Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:49

sureido schreef:
Oké, goed om te lezen dat ze nu wel echt de voorraad gaan opprikken om het zo maar te zeggen per week. Maar ze kunnen wel meer dan 75.000 per week want ze hebben toch al 400.000 liggen? Dan lopen ze wel nog steeds achter en dat halen ze niet in als ze er maar 75.000 per week doen.

Zijn gewoon trouwens oprechte vragen, geen commentaar. Het is al een verademing te lezen dat het er iig nu rond de 75-100 duizend per week worden in plaats van 15.000 of zo.

Van de 400.000 die er liggen zijn er al 250.000 gereserveerd als tweede prik, ondertussen wellicht wat meer (heb ook niet de precieze cijfers want het gaat zo hard. Daar zou ook een dashboard van moeten komen...). Dus dan heb je er nog maar 150.000/2 = 75.000 mensen die je extra kan prikken (van pfizer in dit geval, want die moeten in die vriezers bewaard worden). Volgens mij, als alles volgens planning gaat, lopen we die 75.000 nu in redelijk tempo in doordat we de vph met pfizer beginnen te vaccineren. De vraag is of de vph het aan kunnen want het vraagt nog behoorlijk wat voor ze (maar de vaccins mogen nu iets langer op kamertemperatuur bewaard blijven, dat scheelt al een hele hoop en dat maakt het mogelijk), maar dat moeten we gaan zien.

40.000 in de instellignen (dat zijn iig zeker allemaal eerste prikken, maar deels ook moderna) en dan nog 70.000 medewerkers per week (ongeveer), waarvan een deel wel tweede prikken zijn. En de huisartsen die nog het moderna-vaccin gaan krijgen samen met de instellingen (die voorraad wordt iig weggeprikt nu, volges mij hadden we er 30.000 ofzo, waarvan 15.000 voor de instellingen, even uit mijn hoofd)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:52

Pandora2 schreef:
Het vaccin dat er zo snel ging zijn én goedgekeurd ging worden, had ook niemand verwacht.

En dan alsnog kun je geen mensen bijtoveren die even weken of maanden in een vaccinatiecentrum kunnen gaan werken. Veelal naast hun vaste job.

Ik hoop toch dat jullie je tenminste opgegeven hebben als vrijwilliger ? Helpende handen zijn er namelijk nog steeds tekort.

dat eerste is dus echt flauwe kul .. we weten het ondertussen al maanden .. het vaccin kwam er dus die centra konden er al maanden staan net zoals in Duitsland , UK enz
Evenmentenbranche heeft geschreeuwd om te mogen meewerken in de organisatie maar nee VDB vond dat niet nodig ( letterlijk gezegd in het nieuws )... er zijn zoveel mensen werkloos die staan te springen om mee te helpen in organiseren .. dat hoeft echt geen medisch geschoold personeel te zijn allemaal
Mijn zoon is kine en heeft zich weken geleden al opgegeven als vrijwilliger om te helpen 0,0 respons gekregen !!

secricible

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:53

omdat er geen vrijwilligers nodig zijn. De GGD is niet de beperkende factor in deze.
Ik gok dat dat in een later stadium nog wel eens anders kan worden, maar op dit moment heeft de GGD geen capaciteitsprobleem. Het grootste deel van de vaccinaties vindt niet plaats bij de GGD's namelijk, maar in de instellingen en straks bij de HA.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:54

in Belgie wel secricible
er komen in Vlaanderen 120 vaccinatiecentra

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:54

Thanks secricible! :) het voelt allemaal gewoon heel traag aan.

Maar ik ben wel echt blij als dadelijk Astra Zenica goed gekeurd wordt. Dan kunnen er echt stappen gemaakt worden - en dan kunnen we ook zien of het allemaal goed geregeld is.

Die gaan huisartsen zetten ook toch?

Ggd zei dat ze 1 miljoen per week aan kunnen toch.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:55

Nou ik dacht de webinar even terug te gaan kijken. Is niet mogelijk helaas.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:59

Cer schreef:
Ja, maar het hoe en waarom maakt t wel interessant.. ik denk dat DuoPenotti dat bedoelt?
Want als die mensen die het niet krijgen, iets hebben waardoor ze het niet krijgen, dan zouden meer mensen dat moeten hebben :j

Ergens in mei/juni jl keek ik een actualiteitenprogramma waar een arts/viroloog/zoiets* aangaf dat de ACE2 receptoren, waar dit virus op aangrijpt, niet bij ieder individu dezelfde vorm heeft. En dat het dus heel wel mogelijk is dat er mensen zijn waarbij hun vorm van de ACE2 receptor ervoor zorgt dat het virus geen contact kan maken, en dus niet in een cel kan binnendringen. Deze mensen hebben dan dus een natuurlijke immuniteit hebben tegen dit virus.
*Excuses voor deze vage bewoordingen, maar het is al even geleden en ik ben sowieso al heel slecht met namen. En het was op tv, dus helaas ook geen bron.

