4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 17:14

@Jip: Je recept ga ik dit weekend een keer proberen :)
Oei een hele zak. Ben je niet misselijk? Engelse drop kan ik echt paar stukjes van op en dan ben ik al beroerd. Edit: oh lees net van niet XD

@Twilight: Jeej lekker dat je weer op de apparaten kon :)

@Linoleum: Oh ja hopelijk is de volgende poging beter. Het is zoooo lekker namelijk! Uiteindelijk klaarde het hier op rond een uur of 2, dus dat was fijn. Ik ga het idd gewoon even aankijken hoe of wat. Heb op werk ook vaste pauzes die soms opeens op een ander moment moeten, dus das wel lastig.
Klinkt als een top dag! Heerlijk bezig geweest en ook nog gezelligheid :)

@Janine: Jaa dat is het niet zo zeer. Ik viel wel gewoon in slaap, maar werd telkens wakker omdat ik heel nodig moest. Dus probeer nu gewoon 1,5 liter per dag te drinken en dan vooral overdag.
Heel erg veel succes komende woensdag :)
Qua gewicht is het heel erg afhankelijk van je bouw idd. Ik was op mijn zwaarst 68 kilo bij 1.75. Niet te dik dus, maar toch echt een buikje. Daar wou ik vanaf. Iedereen meteen: Neeeeee jij mag echt niet afvallen, je bent niet te dik. Nee was ik ook niet, maar wou gewoon fitter en gezonder worden. Vindt dat echt zo'n dooddoener. Als jij gewoon met gezond eten 74 kilo kan zijn, ja dan lekker dat als doel doen toch. Naarmate je dichterbij komt merk je vanzelf of het haalbaar is of niet.

@Navatu: Ja helemaal gelijk. Zit soms echt zoveel verschil in terwijl die gene die zwaarder is, lichter lijkt. Daarom idd gewoon kijken naar wat voor iedereen zelf past.

@Marlinde: Oeh lekker!

@Kimmie: Lekker bezig geweest qua beweging :) :)

------------------------
Ik heb niet heel erg veel gedaan op mijn vrije dag. Normaal wou ik gaan hardlopen in de ochtend, maarja ben van suiker.. Een beetje regen is oké, maar nu kwam het met bakken uit de hemel. Daarom naar vanmiddag verschoven.. Nou dat was niet heel fijn en ik weet ook weer waarom ik normaal nuchter loop. Giga buikpijn, kon geen fijn tempo vinden en mijn hoofd was heel warm.. Maarrrrrr ik heb wel een nieuw PR gelopen: 7 km. Dus ik mag gewoon tevreden zijn.

Wel wat last van mijn rechter onderbeen, dus doe niks meer vandaag en ga zo even mijn compressiekous aantrekken. (kleine uitleg: ik slinger tijdens het lopen een beetje met mijn rechteronderbeen. Daardoor worden de spieren aan de zijkant extra belast. Helaas is dit lastig te veranderen, want het komt doordat mijn rechterheup een afwijkende stand heeft. Dat is nooit iemand opgevallen tot ik fysiotherapie ging studeren. Maarja dan is er niks meer aan te doen. Vermoedelijk komt dit omdat ik in een stuit heb gelegen. Opzich is het niet erg en is het ook geen blessure ofzo. Ik moet alleen gewoon wat vaker mijn heup losmaken en draag regelmatig even 1 compressiesok om die spieren een beetje te laten herstellen :) )

m9ara

Re: 4: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel — lees de OP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 07:38

@Travel_me, Ik denk inderdaad dat IF niet hetgeen is dat bij je past als je sowieso al een aantal keer per week een uitzondering moet maken. Goed om te weten welk moment van de dag goed bij je past om te sporten, maar het is dan wel gelijk een domper als het zo bagger gaat als je daar een keer vanaf stapt. Toch knap dat je dan nog een PR hebt gelopen joh! Goed bezig.

@Maanlicht, Ik kan me voorstellen dat een voorstelrondje in deze periode wat onwennig is ja. Super fijn dat je wel goed bent opgevangen en een positieve eerste dag hebt gehad! Goed om wat extra rust te pakken nu denk ik, als je lichaam het zo duidelijk aangeeft. Als je niet misselijk was na die zak drop zou je bijna denken dat je het nodig had haha! :D

@Lis_Ol, Af en toe zo'n weekend moet ook kunnen toch! Voordeel bij mij na een aantal van dat soort dagen is dat ik daarna meestal ook wel weer uitgekeken ben op fastfood en veel motivatie heb om gezond te eten.

@Linoleum, Nee ik kan eigenlijk geen patroon ontdekken. Buiten dat ik weet dat ik beter sport op een koolhydraatrijke maaltijd vooraf, dan wanneer ik dat niet doe. Maargoed, daar had ik nu rekening mee gehouden. Toen het laatst écht lekker ging had ik vooraf wel een extra dag rust gepakt. Dus wellicht is mijn trainingsschema gewoon wat te zwaar voor mijn lichaam om de beste prestaties te leveren.
Wat super dat je 50min hebt kunnen trainen! Vandaag spierpijn? :D Geen last gehad van je stuitje?

@Janine, Ik train inderdaad specifieke spiergroepen per keer, dus in principe krijgen mijn spieren genoeg rust tussendoor in mijn ogen. Maar misschien denken ze daar zelf toch anders over haha! Top van je gewicht zeg! Je bent echt op de goede weg. Merk je dat het extra motiveert nu je ook daadwerkelijk beloningen kan gaan inzetten? Ik vind het ook altijd zo'n dooddoender als mensen commentaar hebben op afvallen/trainen en zeggen dat je er echt mee moet stoppen. Daar loop ik zelf ook vaak tegenaan en dat heeft toch altijd een negatieve impact op mijn gevoel, terwijl ik het toch echt voor mezelf doe en weet wat ik wil. Ik zou zeggen, lekker nastreven wat jij zelf mooi vind :D

@Kimmie, Hoe komt het dat je het acheraf pas zwaar vond, veel spierpijn? :') Het ongezonde van de avond vind ik ook nog wel meevallen bij je hoor. Net lijstje.

