Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:34

Haha wat grappig dat ze ei niet lekker vondt. Yasemin vindt dat wel lekker. :j Toevallig vorig weekend geprobeert. Leuk dat ze de zuurkool wel lekker vondt! Hier is dat ook echt een groot succes!
Hier gaat ook álles erin tot nu toe, ben ik erg blij mee hoor! Zelfs witlof en asperges is ze gek op. Kan er echt van genieten als ik haar zo zie eten, asperge in de hand en gaan. :D <3

Hier tot vandaag dus ook boter en stroop. Meer nog niet. Stroop ben ik mee begonnen voor de ijzer omdat ik nog niet wilde beginnen met vlees en ander beleg vond ik nog niet nodig. Maar wil haar nu toch wat meer afwisseling bieden. Vanochtend heeft ze dus 1 boterham met amandelpasta op, ging er goed in. En vanmiddag gewoon met boter. :) Morgen weer een andere pasta proberen. Ze hebben echt heel veel keus trouwens, ik kon amper kiezen. Maar veel zit o.a. zeezout bij en dat wil ik nog niet voor Yasemin, misschien wel voor onszelf... (zag bijv pasta van zongedroogde tomaten met knoflook en basilicum... lijkt me heerlijk!)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 17:58

@ Nathalie dat klinkt zeker goed! Ik ga ook eens kijken bij onze biowinkel of ze dat hebben!

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:49

Fijn dat ze veel lusten! Wacht maar tot ze 1,5 à 2 zijn, dan slaat het vaak om, helaas! Kun je je lol nog op! }:)

Yep, de aan en uit knop is lam. Is nu het derde kindje waar deze kolf voor wordt gebruikt en best intensief. Brak ook een stukje plastic af, omdat ik steeds harder moest drukken om te zorgen dat ik en aankreeg. Krijg helaas geen nieuwe kop, garantie is te lang verlopen. Geloof dat je twee jaar garantie hebt en deze is 2,5 jaar oud, helaas. Bij Philips zeiden ze dat ik er beter een bij de Handyman kon kopen dan bij Philips.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:55

Weet ik Neff...heb met kleine kinderen gewerkt dan ben je soms blij met ieder muizenhapje dat erin gaat. Maar goed, het hangt ook heel erg af van hoe relaxed je er zelf mee om gaat, en of je er geen strijd van maakt want dat win je toch nooit.

Zag trouwens van de week bij EHBO bij opvoeden een stel, afgestudeerd neurochirurgen notabene die hij 2 ling van bijna 3 nog aan de gepureerde babyhap hadden omdat het eten steeds zo'n strijd was (kinderen zaten daarbij allebei gefixeerd in een kinderstoel). Alle 4 de kinderen kregen trouwens ook nog een flesje melk voor het slapen gaan.....de oudste 2 waren 5 (!!) 8)7.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:18

Dat heb ik ook gezien, Susan. Erg he? Pffff. Onbegrijpelijk!

Ik weet dat ze nog slecht kunnen gaan eten idd, maar dat zie ik dan wel weer. Denk idd dat het heel veel uit maakt hoe je er zelf mee om gaat.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:44

Leuk dat je die pasta's probeert Nathalie!
Ik heb ze zelf ook wel eens gekocht, ik ben zelf vegatarier dus probeer wel eens dat soort dingen.
Wat trouwens echt zoooo lekker is uit die winkels, vega bitterbalen, liggen in de vriezer. Die zijn serieus zo lekker dat niet vega's ze ook graag eten. :D
(en dat bedoel ik niet om aan Yasmin te geven he ;) , maar voor jezelf)

Slecht eten, ik ken het, Jelle heeft ook van die fases. Tot een maand of 14 at ie als een bouwvakker. Alles wat je hem gaf ging op.
En ineens, at ie niet meer. Reden, kiezen. Daarna was het de NEE fase, en vanaf anderhalf/2jr ging ie pas weer goed eten.
Nu eet ie wisselend, het ligt erg aan z'n humeur en of ie moe is. Hij is gek op pasta en spinazie, en als hij z'n dag niet heeft wil ie dat dus ook niet.
Nou proberen wij wel altijd wat binnen te krijgen, liefst alles, omdat hij dus al zo graagmager is. Maar als je kindje gewoon een normaal gewicht heeft zou ik me daar geen zorgen over maken hoor.

