ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:46

dan ligt het idd niet aan ritalin :')

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:48

Dat uren lezen kan ik nu ook niet meer! Stiekem wel jammer, want kon mezelf vroeger helemaal 'verliezen' in een boek. Al was dat soms juist problematisch aangezien ik dan een nacht niet sliep omdat ik een boek niet weg kon leggen..

Veel herkenbare dingen weer van iedereen. Las ergens dat ADHD beter bekend/ herkend wordt dan ADD. Denk ik ook. Maar aan de andere kant is dat ook wel weer logisch, aangezien ADHD beter aan de buitenkant zichtbaar is. ADD zit echt in je hoofd. Ik weet niet zo goed wat mijn omgeving er nu eigenlijk echt van denkt. Het grootste gedeelte vind het volgens mij nogal een slappe smoes.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:51

in amerika heb ik gek genoeg echt allemaal boeken gelezen (engels) maar hier in nl lukt het mij ook niet echt meer... in amerika had ik ook veel structuur en kon alles op mijn eigen tempo doen, iets waar ik in nl weer moeite mee heb... pff ik wil terug :=

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 10:57

Ik heb op al mijn rapporten staan dat ik een rustig soms zelfs teruggetrokken kind was.
Niemand had door dat er een orkaan door m'n hoofd raast en dat ik daar vooral mee bezig was.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:39

Dat is herkenbaar...op mijn rapporten van de basisschool stond meestal dat ik netter moest werken, niet dingen moest afraffelen en de opmerkingen `Als ze het wel kan ze het wel. Daarnaast moest ik vaak nablijven om mijn kastje op te ruimen haha.

In het begin van de middelbare school was ik extreem rustig al werd ik er nog wel eens uitgestuurd omdat ik niet oplette en uit het raam zat te staren. Maar meestal was ik totaal onopvallend, zelfs zo onopvallend dat ik meerdere keren als afwezig ben opgeschreven terwijl ik wel aanwezig was. Tja zie dat maar eens uit te leggen aan het schoolhoofd. Dat rustige is overigens helemaal veranderd toen ik in 4 havo kwam, was van 3vwo naar 4 havo gegaan en begon me goed te vervelen wat zich uitte in heel vervelend zijn.. Niet bij alle lessen was ik vervelend, bij tekenen kon ik uren stil zitten haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:01

in Australie heb ik ook echt een stuk of 20 boeken gelezen in 2 a 3 maanden. Mijn theorie is dat ik hier in Nederland veel te overprikkeld ben met informatie door het principe van ' onbeperkt' internet. In pricnipe zit ik de hele hier op bokt te lezen (ben echt wel een boktjunkie :') ) dus snap wel dat mn hersenen dan ook niet nog een heel boekwerk willen lezen, als ik 's avonds in bed lig....

Hahaha basisschool is herkenbaar. Dat van die kastjes was ik allang vergeten, wat een drama was dat _O- . Zooitje altijd... Tevens zat ik op dalton onderwijs en aan het einde van de week moesten we altijd de weektaak afhebben. Lukte me NOOIT! Ik was zo'n idioot langzame werker omdat ik zoveel tijd verdeed met voor me uit staren en tekeningetjes maken. Daarnaast kon ik helemaal niet netjes werken wat frustrerend was. Op een gegeven moment ben ik zelfs bijna blijven zitten...
Toen ik naar een andere (ook dalton) basisschool ging door verhuizing, ging het echter beter. Daar controleerde ze nauwelijks en ik haalde mn cijfers toch wel. Dus ja. Maar daar ben ik dus ook niet bepaald gedisciplineerd van geworden :') . Sowieso vind ik het (nu) nogal waanzin om de planning volledig aan een 6 a7 jarige te laten. Maargoed..

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:06

Peppertree schreef:
Dat uren lezen kan ik nu ook niet meer! Stiekem wel jammer, want kon mezelf vroeger helemaal 'verliezen' in een boek. Al was dat soms juist problematisch aangezien ik dan een nacht niet sliep omdat ik een boek niet weg kon leggen..

