Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:56

Her probleem is dat ik het idee heb dat ik eigenlijk nog langzamer zou moeten lopen om aan mijn houding te denken en geen last van mijn enkel te krijgen. Maar als ik er dan lekker inzit en niet over nadenk ik automatisch weer harder ga lopen. Ik zou graag verder opbouwen qua tijd maar heb het gevoel dat dat niet gaat op het tempo dat ik fijn. Nou was ik gister direct na het lopen ook echt een beetje kreupel. Gelukkig vandaag alweer bijna weg.

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:00

Ik heb net een extra paar loopschoenen gekocht en kwam op iets heel anders uit dan ik nu heb. Maar die man leek wel echt verstand van zaken te hebben, dus ik ben heel benieuwd.

Heb nu de Brooks Glycerin GTS 21 erbij.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:42

@Tiggs

Zo voelt het niet :D Maar ik heb bloeddrukverlagers en ik denk dat ik daar ook wat tegenaan loop; net of ik op een gegeven moment niet verder kom. Maar zal het binnenkort weer eens met mijn huisarts bespreken.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 30-08-24 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 16:44

@Eef-bam heb je al eens op je cadans gelet? Die tip kreeg ik toen ik kampte me shin splints een aantal jaar geleden. Ik bleek toen net wat te grote passen te maken waarbij ik mijn scheenbeen overbelastte.
De looptraining raadde mij aan om een cadans van 165-170 aan te houden om mee te beginnen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:02

Volgen jullie de UTMB nu?
Wauw.. hoe inspirerend is dat!! _/-\o_

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 18:39

Koekie73 schreef:
@Eef-bam heb je al eens op je cadans gelet? Die tip kreeg ik toen ik kampte me shin splints een aantal jaar geleden. Ik bleek toen net wat te grote passen te maken waarbij ik mijn scheenbeen overbelastte.
De looptraining raadde mij aan om een cadans van 165-170 aan te houden om mee te beginnen.

Cadans is voor iedereen verschillend. Beginners wordt aangeraden met een iets hogere pasfrequentie te lopen, omdat er met kleinere passen minder belasting is.
Mensen die al wat langer lopen moeten vooral hun pasfrequentie zo houden omdat het lichaam zich er al op aangepast heeft.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:52

Ik ben net bij de fysio geweest. Er stond vanalles scheef dus niet gek dat ik pijntjes had. :j
Even flink gekraakt, kijken hoe dat nu gaat met lopen.
Morgen eerst een dagje feesten op mysteryland, zondagavond weer lopen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 21:31

Supervixen schreef:
Koekie73 schreef:

Cadans is voor iedereen verschillend. Beginners wordt aangeraden met een iets hogere pasfrequentie te lopen, omdat er met kleinere passen minder belasting is.
Mensen die al wat langer lopen moeten vooral hun pasfrequentie zo houden omdat het lichaam zich er al op aangepast heeft.

Ah helemaal duidelijk SV, weer wat geleerd. Dank! Let jij dan uberhaupt nog op cadans? Buiten lekker lopen, waar focus je dan op als ervaren loper? Gewoon interesse hoor, vind het interessant.

Fijn Samantha en veel plezier alvast!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 22:25

Weet niet of ik onder de ervaren lopers val, maar ik focus me voornamelijk op hoe het voelt.
Mijn pasfrequentie ligt doorgaans ook veel lager dan die 180 die ze als ideaal aangeven. Maar ik loop voor mn gevoel dus te gehaast ofzo, als ik 180 wil halen.

Net als ademhalen. Dat zou tijdens duurlopen door je neus moeten. Maar dat vind ik zo verschrikkelijk oncomfortabel dat ik altijd via mn mond adem. :o

Heb overigens nooit shin splints gehad (klop dit meteen af).
Wel allerlei andere blessures. Lopersknie, achillespees overbelast, soort ontsteking in een pees in mn voet...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-24 07:39

Ik let nooit op cadans, ook nooit gedaan.
Ik focus net als sherivey op mijn gevoel en als ik in het bos ben, op mijn omgeving. En vaak ook op de grond, zodat ik niet val :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 08:01

Hier op papier ook een veel te lage cadans. Die was in het begin 140, nu vaak rond de 147, en soms net boven de 150. Dus gaat heel langzaam iets naar boven. Maar ik train er niet op.
De GArmin Coach heeft cadansoefeningen in de warmingup zitten. Die heb ik een tijd lang gedaan, 170 passen minimaal maken. Dat was alleen te doen door heel raar geforceerd te gaan lopen. Ik verhoog nu de cadans in die 30 seconden oefeningen naar een 157 (getal waar ik meestal op uitkom) en dat voelt dan nog een beetje ok. Of ik sla de oefening echt over en loop die 30 seconden rustig en dan zit ik meestal op 147.

