Leven met Autisme

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 15:31

Allereerst een prachtige uitspraak Marinke!!
Wat ontzettend kl*te van je rijlessen Marinke :(:) , ik hoop dat je toch nog een oplossing vind en het alsnog kan halen. Maar ik zou in jou situatie de boel ook het liefst aan de wilgen gehangen hebben hoor.
Volgens mij mag ik ook wel in mijn handjes knijpen dus met mijn rijinstructeur, tis in een fijne rustige man en heeft tot nu toe nog maar een enkele keer ingegrepen en dat was hoofdzakelijk door asociaal rijgedrag van overige verkeer en ik door mijn overvarenheid daar nog niet goed op kan reageren. Maar ook een keer vanwege een ambu die met gillende sirenes aankwam, dat ik zoiets had "waaaaah en nuu?" :+ .
Succes met je rijlessen! :(:)

Wat jullie ook aangeven, heb ik ook heel erg. Ik maak vaak een exacte planning over wat ik ga doen op een dag en als ik ergens anders heen ga, is dat nog extremer. Die planning moet en zal dan nageleefd worden, zo niet dan is dat op dat moment niet erg. Bij komt alles later, dus zodra ik dan thuis ben, weet ik van gekkigheid niet meer wat ik met mezelf aanmoet.

_Marinke_

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 10:13

Pff, net een enorme tegenslag gehad.. :\
Ik heb echt jaar en dag een discussie met m'n tandarts over het poetsen, volgens hem poets ik niet goed genoeg maar ik kan niet beter. M'n voorste tanden onder staan echt heel scheef, op foto's wanneer ik lag etc. zie je het dus niet. Maar het betreft wel m'n gezondheid doordat ik niet goed kan poetsen (geiriteerd tandvlees). Toen ik nog jong was wou ik altijd een beugel.. (tja hoe vreemd, een kind die echt zeurt om een beugel :') ), maar goed was nooit nodig etc. Tot ik vorig jaar naar m'n vader toe liep: " Kijk kan bijna m'n hele vingertop er tussen stoppen ". M'n vader schrok ervan en is daarmee naar de tandarts gegaan, hij gekeken en zei al waarschijnlijk is er niks meer aan te doen. Het is voornamelijk je kaak die niet rond staat maar meer vierkant is. Maar hij zou een afspraak bij de ortho maken.

Nou de net was die afspraak dus, de ortho kijken etc. en ze zei eigenlijk direct al dat ze geen goed nieuws had. Het betreft m'n kaakspier die erg sterk is, en altijd getraind is, waarbij het lang door duimen ook een rol mee speelde. ( :? kan ik omdat die kaakspier zo sterk is daarom ook bierflesjes openen, strakke knopen losmaken, en dekens vroeger van m'n broertje afpakken met m'n tanden) Die spier oefent dus in princiepe de zelfde druk op m'n kaak uit als een beugel, en heeft dus m'n kaak zo in deze vorm getrokken/geduwt. Daardoor kunnen ze er eigenlijk niks aan doen, zou het operatief moeten gaan.

Immers heb ik geen bot daar voor zitten waar je die tanden naar toe kan trekken/duwen. Dus moeten ze gaan opereren, dan zouden ze 2 tanden er tussen uit moeten halen, de tanden recht zetten (ruimte maken, ze staan scheef doordat de " ronding " kleiner is geworden met de jaren) en dan de gehele kaak naar voren bewegen. Dan trek je dus het gezicht uit z'n vorm zoals die nu is en dan krijg je dus in overdreven vorm zo'n heksengezicht. En m'n gezichtsvormen vind ik wel goed, oke wat te lang maar een vrouw heeft altijd wel wat aan te merken toch? :+

Ik baal hier goed van eigenlijk, want ik heb dus altijd geiriteerd tandvlees, bijt snel op m'n lippen en ik erger mezelf kapot aan die scheve tanden.
Echter wat ze zei wat ze ook nog kon doen is de onderste tanden recht zetten dan halen ze 1 van de snijtanden eruit en dan zetten ze alles recht, maar dan hou je dus wel die overbeet. :'(

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 13:41

Dat is inderdaad flink balen Marinke :(:) en eigenlijk vind ik het wel slecht dat je tandarts je vroeger nooit doorgestuurd heeft naar een ortho oid...

Ik loop nu met tegenovergestelde, nu iets meer als een jaar een beugel gehad(blokjes, nu afbouwen met een losse). Ik had de beugel voor een tand die ooit afgebroken is onder het tandvlees en die hebben ze nooit helemaal goed kunnen maken. Dus tand naar beneden en dan goed reparen alles. Toen ik net mijn beugel kreeg ging onze tandarts met pensioen en de nieuwe vind het niet nodig om er iets aan te doen. Dus al met al heb ik een jaar pijngeleden voor niks(want pijn heb ik echt gehad, vooral door blaren etc).

