt me verschrikkelijk om als laatste binnen te komen.

Ik kreeg al stress toen ik gisteren de mail van de 30 van Amsterdam noord kreeg. Daarin stond, tijdslimiet 4u.
Nou haal ik dat wel denk ik, maar toch.

Wat leuk, met je paard lopen!

Op vreemde schoenen zou ik ook niet aandurven.
Nog nooit last van schoenen gehad, maar doe nieuwe schoenen aan op een 5 km rondje ofzo.