Hardlopen, wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe vaak loop jij gemiddeld hard?

minder dan 1x per week
37 (11%)
1x per week
35 (11%)
2x per week
97 (30%)
3x per week
106 (33%)
meer dan 3x per week
41 (12%)

Totaal aantal stemmen: 316

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:08

Heb mezelf poosje op de achtergrond gehouden (meelezer) door m'n shin splint blessure maar begin nu weer lekkerder te kunnen hardlopen :j
Ik loop nu een rondje van een kwartiertje, heel rustige jogpas omdat als ik te snel ga de boel te erg belast maar het gaat tot nu toe weer lekker :D.
Fysio heeft me vorige week flink pijn gedaan, nu hoef ik er even 3 weken niet heen en ga ik dus rustig opbouwen. Heb zonet het laatste liedje op mijn
MP4 gezet dus ga lekker een blokje hardlopen nu :evaw:

RubyRed

Re: Hardlopen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:30

Fijn Kasmir dat het weer wat beter gaat :).

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:08

Ok, ben heel stout vandaag nogmaals gegaan. Had gister les 1 gedaan, vandaag les 2. Ging onwijs goed. Reden dat ik toch die 2 lessen achter elkaar heb gedaan? Morgen ga ik de nachtdienst in en morgen en overmorgen heb ik sowieso paardrijden. Wordt hem dan echt niet om ook nog hard te lopen en vond het zo zonde om meteen een pauze van 3 dagen te hebben. Woensdag ip les 3. En dan misschien beetje smokkelwerk dat deze zomer maandag en dinsdag mijn 2 rustdagen achter elkaar worden, maar ik op zondag wel met de week van Evy klaar ben.
Afstand vandaag was 2,25km (gister 2,29km), met als gem. snelheid 6,37 en gem. tempo 9.25min/km. Daarbij een gemiddelde hartslag van 158 met een max van 176bpm. Kortom, ik moet nodig aan mijn conditie werken. Goede nieuws is, ik zou 175kcal verbrand hebben en heb ook gewoon een heel leuk rondje gevonden. Stap niet de deur uit en ga rennen, nee, ik rij een kwartiertje en ren dan heerlijk door bos en duin (vandaag naar andere locatie gegaan dan gister en bevalt me beter!).
Kortom, ik heb de smaak weer te pakken en moet nu gaan volhouden!
En helemaal geweldig in de duinen: zag een konijn of haas :D! Gister ook al. Erg lekker en beter dan langs wegen lopen enzo :D!
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 15-07-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Re: Hardlopen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:11

Gebruik je een app, Danseresje?? Wat betreft meting calorieverbranding?
Ik kwam namelijk op meer dan 250 calorieën.

En had je vandaag ook spierpijn? Aangezien je gisteren les 1 hebt gedaan?

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:17

Janine1990 schreef:

had gister sportstracker gebruikt, maar krijg het overzicht niet naar internet geupload. daarom vandaag endomondo uitgeprobeerd (gister liep die vast). ik weet niet waarom ie maar zo weinig calorieën gaf....misschien heb ik hem niet op hardlopen gezet....moet ik nog even nakijken!

had wel wat spierpijn vandaag, voornamelijk in de bovenbenen. voelde het tijdens het lopen ook wel, maar overleef het vast ook wel :D! Voelde in ieder geval niet verkeerd tijdens het lopen. Ook rechteronderbeen geen last van, wat wel mijn zwakke punt is. Heb wel standaard van die compressietubes aan van Herzog. En vandaag niet alleen maar over asfalt gelopen, maar ook over meer soort van bospad. liep erg lekker moet ik zeggen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:21

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:24

Janine1990 schreef:

Dat is wel heel erg veel... Als ik een half uur fitness (met bijna alleen maar cardio) haal ik dat maar net...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:26

Oké, bij mij stond hij automatisch op hardlopen, en ik kwam op 3.05km (waarvan zeker 1km gewoon lopen), maar in verhouding heb ik dan nog veel meer verbrand.

