Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
anne_bento schreef:Ik ga het topic even doorspitten aangezien bij mij een wat laag B12 is gemeten in mijn bloed.
Al jaren ben ik moe, vaak draaierig, wazig zien, pijnlijke stramme spieren, en daar komt sinds kort een bij dat ik een gevoelloos stukje voet heb. Had me er allang bij neergelegd dat ik iedere dag moe ben, dacht dat dat nou eenmaal was wie ik ben of een nasleep van mijn burn out was van 2 jaar geleden.
Voor heel iets anders naar de huisarts geweest, die wilde bloedonderzoek daarvoor doen, toen heb ik aangegeven dat ik wel eens mijn vitamines zou willen testen, omdat ik weinig zuivel en vlees eet en wel eens benieuwd ben naar de waarden. Totaal niet verwacht dat daar iets geks uit zou komen.
Contact gehad met de arts en die gaf aan dat alles goed is, alleen B12 aan de lage kant, 130 om precies te zijn. Nu wil ik niet direct zeggen (en hij ook niet) dat al mijn klachten daarmee samenhangen, maar hoe meer ik lees over B12 tekort, hoe meer er op zijn plek valt. Arts heeft aangegeven dat ik 3 maanden pillen moet gaan slikken en dan opnieuw bloedonderzoek doen, om eerst eens te kijken of ik het tekort binnen krijg (Wat aannemelijk is) of dat mijn lichaam het niet goed op kan nemen. Na die 3 maanden opnieuw overleggen.
Ik hoop zo dat een deel van mijn klachten daar vandaan komen en ik mocht ik weer voldoende B12 hebben, ik eindelijk weer eens wat meer energie zal krijgen en weer eens een dag niet moe te zijn! Ben dus best wel heel blij met mijn B12 tekort, omdat er voorgaande jaren nooit iets anders als stress uit kwam, en er nu eindelijk eens iets uitkomt waar ik iets mee kan!
Hannanas schreef:Anne bento: Geen pillen slikken. Daarna is een tekort namelijk niet meer op te sporen.
130 is te laag. Je zou aan de hand van je waarde (onder de 150) en je klachten sowieso minimaal de opstart behandeling moeten krijgen, die je huisarts is de handleiding voor huisartsen kan vinden... als we het over richtlijnen hebben... 10 weken een injectie per week, of 5 weken 2 x per week.
Urbiezira schreef:Hannanas schreef:Anne bento: Geen pillen slikken. Daarna is een tekort namelijk niet meer op te sporen.
130 is te laag. Je zou aan de hand van je waarde (onder de 150) en je klachten sowieso minimaal de opstart behandeling moeten krijgen, die je huisarts is de handleiding voor huisartsen kan vinden... als we het over richtlijnen hebben... 10 weken een injectie per week, of 5 weken 2 x per week.
Dit heb ik inderdaad ook in PB gezet.absoluut om injecties vragen, 130 is een aantoonbaar, duidelijk tekort waar injecties voor nodig zijn.
Weissjee schreef:Ik vraag mij eigenlijk serieus af of er mensen zijn die met behulp van alleen pillen(dus nooit injecties hebben gehad) of die weer helemaal topfit zijn? Dus als dat bij iemand het geval is hoor ik het graag aangezien ik alleen succes verhalen ken met injecties.
Anne bento misschien kan je mijn berichten in dit topic ook terug lezen. Ik heb volgens mij een paar keer ook veel tips gegeven maar heb nu niet echt zin om alles weer uit te typen.