Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:27

Janinevv schreef:
Dat mensen bijvoorbeeld niet aan Corona zijn overleden en daar wel onder gezet zijn.

Dat is niet waar!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:42

Janinevv schreef:
Dat mensen bijvoorbeeld niet aan Corona zijn overleden en daar wel onder gezet zijn.

Hoe zie je dit dan precies voor je?
Dat een arts bewust een onjuiste overlijdensoorzaak op de overlijdensakte zet?

Op zo’n akte staat nooit alleen ‘COVID-19’. Daar staat altijd de directe doodsoorzaak (bv respiratoire insufficientie), en waardoor dat door veroorzaakt is (bv longontsteking) en ten gevolge van wat (bv COVID-19/influenza/of wat die longontsteking dan ook heeft veroorzaakt) Als het niet bewezen is, zetten ze erbij dat het een verdenking is.
En daaronder staat ook nog al het onderliggend lijden. Het is echt een compleet beeld. En op al die aktes, daar laten ze de statistieken op los.

Dimphyl schreef:
Maar, wat ik dus zeg, je kunt ook positief getest worden met een corona besmetting van afgelopen maart, dus zonder corona symptomen maar met een snotneus door de weers omslag..

Euh, nee. Met de PCR kan je alleen een actieve infectie aantonen. Geen infecties in het verleden.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-10-20 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:43

Dimphyl schreef:
Maar, wat ik dus zeg, je kunt ook positief getest worden met een corona besmetting van afgelopen maart, dus zonder corona symptomen maar met een snotneus door de weers omslag..

Euhm nee hoor... Kennis nu ziek in maart zware corona gehad (14 dagen ziekenhuis) en werd nu gewoon negatief getest hoor.

BigOne

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:57

Soms heb ik het gevoel dat wanneer het ene duizend keer gezegd is met bewijs erbij er weer een volgende kreet ingegooid word.
Dweilen met de kraan open.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:58

Mja moet eerlijk zeggen dat ik het wel vreemd vind dat afgelopen jaar het griepseizoen uitzonderlijk kort duurde, en er maar 400 griepdoden waren.. Dat staat gewoon op de RIVM site.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:00

_Penotti schreef:
Maar, waarom gebruikt de media zo'n foto überhaupt, wat de tekst er onder dan ook is.
Vind dat ook heel fout. Dat zou net zo goed bestraft moeten worden.

Ja is ook wel gek en niet kloppend, of het strafbaar zou moeten zijn denk ik niet. Want waar ligt dan de grens van persvrijheid. Ze vermelden niet perse verkeerde informatie, maar je werkt er wel gekke Facebookberichten mee in de hand, zoals de eerder geplaatste.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:02

Solistar schreef:
Mja moet eerlijk zeggen dat ik het wel vreemd vind dat afgelopen jaar het griepseizoen uitzonderlijk kort duurde, en er maar 400 griepdoden waren.. Dat staat gewoon op de RIVM site.

Dat is toch niet heel vreemd, met zo veel maatregelen? Griep wordt ook via de lucht overgedragen, toch? Dus als mensen meer afstand houden krijgen er ook minder mensen de griep. En griep verspreid sowieso al niet zo makkelijk als corona.
Daar waar mensen met griep klachten normaal vrij makkelijk nog naar het werk of naar de winkel gingen bleven ze nu netjes thuis.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:03

Solistar schreef:

Dat is toch heel logisch? Mensen moesten afstand houden om geen Covid-19 op te lopen, en daardoor werd ook het griepvirus ook veel minder overgedragen dan andere jaren.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:04

Solistar schreef:

Ik heb het niet gezien, maar ik kan er wel een verklaring voor geven denk ik.
Sociale distancing helpt ook tegen de griep. Daarnaast is de verspreiding van griep al minder dan van covid omdat veel meer mensen immuum zijn. Dus kan me voorstellen dat griep redelijk vlot de das om is gedaan.
Maar ik dacht eigenlijk dat het griepseizoen nog moest beginnen? Heb je een link waar op de rivm site het staat?

Het aantal slachtoffers zal ongetwijfeld dan ook lager zijn met een korter griepseizoen, maar ik denk ook dat heel veel van de potentiele slachtoffers voor de griep al overleden zijn aan covid. De slachtoffergroep is redelijk hetzelfde en als het gros al dood is gegaan aan covid kunnen ze niet meer sterven aan de griep.

Maar beide redenaties is puur vanuit eigen logica, dus ben benieuwd waar het staat.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:10

Influenza is sowieso heel erg verschillend. Hangt er maar net vanaf welke er rond gaan en of ze de goede in de griepprik hebben gestopt. 2013/2014 was blijkbaar ook zo mild want staat de oversterfte op 0. 2010/2011 staat het op 400.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... xt/sterfte

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:19

hwn schreef:
Solistar schreef:

Dat is toch heel logisch? Mensen moesten afstand houden om geen Covid-19 op te lopen, en daardoor werd ook het griepvirus ook veel minder overgedragen dan andere jaren.