Ik heb zelfs spierpijn in m'n armen :')

Heb ook aan één scheen wat spierpijn, maar dat lijkt me geen shin splint.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:27

KarinvdM schreef:
Dat lijkt me sterk Janine.

http://www.looptijden.nl/hardlopen/calorieen
http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Ik heb vandaag ruim 7,3 km gelopen. Op zich best te doen, maar ik was wel blij dat ik weer thuis was. :D

wat een handige sites!
Enne, respect hoor, 7.3km! wow.....hoop ook ooit zo ver te komen :D!
App stond overigens gewoon op hardlopen. Dus klopte allemaal.

Overigens wel fijn. Ben vanmiddag nog last minute naar de stad gegaan voor zo'n hoesje waar ik mijn telefoon in kan doen en die om mijn arm kan. nu heb ik alleen nog maar de sleutels in de achterzak van mijn bodywarmertje. Liep beter dan alles in het achterzakje van mijn bodywarmertje gister. Verder ook niets mee, behalve rijbewijs, die had ik achter mijn telefoon gestoken.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:29

Janine1990 schreef:
Oké, bij mij stond hij automatisch op hardlopen, en ik kwam op 3.05km (waarvan zeker 1km gewoon lopen), maar in verhouding heb ik dan nog veel meer verbrand.

Ik heb zelfs spierpijn in m'n armen :')

Heb ook aan één scheen wat spierpijn, maar dat lijkt me geen shin splint.

pas op hoor, met de schenen. Het is heel verraderlijk en vaak ook sluipend. Begint als spierpijn, maar ondertussen komt het vaak steeds sneller en heviger terug. Been there, done that.
Heb je wel goede loopschoenen? En loop je niet over je tempo heen? Mijn tempo is echt belachelijk laag :+ . Bij endomondo staat er bij de rondes zelfs bij het eerste gedeelte een haas en het tweede gedeelte een schildpad. Nu is het natuurlijk wel zo dat de helft van de training bestaat uit wandelen en de helft van de training bestaat uit hardlopen....dus ja, die schildpad is enigszins verklaarbaar....maar toch, ga niet over je tempo heen. shin splints is echt een heel nare blessure!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:29

KarinvdM schreef:
Dat lijkt me sterk Janine.

http://www.looptijden.nl/hardlopen/calorieen
http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Ik heb vandaag ruim 7,3 km gelopen. Op zich best te doen, maar ik was wel blij dat ik weer thuis was. :D

De eerste site zegt 256, de tweede klopt niet helemaal, ik liep namelijk geen volle 29 minuten hard..

Maar wat mijn endomondo zegt:
Duur: 29.00 minuten
Gemiddelde snelheid: 6,31 km/h
Afstand: 3,05 km
Gemiddeld tempo: 9:30 min/km
Calorieën: 265

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:32

Zo, laat ik mij hier maar melden. Afgelopen maandag & dinsdag ben ik begonnen met hardlopen en uhh..
wat had ik de dagen erna spierpijn :+
Om overbelasting te voorkomen houd ik het voorlopig op 2 dagen in de week, ik kijk later wel of ik er meer van wil/kan maken.
Morgen moet ik er in ieder geval weer aan geloven... oh help :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:32

Danseresje schreef:
pas op hoor, met de schenen. Het is heel verraderlijk en vaak ook sluipend. Begint als spierpijn, maar ondertussen komt het vaak steeds sneller en heviger terug. Been there, done that.
Heb je wel goede loopschoenen? En loop je niet over je tempo heen? Mijn tempo is echt belachelijk laag :+ . Bij endomondo staat er bij de rondes zelfs bij het eerste gedeelte een haas en het tweede gedeelte een schildpad. Nu is het natuurlijk wel zo dat de helft van de training bestaat uit wandelen en de helft van de training bestaat uit hardlopen....dus ja, die schildpad is enigszins verklaarbaar....maar toch, ga niet over je tempo heen. shin splints is echt een heel nare blessure!