Ik ben nog steeds goed ziek zeg, pfoe. Vandaag heb ik lekker rust gehad, beide kindjes gingen naar kdv. Was wel erg lekker, afgelopen 3 dagen waren ze allebei thuis en dat is best pittig als je 40 graden koorts hebt.
Maar vandaag heb ik lekker geslapen, en beetje tv gekeken enzo. Koorts is ook al iets gezakt.

Emma heeft het ook heel goed gedaan op kdv. Maandag had ze een wenochtend, en vandaag een wendag.
Ze was wel doodmoe, ze kwam om half 5 thuis, en rond half 6 begon ze te neurien, op bed gelegd en om half 9 werd ze pas weer wakker.
Maandag mag ze weer mee.
En Jelle maar trots vertellen, Emma otters, Jelle bevers (zo heten de groepen)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 12:53

Hier niet zo'n leuk nieuws...heb alweer een borstontsteking, en moet de moeilijke beslissing maken om af te gaan bouwen ;( in ieder geval de linkerkant die steeds problemen geeft. Zit weer aan de AB en hoop dat ik snel opknap, na de kuur ga ik afbouwen en wil ik uitkomen op ochtend en avondvoeding, en evt 's nachts. Ik ga dan alleen nog voeden met rechts. Dan kan ik tussendoor uit met diksap en yoghurt daar is ze nu oud genoeg voor. Ben er niet blij mee, maar moet nu wel helaas.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:11

Leuk om te lezen dat er hier ook BV' ers onder de Bokkers zijn :D
Ikzelf heb mijn eerste een 8 maanden BV gegeven en de 2e helaas maar een paar weken ;( Ivm een hele lage HB waarde ( door 3 liter bloedverlies tijdens de bevalling ) had ik gigantische hoofdpijnen en kon ik helemaal niks. Mocht alleen maar PCM en dat trok ik niet. Dus, helaas aan de zwaardere medicatie en gestopt met BV. Vind het nog steeds erg jammer :\

Maar goed, nu is de jongste de 6 maanden gepasseerd en zijn we bezig met Rapley. Hebben we bij de 1e ook gedaan, en het gaat weer super :D

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:31

Susan, jammer zeg, maar vooral beterschap!

Ach ja, opvoeden is niet gemakkelijk....... Hier alleen eetproblemen bij het avondeten, maar wij laten het hem lekker zelf uitzoeken. Zijn we klaar met eten, gaan de borden van tafel en als ie niets heeft gegeten, jammer dan, volgende ochtend krijgt ie weer. Wel eet ie goed fruit en brood, dus hij zal wel genoeg binnenkrijgen. :)

Dag Limonade.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:45

hier ook een kleine update

Dylan is vorige week naar Kind en gezin geweest, en hij was te weinig bijgekomen, maar 400g en er was meer verwacht, hij was ook 3cm gegroeid, staat nu op 58cm (wat wel al 12cm gegroeid is op 3 maand :D )
Kreeg de hint om bij te beginnen geven op het einde van de bv, dus nog een extra flesje met mss 60cc melk in
doe dit nu, we konden ook al flesjes zoeken want van die van Avent wou hij niet degelijk drinken (altijd een gevecht)
heb er nu gekocht van Nuby, en daaruit drinkt hij wel goed (nabootsing van de borst)

ga wel afbouwen, maar wil nog altijd 1 voeding gewoon kunnen geven (de laatste voor het slapengaan) dat wil ik nog niet direct zomaar stoppen
(zou wel handig zijn dan kan ik makkelijker overdag eens weg bij de paarden)

welkom Limo

Suzanne veel beterschap

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:56

Keandra, waarom afbouwen?
Ik vind dat hij keurig is gegroeid. BV baby's groeien niet zo snel als baby's die kunstvoeding hebben gehad.
Of wil je zelf liever afbouwen? Dat moet je natuurlijk zelf weten :D Maar laat je niet van de wijs brengen als ze zeggen dat hij te weinig is aangekomen. Want naar mijn idee is dat niet zo als hij in 1 maand tijd 400 gr aan is gekomen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 15:58

