Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:23

@enniee: zo dat is al heel snel idd!! Schiet al aardig op.. dan ben jij de eerste denk ik! Waar word jij geopereerd?

enniee

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:45

In Sneek ;)
Twijfel over mijn kin, ik ben zo bang dat ik zo´n groot kin krijg, dus zal nog even overleggen met mijn kaakchirurg.. Heb veel vertrouwen in die man, dus die zal het wel weten, maar wil het toch graag even overleggen.

Ik ga even kijken voor die druppels, bedankt voor de tip! Met mijn verstandskiezen was ik namelijk een hamster met extreme blauwe, paarse en gele plekken :P

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:49

enniee schreef:
14 november krijg ik een beugel.. Moet toch onder en boven, ik dacht alleen onder :(
en dan het jaar daarop rond november wordt ik geopereerd geloof ik.. Ik hoop eerder.

Lees dit bericht net terug, het komt nog precies uit.. Heb mijn beugel met de operatie dus 51 weken..

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 10:48

Oké in Sneek, wat grappig! Vlakbij haha.. Ik word in Heerenveen geopereerd..

Dat je twijfelt over je kin snap ik, het is lastig te beoordelen hoe het eruit zal komen te zien hè? Nog even extra overleggen kan geen kwaad..

Ik hou die druppels ook even in gedachte, als dat ook maar een beetje kan helpen tegen de zwelling dan is het al mooi meegenomen! Ik had met mijn verstandskiezen eigenlijk helemaal geen last van zwelling en al helemaal geen blauwe plekken.. Dat dat zo kan verschillen per persoon!

Ik ben stiekem een beetje jaloers dat je begin november al mag, haha.. Ik wil het het liefst zo snel mogelijk achter de rug hebben! Als ik aan de beurt ben, 4 dec, dan ben jij alweer een eind op weg met je herstel!

Goede schatting hebben ze gemaakt bij jou! Precies een jaar nadat je de beugel hebt gekregen :)! Bij mij zou het ook een jaar tot 1,5 jaar duren zeiden ze eerst.. Maar nu is het al na dik 7 maanden.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:11

Bij mij werden de vestandskiezen er onder narcose uit gehaald, ze zijn er uit gesneden.. Mijn moeder heeft trouwens foto's van de zijkant gemaakt als ik mijn kaak naar voren schuif, en daar was duidelijk op te zien dat mijn kin naar voren moet, dus mijn twijfel is weg!

Bij jou gaat het dus snel! Fijn zeg! Ik ben een maand eerder dan jij, ik hoop dat ik je wat moed kan geven met mijn hopelijk positieve verhalen..

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 11:26

Fijn dat je twijfel nu weg is over je kin :)! Oh bij jou zijn de verstandskiezen er uit gesneden, dat heeft inderdaad meer gevolgen dan wanneer ze er gewoon zijn uit getrokken zoals bij mij.. Mijn 2 bovenste verstandskiezen heb ik nog.. Die gaan ze er tijdens de operatie uit halen, dat vind ik wel prettig want het trekken van de verstandskiezen onder vond ik echt geen pretje. Ik werd helemaal duizelig en raar toen ik in die stoel lag en ze hadden de verdoving ingespoten, haha.

Ik heb verder helemaal geen ervaring met narcoses en ik ben nog nooit geopereerd dus ik weet totaal niet wat ik kan verwachten.. Ik ben ook nogal bang voor naalden, nou dat wordt nog wat met een infuus. ;( Het meest bang ben ik eerlijk gezegd voor de ongevoelloosheid van de lip die ontstaat als ze de zenuw raken.. Dat lijkt me zo vreselijk, ik ben zo bang dat ik net diegene van de zoveel zal zijn waarbij het gevoel nooit weer terug komt.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 12:48

Daar ben ik helemaal niet bang voor eigenlijk.. die naald valt ook mee hoor waar de narcose ingespoten wordt, ik kreeg eerst verdovende zalf erop maar misschien is dat alleen bij kinderen? De kaakchirurg zei tegen mij datvde verstandskiezen er uit snijden ongeveer hetzelfde resultaat geeft kwa pijn etc.. Heb weinig pijn gehad dus dat hoop ik maar.

Handig dat de verstandskiezen er ook gelijk uit gaan, ben je daar ook maar vanaf..

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:11

Oke als de kaakchirurg dat zegt is dat iets om aan vast te houden :)! Hopelijk is het dan vergelijkbaar met het wegsnijden van je verstandskiezen. Ik denk dat ik vooral ook bang ben omdat ik het nog nooit eerder heb meegemaakt.. Ik vind bloed afnemen al verschrikkelijk, dan ga ik bijna van mijn stokje :$ echt vreselijk. In andere dingen ben ik helemaal niet zo'n schijter maar dingen aan mijn lichaam hou ik echt niet van! Maar we zullen het zien..!