Maarja, ik kan me voorstellen dat die spieren sterker zijn in mijn linkerbeen dan in m'n rechterbeen, omdat ik tot drie weken geleden ook heel erg veel aan het rijden was.
Volgens mij heb ik wel goede loopschoenen, heb eerst een voorproefje genomen, heb deze schoenen: http://www.scapino.nl/data/producten/IX ... 909-01.jpg

Ik snap niet goed wat er bij die rondes staat... Maar ik zie inderdaad ook eerst een haas en dan een schildpad :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:33

Danseresje schreef:
wat een handige sites!
Enne, respect hoor, 7.3km! wow.....hoop ook ooit zo ver te komen :D!
App stond overigens gewoon op hardlopen. Dus klopte allemaal.

Overigens wel fijn. Ben vanmiddag nog last minute naar de stad gegaan voor zo'n hoesje waar ik mijn telefoon in kan doen en die om mijn arm kan. nu heb ik alleen nog maar de sleutels in de achterzak van mijn bodywarmertje. Liep beter dan alles in het achterzakje van mijn bodywarmertje gister. Verder ook niets mee, behalve rijbewijs, die had ik achter mijn telefoon gestoken.

Ik heb een gewone bh aan en daaroverheen mijn sportbh, daar stop ik m'n telefoon tussen. Je ziet 'm niet en voelt het ook niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:33

Met les 1 verbrand je echt geen 265 caloriën. :n

Ik liep 7,3 km in 40 minuten, dat is goed voor ongeveer 440 caloriën volgens de eerste site.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:37

uhm, ik volg je niet helemaal. waarom zouden de spieren in je linkerbeen sterker zijn dan in je rechterbeen omdat je tot 3 weken geleden ook heel veel aan het rijden was? met paardrijden (er van uitgaande dat je dat bedoelt), moet je toch ip je benen gelijkmatig gebruiken (in balans zijn?)?
Weet niet of je de schoenen bij Scapino hebt gehaald. Op zich lijkt Nike me geen verkeerd merk. Ben zelf ooit naar de Hardloopwinkel/Runnersworld geweest om een video-opname te laten maken van mijn lopen en daarop de schoenen laten aanpassen. Moet zeggen dat ik geen last heb. Schoenen zijn ondertussen wel wat jaartjes oud, dus eigenlijk moeten ze vervangen gaan worden, want op een gegeven moment verliest de demping, ook bij het niet gebruiken, zijn werking.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:41

Danseresje schreef:
uhm, ik volg je niet helemaal. waarom zouden de spieren in je linkerbeen sterker zijn dan in je rechterbeen omdat je tot 3 weken geleden ook heel veel aan het rijden was? met paardrijden (er van uitgaande dat je dat bedoelt), moet je toch ip je benen gelijkmatig gebruiken (in balans zijn?)?
Weet niet of je de schoenen bij Scapino hebt gehaald. Op zich lijkt Nike me geen verkeerd merk. Ben zelf ooit naar de Hardloopwinkel/Runnersworld geweest om een video-opname te laten maken van mijn lopen en daarop de schoenen laten aanpassen. Moet zeggen dat ik geen last heb. Schoenen zijn ondertussen wel wat jaartjes oud, dus eigenlijk moeten ze vervangen gaan worden, want op een gegeven moment verliest de demping, ook bij het niet gebruiken, zijn werking.

Ik bedoel met het opstappen, dat doe je alleen maar met je linkerbeen :P
Die spieren zijn niet in drie weken helemaal verslapt lijkt me.