tamary schreef:
Het is dan meer interessant om te kijken of er mensen immuun blijken te zijn.
In deze docu een verband tussen de (deels) immuniteit voor builenpest (bacterie) en HIV (virus) beide door een verandering in het gen wat hier Delta 32 genoemd wordt en ervoor zorgt dat een virus of bacterie moeilijker tot niet cellen kan binnendringen en productiefabriekjes opzetten.
[ Video ]

Tamary, wat een waaaanzinnig interessant filmpje! _/-\o_

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:01

besita schreef:
in Belgie wel secricible
er komen in Vlaanderen 120 vaccinatiecentra

Doe ik het weer -O-
Sorry, het is knap irritant dat twee verschillende landen zo door elkaar besproken worden, zeker omdat er bij jou niet onder je naam staat dat je van België bent :D

sureido schreef:
Thanks secricible! :) het voelt allemaal gewoon heel traag aan.

Maar ik ben wel echt blij als dadelijk Astra Zenica goed gekeurd wordt. Dan kunnen er echt stappen gemaakt worden - en dan kunnen we ook zien of het allemaal goed geregeld is.

Die gaan huisartsen zetten ook toch?

Ggd zei dat ze 1 miljoen per week aan kunnen toch.

Astra zenica is idd de grote speler waar NL op ingezet heeft. En waar NL ook de fout maakte dat ze dachten dat die als eerste kwam, waardoor het eerste plan volledig onderuit moest op het laatste moment. Dus die kunnen we heel goed gebruiken.
Astra zenica gaat idd o.a. Door de huisartsen gezet worden, maar ook de GGD zal deze gaan zetten straks voor de niet-risico groep.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:08

Cer schreef:
Ja, maar het hoe en waarom maakt t wel interessant.. ik denk dat DuoPenotti dat bedoelt?
Want als die mensen die het niet krijgen, iets hebben waardoor ze het niet krijgen, dan zouden meer mensen dat moeten hebben :j

Precies dat.
Plus
Magrathea schreef:
[
Zucht. Dat dit kan gebeuren is lang en breed vastgesteld. Maar als covid nooit werd overgedragen zaten we nu niet met een pandemie :o

Dus niks zucht. Vriendelijker mag ook wel :j
Jij zegt door de niet gekeurde mondkapjes je medestudenten niet ziek zijn geworden of dat toeval is.
Dan zeg ik ja dat is toeval. met het voorbeeld van mensen binnen een gezin die elkaar ook niet aangestoken hebben. En uiteraard ook geen mondkapje droegen.
Dus bewijs dat het niet gekeurde mondkapje voor jou medestudenten heeft geholpen is zodoende niet te bewijzen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:24

besita schreef:
Pandora2 schreef:
Het vaccin dat er zo snel ging zijn én goedgekeurd ging worden, had ook niemand verwacht.

En dan alsnog kun je geen mensen bijtoveren die even weken of maanden in een vaccinatiecentrum kunnen gaan werken. Veelal naast hun vaste job.

Ik hoop toch dat jullie je tenminste opgegeven hebben als vrijwilliger ? Helpende handen zijn er namelijk nog steeds tekort.

dat eerste is dus echt flauwe kul .. we weten het ondertussen al maanden .. het vaccin kwam er dus die centra konden er al maanden staan net zoals in Duitsland , UK enz
Evenmentenbranche heeft geschreeuwd om te mogen meewerken in de organisatie maar nee VDB vond dat niet nodig ( letterlijk gezegd in het nieuws )... er zijn zoveel mensen werkloos die staan te springen om mee te helpen in organiseren .. dat hoeft echt geen medisch geschoold personeel te zijn allemaal
Mijn zoon is kine en heeft zich weken geleden al opgegeven als vrijwilliger om te helpen 0,0 respons gekregen !!

Is precies ook of wij wonen in 2 verschillende landen :P

Hier zijn de evenementen-boys al een tijdje druk in de weer voor de vaccinatieplek en krijgen ( voor zover ik hoor natuurlijk ) iedereen die zich aanmeldt als vrijwilliger, een meestal positief antwoord terug.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:30

ja nu de laatste 2 weken schieten ze in gang }:0
Duitsland en UK zijn al maand lang volop aan het vaccineren in die centra :P .. hier moesten ze nog kibbelen hoeveel centra er kwamen , welke gemeenten er 1 zouden krijgen

