GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:39

Zonnetje81 schreef:
Fijn dat het nu weer zakt!

Jij ging dus fysiek naar een kliniek en werkt dus niet met die online sites?

Precies.
Na het eerste bezoek en intake mocht ik voor de vervolg gesprekken (waar geen onderzoekje aan vast zat) kiezen tussen online en fysiek bezoek.

fjordjes

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:44

Ik zit nu ook 4 weken op 3,75 maar ik val ermee af en heb geen hongergevoel (ja op donderdagochtend wel, maar logisch dat is m'n prikdag) dus als het voorlopig zo goed blijft gaan ga ik niet ophogen

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:51

Ik ben ook begonnen met 1,25 mg om de kans op bijwerkingen te verminderen. Het hielp bij mij gelijk enorm, ben blij dat ik niet met meer begonnen ben. Had zo al moeite om aan de 1000 kcal te komen.

Uiteindelijk geen bijwerking gehad, maar dat weet je niet van te voren.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:08

Midoy schreef:
Dees schreef:
Ik snap echt niet waarom je een startdosering van 2,5mg nog eens door de helft wilt doen (of zelfs de helft daarvan) om mee te beginnen?
Wil je je lijf er ongevoelig voor maken dan?

Als afbouw snap ik hem, maar om mee te beginnen. Lijkt me echt onzinnig.

Ik ben dit overeengekomen met de arts afgestemd op mijn specifieke situatie.

Verkoop het dan niet als de norm.

De norm is beginnen met de startdosis van 2,5mg, 1x per week.
Al het andere kun je beter gewoon niet doen zonder medische contra-indicatie.

Wat hier te lezen valt, bij meerdere gebruikers die het doen zonder goede medische begeleiding (en voor de duidelijkheid, via Getwellis is dus zonder goede medische begeleiding), is dat men zelf aan het dokteren slaat en gaat experimenteren. Soms afgaand op "adviezen via Social Media" en andere leek-consumenten.
Waarom?
Er is al zo weinig bekend over deze middelen (want nog nieuw), waarom dan afwijken van het wetenschappelijk getest gebruik?

Bij nader inzien raak ik er steeds meer van overtuigd dat deze medicatie echt veel minder makkelijk verkrijgbaar moet zijn.
Hou je gewoon aan de door de fabrikant voorgeschreven (en onderzochte!) gebruiksvoorschriften. Dat is de weg naar het beste resultaat.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:23

Niemand verkoopt het als de norm. Er wordt om ervaringen gevraagd en die blijken er te zijn. Na overleg met artsen.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:27

Deertje schreef:
Dees schreef:
Ik snap echt niet waarom je een startdosering van 2,5mg nog eens door de helft wilt doen (of zelfs de helft daarvan) om mee te beginnen?
Wil je je lijf er ongevoelig voor maken dan?

Als afbouw snap ik hem, maar om mee te beginnen. Lijkt me echt onzinnig.

nee, zou ik ook niet doen inderdaad. Ik gebruik dat nu om af te bouwen, maar dat is helemaal iets anders.

Edit:
@midoy, zie nu nog maar je reactie.. had je dan ook het gevoel dat het goed genoeg werkte?

Bij mij wel ja. Ik ben weer terug op 1,25 omdat ik me op 2,5 steeds minder goed voelde.

Midoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:32

Dees schreef:
Midoy schreef:

Wat hier te lezen valt, bij meerdere gebruikers die het doen zonder goede medische begeleiding (en voor de duidelijkheid, via Getwellis is dus zonder goede medische begeleiding), is dat men zelf aan het dokteren slaat en gaat experimenteren. Soms afgaand op "adviezen via Social Media" en andere leek-consumenten.
Waarom?
Er is al zo weinig bekend over deze middelen (want nog nieuw), waarom dan afwijken van het wetenschappelijk getest gebruik?

Bij nader inzien raak ik er steeds meer van overtuigd dat deze medicatie echt veel minder makkelijk verkrijgbaar moet zijn.
Hou je gewoon aan de door de fabrikant voorgeschreven (en onderzochte!) gebruiksvoorschriften. Dat is de weg naar het beste resultaat.

Verkopen als norm??? Ik deel MIJN ervaring net als ieder ander hier. Daarin schrijf ik “ik”. Niet “de meeste mensen “ of whatever jij er in denkt te lezen.

Of moeten we allemaal ons BMI, glucose waarden, leeftijd, startgewicht etc delen voor we onze ervaring mogen delen?

Dan spuit jij toch gewoon meer? Zie je mij jou de les lezen daarover?

Ben wel klaar met ervaringen delen in dit topic. Dat lijkt me duidelijk.
Dan kan jij gewoon aan anderen vertellen hoe het moet :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:34

Nou, ik heb besteld :o Vooral de reactie die iemand gaf 'gun het jezelf' bleef hangen, ik ga het proberen en ik zie wel of ik het wat vind. Wel pas volgende week de intake, dus als ik pech heb pas over 2 weken eerste prik.

Had nog wel even een beetje een vraagteken met het inleveren van een kopie van je ID, ik snap het uiteraard maar scherm je dan nog wat af? Daar kijk ik nog even naar maar ik heb wel al 'zin' om te beginnen :')

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:34

Wow Dees, men mag zich toch iets afvragen??
Als ik lees hoeveel mensen best wel heftige bijwerkingen krijgt, dan vraag ik me af, waarom niet langzamer opbouwen? Het is een vraag he!

Inmiddels hier andere ontwikkelingen.

Vanmorgen foto's van mijn heupen gemaakt, ivm pijnklachten in de lies.
Net gebeld door de HA met uitslag, artrose in beide heup kolommen.
Dus verwijzing naar Orthopeed.

