Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 15:05

Chiara sliep gister ook weer niet lekker in... zal wel uitproberen zijn ofzo... :)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:49

ik breek hier evn in, kwam het topic bij toeval tegen en had een vraagje, niet voor mezelf maar mijn zusje.
haar zoontje van een halfjaar krijgt flessenvoeding, en krijgt er ook johannesbroodpitmeel bij, omdat hij heel veel spuugt. nog steeds, t gaat al iets beter hier mee, maar nog steeds te veel.
fruithapjes, groente, ranja ofzoiets, wat ze nu al mogen hebben kan hij niet echt verdragen en het komt er ook linea recta weer uit. Ze is naar de huisarts geweest,, en die zegt, tsja hij groeit goed, (en dat is ook zo) dus als hij het met 1 jaar nog doet kan je wel terug komen.
Ze kon wel een medicijn krijgen, maar dat was direct heel heftig, omdat hij daar ook een soort stuipjes van zou krijgen, dat leek hun niks, dus niet gedaan ook.
Hij heeft er zelf ook last van, hij ruikt echt zuur, en wil veelal rechtop zitten, logisch. lijkt me ook echt niet prettig.
hebben jullie tips etc??

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:13

Euh.. dit is een topic over borstvoeding.
Ik weet zelf helemaal niks van flesvoeding af want Milan heeft nog nooit een druppel gehad.

Misschien kun je de vraag beter in een mama/zwangertopic stellen, die zijn er ook een aantal in de HK.
Wel sneu voor je neefje, sterkte ermee! :(:)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 19:31

jannie86, nee, ik heb hier ook geen ervaring mee, het lijkt me wel hel vervelend!
Veel sterkte met je neefje!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 19:34

joyce B schreef:
Ik kom hier ook even kijken...
Heb een dochter van bijna 7 weken, met 37,5 weken opgewekte bevalling ivm zwangerschapsvergiftiging.

Bv kwam eerst niet op gang en ze is vanwege slechte start gelijk bijgevoed met flesje. Onze meid was echt zo slim om door te hebben dat er toch niets kwam dus die wilde niet meer zuigen aan de borst. Moest ook met tepelhoedje omdat ze anders geen grip had.
Dankzij slimme verpleegster met zonde spuitje via het tepelhoedje gevoed en toen wilde de dame het wel weer proberen.
Nu komt er gelukkig wel wat melk en kan ze lekker drinken met het tepelhoedje.Daarna krijgt ze gewoon nog een flesje erbij.

Die nachtvoedingen zijn zwaar, maar als ze dan ook nog steeds moet spugen en/of kramp krijgt dan worden we echt bekaf. Sommige nachten ben je dan tussen 2 voedingen alleen maar aan het rechtop houden en proberen te helpen en troosten. Gelukkig gaat het nu al wat beter en we doen johannesbroodpitmeel door de melk om hem wat dikker te maken.

Iemand advies hoeveel je er door mag doen? Voor mijn gevoel is mijn melk nog dunner dan de KV. Klopt dat?

Hier ook speen 1 trouwens, zowel van difrax als avent. Met die 123 speen van Avent verslikte ze zich er bijna in zo hard kwam die melk er uit lopen. Ze is ook best een gulzige drinker

ps: ik voed gemiddeld zo'n 3/4x per dag aan de borst en verder kolf ik af (teleurstellende hoeveelheden) en vullen we aan met flesje.
6 a 7 voedingen per 24 uur vraagt ze.

@Jannie, iemand met 'hetzelfde' in dit topic. Misschien hebben jullie iets aan elkaars info?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 20:29

@Anke, ik heb een 2e hands PISA gekocht, nieuw setje zat erbij maar dat kan je allemaal los kopen, en dat is me heel goed bevallen. Ik heb eerst ook handmatig gekolfd, maar toen ik moest werken was ik daar heeeeel snel klaar mee! Als je de goede kolf hebt dan is de opbrengst wat mij betreft ook beter. Ik had eerst een Avent IQ maar dat ging voor geen meter, met de PISA vloog het eruit.

Ik heb hem zelf 2e hands gekocht, een vriendin van ons heeft hem 6 maanden gehad en nu heeft mijn zusje hem.

