B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 07:36

Sammy_xxs schreef:
Ja mn ouders en zus zeggen, de dokter zal het wel weten als je niet hoeft te injecteren ga je het toch niet doen.

Tsja, als dat toch eens zo was... De praktijk wijst uit dat heel veel artsen er geen verstand van hebben en ook niet echt hun best doen om zich erin te verdiepen. Hoe treurig ook, daar kun je dus niet teveel op vertrouwen.

Citaat:
Maar dat lijkt me sterk toch? vlees is vlees toch? en eieren zijn eieren als ik daar genoeg van eet, hoor ik geen tekort te hebben toch?

:j Inderdaad.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:36

Even een tip voor de mensen die ook kampen met een ijzertekort de tabletten van Floradix zijn daar erg goed voor! Mijn hb bleef erg laag 6.2 toen ben ik de tabletten 3 keer op een dag gaan slikken, tegelijk met vitamine C tabletten. Voelde me steeds beter de laaste keer was mijn ijzer 7.8 +:)+ en van Floradix krijg je geen last van je stoelgang terwijl je dat met andere ijzers wel vaker heb. Nu slik ik 1 keer per dag ijzer, vitamine C en op advies van de huisartsassistente vitamine D. Deze omdat ik nog wel vaak moe was en veel spierpijn had, nu ik dat slik geen spierpijn meer en voel ik me veel beter, waarschijnlijk dus ook een vitamine D tekort. Maar omdat ik dit jaar het ziekenhuis wel erg vaak gezien heb, laat ik het zo en hoef ik het niet 100% te weten, slik het gewoon, schijnt ook heel goed te zijn om te slikken, word steeds vaker aangeraden. Zit nu om de 3 weken met de spuiten, dat gaat prima. Ik krijg de spuit altijd in mijn bil, maar heb hem ook bij een vervangende arts in mijn arm gehad, nergens last van gehad.

MoSt81

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:17

Helaas vind niet alleen mijn huisarts B12 tekort onzin, ook de internist waar ik na 8!! jaar naar ben doorgestuurd vind het belachelijk. Hij heeft trouwens wel bloed laten prikken op 1 of ander zuur? Als dat hoog genoeg was zou ik geen tekort hebben. Verder worden er nog een hoop dingen getest en nagekeken. 31 oktober krijg ik de uitslag. Ben benieuwd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:18

Jargeau, ben je wel getest op een b12 tekort en weet je dan de waarde ook?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:20

ja, mijn laatste waarde was een paar weken terug 176 geloof ik, 2 jaar daarvoor was het 168. Heb van mijn vorige huisarts wel spuiten gehad ivm een tekort. Waarde van toen weet ik niet dat is dus 8 jaar geleden.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:40

Dat is toch wel heel laag en heel goed mogelijk dat je toch een tekort hebt. Als je even googled op actief B12, het gedeelte van B12 dat je werkelijk gebruikt, snap je waarom. De enige oplossing lijkt me een andere huisarts of internist te zoeken, hoewel dat ook niet zo simpel is.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:53

Ik ben al blij dat ik nu naar een internist ben doorgestuurd eindelijk. Dus wacht eerst hier de uitslag van af. Krijg vrijdag trouwens ook een longfoto en een echo. Dus ze zoeken echt vanalles uit.
Misschien dat ze nu het actief B12 ook wel testen. Want de internist had het over 1 of ander zuur en als dat hoog was dan was mijn B12 waarde voldoende was dat laag dan was er wel tekort. Ben alleen de precieze naam vergeten.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:36

Ik denk dat hij het had over de intrinsic factor, als die te laag is kun je inderdaad geen B12 opnemen. En dan was er nog iets met homocystine, maar hoe dat zit, weet ik niet meer.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:17

Ik heb net gevonden welk zuur ik bedoel. Van de Stichting 12 site:

Bij waarden boven de onderste grens van de referentiewaarden (maar onder de 350 pmol/L), oftewel laagnormale waarden, is een vitamine B12 deficiëntie niet uitgesloten. Indien het klinisch beeld past bij een vitamine B12 deficiëntie, is testen van homocysteïne en MMA (methylmalonzuur) geïndiceerd.
Indien beide waarden duidelijk “normaal” zijn, is de kans op een vitamine B12 deficiëntie klein (maar niet geheel uitgesloten). Indien MMA verhoogd is, is dit een duidelijke indicatie dat er sprake is van een vitamine B12 deficiëntie, en dienen de antistoffen en gastrine bepaald te worden. Indien alleen homocysteïne verhoogd is, dienen ook folium en vitamine B6 getest te worden, en dient een combinatietherapie te worden overwogen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:31

o ja, idd, die was ik vergeten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:35

-O- Ik heb vandaag een baaldag wat injecteren betreft....

