Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:25

Kaja schreef:
_sparta_ schreef:
Tegenwoordig wordt een dipje al depressie genoemd. Daarom zijn er denk ik zo vaak spraakverwarringen. Een depressie komt niet zo vaak voor als dat mensen willen doen lijken. Een dipje klinkt toch niet ernstig genoeg op het moment dat je wel die schop onder je hol nodig hebt.

Dat denk ik ook :j

Als je in het medische circuit terecht komt, weten ze echt het verschil wel tussen een dipje en een depressie, hoor. ;)
Zijn twee hele verschillende zaken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:28

Onassa schreef:
Ik snap ook heul goed hoe moeilijk het voor een buitenstaander is om te begrijpen wat het precies inhoud.
Ik heb het daar met mijn man ook wel over.
Kijk...iedereen weet wel wat hoofdpijn of buikpijn is, dat gevoel van pijn heeft iedereen wel eens ervaren.
Maar hoe leg je een zware depressie uit???
Tijdens een depressie kan je het sowieso niet uitleggen en als je het dan daarna probeert als je er weer uit bent, merk je dat je het probeert en de mensen aan wie je het probeert uit te leggen je toch een beetje vreemd aankijken.
Tijdens een depressie ziet alleen mijn man, vader en hulpverlener mij.....daarbuiten sluit ik me af van de buiten wereld want die bestaat in mijn beleving dan niet meer.
Maar ben ik er uit, dan verzorg ik mezelf weer tot in de puntjes en dan ga je uitleggen terwijl je er op en top uit ziet....en daar ga je de bietenbrug op...want mensen kijken alleen naar de buitenkant en daar baseren ze hun idee op.
Ik heb het achter mijn rug wel eens gehoord van een paar mensen....."jeetje....die is echt niet zo ziek hoor want ze ziet er hartstikke goed uit". waarna ze niet konden zien dat ik thuis hemel en hel bij elkaar jankte....
Ik schop mezelf juist te veel onder mijn kont....ik ben nu ook aan het leren (jaja, nooit te oud om te leren) dat ik niet zo moet vechten als ik weer diep zit, maar het moet aanvaarden dat dit bij mij hoort.
Maar dat is moeilijk!!!!
ik heb laatst als voorbeeld een keer tegen mijn man gezegd,....het voelt alsof ik door een creep in een hele kleine donkere vochtige kelder word opgesloten en de sleutel op slot gaat.
Mijn serotonine huishouding is niet altijd in orde en dan val je om, dus eigenlijk klopt de term "tussen de oren" ook niet, want het komt wel degelijk uit iets lichamelijks, die stofjes namelijk.

Ik ben eind januari geopereerd aan een hele vervelende chronische huidziekte, maar ik kan je zeggen, en ik weet, ik zal er nog waarschijnlijk wel tig keren aan geopereerd moeten worden, maar dat, ondanks dat ik dan niet meer kan paardrijden , fietsen, normaal lope, normale broeken kan dragen (het zt in mijn liezen) 10000 maal liever dan een zware depressie!

Van mij krijg je ook alle respect en bewondering, hoor!!! :j :j :j
Ben ook helemaal met je eens dat je vaak beter iets fysieks kunt hebben dan iets mentaals. Mensen begrijpen het vaak niet, je loopt tegen zoveel onbegrip aan, wat nog meer met je doet......

Normaals, petje af voor jou en sterkte met alles!!! :(:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:30

laetitia schreef:
Tegenwoordig heet alles depressie, vroeger werd je gewoon in het gekkenhuis gesmeten en was je voor de rest van je leven opgesloten.
Tegenwoordig wordt dat gelukkig iets anders aangepakt :P

@mambo
Helemaal mee eens! Ik vind mijzelf best wel heilig, maar aan de andere kant ben ik misschien diep van binnen gewoon SCHEINheilig :D

Hahaha, weet je dat ik dat ook had opgeschreven maar het had veranderd, had geen zin in commentaar! :P

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:31

Twiggy2008 schreef:
Als je in het medische circuit terecht komt, weten ze echt het verschil wel tussen een dipje en een depressie, hoor. ;)

Alleen jammer dat het overgrote deel van de bevolking niet medisch is opgeleid, en dat is waar Sparta op doelt volgens mij....
Laatst bijgewerkt door Kaja op 30-03-10 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:31