Plus dat veel potentiele griepdoden domweg nu eerst door Covid geraakt waren. Zo waren er omgekeerd juist meer hitte doden omdat het aantal griepdoden lager was en die mensen dus wel het voorjaar overleefden in hun isolatie maar vervolgens door de hitte alsnog afscheid namen. Het schijnt zelfs een speciale term te hebben waarin oversterfte door ondersterfte gevolgd wordt en dan een compensatie golf krijgt.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:37

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:37

Een flinke influenza virus is al verschrikkelijk om te hebben... Ik verwacht als ik Corona heb dat het ook op die manier verloopt met zware klachten. Ik ben toen ook 4 weken ziek geweest , en het herstel heeft ook wel even geduurd. Als ik nog een week had gewacht met naar de huisarts gaan was ik ook wel in het ziekenhuis gekomen met een fikse bronchitis. En nee ik hoef dat niet nog een keer... Dus mensen kunnen wel zeggen het valt mee nee het valt gewoon niet mee.

Mijn moeder wordt op haar werk zelfs bejaagd door klanten die er niet in geloven. Een meneer noemde mijn moeder en de andere mensen 'schapen'. Waarop mijn moeder heel mooi antwoord gaf dat meneer zelf ook een schaap was want hij loopt net zo goed achter een groep aan. Meneer was direct stil heeft zelfs een mondkapje en vitamine c pillen gekocht. Maar hij geloofde niet in Corona. :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:41

Goed antwoord van je moeder! Verschil tussen griep en Corona is dat griep je altijd ziek maakt, je kunt niet een beetje ziek worden van griep . Echt griep is gewoon minimale week onder de wol. Corona kun je hebben zonder dat je het merkt of dood aan gaan en daar zit nog heel veel tussen . Dat maakt het ook zo’n vreemd virus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:48

Dat klopt ook niet hoor. Griep wordt veroorzaakt door influenza virussen en dat komt ook van een loopneus gradatie tot fatale longontsteking. Het woord griep heeft geen exacte definitie wat dat betreft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:01

Sizzle schreef:
Dat klopt ook niet hoor. Griep wordt veroorzaakt door influenza virussen en dat komt ook van een loopneus gradatie tot fatale longontsteking. Het woord griep heeft geen exacte definitie wat dat betreft.

Heel vaak met je eens maar nu niet, wanneer je een verkoudheid hebt valt dat ook onder influenzavirus maar echt griep hakt er wel steviger in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:04

bigone schreef:
Heel vaak met je eens maar nu niet, wanneer je een verkoudheid hebt valt dat ook onder influenzavirus maar echt griep hakt er wel steviger in.

Nee. Verkoudheid is een ander virus dan influenza.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:06

Je hebt heel veel soorten verkoudheidsvirussen. influenzavirussen zijn griepvirussen. Griep is in principe een ziekte veroorzaakt door een van de influenza virussen maar je hoeft niet erg ziek te worden van influenza, het kan wel.
Zo sterven overigens ook veel ouderen aan verkoudheidsvirussen (vooral RS is regelmatig dodelijk).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-10-20 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:07

Verkoudheid kan door allerlei virussen veroorzaakt worden.

Een influenzavirus veroorzaakt griep en dat heb je ook in verschillende gradaties. Maar als je niet in het ziekenhuis komt wordt nooit getest door welk virus je ziekteverschijnselen veroorzaakt worden, dus heb je geen idee of je griep hebt of niet. Maakt ook niet uit als je het zonder medisch ingrijpen kunt uitzieken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:08

Kenmerk van griep is dat het vrij plotseling toeslaat met koorts , spierpijn, vervelende hoest en algeheel gevoel van malaise , meeste mensen zijn er twee tot zeven dagen goed ziek van en herstel duurt zo’n drie weken voor ook het hoesten weg is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 21:19

Solistar schreef:
O ja, dat klinkt ook wel logisch wb social distancing :o En dacht dat er elk jaar wel redelijk wat oversterfte was in griepseizoen, maar zie dat inderdaad niet zo is (ik had het over 2019/2020).

Edit: lees net dat de spoedwet erdoor is, toch een beetje het speerpunt van dit topic denk ik. Ik ben blij hoe het is aangepast in zoverre ik nu in dit artikel lees
https://www.trouw.nl/binnenland/akkoord-spoedwet-corona-lagere-boetes-en-geen-bezoekverbod-verpleeghuizen~b461dc38/

Nog niet, volgende week pas. Maar er zijn nu wel voldoende partijen die aangeven ermee akkoord te gaan, waarmee het dus door de eerste en tweede kamer kan.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 21:45

Bedankt voor de extra uitleg en links over de PCR test.
Ik had dus echt begrepen dat ook een 'inactieve besmetting' tot een positieve test uitslag zou komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:04

Dimphyl schreef:
Ik had dus echt begrepen dat ook een 'inactieve besmetting' tot een positieve test uitslag zou komen.

Toffe reactie! +:)+

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:24

Inderdaad, dat siert je :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 23:29

Dimphyl schreef:

Top!