Susan wat balen zeg! Maar je stopt nog niet, super toch. Met ander drinken tussendoor moet het goedkomen.
Sterkte met je ontsteking!

Limonade, welkom! Hier ook aan de Rapley, erg leuk!

Wat een rot advies om KV bij te geven. Maargoed. Als je toch af wil bouwen, is het ook niet erg.
Ben t verder eens met Limonade. Mijn dochter groeit ook niet veel meer dan dat. Laatste keer zelfs 750 gram in 2,5 maand.

Hier gaat alles gewoon prima. We zitten op 4 voedingen en 3 grote eetmomenten en 2 tussendoortjes. Verder doet ze het heel goed.
Alleen zijn we met zijn drietjes ziek, erg gezellig. Ik het ergst op t moment (vanochtend 40,6 koorts) en Yasemin begint alweer op te knappen gelukkig. Moet zeggen dat voeden nu wel een opgave is hoor...

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:07

100 gram per week is toch prima Keandra? Daarom zou ik niet afbouwen, alleen als je het zelf wilt! Ben me ook al aan het voorbereiden op het CB, denk dat mijn kleine man niet veel gegroeid is qua gewicht, maar hij is nog steeds vrolijk. Moet over 2 weken dan is ie 6 maand (en dan gaan we met eten beginnen, spannend!)

Nathalie, beterschap! Sneu zeg, dat jullie allemaal ziek zijn. KAn me voorstellen dat voeden dan lastig is, maar denk dat alles even lastig is op het moment....sterkte, hoop dat jullie er snel weer bovenop zijn.

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:22

Ik moet morgen ook, hij is nu 7 maanden.
Maar denk dat hij wel over de 10 kilo komt ... De oudste was nog veel erger, die zat met 6 maanden al aan de 10 kilo.
En het CB maar zeuren, dat hij teveel kreeg. Nou, hij deed het toen alleen nog maar op melk hoor :Y)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:32

Hahaha ach met BV kan het alle kanten op! Ik blijf het jammer vinden dat ze op veel CBs niet erg BV gericht zijn.

Neff, ja klopt. Maar voeden vind ik wel erg op t moment. Misschien dat ik straks liggend voed, want als ik rechtop zit voel ik me zo belabberd. Heb daarbij amper kracht in mijn armen om haar vast te houden. Pfff. Gelukkig drinkt ze nog maar ongeveer 10 maximaal 15 minuutjes per voeding.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:49

Doe je dat nooit, liggend voeden? Dat scheelt echt heel veel, hoef je helemaal geen moeite te doen. Ik doe dat snachts altijd, heerlijk!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:04

Nee ik vind liggend voeden zelf niet fijn. Ook toen ze nog nachtvoedingen kreeg zat ik altijd. Misschien gewoon gewenning, omdat ik in het begin fulltime gekolft heb en dat niet zittend kan. Weet anders ook niet waarom. :D Als ze 's ochtends vroeg wakker is voed ik wel liggend in bed met dehoop dat ze dan weer in slaap valt. Maar echt prettig vind ik het niet.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 17:40

wel afbouwen ga ik eens moeten mee beginnen namelijk, ik wil de overgang naar de onthaalouder niet heel abrupt laten verlopen
en daar zal hij dus kv en de nodige papjes direct krijgen (groentenpap om te beginnen) maar die introductie wil ik wel zelf gegeven hebben, laat het me zo zeggen
volledig stoppen wil ik zelf niet, dus op dat vlak ...
en hij is rustig, vrolijk en happy, dus op dat vlak zie ik ook geen reden dat hij te weinig zou krijgen (heeft ook genoeg natte luiers op een dag)

het was de arts die het zei, niet de verpleegkundige. ze weten denk ik zelf niet goed met momenten
dus helemaal bv stoppen dat zal nog een tijdje moeten wachten

ik heb helemaal in het begin liggend gevoed, maar eens thuis was het makkelijker zittend. Nu doe ik het altijd zittend, ook snachts.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:40

Lastige beslissing Susan.