Overigens geloof ik ook niet dat die shin splints van de cadans komen. Dan had ik ze ook moeten hebben en veel andere lopers met een lagere cadans ook. Veel dingen zijn pech, of liggen aan je lichaamsbouw of toch ergens te snel opbouwen.
Even afkloppen, maar ik kan nu met de run-walk-run methode dus een halve marathon lopen. Ik heb om dat op te bouwen er echt langer over gedaan dan gemiddeld. En nog steeds kom ik echt wel te kort voor mijn gevoel. Maar ik denk wel dat doordat ik wegens die pees niet sneller op kan bouwen dat je daarmee blessures voorkomt. De pees is zoals ik al vaker gemeld heb geen blessure door overbelasting.

Ademhalen doe ik vaak via de mond in en via de neus uit. Ook niet helemaal zoals het zgn. zou moeten. Maar ik let er ook niet echt op. Ook de theorie van langzamer uitademen dan inademen is voor mij niet vol te houden. ;) Ik merk het wel als ik een keer te oppervlakkig ga ademen. Maar dat merk je zelf wel. En dat is eenvoudig op te lossen.

Verder heb ik ooit toen ik alleen wandelde en niet aan het hardlopen was een keer een stressfractuur in de voet gehad. Is niet op de foto gezet hoor, maar op basis van mijn klachten bepaald. Alleen, hoe kon dat toch? Ik wandelde wel veel, maar had goede wandelschoenen (Karimor) en toen die versleten waren had ik hetzelfde paar weer nieuw gekocht. Maar de pijn belemmerde mij in het echt kunnen wandelen. Dus ik ging over op andere schoenen die netter waren voor mijn werk. Wat gebeurde er al binnen een week? De pijn verdween. Dus ik weer wandelen, mijn Karimors weer aan. De pijn kwam terug. En toen ineens ook een hielspoor. Wat bleek? de zool van die schoenen had een soort blokjesprofiel en door gebruik zakte de binnenzool door die blokjes. Dat zorgde dus voor die hielspoor en waarschijnlijk ook voor die stressfracturen. De schoenen nooit meer gedragen, de hielspoor verdween helaas niet, maar de stressfractuurtjes wel. Hiermee wil ik dus aangeven dat ondanks dat schoenen goed lijken ze toch niet goed hoeven te zijn.

Ik heb hier thuis nog een paar Adidas runningshoes staan, die voelden in de winkel goed aan. Waren in de aanbieding, dus ik dacht, dan heb ik een paar voor er bij voor slecht weer e.d. Zelfs met wandelen krijg ik in die schoenen last van de pees. Terwijl ik dat de eerste 5 minuten niet merk. Dus het is een miskoop geweest.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 10:41

Koekie73 schreef:
@Tiggs

Zo voelt het niet :D Maar ik heb bloeddrukverlagers en ik denk dat ik daar ook wat tegenaan loop; net of ik op een gegeven moment niet verder kom. Maar zal het binnenkort weer eens met mijn huisarts bespreken.

Ik heb ook bloeddruk verlagers, twee soorten.
Amlodipine en lisinopril.
Ik loop nu Max 11 a 12 km en wil dit verder opbouwen.

Ik heb nog niet de indruk dat de medicijnen hierin iets doen. Maar je zet me wel aan het denken.

Hoe is jouw gemiddelde hartslag?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 12:44

Supervixen schreef:
Ik focus net als sherivey op mijn gevoel en als ik in het bos ben, op mijn omgeving. En vaak ook op de grond, zodat ik niet val :+

Ohja, op de grond let ik idd ook wel :+

Vanochtend stond de wekker om 5:00 uur voor mijn duurloop.
Vorige week echt als een natte krant gelopen en bij 22 km de strijd opgegeven.

Vandaag ging echt zoveel beter. Eerste uur was het nog donker. Dus verlichting aan en 3x een rondje van +/- 3 km vlak bij huis gelopen. Ook omdat ik meestal last van mn buik krijg na een klein uur, dus kon ik mooi even thuis een pitstop maken.

