Citaat:
Ik ben roker en drinker en houd me alleen aan de wettelijk verplichte maatregelen. Heb geen Corona gehad hoor ben ook niet ziek? Dus das bullshit. Echt niet elk persoon word ziek en gaat dood. Ics liggen helemaal niet vol er is alleen onderbezetting van personeel. Personeel wil en kan het niet meer aan. Daar gaat het om. Capaciteit word minder.
Gevaccineerd of niet. Het maakt helemaal niets uit beide kunnen coro na krijgen en dood gaan. Net als met de griep. En dat is geen onzin dat zijn feiten.
Hoe kun je vrij zijn als je te bang bent om de feiten te zien...?
Ik snap op zich niet dat ik al bijna twee jaar niet bang ben voor 'the big one', maar ik wist dat het er aan zat te komen.
Sars in 2001 doofde vrij snel uit en Mers in 2006 ook. De jaartallen zeg ik uit mijn hoofd, maar bij beide ziekten wetd gezegd 'This could be the big one'. En in '19 was het dus raak.
1) Geen feit :'het is 100% of het is 0%'.
Zo denkt angst, dat weet ik wel, maar het is verder niet waar.
Gevaccineerd of niet, het maakt wel degelijk uit.
Ja, beiden kunnen besmet raken, ziek worden, verpleegopname of IC opname.
Maar zonder vaccinatie is de kans vele malen groter op ernstiger toestanden.
2) Geen feit : 'het is een capaciteitsprobleem'.
Ja, ook.
Andermaal: in angst zie je geen nuances. Zo hoort dat vanuit ons instinct, maar voor deze crisis hebben we ons logische verstand nodig.
En er zijn nuances.
Er komen nota bene nieuwe bezuinigingen in de zorg.
Veel verpleegkundigen zijn getraumatiseerd omdat ze tegen hun geweten in te weinig zorg konden leveren - want de aantallen waren gigantisch.
En 'vol of niet' operaties bij hartziekten, kanker etc gaan niet door (... worden uitgesteld...) 'omdat er capaciteitsproblemen zijn', het bed is er botweg niet.
Gemiddelde ligtijd IC na een kankeroperatie is zoiets als drie dagen,
bij corona rond de 15 dagen.
(Grofweg 1 corona patiënt blokkeert vijf kankeroperaties.)