Dit inderdaad! Ik ging vroeger twee keer in de week naar de bieb om 10 boeken te halen, maar nu lees ik eigenlijk nooit meer, ik kan de rust er niet voor vinden.... dat vind ik echt zo erg, ik mis dat ontzettend... hebben jullie iets gevonden om daar aan te doen? Ik zou het zo heerlijk vinden als ik dat weer zou kunnen... ik heb wel drie onafgelezen boeken liggen, haha, maar ik lees ze maar niet af en kan nooit langer dan een half uur lezen ofzo voor ik weer afgeleid raak.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:32

Ik kan dus wel volledig terugtrekken in een boek. Ben dan wel totaal van de wereld. Als ik om 17.00 begin kan ik rustig pas om 21.00 uit het boek opkijken en me bedenken dat ik nog eten moet koken... Oh ja en boodschappen doen, maar de supermarkt is dan dicht.

Geen idee hoe je dat "aan" zet. Het zou een droom zijn om volledige controle over je hyperfocus te hebben . Dan kun je je aansluiten bij X-men, omdat het dan net een superkracht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:46

:))

Heb ik ook hoor. Ik doe zelden langer dan 2 dagen over een boek.

Heb een keer harry potter 1 t/m 7 in 1 week uitgelezen :') ....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:52

Menino schreef:
:))

Heb ik ook hoor. Ik doe zelden langer dan 2 dagen over een boek.

Heb een keer harry potter 1 t/m 7 in 1 week uitgelezen :') ....

wij waren in duitsland op vakantie en had de box meegenomen , die had ik net binnen voor de vakantie..
die was in die twee weken dus uit he, maar op vakantie hebben we ook een dagje trier gedaan waar ik nog twee fantasy trilogieën en twee losse boeken gekocht en die waren ook uit toen we weer naar huis gingen :+
maar we hebben ook nog een hoop gedaan buiten lezen om :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 14:56

:D Wauw, lotgenoten. ! De meeste mensen kijken me heel gek aan en geloven me niet :') ....

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 15:22

Ik kan mij ook wel totaal verliezen in boeken maar eigenlijk alleen als het echt vlot is geschreven anders dwaal ik zo af en leg ik het boek weg om het vervolgens nooit meer te pakken haha. Als ik eenmaal in zo´n boek zit, um tja dan is het gedaan met mijn nachtrust haha. Overdag kan ik er overigens echt niet de rust voor vinden, ik lees alleen als ik alleen in bed lig en de rest slaapt :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 17:16

Ik ben een hele snelle lezer en kon me altijd zo heerlijk verliezen in boeken. Op vakantie nam ik zo 20+ boeken mee die allemaal 1 of 2 keer uit gingen in die paar weken. Ik mis dat zo! Zo heerlijk om mezelf daarin te kumnen verliezen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:15

Ik heb hier zoveel interessante boeken liggen die ik echt wil lezen, maar het lukt gewoon niet, alles leidt me af en uiteindelijk ben ik drukker met tegen mezelf zeggen dat ik me niet zo af moet laten leiden, dan met lezen...

Op de lagere school was ik heel wisselend qua werken.
We hadden een boek met rekentaken en ik liep altijd achter, zat te dromen en kon me niet interesseren voor de sommen.
En als ik dan ineens erg ver achter liep, schoot ik 2 dagen in de stress, haalde de klas in en ging weer zitten dromen :+

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 11:54

Als eerste! Denk ook dat ADHD beter bekend en herkend is dan ADD.
Toen ik op m'n nieuwe school kwam ook, voor ADHD'ers hebben ze speciale begeleiding.
Maar nadat ik vertelde van ADD, was het meer zo van 'Oh, dus blablablabla...'.
Hij wist duidelijk niet wat het was en vond het ook niet zo interessant.

