Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:02

BritHittepit schreef:
pien_2010 schreef:
Zo begrijpelijk en normaal. Welkom terug in de normale wereld. Of anders gezegd je leven stabiliseert. De normale dingetjes vragen weer aandacht. Hetgeen ook komt omdat mensen vertrouwen hebben dat het goed gaat met je. Jij zit er nog midden in. Niet gemakkelijk dus, wel herkenbaar en normaal. Sterkte Britt.

Dat is het probleem… ze denken dat alles terug ‘normaal’ kan worden maar voor mij is dat niet het geval… en hoe meer ik mijn best doe, hoe zwaarder ik het krijg want men verwacht meer en meer terwijl ik al dagelijks over mijn grenzen heen moet gaan om gewoon mee te denderen op het levensritme van de mensen rondom mij… en terwijl zij denken dat het beter gaat, gaat mijn energie enkel maar omlaag

Precies zoals je het voelt en beschrijft, zo is dit ook voor mijn schoonzus. Het leven om haar heen gaat weer door, iedereen haalt opgelucht adem, en zij zit met de naweeën, is gauw ziek, is gauw moe, wordt nooit meer helemaal de oude, en dat is heel erg lastig.

Het is begrijpelijk maar wel vervelend dat je man zo gesloten is nu en dit nog niet kan uiten. Gedeelde smart is halve smart dus hopelijk gaat hij meer met jou delen. Want anders blijft het ploffen en voor jou stressen.

Voor jou is inderdaad nu aan de orde om niet boven je krachten uit te gaan en een leerweg om te leren om te gaan met de beperkingen die je ziekte je geeft. Ook dat is een rouw proces, ook dat vraagt communiceren, en wellicht ook iets om met een professional over te praten of in een groep met lotgenoten.
Het lastige is dat je zoveel hebt meegemaakt, dat dit op zich al een golf van vermoeidheid geeft vanwege alle angsten om dood te gaan (die is er natuurlijk nog), al het verwerken van de diagnose, behandelingen etc.

Of anders gezegd Britt, het is niet niks dat je hebt meegemaakt.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 11:47

Mooi gezegd en zo is het ook :j
Het is allemaal niet niks wat je meemaakt. Voor jou niet, maar ook voor je vriend en de rest van je omgeving.

Ieder mens is anders en iedereen kan zijn eigen keuzes maken. Als je ziek bent, is dat soms lastiger. Je inkomen is vaak lager en je bent veel meer beter met 'wat als.....'. Bijv. als je aanpassingen nodig hebt, of hulp en dergelijke. Dat zijn allemaal dingen die ineens heel actueel zijn.

Wat voor mij heeft geholpen (maar dat wil niet zeggen dat het voor jou ook zo is, want iedereen is anders!) is om na te denken over wat je echt nodig hebt. Zo is het voor mij bijvoorbeeld een bewuste keuze om niet in een blitse auto rond te rijden. Dat geld steek ik dan liever in een stukje zorg voor mijn man en mijzelf. Voor een auto van 10.000 euro kun je ook 5 jaar lang elke week iemand langs laten komen die even de zware dingen in huis doet/poetst. En ja, dan rijd ik maar in een oud barrel. Het zal me worst wezen. Keuzes, keuzes........

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Bijna 34 en baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 13:49

Ik zit vooral met ‘ik wil het huis in orde, voor wat als’… maar dat zijn allemaal ‘grotere’ uitgaven en die kunnen pas weer doorgaan als mijn oude wagen is verkocht en dat zorgt gewoon voor stress!

Op zich heb ik het financieel goed (heb geen paard meer, rij bijna niet met de wagen dus ik geef niet veel uit) maar ik heb gewoon graag dat extraatje op mijn spaarrekening staan voor ‘wat als’ maar nu zit dat dus wat vast in mijn vorige auto die de verkoop in moet… en als het aan mij lag was dit al lang geregeld maar in het kort uitgelegd was dit niet mijn verantwoordelijkheid en heeft de persoon die de verantwoordelijkheid zou nemen gewoon veels te lang gewacht met alles in orde te brengen…

En dat bovenop al het andere gedoe maakt dat mijn hoofd overvol zit met ‘zorgen’…

ik wil gewoon die stress weg van die auto, de douche die geïnstalleerd is en ook gewoon de spanningen thuis door iets waar ik niks aan kan doen… alles samen weegt enorm zwaar, apart is het al moeilijk om alles te ‘copen’ als je zien bent en nu komt gewoon alles weer op een hoopje…

En dan komt mijn verjaardag er nog aan… ik heb echt niets te vieren… voor mij was vorig jaar de laatste keer dat ik kon vieren… nu is het gewoon een jaar dat ik ‘gehaald’ heb en dat wil ik niet vieren…

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 13:51

Ik voel me echt een ontzettende zaag want eigenlijk mag ik niet klagen… maar de dingen om echt ‘blij’ van te worden zijn maar heel schaars en als er iets is om ‘blij’ van te worden, hangt er altijd wel iets anders boven mijn hoofd om het te overschaduwen