Heb de schoenen inderdaad bij Scapino gehaald, wil niet meteen een bak geld uitgeven omdat ik niet weet hoelang ik het hardlopen an sich ga volhouden. Als het lekker loopt, dan ga ik over naar een slag duurdere schoenen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:44

Janine, mijn buste icm mijn sportbeha, leent zich hier niet echt voor. Ga ik toch liever voor de iets duurde variant, maar wel met behoud van mijn telefoon. Anders zit ie na zo'n les meteen vastgeplakt en is ie helemaal vies en heb mijn foontje net nieuw.....beetje voorzichtig mee blijven dus!

mbt de sportschoenen. tja, stel je gaat hier blessures op lopen, dan hou je het hardlopen sowieso niet vol. ik heb een aantal jaar geleden gewoon de aanschaf gedaan, de uitgave was mijn stok achter de deur. heb toen ook evy 2006 bijna uitgelopen, 2 lessen voor het einde gestopt ofzo en daarna niet meer gelopen, ook ivm warmte. die schoenen heb ik nog steeds. ik weet dat de kwaliteit goed is, ondanks dat het met de tijd wel iets achteruit gaat en daarom durf ik er zo op weg te lopen.
het is inderdaad een flinke uitgave, maar een blessure is ook niet wat je wil (en kan ik met mijn werk ook al helemaal niet gebruiken!).

qua opstappen, weet niet of je daar nou zo heel veel spieren meer mee kweekt. bovendien, je zet af van de grond met je rechterbeen.....tja, denk niet dat het heel veel uitmaakt. Of je moet echt mega vaak opstijgen op een dag.... :o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:47

Danseresje schreef:

Ik kan het alleen maar beamen aangezien ik er momenteel mee opgescheept zit. Het gaat echt nog wel een tijdje duren voordat ik op normaal tempo kan hardlopen want zodra ik een pas versnel zit ik direct met die schenen. Voor mij is het zaak heel lichtvoetig te leren lopen met kleine passen (ik heb er een handje van grote passen te nemen) en je hardlooptechniek veranderen is gewoon moeilijk en vermoeiend. Ik ben nu 2 maanden bezig met mijn fysio (daarvoor heel erg zitten tobben) en ik begin nu wel echt verbetering te merken. Zeker nadat hij me de laatste keer flink te pakken heeft genomen 'ga maar ontspannen op je zij liggen, tanden op elkaar vervolgens met flink veel kracht net onder dat scheenbeen rand zitten duwen waar de boel ontstoken is, ging door de grond haha'. Maar zodra ik maar even op mijn 'eigen manier' ga hardlopen omdat ik er niet over na denk voel ik het direct weer in mijn schenen. Nu heb ik er wel te lang mee doorgelopen hoor, het was dik, super gevoelig en heb ook allemaal bobbels op mijn scheenbeen zitten. Maar Shin Splint is echt een klacht waar je eigenlijk voor altijd mee opgescheept zit omdat zodra je even overbelast deze direct weer op gaan spelen.

Zodra je pijntjes gaat lopen (schenen/knieën) toch kritisch naar je schoenen kijken. Ik heb ze zelf ook bij runnersworld gehaald, daar filmen ze je tijdens het hardlopen en kunnen ze kijken of je proneert of niet en welke schoenen dus het beste bij jouw passen. Telkens 1 rustdag is trouwens wel verstandig je aan te houden hoor, ook weer i.v.m. blessures zeker als je een beetje blessure gevoelig bent ^) .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:52

Danseresje schreef:
Janine, mijn buste icm mijn sportbeha, leent zich hier niet echt voor. Ga ik toch liever voor de iets duurde variant, maar wel met behoud van mijn telefoon. Anders zit ie na zo'n les meteen vastgeplakt en is ie helemaal vies en heb mijn foontje net nieuw.....beetje voorzichtig mee blijven dus!