Nathalie beterschap. Ik vind liggend voeden ook niet zo, maar doe het 'smorgens en 'snachts wel altijd. Vooral links vind ik niet fijn.

Ik ben ook nog steeds ziek... Gelukkig na een week geen 40 graden koorts meer. Kindjes zijn op kdv en ik heb lekker gerust en ook schoongemaakt boven.

Te weinig gegroeid, Emma is in 2 wk maar 130 gram gegroeid. Ik gaf trouwens om 22u een fles KV met rijstebloem, maar ben er al mee gestopt. :D Ze sliep er 1 keer op door, maar daarna niet meer. En nu was ze gisteravond aan het clusteren, vanaf 16u tot euhm eigenlijk 22:30, en tadaa, ze sliep tot 6:30.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 08:27

We hebben hier vandaag de mijlpaal van 1 jaar voeden gehaald! Op naar het volgende jaar.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 09:09

Anke, gefeliciteerd! En met de eerste verjaardag van je dochter, natuurlijk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:49

Keandra: ik snap ook niet zo goed waarom je af moet bouwen van cb? Ik denk eerlijk gezegd dat het heel lastig wordt te doen wat jij wil (alleen nog avondvoeding geven), heeft met je productie te maken, die is daar met 3 maanden bv nog niet stabiel genoeg voor. Waarschijnlijk is het als je af gaat bouwen redelijk snel afgelopen. Maar je moet doen wat jij prettig vindt, en waar jullie je goed bij voelen.

Nathalie: nee niet stoppen, maar ik ga als de AB kuur is afgelopen en de ontsteking over is links afbouwen zodat ik alleen met rechts voedt, en dan wil ik op 3 max 4 voedingen per dag uit gaan komen (zijn er nu 6 a 7) zodat ik (bijkomend voordeel) onder diensttijd niet meer hoef te kolven. Daar wil ik ook graag vanaf. Eigenlijk zitten er dus ook wel voordelen aan. Maar dat maakt het niet makkelijker....baal er enorm van dat het zo loopt.

Las iets over liggend voeden. Ik zou alle voedingen wel liggend willen doen....heerlijk :D vooral die laatste 's avonds in bed, en die eerste in de ochtend zijn onbetaalbaar.

Maar nu moet ik stoppen, we gaan zwemmen. We hebben een midweekje vakantie op zo'n mega bungalowpark dus we nemen het er even van. Gelukkig voel ik me niet meer ziek vandaag

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 11:47

wel ik dacht ook dat het snel afgelopen kon zijn, maar heb de indruk dat het terug aan het vermeerderen is :+
dus hij is nog altijd even vrolijk en wakker, en hij wilt maar op 2 momenten van de dag nog een beetje kv extra (en verschrikkelijk veel is dat niet, 30 tot 60cc)

en afbouwen gaat niet anders kunnen, verlies nu al 1.5 tot 2u per dag door verplaatsing naar men werk, dan nog eens 1 uur bv pauze voor af te kolven, dan geraak ik nooit op tijd om ze te gaan halen op school of onthaalouder

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 12:35

Bv pauze? Dat valt toch gewoon onder werktijd ? Je mag een kwart van je tijd aan bv besteden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:22

Neff schreef:
Je mag een kwart van je tijd aan bv besteden.

In Belgie ook?

Ik kwam er vandaag achter dat er binnenkort nog een BV-gevende mama op t werk is. Dus op een drukke dag 5 mama's die van de kolfruimte gebruik willen maken.. :=