Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:57

Ik wil ook proberen om rond de 10/uur te halen, vind ik een lekker tempo op de 5km, maar weet niet of dit op korte termijn haalbaar is voor de 10 miles. Denk dat ik dan toch een tandje omlaag ga met het tempo.
Maar ga er wel op trainen. Van de week de hartslagmeter weer uit het stof getrokken, als het Evy programma afgelopen is wil ik daar weer mee verder.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:13

Ik vind t nu nog aardig hard hoor! Loop normaal rond de 8/8,5 :-)

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:36

*gesloopt* :+

Ik geloof dat ik overmorgen les 1 nog maar een keer over doe. Kijken of ik wat minder dood kan gaan op de drie minuten... :=

Ik heb een poging gedaan om bij te lezen. :Y) Ik heb de muzieksuggesties bewaart en ook de warming-up en cooling down is opgeslagen. :) Ik heb het armen zwaaien, huppelen, benen optrekken en hak-kont inderdaad gedaan, net als het inlopen en uitlopen en nog rekoefeningen thuis. Ik blijf de warming up en cooling down doen, ik heb al niet zo'n beste knieën, enkels en rug en als ik koud ga rennen wordt dat er vast niet beter op. En daarbij... Als ik paardlief eerst warm laat stappen omdat koud aan het werk gaan slecht is, waarom zou ik 't dan bij mezelf niet doen?

Issy, les 4 en 22 minuten aaneen..?! Poeh. Knap hoor!

Schredden... Hmm. Ik weet nog niet wat ik daarvan vind. Snel afvallen en spieropbouw klinkt uiteraard erg goed, maar ik denk dat wat extra conditie niet verkeerd is mopcht ik dit willen gaan doen.

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die nu net gestart is. En ook fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die niet kan praten onder het sporten... :+

Mijn broertje loopt trouwens op die teenschoenen en hij vind het heerlijk lopen. Hij liep op de loopband altijd blootvoets en daarom heeft ie deze schoenen gekocht. Hij vind het stukken dijner lopen, hij wil ook absoluut geen normale schoenen meer geloof ik. Ik vind blootvoets zelf ook wel fijner, maar dat gaat wat lastig in het bos of op de weg. Dan moet je al echt duingebied hebben imo.

Ik las trouwens net dat je van Evy niet met spierpijn mag lopen? Waarom is dat dan..? Ik heb met spierpijn gelopen vandaag. Gisteren voor het eerst sinds heeeeeeeeel lang weer paardgereden nl. De spierpijn zit nu op hele andere plekken en ik denk dat ik het morgen/overmorgen ook flink ga voelen. Ik zie er ook niet zoveel problemen in om met spierpijn te gaan sporten eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:40

Hee Syl! :wave:

Ik sport altijd met spierpijn. lekker juist!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:46

Haai. :D

De drempel is zeg maar redelijk hoog en meestal ben ik zo'n mietje dat toch maar niet gaat als het pijn doet. Maar toen ik nog rugby speelde en dus aan groepstrainingen mee deed was m'n spierpijn aan het eind van een training juist weg. Dus dat moet ik mezelf maar voorhouden. :Y)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:50

Oef barefoot ga ik maar niet doen, is hier net opnieuw geasfalteerd dus liggen een heleboel kleine gemene steentjes :') Heb nog wel fitnessschoenen staan, maar die lopen toch niet zo lekker dus daar ga ik niet op hardlopen. Ach 2 daagjes rust kan ook geen kwaad :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:52

Zijn jullie allemaal begonnen met lopen aan de hand van loopschema's (zoals Evy, STR)?

Heb net die teenschoenen eens gegoogeld... Ik vind het een soort ballerina's voor gevorderden :=

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:18

Ik heb na les 1 gister toch wel wat last van (wat ik denk) de aanhechtingen bij mijn linker knie? Geen idee of dit is omdat mijn lijf moet wennen aan het lopen, of dat ik hiermee moet gaan opletten. Ik heb normaal nog geen last van mijn knie....en heb ook niet bepaald een zitten beroep (zorg), loop op werk veel trap op en af. Pijn zit ook niet in mijn knie maar er echt net onder. Ben vanavond wezen paardrijden, gek genoeg toen geen last. Morgen in principe les 2, weet niet zo goed als dat pijntje er morgen nog is, of ik gewoon ff moet gaan door bijten en wennen, of dat ik beter een extra dagje kan wachten met les 2. Volgens mij vriend (die wel ervarings deskundige is op knie blessures) zijn het de aanhechtingen van pezen/spieren en dus niks om me druk over te maken....Iemand advies?

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 00:12

Met de aanhechtingen moet je voorzichtig zijn. Je pees heeft niet veel rek mogelijkheid, is een stugge spier en daardoor gevoelig voor overbelasting bij een verkeerde beweging. Probeer meer in het midden van de weg te lopen, aan de zijkant loop je scheef. En besteed aandacht aan je warming up. Vooral pezen en aanhechtspieren kun je blesseren als ze niet warm genoeg zijn maar veel inspanning moeten leveren. En een dagje overslaan is helemaal niet zo verkeerd hoor.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 08:25

NATASCHA Nog gefeliciteerd! Leuke verjaardag gehad?