Ik snap jullie opmerkingen om mijn oma te vragen niets te kopen goed hoor. Toch krijg ik in mijn familie altijd de opmerkingen dat het onzin is omdat ik zo slank ben etc. etc. Die opmerkingen hebben op mij echt een negatieve impact en probeer ik zoveel mogelijk te vermijden..
Mijn oma had maarliefst een brownie én een soort cranberry-oatmeal koek gekocht :Y) Ik heb van beide maar de helft genomen. Schat dat het ongeveer op 300 kcal uitkwam. Vandaag nog maar wat kcal geschrapt om gemiddeld goed uit te komen.

Daarnaast slaap ik al heel de week slecht en spelen mijn prikkelbare darmen weer enorm op (dat uit zich altijd in buikpijn en een super opgezwollen buik, alsof ik zwanger ben). Net lekker als ik deze week mijn meetmoment wil doen :+ Maargoed, slecht slapen hoort bij het leven en die buikproblemen heb ik nu eenmaal, dus het geeft ook wel weer een realistisch beeld natuurlijk..

Vandaag weer een volgepland dagje kantoor. Eetplanning:
O: 500gr magere kwark aardbei
T: zelfgebakken gezonde chocoladecake + 50gr frambozen
L: 1 volkoren platbrood met 200gr cottage cheese en 100gr zomerfruit
T: Smart bar crunchy
D: Parelcouscous met gerookte zalm, courgette, avocado en rucola
T: 150gr magere kwark met 50gr frambozen
Totaal 1515 kcal

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:00

@Mara: Nee ik denk dat het dan niet handig is. Klinkt leuk, maar het moet ook in de praktijk haalbaar zijn.
Herkenbaar qua familie. Ik kreeg bij de ene helft vd familie ook altijd commentaar: uhh water is geen drinken. Uh nou ik vind water het lekkerste dat er is (al echt 10 jaar), dus laat mij dat gewoon drinken.
De rest van de familie zuipt liters cola weg.. Ja sorry dat vind ik nou het vieste drinken dat er is :P
Andere helft vd familie heeft mijn oma een darmziekte, dus die kan bijna zelfs niks hebben. Die vindt alles prima wat je eet.
Snap daarom ook wel dat je niet graag dat commentaar wil, want dat is gewoon echt vervelend!
Heel goed dat je beide de helft hebt genomen en zo dus nog goed uitkwam. Jij tevreden en oma tevreden. Wat vervelend van je slapen en je darmen? Misschien even een paar dagen wachten met wegen anders (of idd gewoon zo doen. Dit is immers nu de situatie).

---------------
Hier echt heerlijk geslapen een keer (mocht ook wel eens). Ennn de weegschaal was heel lief voor mij. Een maand geleden zat ik op 62,4. De rest van de maand heeft dat telkens hoger gelegen. Frusterend, maar ik heb mij wel gewoon aan mijn calorieën gehouden en ben niet gaan verminderen. Zaterdag stond die opeens weer op 62.4 dus top. En nu stond die op 61.9.. Halve kilo eraf dus! Eigenlijk iets teveel, maar kan ook moment opname zijn en de rest van de maand niet afgevallen. Ik kijk het even 2 dagen aan en mocht het dan gelijk blijven of minder worden, dan ga ik mijn calorieën wat verhogen. In eerste instatie 50 meer naar 2000 en dat een weekje proberen.
Wil namelijk nog naar de 60, maar vindt met dit gewicht een halve kilo in een week iets teveel. Liever 200/300 gram

Lijstje:
O: 50 gr Havermout met sojamelk, halve banaan, pindakaas, lijnzaad en chocopasta
L: Chia pudding met halve banaan en pindakaas
T: knackebord met philadelphia en kipfilet
A: volkoren pasta, met tomatensaus, gehakt, tomaat en kaas
T: 150 gram magere kwark met 200 gr optimel appel/kaneel

Totaal: 1956
B: uur kickboksen en 8 uur horeca werk

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:28

@travel_me, gefeliciteerd met je PR! Bizar dat je er zo met fysio studie achter kwam wel vervelend voor je zelf maar zo te horen goed mee te leven.

@mara slim gedaan zo bij je oma.

Ik heb soms ook echt het idee dat mensen zeggen dat je niet hoeft af te vallen als 'nette reactie'. Terwijl mensen die afvallen dat helemaal niet willen horen.

Ik heb net mijn weging gehad en ben er best blij mee. Mijn kcal zijn nu omhoog gezet naar zonder trainen 1613 en met trainen 1696.

Mijn lijstje voor vandaag:
O: 300g magere kwark
T: komkommer
L: 2 fitbrood met kipfilet en 1 ei
T: 300g magere yoghurt
A: 3 witte bolletjes met groentesoep en 5 bitterballen
T: breaker bosbes/banaan high proteïn en eiwitshake

B: paardrijden en een uur krachttraining
Totaal: 1618 dus heb nog 82kcal over

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:20

Of je wil afvallen of niet is echt je eigen keuze. Mijn ouders noemden me regelmatig dik terwijl ik best oké ben met mijn figuur nu. Jammer dan ga niet voor een ander afvallen. Heb verdorie een prima conditie en een gezond gewicht. :=

Allemaal mensen die afgevallen zijn en hun kcal ophogen, toppers! :D

Ik ga deze maand echt dood... moet heel erg veel werken en de sportscholen zijn natuurlijk open. Wil eigenlijk proberen 2x per week te gaan. Mijn werkdagen zijn al 9,5 uur horeca en dat dan voor een uurtje of 40 per week deze maand. Om gezond te blijven eten heb ik een keer hellofresh besteld. Ik doe 3 dagen voor twee personen en ik woon alleen. Dus kan ik nog 1 dag zelf bepalen. Was toch korting en dan eet ik tenminste nog normaal. Moet dan wel steeds voor 11 uur in de ochtend koken dus dat is irritant. Maar ben heel benieuwd hoe het me bevalt. Wel weinig keuze voor vega vond ik maar best lekkere recepten. Eet ik een keer niet altijd hetzelfde haha. :+

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:35

Na al die tijd lees ik ook nog steeds mee haha.

