B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 09:45

Nu weet ik nog steeds niet of je het over het instituut hebt of de kliniek zelf.

Ik ben iig blij dat ik doorgezet heb en nu een goede behandeling krijg.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 12:42

B12 instituut gok ik zo. Degene in rotterdam die behandelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 13:57

Dan zou ik proberen contact op te nemen met de b12 kliniek in Amsterdam. Of Rotterdam lees ik veel berichten dat ze niet te bereiken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 14:15

love_western schreef:
Dan zou ik proberen contact op te nemen met de b12 kliniek in Amsterdam. Of Rotterdam lees ik veel berichten dat ze niet te bereiken zijn.

Klopt maar de recensies over amsterdam zijn nu ook weer niet zo fantastisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 16:16

Gloa schreef:
love_western schreef:

Klopt maar de recensies over amsterdam zijn nu ook weer niet zo fantastisch.

Ik ben iig goed geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 19:00

Ik ben eindelijk opgeroepen voor het B12 instituut. As. maandag kan ik terecht.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:44

Succes gloa!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:14

Ik ga het topic even doorspitten aangezien bij mij een wat laag B12 is gemeten in mijn bloed.
Al jaren ben ik moe, vaak draaierig, wazig zien, pijnlijke stramme spieren, en daar komt sinds kort een bij dat ik een gevoelloos stukje voet heb. Had me er allang bij neergelegd dat ik iedere dag moe ben, dacht dat dat nou eenmaal was wie ik ben of een nasleep van mijn burn out was van 2 jaar geleden.
Voor heel iets anders naar de huisarts geweest, die wilde bloedonderzoek daarvoor doen, toen heb ik aangegeven dat ik wel eens mijn vitamines zou willen testen, omdat ik weinig zuivel en vlees eet en wel eens benieuwd ben naar de waarden. Totaal niet verwacht dat daar iets geks uit zou komen.

Contact gehad met de arts en die gaf aan dat alles goed is, alleen B12 aan de lage kant, 130 om precies te zijn. Nu wil ik niet direct zeggen (en hij ook niet) dat al mijn klachten daarmee samenhangen, maar hoe meer ik lees over B12 tekort, hoe meer er op zijn plek valt. Arts heeft aangegeven dat ik 3 maanden pillen moet gaan slikken en dan opnieuw bloedonderzoek doen, om eerst eens te kijken of ik het tekort binnen krijg (Wat aannemelijk is) of dat mijn lichaam het niet goed op kan nemen. Na die 3 maanden opnieuw overleggen.

Ik hoop zo dat een deel van mijn klachten daar vandaan komen en ik mocht ik weer voldoende B12 hebben, ik eindelijk weer eens wat meer energie zal krijgen en weer eens een dag niet moe te zijn! Ben dus best wel heel blij met mijn B12 tekort, omdat er voorgaande jaren nooit iets anders als stress uit kwam, en er nu eindelijk eens iets uitkomt waar ik iets mee kan!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:24

anne_bento schreef:
Ik ga het topic even doorspitten aangezien bij mij een wat laag B12 is gemeten in mijn bloed.
Al jaren ben ik moe, vaak draaierig, wazig zien, pijnlijke stramme spieren, en daar komt sinds kort een bij dat ik een gevoelloos stukje voet heb. Had me er allang bij neergelegd dat ik iedere dag moe ben, dacht dat dat nou eenmaal was wie ik ben of een nasleep van mijn burn out was van 2 jaar geleden.
Voor heel iets anders naar de huisarts geweest, die wilde bloedonderzoek daarvoor doen, toen heb ik aangegeven dat ik wel eens mijn vitamines zou willen testen, omdat ik weinig zuivel en vlees eet en wel eens benieuwd ben naar de waarden. Totaal niet verwacht dat daar iets geks uit zou komen.

