[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:22

Hoe lang duurt het voordat je lichaam gewend is aan de Navuring? En hoe zit dat precies met de stopweek, die hoefde niet altijd las ik, maar daarbij wordt je dus nog wel ongesteld of verminderd?

Overigens heb ik binnenkort een afspraak staan met de gynaecoloog die mij zeer uitgebreid over al deze mogelijkheden gaat voorlichten, maar ik wou ondertussen zelf ook al het nodige huiswerk uitvoeren. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:33

Ik heb de Nuvaring 2 jaar gebruikt, ben nu gestopt omdat we aan het klussen zijn maar ik ga daarna zeker weer verder.
Net als met elke pil duurt het ongeveer 3 maanden voor je lichaam gewend is, ik had meteen een "normale" cyclus 3 dagen nadat ik de ring had verwijderd werd ik ongesteld en de dag dat ik de ring weer in moest brengen was ik niet meer ongesteld.
Ik heb zelf met de Nuvaring veel minder klachten als ik ongesteld ben het is iets lichter en duurt ee dag korter.

De stopweek sloeg ik weleens over maar dat vind mijn lichaam niet zo leuk maar dat was met andere pillen net zo ik krijg dan altijd doorbraakbloedingen.
Over het algemeen kan je gewoon meerdere ringen na elkaar gebruiken zonder stopweek.
Hoe er wel rekening mee dat je een eigen bijdrage hebt van ik geloof 20 euro per doosje (3 maanden)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 14:46

Qua eigen bijdragen ben ik al op de hoogte, bedankt voor die opmerking. Nu is het voor mij alleen kijken waar ik verstandig aan doe. Ik heb door de jaren heen al veel soorten pillen versleten die steeds maar een jaar goed functioneerden waarna bleek dat ze of te licht of te zwaar waren. Toen is mijn aangeraden, als het weer fout gaat, te gaan kijken naar andere opties.

- Spiraal: Ik lees dat de menstruaties hierbij velen malen heftiger zijn (en dat was net de reden dat ik met de pil begon om dit juist op te lossen). Daarnaast lees ik ook dat niet ieder lichaam hier vaak goed op reageert de getallen die ik lees baren mij zorgen;
- Prikpil: Het idee klinkt mooi, maar omdat ik al zo gevoelig ben op de hormonen, lijken mij die overdosis geen goed idee. Plus dat het lang kan duren voor je weer vruchtbaar bent;
- Implanon: Wat net hier ook gezegd is, het eerste jaar is dit prima maar later komen heftige menstruaties voor;
- Navuring; klinkt ideaal vooral omdat je nog steeds de controle met menstruatie hebt. Mijn grootste vraag is echter of mijn lichaam het hier langdurig goed op blijft doen.

Dat waren de meest gebruikte methodes die de revue zijn gepasseerd, over de andere soorten heb ik veelal mijn twijfels.

Qua pil zijn de Yasmin, Diana, Microgynon20/30/50 al gepasseerd. Zo irritant is mijn lichaam, en het enige wat ik vraag is vermindering van de klachten en anticonceptie (ondanks al veilig gebruik van voorbehoedsmiddelen), daarnaast vindt ik het persoonlijk ook erg fijn als ik het zelf kan regelen want zonder de pil is er geen naald aan vast te knopen zo onregelmatig ben ik dan.

Vandaar dat ik dus ook binnenkort de afspraak met de gynaecoloog heb omdat ik het ondertussen niet meer weet.

Owja, ik heb mij ook homeopathisch verdiept en momenteel slik in Teunisbloemolie voor de ondersteuning maar daar merk ik niet veel verschil van, die wil ik nog 2 maanden de kans geven (dan slik ik die 9 maanden) en als dat niet helpt dan ga ik kijken naar het assortiment van Avogel. Dit moet ervoor zorgen dat er meer regelmaat in komt, zeggen ze.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:49

De Mirena spiraal maakt je menstruatie als het goed is niet heftiger, de kopersspiraal daarentegen vaak wel. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 18:14

Er zijn twee soorten inderdaad, maar ook van de Mirena hoor ik dat het de menstruatie heftiger kan maken.

Ik hoor zojuist dat er wetenschappelijk besloten is dat het beter voor het lichaam van de vrouw is dat ze 2 a 3 keer per jaar menstrueert i.p.v. om de 3 weken en dat laatstgenoemde ook helemaal niet natuurlijk schijnt te zijn. Mijn huisartsen praktijk wil dit stimuleren door de stopweken niet meer te adviseren en aan één stuk door de pil te slikken, de navuring te gebruiken etc. Ik kan echter op het internet hier niets over terug vinden, weet iemand daar meer van af?