Met haar nogmaals gesproken over afvallen, zij stelde GLI traject voor.
Ik voel daar weinig voor omdat ik alles al zo'n beetje geprobeerd heb en alle afval boeken , en hoe het werkt in je brein wel in huis heb, kan een bibliotheek beginnen. Ik vraag me af wat een voedingsdeskundige mij nog voor nieuws gaat vertellen. Klinkt arrogant, maar dit is een struggel die ik al jaren heb.

Eind conclusie van het gesprek is dat ik van de huisarts een recept voor Mounjaro krijg en dat ik onder begeleiding van de parktijkondersteuner dit traject inga! Moet het wel zelf betalen, na een jaar kom ik voor vergoeding in aanmerking!

Alleen het hebben van diabetes of een BMI van tussen de 25 en 35, maar artrose onder andere valt daar onder. De indicatie's zijn dus uitgebreid.

Ik ben er blij mee :D

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:37

Nou geluk bij een ongeluk! Succes

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:38

MerleSimone schreef:
Had nog wel even een beetje een vraagteken met het inleveren van een kopie van je ID, ik snap het uiteraard maar scherm je dan nog wat af? Daar kijk ik nog even naar maar ik heb wel al 'zin' om te beginnen :')

ik heb m'n bsn nummer onherkenbaar gemaakt

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:39

Dees schreef:
Midoy schreef:

Waarom?

Verkopen als norm??? Ik deel MIJN ervaring net als ieder ander hier. Daarin schrijf ik “ik”. Niet “de meeste mensen “ of whatever jij er in denkt te lezen.

Of moeten we allemaal ons BMI, glucose waarden, leeftijd, startgewicht etc delen voor we onze ervaring mogen delen?

Dan spuit jij toch gewoon meer? Zie je mij jou de les lezen daarover?

Ben wel klaar met ervaringen delen in dit topic. Dat lijkt me duidelijk.
Dan kan jij gewoon aan anderen vertellen hoe het moet :j[/quote]

_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 14:39

Ik zou het heel jammer vinden als mensen weggaan uit dit topic of hun ervaringen niet meer willen of durven delen.

Maar ik ben het wel met Dees eens dat goede begeleiding en gebruik volgens dosering/overleg met arts wel belangrijk is. Juist ook omdat het zo duur is wil je het wel goed gebruiken lijkt mij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 14:53

Het is belangrijk om het advies van de artsen te volgen. Maar ben ook van mening dat als je langer op een lage dosis wilt blijven, je dat zelf moet weten. Zolang je nog afvalt en je je goed voelt hoef je niet perse op te hogen.

Id bewijs uploaden moest inderdaad. Ik heb paspoort geüpload en het bsn staat daar niet op, die staat op andere pagina. Maar dit was prima.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:34

Mijn huisarts heb ik een berichtje gestuurd en die zegt dat als ik dat zou willen een afspraak kan maken en dat hij geen probleem heeft om het uit te schrijven.

Apotheek gevraagd wat het kost. 2,5 mg pen is 198 euro. De 5 mg pen is 262 euro.

Dat is dan een stuk goedkoper dan via Wellis ofzo.

Iemand een advies? Waarschijnlijk is het: gewoon doen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:42

Ik krijg het ook voorgeschreven via de huisarts. Vind het een prettig idee dat ik begeleiding fysiek om de hoek heb mocht er iets aan de hand zijn. Als je huisarts het wil voorschrijven zou ik zelf niet voor een online aanbieder gaan. Wel even opletten dat je bij het afhalen van de spuit ook naaldjes meeneemt, ik had mijn pen in eerste instantie zonder naalden meegekregen :=

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 15:45

Vanillia schreef:
Ik krijg het ook voorgeschreven via de huisarts. Vind het een prettig idee dat ik begeleiding fysiek om de hoek heb mocht er iets aan de hand zijn. Als je huisarts het wil voorschrijven zou ik zelf niet voor een online aanbieder gaan. Wel even opletten dat je bij het afhalen van de spuit ook naaldjes meeneemt, ik had mijn pen in eerste instantie zonder naalden meegekregen :=

Ik vind het ook een fijn idee als hij het voorschrijft en ze er vanaf weten. Ipv online het aanschaffen. Als er dan iets misgaat.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:08

Zonnetje81 schreef:
Mijn huisarts heb ik een berichtje gestuurd en die zegt dat als ik dat zou willen een afspraak kan maken en dat hij geen probleem heeft om het uit te schrijven.

Apotheek gevraagd wat het kost. 2,5 mg pen is 198 euro. De 5 mg pen is 262 euro.

Dat is dan een stuk goedkoper dan via Wellis ofzo.

Iemand een advies? Waarschijnlijk is het: gewoon doen?

Geweldig! Doen!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:40

Ik ga mee met Suzanne, ik wil ook zo'n huisarts ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:42

En daar doe je dan 1 maand mee?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:44

DuoPenotti schreef:
En daar doe je dan 1 maand mee?

4 weken inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:51

Oké, dankjewel

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:15

Ipsilonka schreef:
Ik ga mee met Suzanne, ik wil ook zo'n huisarts ;)

Mijne is een zeldzaamheid!!! Ik ben verhuisd en hield er rekening mee niet te ver weg!! :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:25

Zou het altijd via de huisarts doen tenzij hij er niet aan mee wil werken, dan pas zou ik online kijken.
Hier moest ik er voor naar een internist, de huisarts mocht het niet voorschrijven.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 17:27

Mijn huisarts wou mij alleen doorverwijzen naar de obesitas kliniek.