Contact gehad met de arts en die gaf aan dat alles goed is, alleen B12 aan de lage kant, 130 om precies te zijn. Nu wil ik niet direct zeggen (en hij ook niet) dat al mijn klachten daarmee samenhangen, maar hoe meer ik lees over B12 tekort, hoe meer er op zijn plek valt. Arts heeft aangegeven dat ik 3 maanden pillen moet gaan slikken en dan opnieuw bloedonderzoek doen, om eerst eens te kijken of ik het tekort binnen krijg (Wat aannemelijk is) of dat mijn lichaam het niet goed op kan nemen. Na die 3 maanden opnieuw overleggen.

Ik hoop zo dat een deel van mijn klachten daar vandaan komen en ik mocht ik weer voldoende B12 hebben, ik eindelijk weer eens wat meer energie zal krijgen en weer eens een dag niet moe te zijn! Ben dus best wel heel blij met mijn B12 tekort, omdat er voorgaande jaren nooit iets anders als stress uit kwam, en er nu eindelijk eens iets uitkomt waar ik iets mee kan!

Je verhaal klinkt héél herkenbaar, ook hier een burnout gehad, en de symptomen die jij beschrijft. Ik zou even de website van de B12 stichting doorlezen, daar staat veel informatie. Ik stuur je ook even een PB!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:33

Anne bento: Geen pillen slikken. Daarna is een tekort namelijk niet meer op te sporen.
130 is te laag. Je zou aan de hand van je waarde (onder de 150) en je klachten sowieso minimaal de opstart behandeling moeten krijgen, die je huisarts is de handleiding voor huisartsen kan vinden... als we het over richtlijnen hebben... 10 weken een injectie per week, of 5 weken 2 x per week. Huisartsen zijn zo dol op richtlijnen en daar houdt de jouwe zich nu niet aan.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:35

Hannanas schreef:
Anne bento: Geen pillen slikken. Daarna is een tekort namelijk niet meer op te sporen.
130 is te laag. Je zou aan de hand van je waarde (onder de 150) en je klachten sowieso minimaal de opstart behandeling moeten krijgen, die je huisarts is de handleiding voor huisartsen kan vinden... als we het over richtlijnen hebben... 10 weken een injectie per week, of 5 weken 2 x per week.

Dit heb ik inderdaad ook in PB gezet. :j absoluut om injecties vragen, 130 is een aantoonbaar, duidelijk tekort waar injecties voor nodig zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:41

Urbiezira schreef:
Hannanas schreef:
130 is te laag. Je zou aan de hand van je waarde (onder de 150) en je klachten sowieso minimaal de opstart behandeling moeten krijgen, die je huisarts is de handleiding voor huisartsen kan vinden... als we het over richtlijnen hebben... 10 weken een injectie per week, of 5 weken 2 x per week.

Dit heb ik inderdaad ook in PB gezet. :j absoluut om injecties vragen, 130 is een aantoonbaar, duidelijk tekort waar injecties voor nodig zijn.

Yeps.

We hebben het hier niet over een 150-200 grijze waarde maar gewoon een keiharde waarde van een tekort.

Tenzij je zeer strikt veganistisch en zeer zuinig eet is er geen enkele verklaring voor een waarde van 130 dan dat je lijf er een probleem mee heeft. Pillen zijn dus echt een heel raar advies.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:43

Bovendien is een waarde van boven de 200 ook niet volledig een tekort uitsluitend, dat wilde ik nog even nuanceren op mijn vorige bericht. Bestaan veel meningen en zienswijzes over. Maar de meningen over een waarde van 130 staan allemaal dezelfde kant op hoor..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:43

Jeetje hier was ik al bang voor nadat ik me wat meer heb ingelezen... want eerlijk gezegd wat jullie aangeven lees ik ook overal terug. Hoe kan het dat een huisarts dan toch zo'n advies geeft. En hoe ga ik hem er dan van overtuigen dat het anders moet zijn.. want ik weet precies wat hij gaat zeggen wanneer ik zeg dit online gelezen te hebben, dan gaat ie zeggen dat er online zoveel te lezen is en je je daar niet teveel van moet aantrekken.. wat lastig dit -O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:46

Ja niet teveel over nadenken.. dat is de chaos in artsen land. Om een punthoofd van te krijgen. Anderzijds is een huisarts geen alleswetende wn weten ze van heel veel heel veel, maar ook van veel weinig tot niets. Sommige huisartsen zijn wandelende encyclopedieën en andere wat minder. Het blijven mensen.