Daarna was het licht genoeg om naar het bos te gaan. Daar wat rond gezworven, tot ik nog ongeveer 4 km te gaan had. Die heb ik over de weg terug naar huis gelopen.

Geloof dat ik niet eerder zo soepel door een 30 km heen gekomen ben. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 13:43

Wat een afstand Sherivey _/-\o_ , fijn dat het ook beter voelde nu .
Iemand had het over cadans, ik zit zonder erover na te denken gemiddeld rond de 172 spm dus volgens mij is dat best aardig. Maar maak dan wel nog te grote stappen denk ik.

Hier weer mijn rondje van 5 km gedaan. 4 blokjes van 6 minuten rennen en 3 minuten wandelen. Moet volgens Evy al 7 minuten lopen en maar 2 wandelen maar ik bouw het even wat rustiger op. Geprobeerd bewust wat kleinere passen te lopen en dat ging best goed, zat nu op 6.50 per km. Nog iets last van mijn enkel achteraf maar al minder dan donderdag.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:03

@Tiggs gemiddeld 145, terwijl ik echt nog weinig conditie heb. Ik heb Amlodipine en Hydrochloorthiazide (plaspillen) Ze werken hartstikke goed want ik had een bloeddruk van 192/126 :-( Waarschijnlijk veroorzaakt door de maandelijkse injecties die ik krijg vanwege chronische migraine. Inmiddels is het gemiddeld 130/92. Onderdruk nog wat te hoog. Ik hoop dat als ik wat afval, dat nog wat bijtrekt.

Lastig om het gevoel te omschrijven maar het voelt alsof mijn hartslag omhoog wil, maar doordat dat niet lukt ik een soort ongemakkelijk benauwd gevoel krijg.
Het is overigens niet zo dat ik geen progressie maak, ik merk wel dat ik qua conditie vooruit ga.

Over 2 weken weer bloeddruk meten bij de praktijkondersteuner dus ik zal het haar ook eens vragen.

@germie zo simpel als je het nu stelt is het natuurlijk ook niet. Ik ben gevoelig voor shin splints (de reden dat ik jaren geleden heb moeten stoppen) Dan kan het dus helpen om minder grote passen te maken. Dan kan een bepaald cadans aanhouden helpen om korte passen te maken maar wel een bepaald tempo er in te houden. Het is natuurlijk niet zo dat je last krijgt van shin splints als je niet een bepaald cadans aanhoudt
Het heeft mij iig geholpen, dus ik dacht mss heeft iemand anders er wat aan.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 14:05

Supervixen schreef:

Snap ik ook, jij weet natuurlijk ook al goed wat voor jou werkt.
Over een tijdje ga ik ook proberen gewoon te lopen op wat goed voelt. Genieten van de omgeving doe ik gelukkig ook :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 16:53

Jeetje Sheri wat een bikkel ben jij weer :D

Ademhalen door m'n neus kan ik echt niet, ik heb een chronisch verstopte neus heb ik soms het idee. Als ik zou hardlopen en door m'n neus zou moeten ademen val ik na 100 m neer :+

Fijn Samantha, nu hopelijk geen pijntjes meer tijdens het lopen!

De 'magische' 180 cadans is een gemiddelde van elite marathon lopers, oftewel totaaaal irrelevant voor ons normale mensen :+ Ik pas mijn cadans aan mijn doel en ga met een hogere cadans vanzelf harder lopen. Ideaal tijdens de intervallen, ik zet m'n cadans zo snel als ik plan te lopen en dan is het gewoon de beat volgen. Voor vandaag staat er voor mij een 'duurloop' van 9 km op de planning. Dat soort afstanden beginnen steeds makkelijker te worden :D Als het goed is volgende week eindelijk weer eens die 10 km over, dat is onderhand ook al wel meer dan een jaar geleden, maar voel me echt een stuk fitter en sterker nu en blij dat ik nu een paar maanden de tijd heb genomen om eens een echte goede basis te leggen :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:10

Piekosjj, lekker bezig!
Chronisch verstopte neus ken ik. Og naja, het is bij mij meer een chronische loopneus. Zodra ik in beweging kom gaat het stromen. :')

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:19

Dames wat is eigenlijk een goede app, of eventueel een coach, plan etc om te trainen voor een marathon. Ik ben geen beginner meer natuurlijk, maar ook geen (ver) gevorderde.
Vandaag 16,3 km gelopen. 2.01 uur zonder voedingssupplementen of water.
En het was warm!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:26

Lous schreef:
En het was warm!