Linoleum: jouw brocoli/bloemkoolreceptje van een tijdje terug heb ik even opgeslagen, klinkt superlekker!

Travel_me: wat goed! Je lijstje klinkt ook echt lekker. Erg netjes dat je zo je kcal kan ophogen om je afvalproces beter in de hand te hebben!

Marlinderooz: Hellofresh vond ik ook altijd erg lekker. Paar keer wat vega recepten gehad die ik nog steeds af en toe maak. Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Twilight: fijn dat je kan ophogen!!

Met dat mensen zeggen dat je niet hoeft af te vallen, ik heb het idee dat het twee kanten op gaat: (1) ze denken het oprecht en weten niet hoe zwaar je werkelijk bent of (2) ze zeggen het omdat ze dan een beetje geconfronteerd worden met dat zij ook moeten afvallen...

Hier probeer ik na 2 maanden terug bij m'n ouders eten weer zelf het ritme op te pakken:
O: 140 gram frambozen en koffie (41)
L: halve mediterraanse quiche en rode paprika (373)
A: (viel voor de bonusaanbiedingen) aardappelpartjes met kipnuggets en courgette uit de oven met truffelmayo (971)
T: protein pudding (148)
Totaal: 1533 + een beetje ruimte voor error omdat ik m'n avondeten nog niet precies heb gewogen

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:13

@Kim: Goed dat je bewust voor iets ongezonds kan kiezen en dat zo goed kunt inplannen, net lijstje.

@Travel_me: Ja, ik snap ook niet waarom ik niet misselijk was. Had ook gewoon weer honger een paar uur daarna terwijl ik normaal na een halve zak al in een foetushouding zou liggen jammeren. Fijn dat je wat bent afgevallen, zou ik een momentopname kunnen zijn en dat het zich weer wat uitbalanceert de komende week. Ik zou me er in ieder geval geen zorgen over maken als je gewoon genoeg hebt gegeten. Als je zo snel blijft afvallen zou je je calorieën nog wat kunnen ophogen maar met een eenmalige uitschieter is er niets aan de hand natuurlijk.

@m9ara: Haha ja, ik houd mezelf ook voor dat ik de drop nodig had. Ik voel me er in ieder geval niet super schuldig of rot over, dus dat scheelt. Wat vervelend dat je slecht slaapt en last hebt van PDS. Heb ik toevallig deze week ook ineens weer last van. Slaap ook mega slecht. Lekker lijstje van gister, je avondeten klinkt heerlijk!

@Twilight: Dus toch je calorieën wat opgehoogd naar aanleiding van je meting, top. Dat vind ik wel een nadeel van PBP, je loopt soms wat achter de feiten aan omdat je moet wachten op die metingen. Of ervaren jullie dat niet zo?

@Marlinde: Jij bent echt heel druk! Knap dat je dat kunt volhouden. Hello Fresh is wel slim inderdaad, misschien dat ik dat ook weer een keer ga bestellen als ik een goede korting heb.

@Aight: Lekker lijstje!

Ik heb vanmorgen weer getraind na twee dagen (actieve) rust. Ging weer super lekker en ik had gelukkig nergens meer last van. Heb mezelf niet over de kop getraind maar het was wel pittig. Morgen weer een rustdag en dan zaterdag mijn fit test. Dan wordt ook weer mijn vetpercentage gemeten, voor het laatst in januari laten meten dus zat er best veel tijd tussen vanwege de corona. Ben heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Het ultieme doel van mijn cut is eigenlijk om op 20% uit te komen, de laatste meting zat ik op 26%. Ik heb zelf nog niet eerder op 20% gezeten dus ik weet ook niet precies hoe ik er dan uit zie en of ik dat niet te weinig vind, dus dat ga ik de komende tijd aftasten.

Mijn lijstje voor vandaag:
L: ovenschotel broccoli, bloemkoolrijst, ei en hamblokjes
T: 400 gram galiameloen, 170 gram Isey skyr aardbei banaan
A: courgette pizza met 20 gram crème fraîche, 50 gram gerookte zalm, een halve rode ui en komkommer
T: 300 gram magere kwark met 100 gram kersen

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:07

@maanlicht, nee hoor je kan jezelf tussendoor wegen en doorgeven aan je coach en die kan alles elk moment aanpassen.
Fijn dat je zo lekker gesport hebt!

Ik wil ook graag weer een meting op de sportschool om mijn vetpercentage te weten maar ze willen eerst kijken hoe het allemaal loopt dus moet nog even wachten helaas.
Wat is jou kcal doel per dag?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:14

Ah oké! Ik heb niet een statisch caloriedoel per dag, maar wil rond de 1800 calorieën uitkomen. Al is het met die eetbuien vaak een stuk meer, dus ik denk dat ik al met al rond de 2000 zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:27

Maanlicht, Engelse drop is life... Daarom haal ik het nooit in huis :') Maar dat is bij mij met heel veel dingen zo. Vaak geprobeerd, maar toch altijd de hele zak weer leeg :') Dus ik heb meestal suikervrije zoute dropjes in huis voor afwisseling in smaak. Je hebt ook suikervrije pepermuntjes.
Super dat je vanochtend weer hebt getraind!

Linoleum, ik hou het bij krachttrainen met de mestvork :')

Kimmie, het hoeft niet per se iets te zijn wat geld kost :) Al doet het dat bij mij wel :') Ik heb daarom ook niet meteen tips voor je. Maar het is wellicht iets waar je over na kan denken :)

Travel_Me, in de rest van het land gisteren veel regen he? Wij hebben het vandaag gehad hoor :+ Bah, niks aan... Gefeliciteerd met je nieuwe PR! Super joh! Vind het echt super cool trouwens dat je zelf die afwijkende stand van je heup hebt ontdekt!

Mara, ik merk absoluut dat die doelen me extra motiveren. Ik wil écht weer heel graag les en ik wil écht heel graag weer op wedstrijd. Ik begin bijna te denken dat mijn volgende 'grote' cadeau (Lemieux dekje) misschien niet eens zo heel erg motiveert... Misschien dan maar een paar keer meedoen met een ruiterbingo en mezelf een clinic cadeau geven ofzo :') Ik zie wel...
Ik denk dat je spieren hun eigen gedachten hebben over wat je ze aandoet :P Neem je ook supplementen?

