Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 13:44

Thanks voor de adviezen dames! Ga ik inderdaad eerst eens een stukje proberen :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:02

Nog even een tip voor de mensen die ook door lekken terwijl de cup nog niet vol is. Ik heb van best veel merken een cup liggen maar met vrijwel alle cups lekte ik toch door. En elke keer een nieuwe cup aanschaffen is best een dure hobby, dus ging ik eens kijken op Aliexpress voor een cup, siliconen zijn siliconen dus niet geschoten is altijd mis. Ik zag daar een modelletje op staan waarvan ik dacht dat dat wel eens kon werken, deze cup is aan de bovenkant want breder en de rand is ook wat dikker. De cup sluit dus heel goed aan je vaginawand. Ik heb hem nu een paar dagen geprobeerd en ben geen druppel door gelekt, voor mij is deze cup dus echt een uitkomst!

https://images.app.goo.gl/p87sGfW7DJWMFib19

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 14:37

Da's precies de Sckooncup haha. Die heb ik ook maar zelf persoonlijk, bij zwaardere dagen, meer tevreden over de Lunette.
Overigens ben ik het "siliconen is siliconen"deel niet helemaal met je eens. Ik zou dit soort dingen zelf ook niet zo snel op Ali bestellen, maar als jij daar tevreden over bent moet je dat vooral doen :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:42

Wil je niet bang maken, maar siliconen is niet altijd 100% siliconen, zelfs als ze beweren van wel. Al helemaal op Ali, waar 9 vd 10x sterling zilver geen Sterling zilver is. :=

Je kan t wel testen met een, wat mij betreft wel onbetrouwbare, test. Het geeft in ieder geval een indicatie...
Citaat:
100% siliconen test

Als je een product van 100% siliconen hebt, heb je een veilig product. Er zijn ook producten, vaak bij wat goedkopere winkels, die gemaakt worden van een mix van siliconen met andere stoffen. Je kunt dit meestal testen door het product te draaien, als het product gemaakt is van 100% siliconen, dan blijft de kleur en structuur overal gelijk. Als het product gemaakt is van een mix van materialen, dan is het materiaal niet overal hetzelfde en zie je bijvoorbeeld wittige streepjes erin.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:57

Ik heb de organicup, bij de kruidvat gekocht. Het heeft me 3 'ongesteldheden' geduurd voordat ik het eindelijk door had, en ben er nu heel blij mee! Ik ben heel sportief, doe capoeira(en draag dan witte broeken), en geen lekkage. Vind het een ideale oplossing :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 17:24

Nouja of het wel of geen siliconen zijn maakt voor mij niks uit, ik ben niet zo gevoelig daar voor. Maar ik vind het wel heel fijn dat deze niet lekt. :D

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:14

Ik heb onlangs toch een setje Hello Cups uit NZ laten bezorgen. Deze zijn gemaakt van TPE, hebben helemaal geen uitstekende rand en zijn vrij stevig:

https://thehellocup.com/about-our-menstrual-cup/

Ik merk dat dit materiaal zich echt naar je lichaam vormt, als ik 'm eruit haal is ie ovaal :')
Ik heb er mee paardgereden en gefietst, geen last van het 'tuutje' (wat er wel af kan geloof ik)
EN hij liep niet vol met water in bad! *\o/*

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:07

Klijntje schreef:
Ik heb onlangs toch een setje Hello Cups uit NZ laten bezorgen. Deze zijn gemaakt van TPE, hebben helemaal geen uitstekende rand en zijn vrij stevig:

https://thehellocup.com/about-our-menstrual-cup/

Ik merk dat dit materiaal zich echt naar je lichaam vormt, als ik 'm eruit haal is ie ovaal :')
Ik heb er mee paardgereden en gefietst, geen last van het 'tuutje' (wat er wel af kan geloof ik)
EN hij liep niet vol met water in bad! *\o/*

Interessant design :)

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 13:33

Goedemiddag,

Ik kom even binnen vallen met een vraag als het mag. Ik heb nu een half jaar dat ik een menstruatiecup gebruik. Maar sinds ik die gebruik is mijn mirena spiraal er al uitgevallen. En pas heb ik een gynofix laten plaatsen en deze lag er na 5 dagen uit. Ik had bij de gyn aangegeven dat ik dacht dat het misschien daar gebruik menstruatiecup komt. Maar hij herkende dit niet. Ik probeer echt bij verwijderen het vacuüm er af te halen.