Twiggy2008 schreef:
Dat is lief, dank je wel.... :o :)
Kan me heel goed voorstellen dat je je vriendin wel wat kon aandoen destijds. Daarom vind ik zelfmoord ook egoistisch (sorry Laetitia, ik weet jouw ervaring en weet dat je op dat moment ziek was, laat ik dat even duidelijk stellen), kan er niets anders van maken. Je maakt zoveel stuk, zeker als je een kindje hebt. Ik ken kinderen (inmiddels volwassen mensen) die nog zo beschadigd zijn, omdat hun ouders zelfmoord hebben gepleegd. Ok, bij een iemand in mijn omgeving, was haar vader heel erg ziek, hij zou niet meer beter worden, werd continu op de zwaarste afdelingen opgenomen. In dat geval kan ik me er nog iets bij voorstellen, al was dat gezin lang echt kapot (de kinderen waren 8 en 11 jaar oud, zijn nu dertigers).
Maar mensen plegen niet alleen maar zelfmoord vanwege een ziekte of stoornis. Ik ken een familie, waarbij de dochter van 15 zichzelf voor een trein gegooid heeft, omdat ze zichzelf niet mooi genoeg vond. En ik ken het verhaal van een tiener, die lesbisch was en dat niet durfde te vertellen aan haar oudes en zich daarom van een torenflat gegooid heeft. Drama!!! En waarom????

Hoe is het met jouw vriendin nu dan? Hoe is haar kindje opgevangen? Was er geen vader in the picture?

Er zit denk ik wel een verschil tussen zelfmoord als je wel of geen kinderen hebt.
Ik heb de stap uiteindelijk niet gezet omdat ik het mijn dieren en mijn zus en vader niet aan wilde doen.
Maar ik kan zo goed begrijpen dat mensen het wel doen!

Met mijn vriendin gaat het nu goed, ze heeft inmiddels 3 kinders en bij haar laatste dochtertje mocht ik haar tijdens de bevalling begeleiden, jajaaaa...heb echt met haar mee zitten puffen en mijn hand op haar buik gelegt zodat ze daar naartoe moest ademen ;)
In die periode liep haar huwelijk bijna op de klippen, de scheiding was al in gang gezet en toen ging het mis (ze kreeg een kortstondige relatie met toen haar stiefbroertje).
Hierdoor is haar borderline opgespeld, wat ik zelf betwijfel want bordeline heb je niet zomaar "eventjes"en verdwijnt dan als sneeuw voor de zon weer.
Nu is ze inmiddels alweer jaren verder en de scheiding is niet door gegaan en zijn zij en haar man nu nog steeds bij elkaar gelukkig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:34

Kaja schreef:
Aleen jammer dat het overgrote deel van de bevolking niet medisch is opgeleid, en dat is waar Sparta op doelt volgens mij....

Ah, ok, dan snap ik 'm. :D
Ach, ik roep ook wel eens dat ik me depressief voel, maar ik weet ook wel het verschil tussen een dip en een depressie. :P

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:35

Twiggy2008 schreef:
Van mij krijg je ook alle respect en bewondering, hoor!!! :j :j :j
Ben ook helemaal met je eens dat je vaak beter iets fysieks kunt hebben dan iets mentaals. Mensen begrijpen het vaak niet, je loopt tegen zoveel onbegrip aan, wat nog meer met je doet......

Normaals, petje af voor jou en sterkte met alles!!! :(:)

Ik weet nog goed dat een jongen die ik goed ken zijn broertje schizofrenie heeft, altijd zei, je kunt beter K hebben dan dit... Nu vond ik dat altijd wel een harde opmerking maar ik begreep wel wat hij bedoelde. Je ziet het niet in dat koppie en als iemand ziek is vaak wel...
Hij vond het ook altijd fijn dat ik vroeg hoe het met zijn broertje ging, ik was de enige zei hij...

Kan me dat niet voorstellen... Is toch erg!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:36

_sparta_ schreef:
Tegenwoordig wordt een dipje al depressie genoemd. Daarom zijn er denk ik zo vaak spraakverwarringen. Een depressie komt niet zo vaak voor als dat mensen willen doen lijken. Een dipje klinkt toch niet ernstig genoeg op het moment dat je wel die schop onder je hol nodig hebt.