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:23

Wie werkt er hier al trouwens?
Ik heb enkele maanden in een ijssalon gewerkt, en na 2 uur was ik gewoon op.. Niet lichamelijk maar geestelijk door al die indrukken ed.
Dus ik maak me een beetje zorgen hoe ik het moet doen met een fulltime baan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:25

IJssnuiver, dat is ook erg vervelend :\ :(:)
xdniesje, ik heb een bijbaan. Vlak voor ik 16 werd begonnen met folders lopen, toen ik 16 was ben ik bij de AH gaan werken als vakenvuller daar heb ik 2,5 jaar gewerkt en werk nu alweer ruim een halfjaar en wat maand bij de MC Donalds achter de Counter (kassa). Heb nog een halfjaartje 2 bijbaantjes gehad, AH & MC Donalds dat was wel erg vermoeiend!

Ik heb dan wel heel erg dat ik me echt op m'n eigen focus, en als ze me dan wat vragen terwijl ik met een bestelling voor een klant bezig ben raak ik echt ff de kluts kwijt. Maar na het werk ben ik ook wel echt op inderdaad, vind overigens de MC Donalds wel weer fijner werken als de AH terwijl je wel meer uur achter elkaar werkt. Komt weer omdat de werkdruk bij de AH ontzettend hoog lag, en bij de MC Donalds je tussendoor ook erg veel moment hebt dat er echt even niks te doen is.. (buiten dienbladen schoon maken, achter de counter alles schoon houden etc. maar dat heb je op een gegevemoment ook wel een keer gedaan)

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:28

bij ons op school hebben we een jongen en die heeft de ziekte van Asperges.
hij gooit dan als hij boos is met tafels en stoelen en begint te slaan en schoppen.
dat is soms best wel eng..
dan weet je ook niet wat je moet doen..

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:36

@ Marinke, maar als je die operatie laat doen en ze die snijtand eruit halen om alles recht te zetten.. dan heb je niet alleen een overbeet, maar ook mis je een snijtand? Nou zijn we niet zulke vleeseters meer als vroeger, maar ik gebruik de mijne toch wel aardig dacht ik.. lastig zeg!

@ Geeske, jeetje dat is dan ook schrikken als iemand ineens zo 'doordraait' om het zo te noemen.. Ik ken ook iemand met Asperger, alleen als hij boos is dan blijft hij ook echt maanden boos, maar wordt niet echt agressief.

Ik heb volgens mij al heel lang niet meer hier gereageerd :o

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 12:44

Bzoem, dat klopt, maar ik hou dan altijd nog wel een snijtand. Maar het voordeel daar weer uit is dat je dan wel goed kan poetsen en je dus niet meer geiriteerd tandvlees hebt. Ik gebruik hem inderdaad ook nog wel aardig veel. Ik vind het overigens een erg lastige keuze, en denk er nog wel goed overna.

En jeetje Geeske dat is wel heel erg :oo ik kan me voorstellen dat je niet weet wat je dan moet, bij mij in de klas zat ook iemand die asperger heeft die blijft ook erg lang boos maar gaat zich dan vooral afzonderen. En hij plakt juist heel erg aan bepaalde mensen, dan dringt ie zichzelf echt op aan weetikveelwie...

En ach maakt niet uit Bzoem!! ;)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:07

Marinke, zoals jij die persoon beschrijft zo ken ik diegene die ik bedoelde dus ook. Hij kan zich gewoon niet inleven in een ander en als er dus iets 'is' dan blijft hij heel vasthoudend, of hij blijft dan een hele tijd uit je buurt. Maar ik merk verder niet echt iets anders aan hem, kan er gewoon mee omgaan, al blijft dat oppervlakkig. Heb alleen veel verhalen over hem gehoord en kan dus beter plaatsen hoe hij soms reageert.

Over dat autorijden.. Ik wil ook altijd van te voren zien waar we heen gaan. En als ik het niet weet vraag ik 3x per mogelijke afslag wat ik moet doen :P Ook al staat de tomtom aan :') Ben vroeger ook heel wagenziek geweest, maar heb dus nu nog steeds dat als ik denk dat we naar links gaan en we gaan naar rechts dat ik echt ff van slag ben en een raar duizelig/misselijk gevoel krijg in me hoofd. Dan moet ik echt ff me hoofd schudden en die bocht (in me hoofd dan) opnieuw nemen :=
Als ik zelf rijd en ik kom in een buurt waar ik nog nooit geweest ben schiet ik altijd in de stress. Terwijl ik met alle gemak m'n rijbewijs heb gehaald :j Maar ook buiten de auto, ik wil altijd m'n omgeving goed verkennen anders voel ik me zo ongemakkelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:12