Het klinkt mij wel geheel logisch in de oren maar ik ben benieuwd naar meer achtergrond.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:04

Dat soort onderzoeken geloof ik pas helemaal als ik het originele artikel in een vakblad zie :) Maar het klinkt niet heel onlogisch. Je helpt immers je eigen hormonale cyclus toch al de soep in met de pil, dus dan kan het best zijn dan doorslikken dan gezonder is omdat je dan minder schommelingen hebt.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:17

[sarcasme]Ennn...ook weer fijn voor de producenten natuurlijk; verkopen ze weer meer pillen[/sarcasme]

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:40

@magda; Ik heb hier nog niets over gehoord, vaak hoor ik dit soort dingen redelijk snel op mijn werk. Ik kan er zo ook niets over vinden. **lil modus aan** en ik betwijfel eigenlijk of het beter zou zijn 2 a 3 x per jaar te menstrueren als maandelijks, hormoonschommelingen zijn een heel natuurlijk proces, met of zonder anticonceptiepil ** lil modus uit**

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:50

Oke, een vraagje..

Ik slik de pil eigenlijk per 3 maanden, en dan ongesteld. Nu slik ik hem normaal rond 8 uur, en de laatste week dacht ik er steeds pas aan voor het slapen (rond 11 uur/half 12)... maar nu ben ik hem gisteren dus vergeten in te nemen en heb ik hem net snel ingenomen...

Kan dit verder kwaad? :=

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:56

Nee geen probleem, er mag niet meer dan 36 uur tussen 2 pillen zitten :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 13:19

oke :) ook niet qua veiligheid?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:52

nee maar vanavond gewoon op tijd slikken. nu bijvoorbeeld

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:10

Was ik weer even :D

Op zich is het niet onlogisch dat het beter/logischer is voor je lichaam om per jaar maar 2/3x ongesteld te worden. Er vanuit gaat dat je niet aan conceptie doet dat baar je aan de lopende band kinderen. Zwanger = niet ongesteld, dan wellicht een paar keer voor je weer zwanger bent. Dan weer 9 maanden niet en dan weer een paar keer wel, tot je in de menopauze belandt. Het hele idee van anticonceptie en dergelijke is immers volledig tegen moedertje natuur in.

Ik ga absoluut geen spiraaltje proberen. Tampons zijn al hels, die moeten erUIT. Nu nog, liefst gisteren al. Daarbij kramp ik heel snel, zonder pil loop ik om de twee weken dubbel van de kramp. Moet ik er ook nog iets permanents in frotten, dan ga ik echt door een hel vrees ik :=

Wil me wel gaan verdiepen in de prikpil, heeft iemand hier daar ervaring mee?

Zaterdag na een maand gestopt met de pil, stopweek. Voor deze maand heb ik 2-3 maanden doorgeslikt, doe ik wel vaker. Heb geen zin in maandelijks dat gezeur. Waar ik eerst nog wel vloeide (meer rommel dan echt bloed) is er nou.. niks! Loop al de hele week 'voor de zekerheid' met maandverband rond maar er komt gewoon helemaal niets. Het duurt normaal ook wel een dag of drie maar dan begint het ook wel. Nou wel de typische pijntjes gehad maar verder niks. Geloof dat ik mijn babyfabriek nou helemaal om zeep heb geholpen := :=

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:03

Berdien hoe groot is je kinderwens? prikpil raad de dokter dan af..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:17

Kleiner dan nihil :)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:22

Ik begin nu vanaf een paar dagen lichtjes bloed te verliezen. Kan ik nu zeg maar een stopperiode inlassen? Ik ben sinds september aan het doorslikken. Dan is het denk ik een kwestie van wachten tot je echt ongesteld wordt en als dat weer voorbij is, moet ik weer beginnen met het slikken van de pil?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:23

Zou ik niet doen, dan zou je echt weer moeten wachten tot je in je cyclus bent en dan weer op de 1e dag van je menstruatie beginnen. Zou gewoon een stopweek doen en dan ook na 7 dagen weer beginnen.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:24

Hmm oke, laat ik dat maar proberen dan. Bedankt :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:28

Maar, ik ben geen arts he :P Als je het zeker wilt weten zou je even contact op kunnen nemen met je HA. Wat ik hierboven schrijf is de manier waarop ik het doe, al slik ik de pil wel minder lang door dan dat jij doet, meestal een maand of 3.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:30