En die mensen "zwelgen" erin. Omdat ze het even niet zien zitten te gaan werken of om ergens anders onderuit te komen. Ik denk dat ik dat dan bedoel. Niet die mensen met een "echte" depressie maar die met een dip wat dan wel gelijk op depressie gegooid wordt.
En op die manier kun je erg ver wegzakken maar dat heb je dan wel zelf in de hand.
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 30-03-10 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:36

Onassa schreef:
Twiggy2008 schreef:
Dat is lief, dank je wel.... :o :)
Kan me heel goed voorstellen dat je je vriendin wel wat kon aandoen destijds. Daarom vind ik zelfmoord ook egoistisch (sorry Laetitia, ik weet jouw ervaring en weet dat je op dat moment ziek was, laat ik dat even duidelijk stellen), kan er niets anders van maken. Je maakt zoveel stuk, zeker als je een kindje hebt. Ik ken kinderen (inmiddels volwassen mensen) die nog zo beschadigd zijn, omdat hun ouders zelfmoord hebben gepleegd.

Er zit denk ik wel een verschil tussen zelfmoord als je wel of geen kinderen hebt.
Ik heb de stap uiteindelijk niet gezet omdat ik het mijn dieren en mijn zus en vader niet aan wilde doen.
[/quote]

Nog even hierop terugkomen (lekker offtopic maar goed we zitten in een verhitte discussie)

Mijn moeder heeft nooit verwerkt dat haar moeder zelfmoord heeft gepleegd, echter toen ik (haar dochter) ernstig depressief raakte begreep ze waarom haar moeder het had gedaan en kon ze het haar uiteindelijk vergeven.
Zij begrijpt nu waarom haar moeder zo egoistisch is geweest om het zo maar te noemen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:37

Kaja schreef:
RESPECT :j echt waar!

En weet je... ik moest direct denken aan een nummer van Pink - Nobody knows...
De tekst sluit aan op jou verhaal, ik moet altijd aan het nummer denken als ik mezelf wil verplaatsen in een andere situatie.

Dank je, maar dat respect verdien ik lang niet altijd hoor.....kan in die tijden een vreselijk kreng zijn voor mijn man :o

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:39

Onassa schreef:
Kaja schreef:
RESPECT :j echt waar!

En weet je... ik moest direct denken aan een nummer van Pink - Nobody knows...
De tekst sluit aan op jou verhaal, ik moet altijd aan het nummer denken als ik mezelf wil verplaatsen in een andere situatie.

Dank je, maar dat respect verdien ik lang niet altijd hoor.....kan in die tijden een vreselijk kreng zijn voor mijn man :o

Ik ook... en ik ken "die tijden" niet...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:41

Onassa schreef:

Met mijn vriendin gaat het nu goed, ze heeft inmiddels 3 kinders en bij haar laatste dochtertje mocht ik haar tijdens de bevalling begeleiden, jajaaaa...heb echt met haar mee zitten puffen en mijn hand op haar buik gelegt zodat ze daar naartoe moest ademen ;)
In die periode liep haar huwelijk bijna op de klippen, de scheiding was al in gang gezet en toen ging het mis (ze kreeg een kortstondige relatie met toen haar stiefbroertje).
Hierdoor is haar borderline opgespeld, wat ik zelf betwijfel want bordeline heb je niet zomaar "eventjes"en verdwijnt dan als sneeuw voor de zon weer.
Nu is ze inmiddels alweer jaren verder en de scheiding is niet door gegaan en zijn zij en haar man nu nog steeds bij elkaar gelukkig.

Gelukkig maar dat je het niet zo ver hebt laten komen!!! Ben trots op je!!! :) :) :)

Als ik niemand meer had gehad, had ik hier misschien ook niet meer gezeten. Als mijn dochter wat overkomt, weet ik ook niet of ik nog wel wil leven. Ik weet het echt niet. Maar dan nog, weet ik wel dat ik mensen heel verdrietig en kapot achter zal laten. En ik weet inmiddels ook dat je als mens meer kunt hebben dan je in eerste instantie denkt aan te kunnen. Ik weet ook dat de zon altijd weer gaat schijnen, hoe lang het ook duurt, voordat je de eerste zonnestraaltjes ziet. Ik heb dat toch een aantal keren in mijn leven mogen ervaren en ben dan toch weer blij dat ik er nog ben......