Marlinde, ik zou niet graag met je ruilen zeg... Studeer je nog? Ik heb een poosje terug ook naar maaltijdboxen gekeken, maar ze zijn niet lowcarb helaas.

Aight, ik denk dat je gelijk hebt... En gezien het straatbeeld denk ik dat in heel veel gevallen het nummer 2 betreft. Gelukkig zijn er ook altijd heel wat mensen die het je wel gunnen en knap vinden!

Toch zal iedereen het vast wel merken dat het lastig is wanneer mensen gaan roepen dat je te dun wordt... Afvallen is een flink proces wat heel vele onzekerheden met zich mee brengt. Ben je eindelijk op de goede weg, komt er weer zó'n stoorzender voorbij :+

Ik heb vandaag mijn lowcarb gigantisch overschreden :') Ging shoppen met m'n buuf, die vanochtend (gelukkig voor mijn ontbijt) appte: WE GAAN WEL BIJ MAGOYA ETEN, IK WIL NIKS HOREN!!!
Zij is ook heel veel aan het trainen en super gezond eten.
Dus wij naar Magoya (Groningen). We hebben een superbowl en een sushi plank besteld (ik had me voorgenomen om een bowl alleen te eten en dan zonder rijst te vragen, maar hier hadden we allebei zin in) en dit samen gedeeld. Het was verrukkelijk! Je merkt wel meteen een enorm verschil ten opzichte van low carb! Dit is nu de tweede keer in 5,5 week dat ik gecheat heb. De eerste keer was aan het eind van de eerste week met pizza. En vandaag de tweede keer. Verschil is dat ik na pizza altijd stampvol zit. En dit 's avonds was en ik niets speciaals meer had. Maar nu hadden we nog maar net de Primark gehad en moesten we nog een hele hoop langs. Ik zag mezelf in een spiegel en was mega opgeblazen :') Dat is nu gelukkig weer weg hoor. Maar toch... En het lag zo zwaar op de maag!
Maar het was echt heel lekker, echt genoten. En nu weer back to normal..
Straks maak ik een roomkaas pannekoek met wat runderrookvlees. Het eten van vanmiddag kon wel door voor avondeten vind ik :+

M'n moeder had badpakken voor me besteld die ging ik even passen, dus daar ben ik op fiets geweest. En straks ga ik nog even schilderen, aangezien het droog blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:52

Ik lees later even bij, mijn kiezen zijn getrokken en ik ging knockout tijdens de behandeling :j :')

Oops, morgen alle tijd om bij te lezen *\o/*

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:10

Kimmie, haha nee, denk niet dat iemand snel zijn paard vernoemd naar een soort vloerbedekking. Maar je weet maar nooit :')
Lastig wel dat je thuis in verleiding wordt gebracht om te eten. Kan je het niet ontlopen of vragen of ze dat niet bij jou willen doen steeds?

Leonie, hoe maak jij jouw gevulde paprika's? Misschien kan ik van jou nog wat leren! Heel knap dat je hardlopen zo goed ging, ondanks dat je niet optimaal voelde.
Ik drink zelf ook graag water. Maar dat is bij ons gelukkig wel normaal om te vragen op verjaardagen enzo. En ook als dat niet zo was, dan had ik me er niets van aangetrokken.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over dat je nu in paar dagen ineens halve kilo bent afgevallen, zeker niet als je daarvoor tijd niet afgevallen was. Als het zo door blijft gaan met heel snel afvallen is het wat anders.

Mara, rust is niet voor niks ook heel belangrijk om progressie te boeken! En zeker spierpijn vandaag :') Zelfs in mijn buik, terwijl ik die niet specifiek getraind heb. Maar na zoveel alleen maar zitten was heel goed op mijn houding letten daar blijkbaar al voldoende voor. Wel paar oefeningen overgeslagen ivm stuitje, maar meeste gelukkig pijnloos.
Groot gelijk dat je genoten hebt van de brownie en koek van je oma! Oma's kunnen er ook gewoon heel erg van genieten om jou te verwennen.

Twilight, goede resultaten behaald tov vorige metingen met PBP? Lekker om wat meer kcal te mogen eten.

Marlinde, 40 uur per week werken is gewoon normaal toch? Ik heb tenminste jarenlang veel meer gewerkt dan dat en kon ik ook prima combineren met huishouden en sporten/hobby's. Het is efficiënt tijd inplannen, maar prima te doen. Ik vond toen ik terugging naar echt 40 uur per week ineens dat ik zoveel extra tijd had, na jarenlang in weekend en avonden te werken naast mijn fulltime baan :')

Aight, ik denk dat je wel gelijk hebt met die twee mogelijkheden waarom mensen zeggen dat je niet meer moet afvallen. Belangrijk is gewoon dat je zelf weet wat je doet en waarom je het doet en er achterstaat.

Maanlicht, fijn dat het weer wat beter gaat. Ben benieuwd wat er uit je test komt.

Janine, stallen mesten is ook genoeg werk. Ik rij nu niet zoveel meer en mest ook bijna nooit meer. Maar paar jaar geleden toen eigenaresse van stal zwanger was, heb ik een winter aantal keer per week vier stallen gemest, dat was wel hard werken!
En oehhhh lekker gegeten en geshopt :D Lang geleden dat ik in Groningen in de stad ben geweest.

Ik wel weer tevreden vandaag. Goed gegeten, al drie keer gewandeld en dus mijn 10K stappen gehaald. Nu even eten koken en dan lekker op de bank met een boek :D
Wil proberen deze maand elke dag de 10K stappen te halen. De eerste twee dagen is dus al gelukt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:02

40 uur kantoorbaan is wel wat anders dan wanneer je de hele dag staat, loopt, tilt en je werkdagen van 11 tot 20:30 zijn. :+
Als ik om 21:00 thuis ben dan ben ik munt. :=

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:07

@Janine: Ja, ik moet het echt niet meer halen. Zoute dropjes kan ik inderdaad nooit veel van op dus dan blijft het vaak bij 1 of 2. Krachttraining met de mestvork is ook krachttraining haha. Je eten klinkt heel lekker!