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:02

Van wie mag je niet klagen? Je mag best klagen, het is gewoon sh*t! Je had je je leven zo anders voorgesteld. Iedereen gaat door met zijn/haar leven en dat van jou staat stil, dat is keihard en confronterend.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:06

Nou, dat begrijp ik maar al te goed. De schaduw boven je leven is serieus.
En dat dit een effect heeft op de relatie met je naasten is ook goed te begrijpen. Iedereen verwerkt de dingen op een eigen manier.
Het lijkt me wel waardevol om erover te blijven praten. Misschien af en toe een apart gesprek daarover afspreken.
Zou je een deel van de teksten uit dit topic kunnen kopiëren en laten lezen aan je vriend?
Heb je/ hebben jullie begeleiding?
Sterkte.
Je bent een topper, ook wanneer je het zwaar hebt. :knuffel:

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 14:20

Ik probeer echt te praten over hoe ik me voel, kan bij mijn ouders ook goed terecht maar mijn man kropt veel gevoelens op, vooral om mij te sparen… we hebben begeleiding in het ziekenhuis maar ik denk dat het ook een beetje de aard van het beestje is… hij wil goed doen voor iedereen, mij sparen, ten koste van zichzelf en dat stapelt op tot het niet meer kan natuurlijk… en zelfs dan hebben we geen echte ruzie maar voel ik me vaak verdrietig, een last omdat ik er niets aan kan veranderen en dan voel ik me weer onbegrepen…

Ik heb ook zoveel nood aan affectie, knuffels, intiem contact en dan merk ik dat hij zich daar ook voor afsluit… wat niet abnormaal is maar dan raak ik nog meer onzeker en zo wordt de ring weer rond en dat is moeilijk te doorbreken…

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 14:59

Leest hij mee in het topic? Anders moet je dat laatste eens aan hem laten lezen :*

En natuuurlijk mag je klagen! Daar heb je zoveel recht op. Want het is ook loodzwaar waar je doorheen gaat, nog steeds. Dus klaag bokt maar lekker onder :knuffel: Dikke knuffel!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-23 15:10

Ik heb dit al meerdere keren aangekaart bij hem… hij heeft het gewoon ook echt niet makkelijk, dat weet ik maar al te goed maar ik voel me zo machteloos omdat ik er niks aan kan veranderen…

Dat is zo met de affectie ook, als ik dan moeite doe, heeft hij even geen zin in die affectie en dan voel ik me afgewezen waardoor ik weer minder moeite doe om die afwijzing tegen te gaan… dat merkt hij dan ook op en dan voelt het voor beide ongemakkelijk om affectie te tonen omdat we beide onzeker worden… wat niet wil zeggen dat we elkaar niet graag zien of dat we niet van elkaar houden maar stress is een heel raar beestje…

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 20:42

Stress maakt alles heel moeilijk. Ik snap je heel goed, je wilt dingen doen in huis, maar het lukt gewoon niet omdat je je niet goed genoeg voelt, en dat terwijl je er voor de "buitenwereld" goed uitziet. Dit is heel rot voor jou en ook voor je man en brengt spanningen met zich mee. Blijf vooral praten met je man, verliezen jullie het fijne contact niet is zo voor beiden zo belangrijk!!

Sterkte lieve schat, je bent een kanjer!

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:06

BritHittepit schreef:
Ik voel me echt een ontzettende zaag want eigenlijk mag ik niet klagen… maar de dingen om echt ‘blij’ van te worden zijn maar heel schaars en als er iets is om ‘blij’ van te worden, hangt er altijd wel iets anders boven mijn hoofd om het te overschaduwen

Waarom zou je niet mogen klagen? Schrijf ik, die het zelf ook niet doet...
Maar ik snap je verhaal en ik herken het. Voor mij is het naast het feit dat ik voor mijn gevoel een ander tot last ben ook een stuk frustratie dat ik niet kan wat ik zou willen.
Ik ben de afgelopen weken behoorlijk ziek geweest en ben niet in staat geweest al te veel te doen. Mijn man doet zijn best, maar heeft ook een baan en een eigen bedrijf. Omdat hij deels in het onderwijs werkt had hij gelukkig wat meer tijd om mij bij te staan, maar komende week begint dat werk weer en ik weet serieus niet hoe we dan alles in goede banen moeten leiden.
Hij is gisteravond al tot diep in de nacht bezig geweest met alle keukenkastjes leeg maken omdat ik een muis had gezien. En intussen is mijn kind teleurgesteld. Om ons heen gingen al zijn vriendjes op vakantie en konden wij niet weg.
Ik zit maar te wachten en te hopen op een verbetering waarvan ik helemaal niet weet of die wel gaat komen.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-23 17:21

Inderdaad die frustratie is nog het ergste! Je staat zo machteloos tegen dat lijf!

Dikke knuffel grote beer

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-23 17:28

Ook voor jou dikke knuffel. Verdrietig.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 16:24

Hoe gaat het intussen, Brit? Schiet het al een beetje op met je auto?