Gaaf dat je bij haar bevalling geweest ben. Dan ben je wel een hele goede vriendin van haar!!! Borderline heb je inderdaad niet zomaar 'eventjes' en het verdwijnt ook niet. Je kunt er wel goed mee leren leven. Hoeft niet, maar het is wel heel goed mogelijk. En zij is nog bij haar man. Veel borderliners kunnen geen lange relaties onderhouden. En 3 kinderen, wauw!! Ik heb het er bewust altijd bij eentje gehouden, want meer, ik had twijfels of ik dat zou trekken, eerlijk gezegd.......

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:41

Ik geef mijzelf NU een schop onder mijn kont, want ik mag niet slap zijn...ik schop mijzelf nu naar bed :P

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:43

maikeltje schreef:
_sparta_ schreef:

En die mensen "zwelgen" erin. Omdat ze het even niet zien zitten te gaan werken of om ergens anders onderuit te komen. Ik denk dat ik dat dan bedoel. Niet die mensen met een "echte" depressie maar die met een dip wat dan wel gelijk op depressie gegooid wordt.
En op die manier kun je erg ver wegzakken maar dat heb je dan wel zelf in de hand.

Ja precies... ik dacht al dat je meer daar op doelde...
Het is tegenwoordig erg gemakkelijk om daar zo in te zwelgen, juist omdat er nu zoveel aandacht voor is.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering ( :roll: wat een woord ) sluit je tegenwoordig niet meer af met het grootste risico om lichamelijk wat te mankeren, maar het gaat nu voornamelijk om het geestelijke.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:44

laetitia schreef:
Nog even hierop terugkomen (lekker offtopic maar goed we zitten in een verhitte discussie)

Mijn moeder heeft nooit verwerkt dat haar moeder zelfmoord heeft gepleegd, echter toen ik (haar dochter) ernstig depressief raakte begreep ze waarom haar moeder het had gedaan en kon ze het haar uiteindelijk vergeven.
Zij begrijpt nu waarom haar moeder zo egoistisch is geweest om het zo maar te noemen.

Blijkbaar heeft het zo moeten zijn dat ze jouw situatie nodig had om haar moeder te vergeven. En jij bent er gelukkig wel uit gekomen. Dat is toch prachtig? Eigenlijk? Hoe heftig het allemaal ook geweest is? En dat is wat ik bedoel.... Je kunt zoveel leren van dit soort ervaringen. Er van groeien, als mens jezelf meer te ontwikkelen op bepaalde (emotionele) gebieden. Dat is toch eigenlijk een verrijking? Zo probeer ik het te zien, hoor.... ;)

Slaap lekker, lieverd, en ik heb je mailtje gelezen en zorg dat dat boek op zijn plek terecht komt. Ook lekker off topic, hihi.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:44

laetitia schreef:

Hier kan ik me wel iets bij voorstellen...
Als kind wil je graag een sterke moeder zien, een voorbeeld, jou liefste en beste mama....
En gaat het dan zo fout......dan kan ik snappen dat je wereld instort en je zoiets als zelfmoord niet kunt vatten....want zo was jou sterke voorbeeld moeder toch niet???
Maar....dit kind kreeg zelf ook een kind....en daarvoor wil jij dan weer de aller beste en liefste en sterkste zijn....tot het kind zelf ziek word.,...dat is een machteloos gebeuren en dan ga je denk ik pas verder denken....dan vallen sommige puzzelstukjes op zijn plaats.
Waarschijnlijk heeft ze pas na jou zo gezien te hebben haar moeder kunnen vergeven.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:47

Twiggy2008 schreef:
Blijkbaar heeft het zo moeten zijn dat ze jouw situatie nodig had om haar moeder te vergeven. En jij bent er gelukkig wel uit gekomen. Dat is toch prachtig? Eigenlijk? Hoe heftig het allemaal ook geweest is? En dat is wat ik bedoel.... Je kunt zoveel leren van dit soort ervaringen. Er van groeien, als mens jezelf meer te ontwikkelen op bepaalde (emotionele) gebieden. Dat is toch eigenlijk een verrijking? Zo probeer ik het te zien, hoor.... ;)

Twee zielen....één gedachte ;)
laetitia, slaap lekker!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:51

Nou, ik zit gezellig even aan de telefoon, dus ga ook stoppen. Even kletsen, wat drinken en ook lekker slapen. Het is morgen weer vroeg met school enzo. Dus truste, meiden!!! :wave:

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:53

Bep ze ;) en slaap lekker Twiggy.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:04

Twiggy2008 schreef:

Dan wel. Maar vaak is er de zelf diagnose.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 23:16

Mensen die in een dip zitten zullen snel genoeg merken wanneer het een depressie is, das effe andere koek dan.
Ik vind alleen de weg binnen de GGZ nog niet om over naar huis te schrijven....
Daar mag wel eens wat verbetering in komen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:03

Shadow0 schreef:
"Want ik weet wat een depressie inhoudt en de meeste mensen maken de "fout" erin te zwelgen."