En uren boeken lezen, kan ik alleen als ik op vakantie ben als:
Mijn laptop niet in de buurt is.
Mijn telefoon niet in de buurt is.
Ik me anders ga vervelen.

Ik weet nog wel toen we met de tent op vakantie gingen, toen heb ik echt uren kunnen lezen!

Op school was ik ook echt heel erg rustig, viel ook bijna niet op.
Er werd wel tegen m'n ouders gezegd dat ik snel afgeleid was.
M'n werkjes op school gingen prima, was alleen suuuper traag!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:03

Ik denk dat ik iets heb gevonden dat me helpt met lezen :') Mijn internet is kapot. Heb na dit gesprek hier maar gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de computer maar een paar dagen uit te laten en in plaats daar van er een boekje bij te pakken :Y) Nog steeds afgeleid, maar er is ineens wel een stuk minder om afgeleid door te raken :')

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:39

Ik had op de basisschool van die DC uren. Documentaire Centre. Moest je in driekwartier per dag een werkstuk maken. En met mazzel had ik een halve zin op papier staan.
En dan moest ik na een paar weken als de deadline eraan kwam alles mee naar huis nemen en thuis maken in een middag/avond.

Zo doe ik m'n werkstukken helaas nog steeds.

Ik ben al paar dagen aan het meelezen ipv ook reageren. Te veel gebeurd afgelopen week. Komt nog wel.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:46

Wow wat een herkenning in dit topic.. Heb maar 1 pagina gelezen maar herken helaas veel.
En de zin van leraren: Als ze het WIL dan kan ze het wel..
Wat is dat frustrerend zeg, ik wilde zo graag huiswerk maken maar het lukte gewoon niet |(

Ik slik nu concerta, 54 mg.
Ben erg blij met de medicijnen ook al weet ik dat sommigen er tegen zijn :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:27

Het is maar net wat zelf voor je werkt toch? :) Ik ben ook super blij met mn dexamfetamine, kan me een hele dag super concentreren en word er ook een stuk minder gesloten van.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:47

Ja ben ik het ook mee eens :) Heb je ook andere medicijnen geprobeerd? Ik ben met concerta begonnen en hier eigenlijk bij gebleven. Mijn moeder heeft al heel wat verschillende medicijnen gehad maar zij krijgt heel erg last van haar mond door waarschijnlijk het zuur wat in sommige omhulsels zit. Ook heeft ze zo veel geprobeerd omdat veel niet werkt..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:51

Ik ben ook erg blij met mijn Ritalin. Soms heb ik wel het idee dat het niet helemaal zo werkt als in het begin, maar het maakt het werken met en aan de ADD echt veel makkelijker. Het heeft me nu binnen een jaar al een heel eind op weg geholpen waar ik eerst voor mijn gevoel jaren stil heb gestaan. Halleluja :+ .

O, en welkom Caitlin!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:22

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:25

Wow zoveel herkenning! Vind het zo frappant om te horen dat het beter kunnen omgaan met jongens dan meiden weer iets is dat vaak voorkomt bij ADHD'ers. Eigenlijk een heel groot deel van je karakter wordt erdoor gevormd, of space ik hem nu gewoon? :+

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:03

Ja nu je 't zeg, ga ook heel m'n leven al veel beter om met jongens. Heb ook bijna alleen maar jongens-vrienden :')....Dit had ik er nooit bij gezocht haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:59

Ik ga ook liever om met jongens dan met meiden. En eigenlijk nooit last ervan dat jongens meer willen van mij. Maak ze duidelijk dat ik een vriend heb en voor de rest is lang leve de lol.

Maar vind het contact maken met andere mensen ook lastig. En jongens die praten sneller tegen mij dan de meiden. Mischien dat het daardoor ook wel komt. En ik ben sowieso een kat uit de boom kijker bij meiden. En kan nooit goed dat geklaag en gezeur. Dan hebben ze weer liefdesverdriet. Dan zijn ze weer ongesteld. En bij jongens nooit zoveel last van.