Ik ga dit topic even doorlezen, erg interessant dit. :)

Het is nooit officieel bewezen, maar ik heb altijd sterk het vermoeden gehad dat ik "iets" heb/ben. Ik ben bovengemiddeld slim (hoogbegaafd) net als mijn vader (die zeer hoogbegaafd is, en mijn moeder heeft ook een bovengemiddelde intelligentie) en ik scoor zeer hoog op de hooggevoeligheidstesten, maar ik heb het idee dat er meer aan de hand is. Zeker aangezien autisme erfelijk schijnt te zijn... nu is 't zo dat mijn vader (voor zover ik weet ook nooit door de dokter bewezen maar het is meer dan overduidelijk) een vorm van autisme heeft, hoogstwaarschijnlijk Syndroom van Asperger. Het is, om 't zo te zeggen, erg moeilijk om met hem samen te leven. Nu is het zo dat ik ontzettend sterk op hem lijk (wat ik meestal alles behalve leuk vind) en ik ben me laatst wat meer gaan verdiepen in het Syndroom van Asperger. Als ik lees hoe Aspergerkinderen waren dan is het net alsof ik naar m'n eigen jeugd kijk. Als ik kijk hoe ik nu ben herken ik sommige dingen wel, en sommige dingen niet. Bij het ene denk ik "ja!" en het andere klopt echt totaal niet. Ik zie ook veel van mijn vader terug, ook trekjes die ik zelf heb verdrongen (soms met veel moeite) omdat ik ze in hem zag, en in mezelf, en ik wilde gewoon absoluut niét worden zoals hij. Het heeft me veel pijn en moeite gekost en het doet me nog meer pijn als ik merk dat het toch weer bovenkomt (bijvoorbeeld als ik boos ben), want ik doe er erg m'n best voor. Maar het is soms allemaal zo moeilijk, alhoewel ik een meester in het faken ben - het lijkt wel alsof ik voor de simpelste dingen zoveel meer moeite moet doen. Ik leef echt in een eigen wereld, alsof de rest om me heen gewoonweg totaal anders is dan ik ben. Of ik ben degene die zo anders is? M'n vrienden die me al lang kennen zeggen het vaak genoeg "jij bent ook eigenlijk echt heel vreemd". Gelukkig zit ik in een groep waarbij "vreemdheid" geaccepteerd wordt, maar toch kan ik mezelf niet vinden. Het is alsof ik hier helemaal niet hoor, alsof er ergens iets kleins, iets belangrijks niet klopt, waardoor alles anders is.

Ik zet het liefste niet alles hier op Bokt, maar als mensen iets willen weten dan wil ik ze wel Pb'en (misschien kan iemand mij wel ergens mee helpen :) ). Ik ga nu verder het topic doorlezen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 16:40

Ik heb niet alles gelezen,maar er zijn ook vele soorten,maar is er iemand die kan zeggen,dat hoort er nou echt bij.Ik wil namelijk naar de huisarts voor mijn dochter om haar te laten testen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:20

marleen_usar schreef:
Ik heb niet alles gelezen,maar er zijn ook vele soorten,maar is er iemand die kan zeggen,dat hoort er nou echt bij.Ik wil namelijk naar de huisarts voor mijn dochter om haar te laten testen.
Vastlopen in maatschappelijk verkeer, irritaties door sociale foutjes of te wel andere logica/logica van de maatschappij niet begrijpen.
Gewoon bij HA verwijsbrief vragen voor psycholoog, aangeven dat kind problemen heeft met sociale interactie en snel overprikkeld is in sociale situaties/(grote) groepen mensen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 20:02

Wat wel een heel belangrijke opmerking is(tenminste dat vind ik)
Wees zéér duidelijk in je verhaal.
Voordat je het weet sta je te boek als een ouder die zijn kind niet aankan.
Misschien kun je eerst lees me de 5 eens lezen? Dat vond ik opzich wel een goed boek, ook met (voor mij) veel herkenbare situatie.
Geef daarnaast aan of er ook meer mensen in de familie last van autisme hebben, want dit maakt je verhaal véél geloofwaardiger.

Met een psycholoog kom je trouwens weinig verder, die kan/mag geen diagnose stellen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 17:31

Volgens mij is bij mij destijds de diagnose gesteld door een pyscholoog in combi met een arts. Zekerweten doe ik dit echter niet, ik was toen een jaar 12/13(ook dat weet ik niet zeker). Ik weet enkel nog dat ik al die gesprekken haatte en ook niet wou praten. Ik heb daarna een SOVA gedaan en ook dat was een drama, slecht samengestelde groep en slechte begl. Niet echt een succes geweest allemaal dus. Positieve aan die hele periode is dat ik toen ook mijn paard gekregen heb en daar nog steeds heel blij mee ben :D .