@Janny: misschien kan een osteopaat uitkomst bieden? Of zijn ze daar al geweest? Wel sneu hoor...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:05

de osteo kan idd wonderen verrichten jannie. baadt het niet dan schaadt het niet is het devies...

pff, mijn vriezer zit vol met voedingen. heb al 10 bakjes met 100 CC staan en ik moet echt iedere ochtend afkolven omdat ik anders kapot ga van de pijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:41

wat een luxe!
Wist je dat ze tegenwoordig ook moedermelk inzamelen bij sommige ziekenhuizen voor baby's waarvan de moeder geen of te weinig melk heeft? Hihihi, als je echt een overschot hebt... O:)
Aan de andere kant, met zo'n voorraadje heb je ook wat achter de hand voor het geval de bron opdroogt voor je wilt stoppen ;)

Over dat spugen en Johannesbroodpitmeel: het is experimenteren hoeveel je erbij moet doen. De dosering 1/4 thelepel per 100cc was niet voldoende. Het is bij ons eerder een halve theelepel denk ik...
En onze dochter is nog maar 7 weken, dus hier nog geen ervaring met ander voedsel. Wel ellendig voor het kindje en de ouders. Misschien eerst nog even wachten met ander voedsel? En dan 1 voor 1 dingen introduceren en kijken wat wel goed gaat en wat niet?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:48

hier in de omgeving niet helaas. vriendinnetje heeft diverse ziekenhuizen opgebeld toen ze over ging van bv naar fv ivm werk en het draaide er op uit dat ze het op een gegeven moment weg kon gooien.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:56

BA: houd je het probleem juist niet in stand door te kolven? Je hoogt zo namelijk wel je productie op, en geeft je borsten geen kans te wennen aan het nieuwe ritme. Of kolf je maar een beetje af per keer?

Hier moet ik ook even wennen aan een ander ritme, de tijden veranderen steeds en ze kan ook langer zonder voeding, met als gevolg dat ik ook in ieder geval 1 zere borst heb in de ochtend. Ook hier veel spugen maar eigenlijk alleen in de ochtend. Omdat we vanmorgen ( het is toch zondag he) gezellig nog even met elkaar in bed lagen was het gevolg dat we weer het hele beddengoed in de was konden doen. Snap niet waar het door komt maar ze doet het verder prima dus maak me er geen zorgen meer over. Levert alleen wel een hoop werk op steeds, maar pluspunt was dat we vanmorgen voor het eerst samen onder de douche zijn geweest en dat was erg leuk om te doen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 19:44

Er is inmiddels een instantie voor BV, was laatst op TV ;)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:15

ankem schreef:
Eerst was links de meest producerende borst. De kraamhulp zei dat de borst tegenovergesteld aan je handigheid, over het algemeen meer produceert. Nu is rechts de meest producerende borst en ben rechtshandig, dus die vlieger gaat niet helemaal op.

Bij mij klopt het wel :D Al een tijdje heb ik alleen 's morgens een beetje borstvoeding links. Recht ligt al een tijdje stil ;( Ik probeerde mijn meisje steeds aan te leggen, maar als er niks uit komt gaat ze bijten (waar ze vervolgens hard om moet lachen := maar mama niet want die tandjes zijn heel scherp :o ). Maar net heb ik gegolfd (hand) en er kwam 5cc uit *\o/* Zou ik hem (eh haar :D ) weer aan de praat krijgen denken jullie? Nog tips?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:17

Jenny: geen ervaring mee maar bv schijn je ook vanuit het niets aan de gang te kunnen krijgen, dus als je er veel tijd en energie in wil en kan steken zou ik het zeker proberen. Misschien idd dmv kolven op gang brengen ivm het bijten van je dochtertje.

Hier: alweer een spuugfestijn nu gisteravond terwijl we net lekker in lagen te dutten. Konden we weer het bed verschonen. Gelukkig kon ik redelijk goed inslapen daarna, want ik had al 4 nachten weinig/niet geslapen, door oa onweer, man die 's nachts moest werken en kind wat verkouden is en naast me ligt te snurken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:19

Ik ga inderdaad maar met de kolf aan de slag. Beetje jammer dat ik alleen een handkolf heb. Maar vanmorgen beet ze voordat ze uberhaupt gedronken had. Dus toch wel de moeite waard :D

Overigens hier al 322 gebroken nachten := Mijn dochtertje heeft nog nooit doorgeslapen en is gemiddeld 10x per nacht wakker. Gelukkig is ze overdag een super makkelijk, lief en vrolijk meisje <3

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:30

jenny, hoe hou je dat vol? is er een reden voor dat ze zo vaak wakker is?

wbt het afkolven: ik leeg echt de hele borst als ie 's ochtends zo overvuld is. ben bang dat ik anders overdag in productie terugloop terwijl ze dan wel iedere 3 uur komt...