@Fading: Oh jee.. leef je nog een beetje? -O-

@Lino: Fijn dat je tevreden bent vandaag. Wij kunnen natuurlijk makkelijk roepen van achter ons beeldscherm dat je goed bezig bent, maar het is natuurlijk het belangrijkste om dat zelf ook echt te voelen.

Mijn lijstje van vandaag is een beetje anders geworden, ik moest een beetje damage control doen :+ :
L: ovenschotel broccoli, bloemkoolrijst, ei en hamblokjes
T: 400 gram galiameloen, 170 gram Isey skyr aardbei banaan, ongeveer 100 gram cornflakes omhuld met chocolade.
A: courgette pizza met 20 gram crème fraîche, 50 gram gerookte zalm, een halve rode ui en komkommer klein kommetje broccolisoep, 150 gram roma tomaatjes en 50 gram gerookte kipfilet
T: 300 gram magere kwark met 100 gram kersen

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:29

MarlindeRooz schreef:
40 uur kantoorbaan is wel wat anders dan wanneer je de hele dag staat, loopt, tilt en je werkdagen van 11 tot 20:30 zijn. :+

Wie zegt dat ik dat niet gedaan heb dan :+

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:39

@Twilight: Dankjewel!
Lekker bezig! Altijd fijn om een goed resultaat te zien/horen en dat je calorieën daar meteen op aangepast worden :)
Denk dat je inderdaad gelijk hebt qua nette reactie.

@Marlinde: Niet echt fijn om te horen van je ouders als je er zelf gewoon oké mee bent hoe je eruit ziet... Klinkt wel echt als een heavy week! Laat je het weten hoe hello fresh je bevallen is in je eentje?

@Aight: Denk dat je wel gelijk hebt met beide optie. Ik vind het ook altijd wel grappig dat mensen die niks aan hun gewicht doen/willen doen en overgewicht hebben, vaak diegene zijn die zegen dat jij niet moet afvallen (maakt mij trouwens niks uit dat ze overgewicht hebben daar niet van).
Mooi lijstje!

@Jip: Nee precies. En mocht het wel zo zijn dat het nog sneller naar beneden gaat kan ik altijd nog extra ophogen idd.
Ben benieuwd naar de resultaten van je test en fijn dat je lekker getraind hebt :)

@Janine: Oh balen! Hier was het bijna hele dag droog dit keer :) Heeft elkaar mooi afgewisseld. Thx!
Dat klinkt wel als een geslaagde dag! Soms kan het eten opeens dat onwijs vallen. Misschien ook omdat je normaal low carb eet dat je daardoor wat meer opgeblazen was?

@Fading: Auw!

@Linoleum: Nee precies. Ik kijk het gewoon even paar dagen aan en anders kan ik altijd mijn calorieën beetje extra ophogen. Misschien was het ook even een compensatie voor de afgelopen maand stil staan.
Mijn gevulde paprika's zijn eigenlijk heel simpel. Ik bak wat gehakt (175 gr) in de pan met knoflook, rode ui en cherry tomaat. Aan het einde voeg ik dan nog wat tomatenblokjes (100gr) en geraspte kaas (15 gr) toe. Vervolgens de paprika klein beetje invetten met olijfolie aan de buitenkant. Dan de vulling erin en nog 20 gram geraspte kaas erover heen. 30 minuten op 200 graden en klaar.
Goed begin van deze maand!

-------
Ik heb net voor het eerst kickbokstraining binnen gehad. Buiten was het 3 kwartier. Binnen een uur. Ben helemaal gesloopt, dus straks maar lekker slapen :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 21:03

MarlindeRooz schreef:

Hmmm... verkijk je niet op een kantoorbaan ;)
Soms zijn de dagen mentaal zo vreselijk uitputtend dat je ook liever 's avonds op de vloer gaat liggen janken.

Zo hebben alle soorten banen zo hun voors en tegens... :)

Ik heb het grote geluk dat ik echt geweldig werk heb met fantastische collega's. Maar als ik dan midden in de nacht wakker gebeld wordt en ze hun naam niet noemen en alleen zeggen: "Huh, maar ik moet die en die hebben, jou niet." Ja dan wil ik ook wel een paar mensen wurgen of erger :7

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 07:07

@linoleum, ik ben 6.4 kg kwijt sinds ik begon aan pbp 12 weken geleden.

Gisteravond zoveel honger dat ik uiteindelijk nog een halve pizza heb gegeten.. oeps. Normaal heb ik dat niet in huis maar had inkopen gedaan voor mijn vriend omdat ik vanaf zaterdag 2 weken weg ben. Maar dat ging dus mis.
Ik ga even niet compenseren juist omdat ik bang ben dat ik dan weer zo trek krijg.

Lijstje van vandaag:
O: 350g franse magere kwark
T: 2 rijstwafels met pindakaas
L: 2 fitbrood met kipfilet en pindakaas
T: 300g magere yoghurt
T: eiwitshake
A: krieltjes met mayo, broccoli en boomstammetje

Vandaag stonden mijn calorieën weer op 1500 dus heb nog wel speling voor vandaag
B: hopelijk wandelen in mijn pauze, misschien uit werk een half uurtje naar de sportschool nog even een beetje armen doen gister maar de helft kunnen doen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 07:38

@Twilight: Balen! Misschien maar beter om nu meer te mogen qua calorieën dan afgelopen tijd? 1500 lijkt mij ook erg lastig om dat lang vol te houden. Dan zou ik denk ik regelmatig vreetbuien krijgen gok ik. Vooral als je ook nog ernaast sport. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk :)
-------

Mijn weegschaal stond 200 gram minder dan gisteren. 61,7 dus. Ga dus iig komende week op de 2000 zitten en misschien dat ik zaterdag een keer een cheatday doe met rond de 2500 (wel met uur sporten en uur wandelen minimaal).
Vandaag een dagje niet sporten en alleen 4 uurtje werken in de horeca