Belgie bestaat ook uit drie landen :+ en steeds maar de schuld doorschuiven
ik blijf het gewoon een belgische soap vinden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:33

besita schreef:
ja nu de laatste 2 weken schieten ze in gang }:0
Duitsland en UK zijn al maand lang volop aan het vaccineren in die centra :P .. hier moesten ze nog kibbelen hoeveel centra er kwamen , welke gemeenten er 1 zouden krijgen

Belgie bestaat ook uit drie landen :+ en steeds maar de schuld doorschuiven
ik blijf het gewoon een belgische soap vinden

Begreep dat UK maar 1 prik zet tov de twee die nodig zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:52

ja, de tweede wordt pas na 3 maanden gezet in UK. Gewoon 1 groot levend experiment, zelfs de leverancier vindt het onverstandig.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:55

dat zal de tijd uitmaken
de cijfers in Israel waren alvast veelbelovend na 1 prik :j ...als je dat dan al kan bekomen

Of toch weer niet ,lees net via twitter ondeestaand bericht

"Prof. Debby Bogaert Blue heart
@DebbyBogaert
·
1h
Preliminary data from Israel suggest only 33% protection in over 60s after first dose with Pfizer vaccine (instead of 89%).

Conclusion: 2nd Covid vaccination seems needed to elicit protection.

Interpretation: do not consider yourself or others yet protected after a single dose!"
Laatst bijgewerkt door besita op 20-01-21 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:59

secricible schreef:
ja, de tweede wordt pas na 3 maanden gezet in UK. Gewoon 1 groot levend experiment, zelfs de leverancier vindt het onverstandig.

Mee eens.
Zo is het niet bedoeld, gebruik het dan ook niet eigenwijs anders.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 11:59

Ze zeggen je wordt minder heftig ziek, maar volgens mij is dat niet de bedoeling...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:00

ja, we weten dat er na 1 prik een bescherming is van 75%. Dus 75% wordt niet meer ziek. Tot zover is bekend, dus het is logisch dat Israel daar effect van gaat zien nu. Maar niemand weet hoe lang dat er effect is en wat de gevolgen zijn als die tweede prik dan later gegeven wordt oid. Daar is allemaal geen onderzoek naar gedaan. Ik vind het complete paniekvoetbal die op de lange termijn keihard kan terugkaatsen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:01

De directeur Pfizer Nederland vindt het ook een slechte strategie, je geeft mensen hoop terwijl je niet weet of die er wel is

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:02

Ik kan het misschien wel ergens begrijpen omdat ze daar wel echt in een benarde situatie zitten. Maar doen wat Pfizer zegt lijkt mij in deze wel verstandiger.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:08

De testen enz is allemaal op 2 vaccinaties gedaan
Stel het werkt na 1 gewoon niet goed dan geef je mensen die erg kritisch zijn weer voer om te roeptoeteren

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:27

Pandora2 schreef:

ja wel, ik weet dat duizenden assistentes, praktijkondersteuners (ik) en studenten zich hebben aangemeld als prikhulp. Als ze me nu bellen sta ik er vannacht. Maar het schijnt echt te maken te hebben met het feit dat er niet voldoende vaccins geleverd worden. Bovendien moet iedereen 15min blijven na het vaccin. Je kunt er dus geen 200 per uur prikken (zoals we normaal doen in een griepvacc. periode) want waar laat je ze (veilig)?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:34

De eerste van mijn werk zijn gevaccineerd , het begin is er! Ik begin nu echt wel heel zenuwachtig te worden en misselijk elke keer :') Maar dit kan ook nog komen omdat ik nog wat anders moet doen wat ik heel spannend vindt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:40

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:45

Pandora2 schreef:
Even de andere kant van het vaccinatie-verhaaltje...de armere landen. 25 mensen gevaccineerd in Guinee.
Was te verwachten, maar toch triest om te lezen weer dit.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/other/ ... d=msedgdhp

Zebrastreep adem in adem uit. you can handle this ! :D

Gelukkig heb ik al doorgegeven dat ik zware prikangst heb. Ik verwacht ook dat ik wordt gevaccineerd door iemand die daar mee om kan gaan. Vond wel heel erg fijn dat ze daar naar vragen en rekening mee houden. :j

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:46

Gister toestemmingsformulier opgestuurd voor het laten enten van mijn verstandelijk beperkte zoon die in een kleine zorginstelling woont.
Het gaat om het Pfizer vaccin.
Ik ga er absoluut vanuit dat toestemming ook betekend dat de tweede enting op het juiste moment wordt gegeven! Neem toch aan dat we daar van uit mogen gaan.
Te laat geven lijkt me echt gevaarlijk, straks krijg je dan nog resistentie van het virus tegenover het vaccin.... Dus dan maar beter wat rustiger aan met aantallen entingen..

Overigens is het huis van mijn zoon pas vanaf de 25e aan de beurt.