@hier:
ik wil tessa graag in een ander ritme hebben. Nu slaapt ze 's ochtends gerust tot 11/12 uur, dan weer van half 3 tot 6/7 en dan pas weer om 11/12 uur. Het avondeten is voor mij altijd een geklooi zo, want hans is pas ff voor 7-en thuis van het werk. dan schep ik op en is zij precies wakker aan het worden.
hoe hebben jullie aangepakt dat je kleintje 's avonds naar bed gaat? gedwongen in een rimte mee of niet?
mijn plan is als volgt: 10 uur uit bed en voeding, 13.00 voeding, 14.00 in bed, 17.00 eruit en voeding, 19.30 badderen, 20.00 voeding en in bed. is dat een beetje logisch?
uiteraard doet ze tussendoor wel een tukkie in wipper/box.

oh, ze komt dan 's nachts ook nog maar dan maak ik haar niet wakker ofzo.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:53

Met een maand of 4 ging Milan 's avonds rond 18:30 naar bed en werd hij pas rond 22:30 weer wakker.
Nu nog steeds! Dus dat komt vanzelf.

Hier ook al ruim 8 maanden gebroken nachten. Gelukkig meestal maar 1x eruit maar vannacht weer 2x.

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:07

Ik heb eigenlijk nooit veel geprutst aan Rhune zijn schema... At, ging slapen en sliep tot ie wakker werd.
Enige wat we gedaan hebben, en dat sinds ik aan het werk ben, is hem 's avonds wakker gemaakt voor een badje en laatste voeding (begon anders rond 18u aan zijn nacht). Haalde hem er dan rond 20u30 uit, en lag er dan rond 22u terug in... Stilaan is hij zo verschoven naar 's morgens wat langer slapen, 4 voedingen, en niet meer wakker moeten maken.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:47

Slapen doet Chiara snachts redelijk, soms ietsjes minder...
Dit is haar schema nu:
8.30 wakker worden, verschonen etc,
8.45/9.00 voeden.
10.30 fruithap.
11.15 slapen.
13.15 wakker.
13.30 boterham en drinken
14.30 soepstengel of ander tussendoortje
15.00 soms nog een voeding als ze niet voldoende drinkt.
15.45 slapen
16.45 wakker
17.15 eten
19.15 slapen
22.00 voeden en dan doorslapen tot 8.30

Gisteren werd ze zelfs 10 uur pas wakker :')
Maar 322 gebroken nachten,... pff... respect hoor!

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:30

Hier vannacht ook een gebroken nacht, niet door Rhune (die ligt nog op 2 oren sinds 21u30), maar 2x opgestaan om te kolven om zo de melkproductie op peil te houden en voldoende melk te hebben om hem vandaag mee te geven naar de opvang...
Ben alleen benieuwd hoeveel ik dan deze middag gekolfd krijg.
Hij eet nu 540ml op de 2 voedingen dat ik werken ben, een heel werk om dat gekolfd te krijgen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:34

Toke, ik vind het wel abnormaal veel wat hij drinkt! Wat doet hij als je maximaal 200 of 220 per keer geeft? Wil hij dat weer sneller drinken of is hij dan ook tevreden tot de volgende voeding? Krijgt hij ook al vaste voeding? En bied je hem ook wel eens sap of slappe thee of gewoon water aan?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:55

Tot nu toe hebben we nooit "minder" gegeven, hij zou zelfs meer drinken als hij meer zou krijgen... Als we stoppen op 200 ml om hem een boertje te laten, wordt hij dikwijls nog boos omdat hij verder wil eten.
Heb hem nog niets anders aangeboden, en voel daar precies nog niet direct iets voor, het is ook zeker geen dikkertje.

Hij zit wel op 4 voedingen, is dat misschien de reden dat hij zoveel in 1 keer eet?

Toke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:10

Juist gekolfd, 70ml... (Was 4,5u geleden dat Rhune gegeten had...)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:54

Ik krijg aankomend weekend een kolf te leen. Het is een Ameda ziekenhuis kolf. Een groot, zwaar ding. Nu wil ik er eigenlijk ook een dubbelzijdige elektrische naast hebben, omdat ik straks 4 dagen per week ga werken en dus veel moet kolven. Heb geen idee, welke ik moet kiezen.
De Ameda lactaline, de Ardo Calypso of de Medela Pump in Style of Freestyle. Moeilijk hoor. Het zijn ook geen goedkope aankopen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:55

Ik had dus de Pump in Style, geweldig ding, ik kan hem aanraden, maar heb dus geen ervaring met de andere...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:32

Toke, zou best kunnen dat hij daarom zo veel drinkt!
Ik heb een elektrische kolf van Medela en ik kolf ook 4 dagen per week. 3 dagen dat ik werk en 1 dag in het weekend want dan is Milan bij zijn papa. Deze kolf bevalt super! Is wel een enkele trouwens.