Lijstje:
O: 400 gr kwark met chocolade cruesli, lijnzaad en chiazaaf
L: Havermout met amandelmelk, cacaopoeder, banaan, pindakaas en chiazaad
T: 2 knackebrod met philadelphia en kipfilet
A: Bloemkoolrijst met broccoli, hamblokjes, ei en kaas
T: 300 gr SKyr en nog iets lekkers

Totaal 1814 (dus heb nog genoeg over voor iets lekkers)
B: 4 uur werken horeca

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 08:22

@Travel_me, Herkenbaar dat diegenen met het meeste commentaar zelf juist een ongezond eetpatroon hebben.. Gek is dat altijd he, die schommelingen in gewicht! Toen ik nog actief aan het afvallen was bleef ik soms ook weken hangen om vervolgens een enorme sprong naar beneden te maken. Je bent wel goed bezig dus :D Goed om je kcal weer wat op te hogen en te zien wat dat gaat doen.

@Twilight, Het lijkt me erg fijn voor je dat je kcal-doel wat omhoog is bijgesteld, ik vond het toch altijd wel knap dat jij structureel zo laag zat. Die pizza kan ik me daardoor ook helemaal voorstellen. Ik zou inderdaad niet compenseren en weer gewoon verder waar je gebleven was :)

@Marlinde, Nou zeg dat is ook geen fijne opmerking van je ouders -O- Inderdaad niets van aantrekken. Dat 40 uur horeca vermoeiender is dan 40 uur kantoor ben ik niet altijd met je eens, hier ook ervaring met beide. Maar feit is wel dat het op een andere manier moe maakt en 40 uur horeca zeker fysiek impact heeft. Slim om te anticiperen door Hello Fresh te bestellen!

@Aight, Ik denk inderdaad dat je de spijker op zijn kop slaat met verklaring 2. Succes met het terugvinden van je ritme. Het is toch wat makkelijker als je zelf weer keuzes kan maken wat betreft eten :D

@Maanlicht, Top dat je training weer lekker ging! Ik ben benieuwd naar het resultaat van je fittest! Ik zou ook graag mijn vetpercentage eens op een meer professionele manier laten meten. Ik doe het nu zelf af en toe met een huidplooimeter. Wat meten ze nog meer met zo'n test? Ik ben best een leek wat dat betreft :+

@Janine, Fijn joh, dat deze manier van motiveren zo goed voor je werkt! Nee ik neem geen supplementen. Wil me daar eerst goed in verdiepen voordat ik zomaar iets inneem, ik heb er nu nog te weinig kennis van vind ik zelf. Maar het zou misschien zeker goed zijn dat eens te doen!
Heerlijk gegeten dus! Grappig dat je direct zo opzwelt nu je geen koolhydraten meer gewend bent. Hoe waren de badpakken? :D

@Linoleum, Oh heerlijk om weer lekker spierpijn te hebben :D Wanneer ga je weer, of heb je nog niets gepland?

Ik heb mijn vergelijkfoto's gemaakt en gewogen, en ik ben BLIJ *\o/* *\o/*
Een maand geleden zat ik mentaal echt een beetje in de knoop. Qua gewicht wilde ik eigenlijk niet verder afvallen, maar onbewust zat ik mega op die weegschaal (en stiekem toch op gewichtafname) te focussen, terwijl mijn doel juist spieropbouw was. Daardoor ging ik ook op weinig kcal zitten elke dag, terwijl ik me steeds voornam wat meer te gaan eten om spieren op te bouwen. Voelde echt als een gevecht.
Nu dus 4 weken niet meer op de weegschaal mogen staan en mijn kcal naar 2100 kcal gemiddeld per dag opgehoogd, door 4 dagen 1800 kcal te eten, 1 dag 1600, en in het weekend flink te cheaten. Daarnaast hard gesport. Ik zie echt wel een verschilletje in mijn voor en na foto's :D :D Daarnaast deze 4 weken van 61,6 kg naar 61 kg gegaan. Wel iets afgevallen dus, maar het tempo van gewichtsafname al flink afgeremd dus hier ben ik mega tevreden mee!

Vandaag laatste werkdag voor mijn vakantie. Al wat lekkere etentjes en borreltjes gepland. Dat compenseer ik na komende week wel weer met een balansweekje :D Of we vanavond al een drankje gaan doen om onze vakantie in te luiden weet ik nog niet, verder ziet mijn dag er zo uit:
O: 200gr magere kwark met 10gr whey cripsy en een nectarine
T: Zelfgebakken gezonde chocoladecake en 100gr frambozen
L: Kaiserbroodje met een restje gehakt/paprika/paddestoel uit de vriezer, een plak kaas en een gebakken ei
T: Body & fit pro bar
D: Magioni bloemkoolbodem met tomaat, pompoen, blauwe kaas en salie
T: ?
Totaal 1663 kcal tot zover

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:09

Leonie, wel redelijk net zo'n recept als ik heb. Maar ik had wel mozzarella in plaats van geraspte kaas. Misschien volgende keer maar proberen zoals jij het doet, kijken of dat beter lukt.
Ik geloof wel dat een kwartier langer dan aardig verschil kan maken. Lekker geslapen?
En goed vooruitzicht zo'n cheatday! Geniet van je rustdag vandaag.

Janine, helemaal mee eens dat alle soorten werk vermoeiend kunnen zijn. Ik heb twee jaar lang 50 uur per week kantoorwerk gedaan, maar dat is op een heel andere manier vermoeiend dan de jaren waarin ik 40 uur supermarkt combineerde met een paar avonden horeca. En na jarenlang zoveel werken voelen mijn weken van om en om 40 en 32 uur werken, ineens heel luxe weinig :D

Twilight, mooi resultaat! En oeps dat je je hebt laten verleiden tot een halve pizza. Denk ik verstandig om niet te gaan compenseren. Als je verder gewoon weer onder onderhoud gaat eten, dan trekt dat wel recht.

Mara, jaaaa zo goed dat je blij bent met je vergelijkingsfoto's en wegen! Je had het nu echt volgehouden om een maand niet te wegen toch? Vind ik wel super knap :D En zo fijn om de vakantie zo dichtbij te hebben. Succes met de laatste uren werken.