Vreselijke scherpe pijn in m'n been toen de naald erin zat, heb doorgezet tot 0.5 ML en heb toen de naald eruit getrokken :(

Vanavond nog maar eens proberen, maar dan m'n andere been :\

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 03:09

Voor de zelf prikkers... welke naalden gebruiken jullie?

Ik prik met Jecton, maar ik heb zoveel problemen met het prikken dat ik me afvraag of het niet aan de naalden ligt.
Heb al zeker 5 naalden uit m'n been getrokken zonder te spuiten omdat de pijn echt erg was, vreselijk stekende pijn. Die naalden heb ik weggegooid en heb meteen daarna met een nieuwe naald geprikt en dan voel ik het hele prikken niet.

Vandaag weer dit probleem... heb dus weer een naald wegegooid vandaag en dan een gebruikt om te spuiten. Zo gaat het erg hard met naalden verbruik en ik zie steeds meer op tegen het prikken.

Nou zijn mijn naalden op en denk ik er aan om te vragen naar andere naalden... als ze die hebben.Nou ben ik dus benieuwd welke jullie gebruiken en dan vooral, hebben jullie problemen met die naalden?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 08:42

Ik heb nu Sterican 0.45 x 25 mm. Zijn jouw naalden niet te dik? En pak je ook met 1 hand een rolletje bovenbeen vast?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:25

Mijn naalden zijn 0.4x25mm :)

Ja, ik pak een stuk van m'n been vast op de plek waar de spier loopt, ontsmetten, dan de naald erin en daarna laat ik het los. Gebruik ook gewoon een opzuignaald en een naald voor het prikken.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:34

Bij mij is enkele weken geleden ook een tekort aan B12 vastgesteld (nooit eerder gehad). Ik kon op dat ogenblik al enkele weken heel moeilijk eten, werd idd van alles misselijk en ik was 5 kilo lichter op 3 weken tijd. Ik schrok wel van de hoeveelheid klachten die ik eigenlijk al heel wat maanden had, dat die dus te wijten zijn aan een tekort aan B12. :wow:
Ik krijg er nu ook spuiten voor, en sinds de eerste is de misselijkheid gelukkig verdwenen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:35

Gebruik je wel andere naalden voor het opzuigen?

Heb even geen flauw idee, welke naalden ik gebruik. Moet ik thuis even kijken

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:11

Raar hoor, dat het zoveel pijn doet. Maar je zegt dat je een nieuwe naald pakt, als de eerste pijn doet, dat is dan toch dezelfde soort naald? Dan kan het toch niet aan het merk liggen, lijkt me sowieso raar.
Misschien prik je net in een zenuw?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:13

Bluem, dat had ik nu ook, allemaal van die vage dingen, waar je niks mee kunt, waar je ook niet mee naar een huisarts gaat. Pas als je B12 weer wat omhoog gaat, merk je dat ook die vage klachten weg zijn.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:42

Daphne__ schreef:
Voor de zelf prikkers... welke naalden gebruiken jullie?

Ik prik met Jecton, maar ik heb zoveel problemen met het prikken dat ik me afvraag of het niet aan de naalden ligt.
Heb al zeker 5 naalden uit m'n been getrokken zonder te spuiten omdat de pijn echt erg was, vreselijk stekende pijn. Die naalden heb ik weggegooid en heb meteen daarna met een nieuwe naald geprikt en dan voel ik het hele prikken niet.

Vandaag weer dit probleem... heb dus weer een naald wegegooid vandaag en dan een gebruikt om te spuiten. Zo gaat het erg hard met naalden verbruik en ik zie steeds meer op tegen het prikken.

Nou zijn mijn naalden op en denk ik er aan om te vragen naar andere naalden... als ze die hebben.Nou ben ik dus benieuwd welke jullie gebruiken en dan vooral, hebben jullie problemen met die naalden?

Je gebruikt een naald om de vloeistof op te trekken en dan zet je er een nieuwe op om te prikken? Zorg dat er geen vloeistof op de buitenkant van de naald druppelt. Dan doet het ook pijn. En weet niet wat Jecton voor spuitjes heeft? Heb je er een rubbertje bij in? Die zijn fijner met injecteren. Ik gebruik BD, nooit problemen ermee.