Marleen_usar: ik zou gewoon een verwijsbrief halen en laten testen. Ik denk dat wij ook allemaal weer andere dingen noemen, iedereen ervaart het toch anders. Als ik nu bijvoorbeeld naar mijn echte kleinekindertijd kijk, vallen er onwijs veeel dingen op z'n plek.

Hebben jullie trouwens ook zo'n bar slecht handschrift?
Las ook ergens dat, dat een autistisch trekje is. Ik kan ook gewoon echt niet netjes schrijven, ook niet met veel oefening oid. Enkel op een moment dat ik echt goed(echt goed) in me vel zit lijkt het nog ergens naar. Maar het is wel echt iets wat ik heel vervelend vind, erger me er groen en geel aan.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:48

Hmm over dat handschrift, m'n vader schrijft echt super en super en super netjes. Heb nog nooit iemand zo duidelijk en netjes zien schrijven, terwijl hij toch autistisch is. Zelf krijg ik vaak te horen dat ik netjes en duidelijk schrijf, terwijl ik het persoonlijk zelf nergens naar vind lijken. ;)

Inderdaad gewoon die verwijsbrief bij de HA halen en laten testen, heb je denk ik het snelst resultaat. Bij mij zijn ze alles nog aan het onderzoeken, ik heb nog niet eens de stempel gekregen, maar er wordt in mijn gesprekken met psycholoog wel vanuit een autistisch oogpunt gekeken als we het hebben over waarom ik ergens in vast loop of waarom ik bepaalde dingen op die manier doe. En dat werkt wel erg goed eigenlijk, veel dingen vallen op z'n plaats.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:43

als ik heel veel moeite doe kan ik redelijk mooi schrijven, maar het handschrift wordt niet volwassen :+ Ik krijg dan ook erg snel last van mijn spieren, zo krampachtig schrijf ik dan.

Als ik gewoon schrijf dan is het alleen voor mij goed leesbaar,
Zie het ook bij m'n autistje in m'n les. als ze netjes moet schrijven maakt ze ook enorm veel spelfouten, terwijl als ze gewoon schrijft ze echt een stuk minder spelfouten maakt.

ps ik ben volgens mij ook gediagnosticeerd door psycholoog (wel GZpsycholoog).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:44

Ik heb een mooi handschrift en mijn vader heeft ook geen lelijk handschrift (al is dat van hem wel wat rommeliger). :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:57

Ik word trouwens helemaal gek van die tandarts reclame hier steeds onder deze pagina. Moet ik elke keer weer denken dat ik een afspraak moet maken, maar wil/durf gewoon niet.

edit: en toen zat er ineens mobielreclame onder }:0 editedit: nu weer tandarts :7

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:36

ik ben naar dit forum verwezen, terwijl ik alleen vermoedens heb dat ik syndroom van asperger zou hebben. Dat is veel minder levens ingrijpend dan Autisme.

zijn hier meer mensen die asperger syndroom hebben / denken te hebben, of kinderen hebben die hier mee zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:47

Heeft weer lang stil gelegen hier...
Ja, hier dus iemand met Asperger (hoewel ik het niet eens ben met de diagnose).

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:49

Snoompje schreef:

Hoezo ben je het niet eens met de diagnose?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:50

lillybee schreef:
ik ben naar dit forum verwezen, terwijl ik alleen vermoedens heb dat ik syndroom van asperger zou hebben. Dat is veel minder levens ingrijpend dan Autisme.

zijn hier meer mensen die asperger syndroom hebben / denken te hebben, of kinderen hebben die hier mee zitten?

Syndroom van Asperger valt ook onder het Autismespectrum. Ik heb zelf Asperger en wel meer mensen in dit topic, dus je bent hier op de goede plek.

En ik vind het wat wonderlijk om zo te stellen dat Asperger minder ingrijpend is. Natuurlijk zijn er verschillen, maar hoe ingrijpend een stoornis is hangt naar mijn mening ook af van persoonlijke factoren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:15

Bij mij is niks bewezen, maar ik heb het vermoeden dat ik Asperger heb. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:16

Ragnaaa schreef:
Snoompje schreef:

Hoezo ben je het niet eens met de diagnose?

Omdat ik mijzelf hier helemaal niet in herken en een erg sociaal beestje ben.
Oké, ik ben niet makkelijk, zal dan ook wel een reden voor zijn. Autisme vind ik in mijn geval gewoon de makkelijkste door de bocht oplossing van die psycholoog toentertijd. Hier moet je dan wel weer het rapport voor lezen, de redenen tot diagnose zijn ook ronduit belachelijk.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:17

mijn zoon van 9 heeft asperger en nu het vakantie is is hij goed aanwezig in huis, niets is goed hij verveeld zich ( is enigst kind) en word brutaal haha ben blij als de vakantie voorbij is...