Ik stond vanmorgen op de weegschaal en was weer boven de 70 kilo -O- ik hoop maar dat het komt van de spierpijn en ik daar vocht van vasthoud. Ik blijf maar gewoon volhouden qua eten en dat de rest vanzelf komt. Ik wandel weer meer dus mijn NEAT gaat omhoog en ook ga ik weer sporten en dus hopelijk mijn spieren beter onderhouden of hopelijk zelfs groeien.

Vanochtend in elk geval al goed begonnen met een uur wandelen. Dus al 5km en 7000 stappen gemaakt :D Vanmiddag onder werktijd heb ik nog een digitale borrel met mijn team waarvoor ik een borrelpakket heb gekregen met een fles wijn en kaas, worst en nootjes. Dus ik neem een glas wijn en wat worst onder werktijd. Het kan slechter.

Lijstje van gisteren
T: 3 rijstwafels met chocola
L: skyr vanille, whey crispy, cruesli chocola
T: wortels met hummus, 2 gekookte eieren
A: spinazie-kaasrondo, sperziebonen, aardappelbolletjes uit airfryer met mayonaise
T: chocoladekoekje
Totaal 1.646 kcal

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 09:34

Goedemorgen dames!

Fijn te lezen dat enkele weer tevreden zijn met hun gewichtsverlies! Goed bezig meiden!
(Zit op mijn mobiel dus kan/ga niet op iedereen persoonlijk reageren :') )

Ik vind het knap dat de meeste van jullie zo sportief zijn met sporten. Ik zou t graag willen maar ik red het qua tijd gewoon echt niet (onregelmatige diensten 36 uur, paarden bij huis + wil weer fanatieker gaan rijden na mijn burn-out)

Die opmerkingen over het afvallen wel/ niet nodig zijn altijd lastig. Ik krijg nu ook regelmatig reacties, de meeste zijn positief hoor. Maar krijg ook te horen; nu niet meer hoor!

Mara; super dat je je ‘weg’ heb gevonden in het minder snel afvallen! Super dat je zo blij bent met je vergelijkingsfofo’s!

Gister een beetje een raar dagje gehad. Gunde mezelf lekkere broodjes qua lunch en daar heb ik echt super lang vol van gezeten. In de avond was t erg druk op werk waardoor ik weinig ruimte had om te eten. Uiteindelijk ging mijn collega om 22.30 nog een pizza bestellen; heb alleen een klein puntje gegeten :)

Lijstje voor vandaag;
O; 150 gr magere yoghurt, 15 gr müsli, 1/2 appel, kaneel en 200 ml optimel.
L: 2 witte bolletjes, 1 met 100% pindakaas en 1 met een plakje kaas
T; 3 hartige biscuits
A; nog niet duidelijk haha. Moet een vriendin lezen op wedstrijd dus of eet bij haar macaroni, of ga tussendoor even naar huis en dan wordt het een vega kaas burger met sperziebonen en krieltjes.
T: zal wel wat toastjes of m&m’s zijn met een drankje :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 10:48

Twilight, oeps! Maar een verstandige keuze om het niet meer te gaan compenseren! Gewoon lekker van genieten en de draad verder weer oppakken :)

Travel_Me, wat goed joh! Lekker gevoel als die weegschaal zo lief voor je is he :D

Mara, nog even wat de supplementen aangaat... Er zijn best veel dingen waar we allemaal een gebrek aan hebben. Alleen willen veel grote organisaties (voedingscentrum etc.) daar nog niet aan. Denk aan mijn vitamine D verhaal. Er zijn maar zo weinig artsen die daar iets mee doen of willen doen.
Maar het is heel goed dat je je er goed in gaat verdiepen! Je kan natuurlijk ook beginnen met dingen van Body & Fit, die meer gericht zijn op het sporten, waaronder BCAA bijvoorbeeld:
Citaat:
BCAA's zijn betrokken bij de regulatie van de eiwitsynthese en eiwitstofwisseling; ze bevorderen de eiwitsynthese terwijl ze de eiwitafbraak remmen. Vertakte aminozuren zijn essentieel voor de groei, reparatie en functie van cellen en weefsels.

Linoleum, ik moest echt ff opzoeken wat NEAT is. Daar valt dus kennelijk mijn schilderwerk ook onder haha.
Jammer dat je weegschaal wat minder lief voor je was... Hebben jouw spieren niet ook gewoon een extraatje nodig met al die beweging?

Lis_Ol, ik weet niet hoor... Maar je wil weer fanatieker gaan rijden... Dat is toch ook meer beweging opzoeken? Ik sport ook niet fanatiek. Ik rij liever fanatiek. Daar word ik gelukkig van. Zwemmen zou ik misschien ook nog kunnen overwegen, maar meer dan eens per week wordt heel lastig omdat ik andere dingen ook erg belangrijk vind.
Hoe zijn die opmerkingen 'nu niet meer afvallen' voor jou? Hoeveel ben je al kwijt?
Knap dat je het gisteravond bij een klein puntje pizza hebt gehouden! Je hebt een goede keuze gemaakt in plaats van een én én. :D

Ik had vanochtend ook weer een weegschaal-gelukje! Waar ik na gisteren dat aziatische eten niet op had gereken (flink zout, veel te veel carbs)! Mijn teller staat nu op -5,9
Vandaag en morgen overdag even flink carbs remmen, morgenavond heb ik een barbecue. :+

Verder ga ik zo even boodschappen doen en nieuwe verf halen. En dan vanmiddag even wat opschuren en verder met schilderwerk. En dan vanavond mesten en paardrijden.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 11:31

Twilight, fijn dat je weer op de apparaten kon! En ook top dat je weer kan ophogen! Goede resultaten had je! Balen van je iets minder goede dag gister! Ik snap wel dat je wat meer ging eten, je zat natuurlijk ook al tijden vrij laag in kcal.