SAZSIE Ik zou een goede warming up doen en als je dan geen klachten hebt beginnen met de les. Mocht je klachten krijgen en ze gaan niet weg, dan zou ik stoppen.

Las ook nog iets over muziek. Ik loop op verschillende soorten. Ik vind oa Leila K wel een fijn nummer. Verder loop ik op Adele, Pink, Muse, Metellica, Manu Chao (King of my castle) enz. Ik kan eigenlijk overal wel op lopen. Ook de nummers van Evy vind ik wel leuk.

KARIN Hoe is het nu met je knie?

DAGMAR Hoe is het met jouw?

De rest is mij ontschoten. Ik heb gisteren toch nog maar even op de loopband gestaan. Heb eerst een hartslagprogramma willen lopen, maar de hartslag deed raar. (weet niet of het aan mij of aan de meter ligt) Bij toename van de intensiteit ging mijn hartslag dus omlaag, en daardoor ging het tempo steeds hoger en de helling werd ook stijler. Ben er maar mee gestopt. Heb toen 45 min gelopen en daarin een goede 6 km gehaald. Heb wel iets rustiger aan gedaan omdat ik dus al een kleine 2 wkn niet wat had gedaan. En ik ben blij, ik heb geen last van scheenbeen!!!! Nu wil ik zaterdag weer.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 09:35

Inge, ik kreeg gisteren nog een tip voor de scheenbenen: dit komt eigenlijk omdat je kuitspieren niet genoeg doen. Je kan je kuitspieren trainen door bijv. op een traptrede te gaan staan met je tenen en dan héél langzaam naar beneden buigen en dan weer héél langzaam omhoog (beide tot zover je kan).

Ik heb gisteren 4 rondes op de baan gelopen (daarvoor nog meer rondes, maar niet aan één stuk). Toch 1.6 km haha (en dan moeten we over 5 weken richting de 5.....*zucht*). Maar het ging me wel goed af eigenlijk, als ik maar niet een te hoge snelheid pak dan kan ik het goed volhouden zonder 'kapot' te gaan.

Dit weekend de 8-7-6-5 lopen, benieuwd!

Pijn aan de binnen/buitenkant van de knieën kan ook komen van het scheef neerzetten van je voeten. Als je de pijn houdt tijdens het niet-lopen dan moet je echt even niet meer gaan rennen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:25

Een collega zweert bij Barefoot, ik kan me er niets bij voorstellen, ben toch wel heel blij met mijn fijne loopschoenen :j .
Sylvia, als je zo gesloopt bent naar je les, misschien je tempo wat lager leggen? Mijn allereerste kennismaking vorig jaar met Evy maakte dat ook ik stuk was maar ik liep zo bleek ongeveer in sprint tempo :+
Sazsie: ik sluit me aan bij Issy en heb je voor jou de juiste loopschoenen?
Fijn dat je training goed ging Egnie! Ik had vorige week ook een x last problemen met de hartslagmeter, bleek deze veel te laag te zitten en daarom steeds uitviel dan wel hele vreemde waarden liet zien.
Yucca: dat wil je snel opbouwen, binnen 5 weken al 5 km?

Vanmiddag eerst de paarden doen en dan les 21 nog een x oppakken. Ik ga er maar van uit dat woensdag een offday was en we vanmiddag gewoon de 8-10-8 weer kunnen uitlopen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:29

CarovdG schreef:
Yucca: dat wil je snel opbouwen, binnen 5 weken al 5 km?

Nee, in 10 weken, ik zit nu op de helft!

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:31

Dank jullie wel allemaal voor de felicitaties! jaa heb een leuke verjaardag gehad en ben al goed verwend :D

*gaat strax googlen op barefoot*
Net les 10 gelopen van Evy en die was een makkie vergeleken bij les 9 ...(les 10 1-2-3-3-3) (les 9 1-2-4-4-5)
Wel iets last van mijn scheen weer :( maar dat zal wel vanzelf wegtrekken neem ik aan)
Vond de muziek vandaag bagger.. :=

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:36

Yucca, ben nog niet wakker, ha ha. dat moet haalbaar zijn.
Fijn dat je training goed ging natascha

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 12:55

Van die tenen schoenen zijn ook zwaarder om mee te lopen toch??

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:22

Wat ik weet van het "bloot" lopen is dat het een hele andere techniek is en dat je daar dus in het begin flink spierpijn van kan hebben. Echter als je het eenmaal onder de knie hebt en gewend bent, moet het wel lekker lopen. Ik houd het nog maar even bij mijn schoenen.

Joyce Ga die oefening eens proberen. Ik doe ook al veel om mijn hielen lopen en dan weer naar tenen enz. Die 5 km ga je wel halen. Gewoon zorgen dat je niet te hard loopt. Tempo kun je later wel aan werken.