Bij mij is het prikken sinds een tijdje ook pijnlijk, de vloeistof dan. Denk dat het door het vele prikken komt. Heb op YouTube filmpjes gekeken hoe ik in mijn arm moet prikken en daar prik ik nu ook regelmatig zodat ik meer kan afwisselen. Dan zet ik de naald in mijn arm en laat ik mijn zusje of moeder de vloeistof er langzaam inspuiten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:05

Sinds vandaag weet ik dat ik ook vitamine B12-gebrek heb. Ik ben al heel lang heel erg moe, en een rijtje andere klachten die waarschijnlijk wel bij de kwaal passen. Daarnaast waren ook de waardes van mijn schildklier niet in orde (weet niet meer of het te hoog of te laag is en weet ook niet of dat te maken heeft met het vitamine-gebrek). Huisarts is nu een week op vakantie, maandag over een week heb ik een afspraak en die week krijg ik ook al 3 injecties. Ik verheug me er al op! Het lijkt me heerlijk me weer een keer gewoon fit te voelen, ik kan me niet heugen wanneer dat voor het laatst was nl.

Mijn man denkt dat injecties maar voor tijdelijk is, maar volgens mij zit ik daar straks voor de rest van mijn leven aan vast?

Fijn dat er hier een topic is voor meer info en ervaringsverhalen, ik ga bijlezen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:34

Eet je genoeg dingen waar B12 in zit?
Als je genoeg B12 binnenkrijgt, dan hoor je dat op te nemen. Gebeurd dat niet, dan heb je dus een opnamestoornis en moet je de injectie's de rest van je leven.

Maar er is een kans dat je huisarts straks zegt, na de injectie's: Ga maar bloedprikken. Ja allemaal heel goed, maar GEEN B12! Door de injectie's is je waarde toren hoog geworden en er zijn artsen die dan zeggen dat je geen tekort meer hebt. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar de opnamestoornis heb je nog steeds, dus dat tekort komt terug.

Als je dus genoeg B12 binnen krijgt en je hebt een arts met verstand van B12, dan moet je er vanuit gaan dat je de injectie's de rest van je leven krijgt :j

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:14

Ik ben geen vegetarier, eet (en drink) melkproducten, eieren en heb een huisarts met B12-ervaring. Mijn moeder heeft dezelfde huisarts en B12-gebrek en krijgt om de 3 weken een injectie; daar maak ik me geen zorgen om.

Wat ik trouwens ook heb (heb het topic nog niet doorgespit): regelmatig knallende hoofdpijn - dat hangt samen met de tijd van de maand, daardoor heb ik lang gedacht dat ik elke maand voorhoofdholte-ontsteking had, wat weer te maken kon hebben met slijmvliezen>menstruatie, maar nu ik wat meer lees over B12, denk ik dat het daar misschien ook wel mee te maken heeft. Verder regelmatig keelpijn, last van mijn spieren (is het laatste halfjaar veel frequenter), moe - steeds meer, vergeetachtig, libido laag, soms down, vaak koud, ik denk dat dat wel herkenbare dingen zijn?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:33

Yep... :D

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:25

Alet t kan een flinke tijd duren voor de injecties helpen hoor!
Hou daar rekening mee!

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:31

Alet74 schreef:
Sinds vandaag weet ik dat ik ook vitamine B12-gebrek heb. Ik ben al heel lang heel erg moe, en een rijtje andere klachten die waarschijnlijk wel bij de kwaal passen. Daarnaast waren ook de waardes van mijn schildklier niet in orde (weet niet meer of het te hoog of te laag is en weet ook niet of dat te maken heeft met het vitamine-gebrek). Huisarts is nu een week op vakantie, maandag over een week heb ik een afspraak en die week krijg ik ook al 3 injecties. Ik verheug me er al op! Het lijkt me heerlijk me weer een keer gewoon fit te voelen, ik kan me niet heugen wanneer dat voor het laatst was nl.

Mijn man denkt dat injecties maar voor tijdelijk is, maar volgens mij zit ik daar straks voor de rest van mijn leven aan vast?

Fijn dat er hier een topic is voor meer info en ervaringsverhalen, ik ga bijlezen!

Als je een opnamestoornis hebt, dan is het wel raadzaam om je leven lang B12 injecties te nemen. Ik heb ook een opnamestoornis. In het begin kreeg ik dagelijks 2 injecties per dag, dit werd langzamerhand afgebouwd en nu kan ik met 4 injecties per jaar hiermee volstaan. Ik voel mij nu hierdoor erg goed en word elk jaar ook gecontroleerd wat de waarde is van mijn B12 en die blijft nu heel stabiel.