Heeft iemand dezelfde problemen gehad met menstruatiecup en eruit vallen van anti conceptie...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:25

Zelf niet maar ik heb idd wel eens gehoord dat het gebruik afgeraden wordt bij spiraaltjes. Idd ivm verhoogd kans van problemen/verzakking/verwijdering...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:31

Ik heb een spiraal, en al anderhalf jaar probleemloos de cup erbij

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 14:58

Ik heb dezelfde spiraal en gebruik ook al erg lang een cup, nog nooit problemen mee gehad. Zou er misschien een tijd mee wachten tot je de twee samen gebruikt, maar in principe moet het geen probleem zijn.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:47

Bedankt voor reactie. Spiraal had ik al 2 jaar en gebruikte de cup ook al 2-3 maanden voor die spiraal er uit viel. En de gynofix zat er net paar dagen in maar ik mocht cup gebruike van de gyn. Omdat deze echt goed in baarmoederwand gefixeerd zit. NOT bij mij.

Gezien alle problemen met menstrueren enz.... krijg ik een operatie en ben ik straks hopelijk van alles af.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:38

Herkenbaar idd.. heb er een stuk of 6 gehad en op de laatste na allemaal verzakt toen ze er uit gingen. Ook een paar gehad die kwa formaat gewoon te groot waren en daardoor niet goed konden uitklappen. Of het verzakken ook door de cup veroorzaakt werd weet ik niet, wel weet ik dat de laatste dus nog wel goed zat toen hij er uit ging en ook toen heb ik wel gewoon mn cup gebruikt...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:25

Ik kom weer eens even binnen gevallen...
Inmiddels gebruik in mn cupje met regelmaat.
Alleen zie ik nog steeds op tegen mijn zwemtrainingen, met name de waterpolo trainingen en dus ook de bijbehorende keeperstrainingen, omdat je dus watertrapt met je benen vrij wijd en hoog...
Heeft iemand tips.... of gebruik ik een verkeerde cup?

https://www.youtube.com/watch?v=vLGCi208MY0
Deze heb ik wel gezien... maar word niet veel wijzer....

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 21:05

Hoi dames, ik kom even binnenvallen met een vraag. Heb onlangs een Organicup aangeschaft en zit nu in mijn eerste periode waarin ik hem echt gebruik. Op internet las ik veel dat je de cup het best eens kan proberen voordat je ongesteld bent. Dit heb ik gedaan en alles ging super makkelijk. Cup zat snel op zijn plek, ging meteen goed open, zoog goed vacuüm en ging er vervolgens ook makkelijk uit. Ik deed dit zittend op het toilet, zo doe ik dat ook altijd met tampons.

Nu ben ik deze week ongesteld en is het me dus nog niet 1 keer gelukt om de cup op deze manier weer in te brengen, dus zittend op het toilet. Hij klapt dan gewoon niet uit -O- Heb verschillende manieren van vouwen geprobeerd maar dat maakt allemaal niets uit. Uiteindelijk lukt het me nu makkelijk liggend op bed. Vind het thuis geen probleem om dit te doen, maar bedacht me net dat het toch wel lastig is om hem dan op werk te vervangen (ik werk in een hotel dus bedden genoeg, maar toch _O- ). Heeft iemand tips? Doe ik iets verkeerd?