Je hoeft niet te overtuigen, je ben de gelukkige met de richtlijnen aan je zijde als argument met deze waarde.
Je gaat niet akkoord met zijn advies, en vraagt of hij je goed wilt behandelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:52

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 15:55

Ik ga me dit weekend nog eens goed inlezen en maandag contact opnemen met de arts en een afspraak maken om dit eens goed door te nemen. Bedankt voor de sites, ga ze doorlezen en meenemen. Ik heb een ontzettend aardige dokter, vind het lastig zo tegen hem in te moeten gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:00

Met een aardige huisarts moet het goedkomen!
Je kunt samen alle kanten op.
Wat wil jij en wat wilt hij/zij.
Zie je huisarts als collega-mens, iedereen wilt zich graag goed voelen. Een huisarts is niet lager of hoger dan jou alleen maar omdat hij geneeskunde heeft gestudeerd. Als we alle automonteurs op een voetstuk moeten plaatsen omdat zij er voor gestudeerd hebben dan hebben we een hoop barrels rijden in Nederland..dat zie je alleen al aan alle topics over “opgelicht met nieuwe auto” topics. Nu is dat wel een andere tak van sport waar aan te verdienen valt.. zo ligt dat bij de huisarts niet... maar het blijft een mens

Desnooods spreek je bijv af als je dat wilt : 3 maanden pillen en dan 3 maanden injecties, enkel evaluerend op je klachten. Wat merk je en wat merk je niet.
Succes met inlezen :)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:05

Ik vraag mij eigenlijk serieus af of er mensen zijn die met behulp van alleen pillen(dus nooit injecties hebben gehad) of die weer helemaal topfit zijn? Dus als dat bij iemand het geval is hoor ik het graag aangezien ik alleen succes verhalen ken met injecties ;).

Anne bento misschien kan je mijn berichten in dit topic ook terug lezen. Ik heb volgens mij een paar keer ook veel tips gegeven maar heb nu niet echt zin om alles weer uit te typen ;).

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:09

Ik ken ze in de afgelopen 10 jaar niet.
Hoogstens met de actief-b12 zuigtabbleten.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:13

Ik heb nog nooit mensen gesproken/gehoord die ze nemen, behalve dan mijn zusje en moeder die beiden veganistisch eten. Maar die nemen het uit voorzorg, bij hen is nooit een tekort aangetoond en ze hebben ook geen klachten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 17:32

Ik kan slikken wat ik wil maar neem b12 domweg niet op. Ik mis een stof die er normaal voor zorgt dat het opgenomen wordt door het lichaam.

Enige dat je zou kunnen doen is vragen of je huisarts wil prikken op de intrinsic factor. Of desnoods verwijzing vragen naar internist die dat over het algemeen wel goed. Mis je die factor moet je prikken,

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:17

Weissjee schreef:
Ik vraag mij eigenlijk serieus af of er mensen zijn die met behulp van alleen pillen(dus nooit injecties hebben gehad) of die weer helemaal topfit zijn? Dus als dat bij iemand het geval is hoor ik het graag aangezien ik alleen succes verhalen ken met injecties ;).

Anne bento misschien kan je mijn berichten in dit topic ook terug lezen. Ik heb volgens mij een paar keer ook veel tips gegeven maar heb nu niet echt zin om alles weer uit te typen ;).

Ik ken ze wel. Maar ik durf hier eigenlijk niet meer zoveel te plaatsen … :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:19

Waarom zou je niet durven reageren denies?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 18:19

Waarom niet xDenies? Da's een beetje zonde, als je het gevoel hebt dat je hier niet iets kan plaatsen, dat is niet onze bedoeling gok ik! De mijne in ieder geval niet.