Om maar een voorbeeld te noemen.

(En verder: ik vind het altijd wonderbaarlijk dat iedereen het allemaal perfect weet en overal oplossingen voor heeft - met name 'een schop onder de kont' is populair voor alles van opvoeding tot politiek tot ziektes tot werkgelegenheid... en dat dat eenvoudige doch briljante idee toch zo weinig zin lijkt te hebben in de maatschappij om ons heen.)

Maar ik denk dat ik het hier maar bij laat.

Doe dat maar. Ik krijg het gevoel dat jij nu degene bent die mij veroordeelt op een zin die ik in het topic gezet heb nav een persoonlijke ervaring maar hier verder niet over wil uitwijden juist vanwege het gegeven welke conclusies jij hier nu al aan verbind ;)
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 31-03-10 01:30, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:05

Onassa schreef:
Mensen die in een dip zitten zullen snel genoeg merken wanneer het een depressie is, das effe andere koek dan.
Ik vind alleen de weg binnen de GGZ nog niet om over naar huis te schrijven....
Daar mag wel eens wat verbetering in komen.

Ik weet van mensen uit mijn omgeving die doorgestuurd worden dat ze weken of soms maanden moeten wachten op een intake-gesprek. Heel triest. Ik denk dat wanneer je snel en gericht hulp geboden krijgt dat er dan een hoop ellende voorkomen kan worden....Wat dat betreft kun je je beter aanmelden bij een eerstelijns psycholoog dan alles via het GGZ te laten lopen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 01:27

laetitia schreef:
Ik heb een hele goede jeugd gehad! Een depressie is een ZIEKTE. Je bent ZIEK.
Het is geen dipje, geen rotgebeurtenis, nee je wordt ZIEK.
Net zoals mensen een lichamelijke ziekte INEENS op kunnen lopen.
Vaak is het wel zo dat je wel al merkt dat het niet lekker met je gaat maar daar wil je niet aan, je wilt niet toegeven en gaat dus door en door en door, omdat je doorgaat en je ziek bent en je nog zieker wordt gaat je lichaam ook minder functioneren en krijg je lichamelijke uitval van van alles en nog wat.

Je hersens functioneren niet meer (de krant lezen kan je niet, je kan niet meer echt lezen)
Je praat niet meer normaal (je stem wordt lager en je praat langzamer)
Je wordt apatisch (je zegt niets meer en staart alleen maar voor je uit)
Je wordt rusteloos (je hebt continu de drang om iets te doen, je kan niet stilzitten, geen minuut)

Ik wens het je in ieder geval niet toe. Zelfs mijn ergste vijand (en die heb ik gelukkig niet) wens ik geen depressie toe. Het is de hel op aarde.

In jouw geval is het zo. Maar in het geval van een ander is het wel vanwege een of meerdere ervaringen in de jeugd bijvoorbeeld.

Maar in geval van een ziekte als in een stofje wat te veel of te weinig aangemaakt wordt, dat kan dan toch gereguleerd worden met de juiste medicatie? Of denk ik nu te simpel?

Ik herken elk symptoom overigens, alleen het rusteloos kan ik niet plaatsen. Wel rusteloos in je hoofd alleen niet de spirit hebben ergens aan te beginnen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, dit is absoluut geen aanval op jou of anderen, ook zeker geen veroordeling (shadow >;) >;) ), ik probeer het alleen maar te begrijpen want ik denk dat er zoveel verschillende soorten en maten van depressie zijn dat je, wil je er bovenop kunnen komen, heel goed aan moet kunnen geven wat er in jouw specifieke geval speelt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 08:41

Kaja schreef:
Mag ik een voorzichtige "conclusie" trekken dat de niet-moeders in dit topic bijna allemaal iets "mankeren"? Iets in de zin van borderline, depressie etc.

Voor deze niet-moeder gaat dat in ieder geval al niet op :n