mbt de sportschoenen. tja, stel je gaat hier blessures op lopen, dan hou je het hardlopen sowieso niet vol. ik heb een aantal jaar geleden gewoon de aanschaf gedaan, de uitgave was mijn stok achter de deur. heb toen ook evy 2006 bijna uitgelopen, 2 lessen voor het einde gestopt ofzo en daarna niet meer gelopen, ook ivm warmte. die schoenen heb ik nog steeds. ik weet dat de kwaliteit goed is, ondanks dat het met de tijd wel iets achteruit gaat en daarom durf ik er zo op weg te lopen.
het is inderdaad een flinke uitgave, maar een blessure is ook niet wat je wil (en kan ik met mijn werk ook al helemaal niet gebruiken!).

qua opstappen, weet niet of je daar nou zo heel veel spieren meer mee kweekt. bovendien, je zet af van de grond met je rechterbeen.....tja, denk niet dat het heel veel uitmaakt. Of je moet echt mega vaak opstijgen op een dag.... :o

Hihi, ja das dan inderdaad een beetje jammer. Ik heb gewoon een hoesje bij m'n telefoon, dus die erom en tussen de twee bh's in. Heb een D, dus het zit stevig maar niet irriterend.

Ergens is zo'n uitgave inderdaad ook wel een stok achter de deur, dat dacht ik ook bij mijn spinningschoenen, die hebben ook bijna 100 euro gekost en daar ben ik ook mee gestopt. Béétje jammer...
Ik vind het alleen een beetje moeilijk oordelen of het een spier is of meer... Immers, als ik 45 km geschaatst heb, heb ik dit gevoel ook. En het gevoel heb ik niet bij het lopen alleen als ik mijn hak als het ware uitdruk.

Ik weet ook niet waarom ik het alleen aan m'n rechterbeen heb, het is de enige manier waarop ik het zou kunnen verklaren. Wil het even afwachten, aangezien de spierpijn echt overal zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:56

Kasmir schreef:
Ik kan het alleen maar beamen aangezien ik er momenteel mee opgescheept zit. Het gaat echt nog wel een tijdje duren voordat ik op normaal tempo kan hardlopen want zodra ik een pas versnel zit ik direct met die schenen. Voor mij is het zaak heel lichtvoetig te leren lopen met kleine passen (ik heb er een handje van grote passen te nemen) en je hardlooptechniek veranderen is gewoon moeilijk en vermoeiend. Ik ben nu 2 maanden bezig met mijn fysio (daarvoor heel erg zitten tobben) en ik begin nu wel echt verbetering te merken. Zeker nadat hij me de laatste keer flink te pakken heeft genomen 'ga maar ontspannen op je zij liggen, tanden op elkaar vervolgens met flink veel kracht net onder dat scheenbeen rand zitten duwen waar de boel ontstoken is, ging door de grond haha'. Maar zodra ik maar even op mijn 'eigen manier' ga hardlopen omdat ik er niet over na denk voel ik het direct weer in mijn schenen. Nu heb ik er wel te lang mee doorgelopen hoor, het was dik, super gevoelig en heb ook allemaal bobbels op mijn scheenbeen zitten. Maar Shin Splint is echt een klacht waar je eigenlijk voor altijd mee opgescheept zit omdat zodra je even overbelast deze direct weer op gaan spelen.

Zodra je pijntjes gaat lopen (schenen/knieën) toch kritisch naar je schoenen kijken. Ik heb ze zelf ook bij runnersworld gehaald, daar filmen ze je tijdens het hardlopen en kunnen ze kijken of je proneert of niet en welke schoenen dus het beste bij jouw passen. Telkens 1 rustdag is trouwens wel verstandig je aan te houden hoor, ook weer i.v.m. blessures zeker als je een beetje blessure gevoelig bent ^) .

Als ik duw voel ik niets, alleen als ik die spier aanspan.
Maar ik zal er in ieder geval goed op letten.

En ook al heb ik niets, gaat het lopen lekker en hou ik er plezier in, gaan er op mij aangepaste schoenen komen. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:58

KarinvdM schreef:
Met les 1 verbrand je echt geen 265 caloriën. :n

Ik liep 7,3 km in 40 minuten, dat is goed voor ongeveer 440 caloriën volgens de eerste site.

