Mij maakt het ook niet uit, misschien is het handig om ze allebei open te houden. Dan is de drempel voor nieuwe mensen niet zo hoog.
horseees
Geplaatst: 04-12-13 11:32
Hallo iedereen, het is heel lang geleden dat ik hier nog geweest ben, door omstandigheden (hersenbloeding) heb ik heel lang niet op de computer gezeten... Ik wou even horen hoe het met jullie allemaal is?
zebra89
Geplaatst: 18-11-16 17:04
Even een hele harde schop
Ik ben ervaringsdeskundige en heb mijzelf 12 jaar lang beschadigd. Nu zet ik mij vrijwillig in om ouders, lotgenoten, artsen en hulpverleners voor te lichten over dit onderwerp. Dit doe ik voor zebra voorlichting (meer info zie insta of Facebook)
Zijn er veel bokkers die kampen met deze problematiek? Ik word nog dagelijks geconfronteerd met mijn littekens maar heb mijn trauma's en depressie overwonnen met veel tijd, therapie en hulp van naasten. Hoe is het bij jullie?
Liefs
Theeglas
Geplaatst: 18-11-16 17:23
Toevallig ben ik er de laatste weken weer meer mee bezig. Ik ben nu gelukkig alweer 7 jaar gestopt, maar toch blijft het een zwakke plek. Nu kan ik er iedere keer bewust voor kiezen om het niet te doen.
Anders dan voorgaande jaren heb ik nu wel de wens om mijn littekens "weg te laten halen". En ik zit erover te denken hiervoor een afspraak te maken bij de HA. Maar het daadwerkelijk doen, gebeurt nog niet echt. Het is namelijk ook gewoon een deel van mij..
Incroyable
Geplaatst: 21-11-16 03:02
Ik meld me. Ik sneed mezelf, maar sinds mei was ik gelukkig clean. Nu door de winterperiode en persoonlijke problemen toch weer 2 terugvallen gehad, ondanks dat het lang goed ging. Het is niet dat ik dagelijks moet snijden, ik kan het zeker een maand niet doen maar er blijft altijd een soort 'houdbaarheidsdatum' opzitten. Dit gevoel had ik ook toen ik een jaar clean was. Hoe het nu verder gaat weet ik niet, ik merk wel dat het bergafwaarts gaat, dus ik moet voorlopig rustiger aan gaan doen en veel ontspanning zoeken. Ik hoop dat het helpt. Ik heb littekens, maar door heel veel creme heb ik de schade nog redelijk kunnen beperken en zijn de meesten toch een heel stuk vager geworden dan ze eerst waren. Ik wil absoluut niet terug naar het altijd armen moeten verbergen en excuses verzinnen. Dit gebruik ik ook als motivatie om niet weer terug te vallen.
Ik heb na een hele zomer met korte mouwen gelopen te hebben in september en deze maand weer een terugval gehad. Helaas maakt mijn lichaam hele lelijke littekens, keloïde littekens en daar helpen cremes niet tegen helaas (deze verergeren het soms zelfs, bepaalde cremes).
Welkw cremes smeren jullie? Heeft er hier iemand ervaring met siliconengel? Ik denk hierover na om 'trekkende' littekens mee te behandelen, maar het is behoorlijk prijzig en word helaas niet vergoed...
Ik heb een siliconenkit behandeling Gehad voor een brandwondlitteken wat erg trok en ook keloide was. Hielp enorm. Hij is nu soepel niet meer pijnlijk en redelijk plat. Duurde wel lang en is wel super duur. Mss kan het via een arts als je veel hinder ondervindt is het vergoed
Fijn dat je er een goede ervaring mee hebt storm! Doet het ook veel met de zichtbaarheid van het litteken? Bij mij zou het gaan om een litteken aan de binnenkant van mn elleboog, deze trekt erg met bewegen van mn elleboog en daarnaast prikken ze daar bloed als ik in mn andere arm een infuus heb en dat moet dan door het stugge litteken wat ook erg pijnlijk is...
ik heb ook een tijf aan zelfbeschadiging gedaan. nu al bijna 3 kwartjaar vrij. maar soms wel bamg dat ik nog een keer een terug val krijg.
Gelukkig zijn mijn littekens niet opvallen. je moet weten waar ze zitten.
zebra89
Geplaatst: 21-11-16 21:00
Ik heb het op mijn polsgewricht dus zelfde probleem qua bewegen. Dat is echt veel beter geworden door de siliconen. Ik kreeg speciaal siliconen verband omdat het een brandwond / itteken betrof. Maar heb over de creme ook goede dingen gehoord. Hij is nu ook veel lichter en minder dik dus in die zin doet het wel veel. Alleen tja, het is een fiks litteken en dat blijft het ook wel. Maar het donkerpaarse en dikke is er wel af.
Ik organiseer trouwens op 1 maart een lotgenoten dag (Self Injury Awareness Day) in Enschede. Een middag met leuke activiteiten zoals creatieve activiteiten. Gewoon gezellig kletsen of als je wilt een gespreksgroep om dieper op het onderwerp zelfbeschadiging in te gaan. Ook wil ik misschien een freeze doen (evt met masker als je onherkenbaar wilt zijn) om zelfbeschadiging onder de aandacht te brengen. Zijn er mensen die het leuk vinden om te komen? Stuur dan een PB Dan stuur ik je info
Super fijn om te horen dat het zo goed helpt! Ga het echt wel overwegen te vragen of de huisarts t voor wilt schrijven.
Lotgenotendag lijkt me erg fijn maar zou voor mij momenteel ook veel spanning opleveren, maar houd het in mn achterhoofd. Heb je al aanmeldingen vanuit zeeland?
Je kan evt al eerder komen als je wilt. Ik ben er sochtends zelf al en het is bij Ixta Noa in een inloophuis. Kun je rustig thee drinken, rondje wandelen, beetje tekenen, boek lezen?
Ik kom in juni/juli ook op tv in een documentaire samen met mn moeder, deze gaat over wat zelfmoord(pogingen) doen met de naaste omgeving en de persoon zelf. Gelukkig was de regiseur erg meegaand en had zelf ook ervaring (beste vriendin zelfmoord gepleegd op oud jaars dag 2015).
Momenteel ook nog bezig met een programma voor skyhigh tv maar of ik daaraan mee ga doen weet ik nog niet zeker.