Leonie, ik denk idd dat het lastig is om IF te doen als je dat niet elke dag makkelijk kan doen. Gefeliciteerd met je PR! Bij ons was het gisteren nog vrij veel droog, viel niet tegen. Herkenbaar dat degenen met het meeste commentaar vaak zelf een slecht eetpatroon hebben.

Mara, Ik had inderdaad de dag erna vooral een enorme spierpijn in mijn armen en schouders haha. Slim gedaan zo bij je oma. Rust is ook heel belangrijk om sterker te worden! Zo goed dat je blij bent met de vergelijkingsfoto's en het wegen! Super ook dat je nu je weg hebt gevonden in het minder snel afvallen.

Iedereen is lekker bezig lees ik, top!
Fijn ook dat er meerderen afgevallen zijn.

Marlinde, Hellofresh heb ik ook wel eens naar gekeken. Ik twijfel alleen omdat de recepten soms zo bewerkelijk lijken. Volgens mij ben jij echt heel druk! Ik zou niet graag met je ruilen. 40 uur per week werken is idd wel vrij normaal, maar met al die andere dingen er nog bij... Niet echt fijn om zoiets van je ouders te horen. Verkijk je idd niet op een kantoorbaan. Dan ben je juist heel veel mentaal bezig, daar word je ook moe van.

Aight, lekker lijstje! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt.

Janine, daar ga ik idd wel even over nadenken. Ik vind het overigens wel lastig hoor. Dit klinkt vast stom, maar ik zou niks speciaals kunnen bedenken waar ik nu gelukkig van word wat al niet in mijn leven ingepast is. Stallen mesten is al zwaar werk genoeg. Fijn dat deze manier van belonen zo goed voor je werkt! Helemaal mee eens dat alle soorten werk vermoeiend kunnen zijn.

Lino, ik heb al zoveel bijzondere paardennamen voorbij zien komen, het zou me niks verbazen :') Ik vraag idd vaak of ze me geen eten willen aanbieden. Dan gaat het weer een tijdje goed, maar daarna bieden ze me toch weer dingen aan. Als ik sterk ben, sla ik het af, maar helaas ben ik niet altijd sterk := Fijn dat je tevreden bent over gisteren. Heerlijk om weer lekker spierpijn te hebben ;)

Jip, fijn dat het weer wat beter gaat. Top dat je training lekker ging!

Fading, oh jee, dat klinkt niet goed.

Gisteren had ik een beetje een iets te drukke dag gepland voor mezelf. Wel lekker veel gefietst, maar toen ik 's middags na een tijd racen thuis kwam, had ik enorm veel honger. Mijn vader gaf een feestje voor collega's, dus helaas iets te veel ongezonde snacks op. Daarna was ik ook echt wel verzadigd haha, ik had het echt nodig, maar ik had wel beter voor iets anders kunnen kiezen. En 's avonds natuurlijk weer helpen op stal, waar we een traktatie kregen.
O: twee boterhammen met Philadelphia en eiersalade, twee mandarijntjes. (300)
T: kibbeling. (66)
L: drie boterhammen met krabsalade, zalm en eiersalade, haring en halfvolle melk. (612)
T: banaan. (124)
T: chocomel 0% suiker toegevoegd, bitterbal, mayonaise en borrel mix. (486)
A: sandwich eiersalade en brownie. (490)
T: mini bossche bol, cola zero en ice tea. (152)
B: 22.000 stappen, 120 minuten fietsen, 30 minuten paard verzorgen en 40 minuten paddock uitmesten (wat een hel, drie kruiwagens eruit gehaald).
Totaal kcal: 2233.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 12:54

@Twilight: Een halve pizza is nog altijd minder dan een hele, haha!

@Travel_Me: Ik ben benieuwd hoe de hogere calorieën je gaan bevallen, en leuk dat je mijn receptje maakt :D

@m9ara: Ja, morgen is ook met een huidplooimeter, gelukkig wel bij mijn vaste coach, het kan veel verschil maken wie het apparaat hanteert. Echt heel secuur is het niet, daarvoor moet je een DXA scan doen. Kost rond de €70 en je moet er vaak best een stukje voor reizen omdat ze niet op veel plekken zo'n ding hebben. Wat fijn dat je zoveel verschil ziet in je foto's! Dat geeft echt een stukje bevestiging die je hard nodig hebt in zo'n nieuwe fase.

De fit test bestaat uit de volgende onderdelen:
- Wingate roeitest: 2 x 30 seconden voluit roeien met minimaal 3 minuten rust daartussen.
- 1RM/3RM/5RM Bench Press
- 1RM/3RM/5RM Back Squat
- Metcon test
200 singles (touwtjespringen)
daarna 10 rondes van:
10 deadlift
10 dumbell shoulder press
10 hanging knee raises
na de 10 rondes weer 100 singles

@lino: van spierpijn ga je inderdaad veel vocht vasthouden, ik zou er niet te zwaar aan trekken.

@Lis_Ol: Dat sportief zijn is ook echt een kwestie van wennen. Vroeger moest ik er echt niet aan denken om naar mijn ouders te gaan lopen, veel te ver. Maar nu doe ik het zo. En iedereen heeft wel een uurtje over op de dag om iets sportiefs te doen. Hoe je dat uur invult is aan jou, de meeste mensen Netflixen liever in dat uur, in principe heeft echt iedereen wel tijd om te sporten, maar je moet er wel echt voor kiezen en er andere dingen voor laten. Paardrijden en vooral ook stalwerk vind ik zeker wel onder sport vallen overigens.

@Janine: Wat fijn je weegschaal gelukje! Ik durf niet zo goed op de weegschaal eigenlijk haha. Morgenochtend maar weer eens doen.

@Kim: Lastig, zoveel lekkers om je heen. Ik kan dat gelukkig heel makkelijk ontlopen, anders zou ik daar echt veel moeite mee hebben.

Ik heb lekker wat spierpijn van gister, op een goede manier, dus ik ben heel tevreden. Vanmorgen ben ik even naar mijn broertje gelopen om te fit test van morgen te bespreken, hij doet ook mee en is voor hem de eerste keer dus hij is behoorlijk zenuwachtig. Verder ga ik aan de studie vandaag en vanmiddag wil ik nog even een stukje gaan wandelen.