Ik wil je best geloven hoor...
Geef alleen maar aan wat mijn sports tracker aangeeft... Zal wat in de gaten houden hoe het verloop gaat zijn.
Misschien heeft het ook wel met lengte en gewicht te maken?? Heb geen flauw idee.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:59

Oh er zijn 100.000 verschillende verklaringen voor, je zou vanuit je heupen iets scheef kunnen zijn, je zou iets in kunnen draaien met je knie, je zou je rechtervoet misschien iets naar binnen of naar buiten kunnen zetten, je zou met rechts iets kunnen proneren, je zou alleen je rechterbeen al meer kunnen belasten door daar meer mee af te zetten of zwaarder op te landden etc. etc. ;)
Het kan net zo goed een beetje spierpijn zijn hoor, gewoon aanvoelen hoe het de volgende keer is. Heb je er de volgende keer al vanaf het begin last van dan moet je opletten, de grap van shinsplints is dat wanneer je spieren opgewarmd zijn het wel meevalt maar zodra ze afkoelen je de pijn echt gaat voelen. En het is verstandig dat als het lopen lekker gaat, en je bent van plan het te blijven doen goede schoenen te kopen. Is even een investering maar het dubbel en dwars waard :j En hardlopen is gewoon heel lekker (en verslavend) dus dat ga je vast en zeker volhouden :D. *\o/*

Vandaag trouwens weer lekker mijn rondje van ongeveer 2km :') gelopen. Wilde op een gegeven moment wel te snel en dat voel ik dan direct in mijn schenen maar als ik dan weer braaf loop zoals ik van de fysio moet lopen is er geen probleem (wel lastig hoor, conditioneel kan ik veel meer en dan moet je op de rem blijven trappen).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:03

Kasmir schreef:
Oh er zijn 100.000 verschillende verklaringen voor, je zou vanuit je heupen iets scheef kunnen zijn, je zou iets in kunnen draaien met je knie, je zou je rechtervoet misschien iets naar binnen of naar buiten kunnen zetten, je zou met rechts iets kunnen proneren, je zou alleen je rechterbeen al meer kunnen belasten door daar meer mee af te zetten etc. etc. ;)
Het kan net zo goed een beetje spierpijn zijn hoor, gewoon aanvoelen hoe het de volgende keer is. Heb je er de volgende keer al vanaf het begin last van dan moet je opletten, de grap van shinsplints is dat wanneer je spieren opgewarmd zijn het wel meevalt maar zodra ze afkoelen je de pijn echt gaat voelen. En het is verstandig dat als het lopen lekker gaat, en je bent van plan het te blijven doen goede schoenen te kopen. Is even een investering maar het dubbel en dwars waard :j En hardlopen is gewoon heel lekker (en verslavend) dus dat ga je vast en zeker volhouden :D. *\o/*

Vandaag trouwens weer lekker mijn rondje van ongeveer 2km :') gelopen. Wilde op een gegeven moment wel te snel en dat voel ik dan direct in mijn schenen maar als ik dan weer braaf loop zoals ik van de fysio moet lopen is er geen probleem (wel lastig hoor, conditioneel kan ik veel meer en dan moet je op de rem blijven trappen).

Zo dat is een motiverend bericht!!! :D Dankje!
Als ik zo bedenk met Evy, vind ik het inderdaad héérlijk!! En ja, na drie weken niks doen is het een hele aangename verandering :P

Heb er met lopen sowieso geen last van gehad, we zullen eens zien!!

Op de rem blijven trappen lijkt me niet prettig, mag je ook geen langere ronde lopen?

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:04

Ik had Sportstracker op mijn iPod touch gezet, had hem aangezet tijdens de les en was gaan hardlopen. Maar hij doet het helemaal niet? Heeft zeker internetverbinding nodig de hele tijd?