Onassa schreef:Ik snap ook heul goed hoe moeilijk het voor een buitenstaander is om te begrijpen wat het precies inhoud.
Ik heb het daar met mijn man ook wel over.
Kijk...iedereen weet wel wat hoofdpijn of buikpijn is, dat gevoel van pijn heeft iedereen wel eens ervaren.
Maar hoe leg je een zware depressie uit???
Tijdens een depressie kan je het sowieso niet uitleggen en als je het dan daarna probeert als je er weer uit bent, merk je dat je het probeert en de mensen aan wie je het probeert uit te leggen je toch een beetje vreemd aankijken.
Tijdens een depressie ziet alleen mijn man, vader en hulpverlener mij.....daarbuiten sluit ik me af van de buiten wereld want die bestaat in mijn beleving dan niet meer.
Maar ben ik er uit, dan verzorg ik mezelf weer tot in de puntjes en dan ga je uitleggen terwijl je er op en top uit ziet....en daar ga je de bietenbrug op...want mensen kijken alleen naar de buitenkant en daar baseren ze hun idee op.
Ik heb het achter mijn rug wel eens gehoord van een paar mensen....."jeetje....die is echt niet zo ziek hoor want ze ziet er hartstikke goed uit". waarna ze niet konden zien dat ik thuis hemel en hel bij elkaar jankte....
Ik schop mezelf juist te veel onder mijn kont....ik ben nu ook aan het leren (jaja, nooit te oud om te leren) dat ik niet zo moet vechten als ik weer diep zit, maar het moet aanvaarden dat dit bij mij hoort.
Maar dat is moeilijk!!!!
ik heb laatst als voorbeeld een keer tegen mijn man gezegd,....het voelt alsof ik door een creep in een hele kleine donkere vochtige kelder word opgesloten en de sleutel op slot gaat.
Mijn serotonine huishouding is niet altijd in orde en dan val je om, dus eigenlijk klopt de term "tussen de oren" ook niet, want het komt wel degelijk uit iets lichamelijks, die stofjes namelijk.
Ik ben eind januari geopereerd aan een hele vervelende chronische huidziekte, maar ik kan je zeggen, en ik weet, ik zal er nog waarschijnlijk wel tig keren aan geopereerd moeten worden, maar dat, ondanks dat ik dan niet meer kan paardrijden , fietsen, normaal lope, normale broeken kan dragen (het zt in mijn liezen) 10000 maal liever dan een zware depressie!
Van mij krijg je ook alle respect en bewondering, hoor!!!
Ben ook helemaal met je eens dat je vaak beter iets fysieks kunt hebben dan iets mentaals. Mensen begrijpen het vaak niet, je loopt tegen zoveel onbegrip aan, wat nog meer met je doet......
Normaals, petje af voor jou en sterkte met alles!!!