Zou het echt beter zijn om paar keer door te slikken?
Voor ik begon met de pil was ik van mezelf al regelmatig. Met de pil heb ik het (niet bewust) alleen paar dagen verschoven.
Ik heb woensdag de laatste en dan maandag t/m vrijdag ongesteld. Op donderdag weer begonnen.
Ik gebruik ook liever geen tampons trouwens, ik vind het een enorm naar gevoel en krijg altijd meer last van m'n buik.
Maar ik vind de pil doorslikken ook heel naar. Dat doe ik ook echt alleen als ik anders op kamp of (zon)vakantie ben. Ik krijg nl enorm last van m'n borsten tegen de tijd dat de 2e strip afloopt.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:31

Proberen kan geen kwaad denk ik. Ik ben ook nog niet echt bloed aan het verliezen maar meer wat 'rommel' eigenlijk. Maar mijn huisarts had ook gezegt dat het geen kwaad kan om langere periodes door de slikken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:41

Yessy schreef:
Dat soort onderzoeken geloof ik pas helemaal als ik het originele artikel in een vakblad zie :) Maar het klinkt niet heel onlogisch. Je helpt immers je eigen hormonale cyclus toch al de soep in met de pil, dus dan kan het best zijn dan doorslikken dan gezonder is omdat je dan minder schommelingen hebt.

Klopt, heb ik ook vandaar dat ik nieuwsgierig was of (een van) jullie hier toevallig meer vanaf wisten.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:12

Oh tampons heb ik ook altijd ruzie mee. Vóór ik kinderen kreeg, nà de kinderen..het maakt allemaal niks uit :') Ik krijg die krengen er niet goed in en dan voel je ze dus zitten :? Zó irritant!
En na de kinderen...ja...de boel rekt wat op dan he? :') ...als ik er dan een in heb, omdat we dus gaan zwemmen met de kinderen, dan stap je dat bad in en: SSSSSJLRRRRRP! Dat ding zuigt zich vol - halve zwembad leeg _O- En wat doen volgezogen tampons? Juiuiuissst...die zakken naar beneden...aaaaaargh!! Zó irritant!

Ik heb overigens wel een Mirena :j
Het inzetten vond ik geen probleem, maar daarna...aaarrgh...6 weken gebloed, pijn eraan/erdoor...ging ik na zo'n 8 weken maar eens naar de gyn (had ik véél eerder moeten doen), bleek mijn HA de touwtjes te lang gelaten te hebben! Die prikten mij dus steeds!!
De maanden daarna om de klip-klap half wel/half niet ongesteld en dan rustig een dikke 10 dagen ofzo ^) Echt, ik was na 10 maanden in staat om dat ding er eigenhandig uit te trekken -:(-
Maar daarna begon het zich eindelijk wat te normaliseren :j En nu ben ik keurig om de 28 tot 30 dagen ongesteld, al met al een dagje of 5-6 en dan is het klaar.
Geen zere (*)(*), geen buikkramp en geen hoofdpijn/migraine (want dat kreeg ik wel van de pil)
Dus ik ben blij dat het nu goed gaat en dat dat ding er nog 4 jaren in mag blijven, maar of ik volgende keer er wéér 1 neem? Daar ben ik nog niet zeker van :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:42

MM wat rot dat het bij jou zo lang geduurd heeft voor alles zich stabiliseerde. Ik heb na het plaatsen eigenlijk alleen nog een beetje bloed van mijn menstruatie die ik toen had verloren, een dagje of 3 licht bloedverlies en thats it. Daarna keurig om de 3 weken 1 a 2 dagen ongesteld, of nouja wat druppels bloedverlies en dat was het. Nu heb ik altijd wel een keurige en zeer regelmatige cyclus gehad dus misschien heeft dat er ook mee te maken?

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 17:38

Hallo!
Even een vraagje over de nuvaring. ik moet hem op vrijdags om half 10 s'avonds eruit halen en dan de volgende vrijdag er weer in. nu was ik hem vergeten en kwam daar zaterdagochtend achter. Ik moest hem toen eigenlijk die vrijdag indoen. nu vond ik het net fijn dat ik alles op vrijdagavond had. Deze zaterdag moet ik hem er weer uithalen maar wil het graag weer terug naar de vrijdag. kan ik hem er nu gewoon vrijdag uithalen? Dus een dag eerder? Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb:)!