Fijn dat jij voor mij bent, kan je idd je ervaringen en verhalen met ons delen en hopelijk is dat positief idd haha!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:13

Enniee de KC heeft bij mij ook de kin vergroot omdat tijdens de operatie bleek dat hij anders teveel wegviel.
Ik moet zeggen dat ik er heel erg tevreden over ben dus ik weet wel zeker dat dat bij jou ook zo zal zijn!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:18

Hey iedereen!

Ik kwam toevallig op dit topic en dacht wauw, lotgenoten! Ik heb sinds april een beugel en moet ook osteotomie aan mijn onderkaak laten doen!
Deze zou naar voren gezet worden.
Het beugelproces gaat volgens de orthodontist goed vooruit en 27 november moet ik bij de kaakchirurg in het UZ in Jette. Hopelijk kan hij me dan zo snel mogelijk opereren want wil er zo snel mogelijk vanaf!

Mensen met ervaringen zijn welkom! (sorry wou niet het hele topic lezen, is wat te veel pagina's :o )

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:20

Nou xEliine, dit topic gaat alleen maar over osteotomie en er staan alleen maar ervaringen en tips in dus ga er eens lekker voor zitten en lees het eens door, je zal er veel aan hebben!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 14:35

Oke, zondag misschien eens :P zal er een hele dag voor nodig hebben denk ik

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 15:17

Ja je zult er even voor nodig hebben idd. Heb hier een aantal dagen steeds een paar pagina's gelezen. Er staat toch wel heel veel info in, die ik eigenlijk niet had willen missen. Dus toch een aanrader hoor xEline!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:04

Manieki schreef:
Ja je zult er even voor nodig hebben idd. Heb hier een aantal dagen steeds een paar pagina's gelezen. Er staat toch wel heel veel info in, die ik eigenlijk niet had willen missen. Dus toch een aanrader hoor xEline!

Ok bedankt!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:33

Heb al redelijk wat doorgelezen en zag foto's, die helaas niet meer werkten.
Ik wou vragen of er mensen waren die voor en na fotos kon sturen via pb? Ben heel erg benieuwd naar de resultaten namelijk

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:41

@ enniee: Ik heb de druppels wel goed gebruikt voor mijn operatie met de verstandskiezen (4 stuks + gewone kies en allemaal lekker diep weggestopt in mn kaak), ik ben 2 weken vooraf begonnen met ik meen 3x per dag 10 druppels en heb dat zeker 2 weken na de operatie volgehouden, en ik had héél weinig zwelling.

Bij de 2e operatie, van de bovenkaak, was ik ze vergeten en heb ik ze ook niet goed na de operatie ingenomen en dat heb ik geweten |o Mijn hele hoofd was opgezwollen, ook heel erg onder mijn ogen, ik kon niet eens meer links rechts en omlaag kijken #) Het heeft echt heel lang (zeker 2 maanden) voordat de zwelling echt weggetrokken was.

Moraal van het verhaal, druppels goed gebruiken :+

@ nani: ik ben echt panisch voor naalden en zal er écht alles aan doen om eraan te ontkomen (maar dan ook echt alles, naald = dokter KO of ik KO #) ) en ik ben in Belgie geopereerd.

Ik heb daar gesproken met een anesthesist, voor de operatie, en die had begrip voor mij. Dat scheelde al heel erg veel, dat ik serieus genomen werd met mijn echt serieuze angst. Ik heb met hem afgesproken dat ik met een kapje ondergebracht zou worden en dat het infuus pas geplaatst zou worden nádat ik onder zeil was. De 2e operatie heb ik ook aangegeven dat ik het infuus in mijn linker pols zijkant wilde hebben, en niet zoals de keer ervoor bovenop mijn rechterhand (ik ben rechts en voelde dat ding steeds zitten, in mijn pols niet).

Ik weet dat ze in NL moeilijk(er) doen over een gaskapje voor narcose, en dat ze dan mogelijk ook bloed willen afnemen, maar als je gewoon gezond bent, en nergens last van, dan is dat niet nodig. Mijn anesthesist is Dr. Van Caneyt. Ik heb aan mijn KC gevraagd of hij bij mijn operaties aanwezig kon zijn, en dat verzoek werd gelijk ingewilligd (lang leve Belgie *\o/* )

Probeer eens vooraf ook een afspraak met een / de anesthesist te krijgen, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Geef daar ook eerlijk aan hoe bang je bent (overdrijven mag best een beetje ;)) en kijk of je ze zover kunt krijgen dat ze doen wat jij wil.