Ook ben ik vanmiddag doorgelekt zonder dat hij vol zat, maar voor mijn idee zat hij gewoon goed. Dus als iemand daar een remedie voor heeft... Of ben ik gewoon te ongeduldig en moet ik nog even doorgaan met proberen? :+

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 22:30

Ik vouw hem zelf scheef dubbel, dus als een een soort vliegtuigvleugel :+ Dan krijg je dus een heel dun eerste stuk en kan ik hem heel makkelijk inbrengen. Als hij hoog genoeg zit dan duw ik het dubbelgevouwen stuk 'open' en voel ik hem openklappen, voor mij is het nu na de 4e cyclus echt drie tellen 'werk'. Ik ben enorm fan, en wil nooit meer iets anders eigenlijk! Super voor het milieu, geen afval en ik heb geen idee meer dat ik uberhaupt ongesteld ben.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 23:36

Hahahaha, kan ik ook nog wel eens proberen! Bedankt voor de tip :)

Vind het echt lastig, hij lekt nu weer de hele tijd door. Snap niet wat ik fout doe want hij is wel goed uitgeklapt, maar als ik hem nog lager doe loopt dat stokje weer te prikken _O-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:19

Stokje kun je iets afknippen, mocht je dat nog niet hebben gedaan. Hoeft overigens niet, ik heb t niet gedaan namelijk, maar weet dat er veel mensen hier t wel (moeten) doen. Aan het begin is het een kwestie van veel doen, oefenen en proberen. Ik controleer of hij goed is uitgeklapt door hem rond te draaien (letterlijk) en dan iets aan te trekken. Anderen lukt dat niet omdat hij dan al goed vacuüm is... Is echt je eigen handigheid erin krijgen. Ik had aan het begin zelfs dat ik hem dubbel moest vouwen en met de vouw naar één kant moest inbrengen! Weet niet meer welke kant, want heb nu een andere (hardere) en die klapt altijd uit, welke vouw ik ook gebruik :')
Mocht het nou na 2-3 cycli nog niet lukken zou je een andere cup kunnen proberen.

Wbt de waterpolo, ik durf er niet eens mee te zwemmen (het zou vast kunnen, maar doe het gewoon niet, ook nooit met tampons gedaan :=), dus geen idee...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 11:40

Bij mij werkt het vacuum en het uitklappen alleen als ik hem als een C vouw en dan de vouw naar onder/achter laat wijzen, anders gaat het ook niet goed. Is vaak een kwestie van wennen.
Hij moet echt net achter je schaambeen zitten, niet hoger, dan moet je het steeltje inkorten.

Als je niet ongesteld zijn is de boel droger en steviger van binnen, dus dat er verschil zit tussen het testen zonder ongesteldheid en tijdens je ongesteldheid.

Steeltje heb ik een klein stukje laten zitten, vind dat toch wel erg fijn met uithalen maar in zijn geheel was hij te lang.

Zwemmen is geen probleem hoor met de cup, doe er gewoon alles mee. Ook op de aquafloat ed, bootcampen enz.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 13:22

En je verandert van vorm tijdens je menstruatie, de baarmoedermond komt meer naar beneden. Het is dus ook niet gezegd dat als het buiten je menstruatie wel goed past, dat ook zo is tijdens he menstruatie. Helaas echt een kwestie van ervaren.

Ik zwem wel gewoon met cup en ervaar 0 problemen of doorlekken.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 17:52

Ah heel erg bedankt voor jullie tips! Ben een beetje bang om het steeltje af te knippen dus ik wacht daar nog even mee tot ik zeker weet wat de juiste positie is. Ik ga lekker verder oefenen :Y)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 18:34

in het begin zat mijn organicup ook veel te hoog,en lekte.
hier moet hij echt laag,de onderkant van de cup(dus niet het steeltje),kan je hier zo voelen met je vinger,zonder echt in je vagina te gaan,dus zit enkele mm-ers hoger dan de buitenkant.

sinds ik die positie aanhou,lek ik nooit meer door.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 19:00

Ik heb hem nu inderdaad ook heel erg laag zitten (in vergelijking tot een tampon bijvoorbeeld) en nu lek ik inderdaad ook helemaal niet door. Het steeltje steekt alleen uit, dus die misschien toch afknippen :)

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 21:08

Ik heb hem ook zo laag zitten en ook geen last van doorlekken etc.