Ik mocht vanochtend op bezoek bij de neuroloog vanwege de zenuwpijn. Zij vond het vooral op de symptomen van een hernia lijken. Dus 12 september een MRI en dan 20 september de uitslag.
Duurt weer 3 weken voordat ik iets weet. En intussen hang ik dan een beetje onderuit gezakt op de bank en dan valt de pijn best mee. Man is naar zijn werk en ik zie pluizen hondenhaar op de vloer liggen. Maar zodra ik opsta en begin te lopen krijg ik weer pijn en lukt het me toch niet om te stofzuigen. En dat frustreert. Want eigenlijk zou ik die hond op tafel willen zetten en een trimbeurt geven, maar dat lukt me al helemaal niet. Terwijl het eigenlijk wel hard nodig is.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 18:54

Gisteren een baaldag gehad en heel dubbel want het was mijn verjaardag…

Maar eigenlijk gaat het vrij goed voor de rest, maandag heb ik alweer een scan gehad maar hier weet ik 7/9 pas de resultaten van maar 4/9 is het verslag er dus dat lees ik dan al zelf…

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:10

Begrijpelijk je baaldag want het is niet meer onbezorgd oud worden.
Proficiat Britt alsnog.

Weet dat mijn vriendin een tijd terug weer voor bestraling terug moest (hersentumor). Ik vroeg of ze bang was. Waarop ze zei, "ik heb nu al zolang die K.t Kanker, dat ik het wel geloof. Komt wel weer goed. "

Haar kinderen zijn inmiddels 20++ en paar jaar voor dat de oudste kwam, was het erg trickie met haar hersentumor.
Bij haar is het onderdeel van haar leven geworden na 25 jaar, en is geïntegreerd in haar leven. Alleen die bestraling in haar hoofd doet te zeer op het moment dat het plaats vindt.

In het begin is het zo rete spannend, maar op een gegeven ogenblik niet meer. Ook zij zal nooit meer beter worden, maar het gaat goed.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 19:19

Ja, ik merk inderdaad dat ik het ook meer en meer als een deel van mij ga bekijken… het is niet anders maar soms nemen je gedachten een loopje… al zit het gevoel wel goed maar ik denk dat ik dat onbewust associeer met kanker omdat ik na de eerste behandeling zo goed was of me goed voelde en tegelijk doodziek…

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:38

Alsnog proficiat dan toch!

Ik vier tegenwoordig mijn verjaardagen weer wel. Niet omdat ik er zo'n feestelijk gevoel van krijg, maar ik vind het een mooie reden om weer even met familie en vrienden samen te zijn. In 2020 was ik zo ziek dat ik dacht dat ik mijn volgende verjaardag niet zou halen, maar intussen ben ik er toch nog. Er blijft altijd een een beetje een zwart randje aan kleven omdat ik niet weet of er nog een volgende keer komt, maar dat probeer ik dan toch maar een beetje weg te drukken.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 19:41

Gefeliciteerd met je verjaardag :)

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 14:06

Een dag te laat.. Toch nog en niet minder gemeend Gefeliciteerd met je verjaardag!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 16:49

Dat samen zijn is wel fijn denk ik Grote Beer, kan me voorstellen dat je het daar om doet.

En natuurlijk een goed excuus om een keer te genieten (als dat lukt) van een stukkie gebak :Y)

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 00:34

MarliesV schreef:
Dat samen zijn is wel fijn denk ik Grote Beer, kan me voorstellen dat je het daar om doet.

En natuurlijk een goed excuus om een keer te genieten (als dat lukt) van een stukkie gebak :Y)

Genieten van een lekker stuk taart lukt meestal wel, gelukkig! :9

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 08:07

BritHittepit schreef:
Ja, ik merk inderdaad dat ik het ook meer en meer als een deel van mij ga bekijken… het is niet anders maar soms nemen je gedachten een loopje… al zit het gevoel wel goed maar ik denk dat ik dat onbewust associeer met kanker omdat ik na de eerste behandeling zo goed was of me goed voelde en tegelijk doodziek…

Dat maakt het ook zo moeilijk. Laatst een stuk gelezen van een mevrouw die uitlegde dat er geen peil op valt te trekken. Als zij zich goed of slecht voelde kon het voorkomen dat met de kanker het tegenover gestelde aan de hand was. Het is geen indicatie, zo schreef ze, en dat maakt het ook zo ingewikkeld.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-23 21:48

Onze nieuwe douche staat!

Mijn wagen is thuis en staat te koop!

Morgen is er een feestje voorzien voor mijn verjaardag en die van mijn vriendin/schoonzus aangezien we samen verjaard zijn.

Mama is vandaag jarig!

Alle puzzelstukjes vallen terug op zen plaats, op enkele kleine puntjes is alles klaar!

Een hele opluchting!

Hopelijk nog een goed resultaat op 4/9!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-23 22:25

Super dat de stress zaken zijn opgelost, ik duim voor je dat je de auto snel en goed verkoopt.

Geniet van jullie feestje morgen even de zorgen aan de kant, dansen, zingen en lachen tot je in je broek piest!
En natuurlijk duimen we weer voor een goede scan, dat al je afzien tijdens de kuren helemaal de moeite waard is.