Mijn motto: het is mijn lijf en je doet het maar zoals ik het wil (binnen de mogelijkheden uiteraard).

Sterkte iig, ik weet echt heel goed hoe je je voelt.

@ Eline, welkom :) Je gaat hier veel herkenning vinden :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:21

Ik werd vanmorgen gebeld door het UMC, ze hadden gisteren mijn voicemail ingesproken van blijkbaar mijn oude nummer, dat de afspraak morgen niet door kan gaan!
Ik ben daar natuurlijk niet blij mee maar ja, wat doe ik eraan.
Nu wordt het 24 oktober |o

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 15:57

Dat is balen Chanicha! Weer een maand verder...

Morgen moet ik weer naar de ortho, ben benieuwd! De gaten tussen mijn kiezen zijn nu 1 paar kiezen opgeschoven, dus ik hoop nog 1 x terug te moeten en dat het dan klaar is voor de operatie. We zullen zien...

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 12:37

Wat fijn dat het allemaal zo voorspoedig gaat! Bij mij zit het wat tegen. Mijn voortanden stonden nog niet genoeg naar voren waardoor mijn onderkaak er niet goed onder zou passen. Mijn ortho is ook heel precies volgens mij, wat op zich natuurlijk goed is. Maar mijn geduld is een beetje op!

Tegen mij hadden ze gezegd met 4-6 maanden opereren en het duurt nu al een jaar grrrrrr... :( Maar goed tijd gaat snel.

Ik ben ook een beetje bang voor een te grote kin haha..

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:30

Moizebeer, balen dat het allemaal zo lang duurt! Kan me voorstellen dat je daar van baalt.

Hier was het mooi bij de ortho van de week. Het gat tussen mijn kiezen ging niet zo snel dicht, daarom had ik de elastiekjes dubbel er omheen gedaan. Het deed natuurlijk wel zeer, maar de gaten waren echt met een paar dagen helemaal dicht.
Kom ik bij de ortho woensdag, hij kijkt in mijn mond en roept: " Is het al dicht?!?!?! "
Volgens hem kon dat helemaal niet. Dat duurt maanden, en soms zelfs wel een jaar. Heb hem maar niet verteld hoe ik het gedaan heb, alleen dat ik wilde dat het allemaal een beetje op zou schieten, en dat dat gelukt is _O-

Nu boven ook de dikste draad erin, en over 3 weken terug, dan gaan ze de laatste fase in. Ben benieuwd wat dat zal zijn...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:34

Hahahah Manieki, ik ben ook zo ondernemend hihhii, goed van je!!!

Molzebeer ik kan me voorstellen dat je baalt!!
Over die kin moet je niet inzitten, dat moet je aan je KC overlaten, heb ik ook gedaan en hij heeft toen zelf de beslissing genomen onder de operatie!

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:33

Bij mij gaat het nu wat langzaam...
De beugel op mijn ondertanden doet meer dan op de boventanden...boven heb ik nog steeds de eerste en dunste draad en onder ben ik al bezig met de 3e draad. Boven gaat het me dus wat te langzaam, ik moet wel elke 4 weken terug komen maar daar is nu ook een fout meegemaakt en die kan niet meer hersteld worden dus ik moet nu 6 weken wachten.

En dan is het nu wachten op de volgende operatie maar dat zal nog wel een jaartje duren ben ik bang

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 16:27

Nou _Iris daar ben je lekker mee!!
Nu maar hopen dat het niet zo lang duurt!

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:35

Ik mag 27 november bij de kaakchirurg langsgaan voor een eerste gesprek! Ik hoop dat hij me kan opereren begin februari, dan heb ik 2 weken vakantie. Heb geen zin om lessen of stage te missen natuurlijk!

CassieUltra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 23:58

Wauuuuw, wat gaan jullie snel zeg!
ik ben nog bij me 1ste draadje hihihi.
ik moet a.s donderdag naar de orthodontist, o.a alweer 7 weken geleden dat me beugel geplaatst werd.
hoop niet dat ik weer zo'n zenuwen steken krijg in me hoektanden... jeetje, wat is dat pijnlijk!!

Ik word nu toch eerlijk gezegt wel een beetje angstig dat ik er toch aan moet geloven dat ik die stap heb gezet...
ik heb ook angststoornis dus het zit er soms lekker in zeg.. pff !
maar ik weet van de vorige keren dat alsk het niet doe dat ik het wel weer wil.
iemand hier ervaring mee?
Voel me toch af en toe wel een schijterd..

Krijg je eigenlijk al je krachten etc. terug in je kaak??.. of blijft het toch wat vatbaar?