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:31

natascha44 schreef:
Dank jullie wel allemaal voor de felicitaties! jaa heb een leuke verjaardag gehad en ben al goed verwend :D

*gaat strax googlen op barefoot*
Net les 10 gelopen van Evy en die was een makkie vergeleken bij les 9 ...(les 10 1-2-3-3-3) (les 9 1-2-4-4-5)
Wel iets last van mijn scheen weer :( maar dat zal wel vanzelf wegtrekken neem ik aan)
Vond de muziek vandaag bagger.. :=

Ik vind die opbouw van Evy 2006 maar raar als ik het zo lees. Die van Evy 2011 vind ik veel logischer, dan ga je juist telkens iets langer achter elkaar lopen (les 9 2-2-4-3-3) (les 10 3-4-4-3-3). Ik had echt niet al eerder die 4minuten achter elkaar willen lopen, liever eerst 5 keer 2 minuten bij wijze van spreken en dan naar 3 minuten en daarna 4 minuten. Dan meteen al 4 of 5 minuten :=

Ik ga het barefoot ook eens googlen, ik zie rare beelden voor mij met 'een soort ballerina-schoen' zoals hij eerder genoemd werd _O-

Ik heb vandaag les 12 gelopen! Les 11 was ik constant zo buiten adem door die tegenwind en toen werd er geopperd dat ik misschien te snel liep qua tempo. Dus vandaag heel relaxed en rustig aan gedaan voor mijn gevoel, echt ontspannen gelopen... Heb ik juist sneller gelopen :+ Totaal niet buiten adem geweest.
Echt heerlijk! Had eindelijk weer eens het gevoel dat ik de wereld in mijn uppie aan kon *\%/*

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 16:56

Bedankt voor de tips, ga er zeker wat mee doen....
Nee nog geen goede aangepaste schoenen, misschien dat het daarmee te maken heeft, maar ik wilde eerst eens even kijken of dat hardlopen mijn ding wel is.
Stomme is dat ik tijdens het lopen zelf geen klachten had, maar juist pas een dag later. Nu inmiddels een stuk minder. Gister met paardrijden nergens last van. Voel mijn knie met gewoon lopen niet, wel toen ik er vanochtend tijdens werk mee op de grond knielde.... Gevoeligheid zit eigenlijk recht onder mijn knie, op de plek waar mijn scheenbeen lijkt op te houden zeg maar. Het is nu meer een druk pijn dan een pijn die ik voel bij lopen.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:55

Joepie, het is vandaag weer gelukt. Weer 5km aan een stuk kunnen lopen en ditmaal lag het tempo ietsje hoger. 7,8 per uur i.p.v. 7,4. Ik wil toch eigenlijk eerst naar de 9/10 per uur, voordat ik het schema 5-10 km. op ga pakken.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 18:59

Goed bezig droomster!
Sazsie: dan zou ik toch investeren in een paar goede schoenen.
Hf ook weer een mooie prestatie. Van meerdere heb ik inmiddels begrepen dat het wel een paar jaar kan duren voordat je echt harder kan. Mij werd geadviseerd juist korte sprintjes (30 seconde) te lopen, Evy heeft het hier de laatste lessen ook over gehad, het zogenaamde "steigerung".

Net les 21 uitgelopen maar het koste wel even discipline, benen voelen goed maar kreeg sommige minuten de ademhaling niet helemaal onder controle :o . Voorlopig blijf ik de 8-10-8 even lopen totdat dit was soepeler gaat.

JuliaaahX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:39

Jullie praten een hele hoop!

Sylvia, ik heb daar wel eens reclame over gezien inderdaad! Lijkt me totaal niet fijn lopen := Ik heb periodes dat ik 24/7 met spierpijn rondloop (aantal keer zonder zadel rijden of na een vakantie weer) en dan ga ik alsnog hardlopen of rijden, lijkt me niet heel erg eigenlijk!
Szan, ik ben begonnen met Evy ja!
Egnie, klinkt als een mooi tempo :)
Droomster, als ik het zo lees klinkt 2011 veel logischer, heb daarom ook voor 2011 gekozen :)

Maandag heb ik eens uitgeprobeerd hoeveel ik achter elkaar kon lopen in de Oostvaardersplassen! Heb uiteindelijk 5,52 km gerend zonder te stoppen :oo Echt absurd gewoon! Heb daarna wat lessen van Evy overgeslagen en ben toen met les twintig begonnen. Aan het einde van de les had ik wel last van m'n knie, beetje jammer.. Morgen in het bos lopen.

Ennuh, http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... land.dhtml :D Ik ga sowieso mee doen! Het is het weekend na m'n laatste examen dus dat is perfecte timing :D

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 20:48

Tegelijk met de Marikenloop in Nijmegen. :)

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 06:17

Ik ben gister avond toch voorzichtig les 2 gaan lopen en dit ging eigenlijk erg goed... tijdens het lopen geen last van mijn knie en vanochtend ook helemaal niet meer, dus daar ben ik erg blij mee. Nagenoeg nauwelijks spierpijn verder. Dus op naar les 3 morgen.

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 07:27

Goed bezig sazsie!!