Jeetje, waarom zou je dat je lijf aan doen? Heftig.

Sherivey, goed zeg! Is er een reden waarom je persé zo vroeg gaat? De wekker op 5 lijkt me echt een straf.

Anderen ook mooi gelopen! Teveel posts om via mijn telefoon op te reageren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:11

Lous schreef:
Dames wat is eigenlijk een goede app, of eventueel een coach, plan etc om te trainen voor een marathon. Ik ben geen beginner meer natuurlijk, maar ook geen (ver) gevorderde.
En het was warm!

Mijn eerste marathon liep ik met een schema van Runnersworld, te vinden op hun website.

Tweede liep ik met het schema uit het boek "marathon, magisch of waanzin". Vond ik een fijner schema, meer afwisseling.

En voor mn oorspronkelijke derde (Berlijn) had ik een schema van een trainer, want ik wilde een PR.
Maar omdat ik uitviel weet ik niet of dat schema uiteindelijk bevallen zou zijn. :o

Nu train ik schemaloos. :+

Goof, ik help om 10u op stal mee met paarden buiten zetten. Omdat ik niet zo vlot loop, moet ik vroeg de deur uit.

Opzich zou ik ook 's middags kunnen, maar dan kan ik mezelf moeilijker motiveren. En ik vind het veel te druk overal in de middag. Als ik zo vroeg ben zie ik, naast meestal een mooie zonsopkomst, ook veel wild. :)
Vroeg opstaan is voor mij gelukkig geen straf.

En zo op de warme dagen ben ik ook wel blij dat ik klaar ben voor de zon echt te fel wordt. :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 18:26

Goof schreef:
Lous schreef:
En het was warm!

Jeetje, waarom zou je dat je lijf aan doen? Heftig.

Ja dat was idd ook een beetje dom. In ieder geval bij thuiskomst meteen voldoende water met Isostar naar binnen gewerkt.

Sherivey schreef:
Mijn eerste marathon liep ik met een schema van Runnersworld, te vinden op hun website.

Tweede liep ik met het schema uit het boek "marathon, magisch of waanzin". Vond ik een fijner schema, meer afwisseling.

En voor mn oorspronkelijke derde (Berlijn) had ik een schema van een trainer, want ik wilde een PR.
Maar omdat ik uitviel weet ik niet of dat schema uiteindelijk bevallen zou zijn. :o

Nu train ik schemaloos. :+

Dank je wel :D.
Ik ga eens kijken. Alle tips zijn welkom. Voor nu is uitlopen voor mij het belangrijkst. En als dat sneller mogelijk is, is dat alleen maar mooi meegenomen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 19:07

Lous, leuk dat je voor een marathon gaat trainen! Heb je er al een in gedachten?
Mijn eerste h.v heb ik gelopen met een wat ouder boek, staan ook marathon schema's in.
De tweede met een schema uit het boek de 10, de halve en de hele, leuk boek ook trouwens!
En nu zit ik bij een loop groepje van Dennis Licht, hij maakt ook schema's voor mensen die niet in zijn groepje trainen.
Dat was wel een pittig loopje dan zonder water en voeding!

Sherivey, mooie foto's, inderdaad vroeg is dan wel een stuk fijner hé.
Goed dat je de motivatie daarvoor hebt!
De kustmarathon is ook al bijna toch?
Begin oktober?
Ik heb in mijn vakantie de route gefietst, was wel mooi zeg.
En in Zoutelande is dat monument met die tegels van de winnaars ook gaaf!

Piekosj, lekker bezig, fijn dat het je nu wat makkelijker af gaat, en goed dat je rustig aan opbouwd!

Anderen ook lekker gelopen!

Hier vanochtend 32km gemaakt, ik volg samen met een loopmaatje van ons loopgroepje een marathon schema, zij gaat binnenkort in Berlijn lopen, en ik loop een week eerder de 28km trail, gelukkig wat minder ver!
Maar de 32km vandaag gingen best aardig, 20km in Z1, en daarna 8 km op marathon tempo, dat was best pittig!
Daarna 4km cooling down.
Mooie route over de Veluwe bij Terlet gelopen, prachtig met de hei in de bloei.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 06:42

Ik kom even onder de meeleessteen vandaan:

Gaat er iemand vandaag de n70 trail lopen? Ik ga me aan de 14km wagen, ben benieuwd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-24 07:12

Leuk, ik heb hem een paar keer gelopen. Lekker pittig ook. Zeker met deze temperaturen.