Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:53

DuoPenotti schreef:
Nee hoor pien.
Daar hebben ze het over fatsoenlijk mondkapjes. Niet over de vodjes waar hier iedereen mee loopt.
Jullie hebben een andere verplichting in kwaliteit dan wij.

Ik lees nergens dat Frankrijk een andere verplichting heeft qua kwaliteit van mondkapjes dan NL? Alleen een deel van Duitsland verplicht FFP2 maskers.
Volgens mij kiest Pien er alleen zelf voor om bepaalde maskers te dragen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:54

Magrathea schreef:
Die 'vodjes' moesten wij ook dragen op de universiteit ondat bij praktijkonderwijs studenten onvermijdelijk binnen 1,5m van elkaar kwamen. Toch geen enkele bekende besmetting terug te leiden naar onze faculteit. Toeval zeker. :))

Ja.

Mijn broer is ziek geweest. Zijn hele volwassen maar thuiswonende gezin niet. Geen mondkapje.

Mijn schoonzusje. Ziek. Haar man en volwassen zoon niet.

Mijn buurvrouw. Ernstig ziek. Haar man niets.

Die droegen echt in huis geen masker.
Dat is dus zo interessant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:55

secricible schreef:
DuoPenotti schreef:
Nee hoor pien.
Daar hebben ze het over fatsoenlijk mondkapjes. Niet over de vodjes waar hier iedereen mee loopt.
Jullie hebben een andere verplichting in kwaliteit dan wij.

Ik lees nergens dat Frankrijk een andere verplichting heeft qua kwaliteit van mondkapjes dan NL? Alleen een deel van Duitsland verplicht FFP2 maskers.
Volgens mij kiest Pien er alleen zelf voor om bepaalde maskers te dragen.

Dat kan ook. Dacht Dat Pien bedoelde dat die daar verplicht waren. Verkeerd begrepen dan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 09:57

IMJ schreef:
Ik zie voor mijn werk patiënten, wat mij nog het meest verbaasd zijn de groezelige mondkapjes en het feit dat mensen er continu aan zitten te plukken, er met vingers onder gaan ivm kriebel en zelfs een snotneus, even afvegen..
Of het mondkapje gaat af, de katoenen verfrommelde zakdoek komt uit de zak, wordt gebruikt, gaat weer terug de zak in, mondkapje wordt weer opgezet, steeds zonder de handen te ontsmetten..
En op die manier werkt het inderdaad niet en wordt alles besmeurd bij een mogelijke besmetting.

Ik griezel er van zo smerig vind ik dat. Dan is het inderdaad beter om niets te doen. Gatver.

Mijn kapjes koop je in de supermarkt (groot rek en ze kosten maar een euro per 10, dus denk ik gesubsidieerd en) bijna iedereen draagt ze in ons dorp. Je ziet ook eigengemaakte maskertjes.
Mondkapjes dragen binnen, en in de rode gebieden buiten, is verplicht. Er wordt op radio, tv, in grote winkels voordurend reclame gemaakt voor de regels

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:07

Ik heb in het newsweek artikel niets gelezen over verschillen tussen mondkapjes.
En ik geloof dat ook niet.
(Ik geloof beslist dat de zorg goede medische mondkapjes verdient...!)

Tien jaar geleden deed ons eigen rivm een klein onderzoek in huis naar mondkapjes.
In de tijd 'dat verkoudheid heerste' liep iedereen in Bilthoven met een.... theedoek. Vodjes, dus. Maar het hielp wel.

En zelfs een groezelig mondkapje dat met vingers wordt aangeraakt 'doet iets', zij het dat de vingers van die persoon uiteraard besmettelijk zijn.
Vandaar al dat gepoets aan deurklinken etc.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:17

DuoPenotti schreef:
Magrathea schreef:
Die 'vodjes' moesten wij ook dragen op de universiteit ondat bij praktijkonderwijs studenten onvermijdelijk binnen 1,5m van elkaar kwamen. Toch geen enkele bekende besmetting terug te leiden naar onze faculteit. Toeval zeker. :))

Ja.

Mijn broer is ziek geweest. Zijn hele volwassen maar thuiswonende gezin niet. Geen mondkapje.

Mijn schoonzusje. Ziek. Haar man en volwassen zoon niet.

Mijn buurvrouw. Ernstig ziek. Haar man niets.

Die droegen echt in huis geen masker.
Dat is dus zo interessant.

Zucht. Dat dit kan gebeuren is lang en breed vastgesteld. Maar als covid nooit werd overgedragen zaten we nu niet met een pandemie :o

Cer

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:18

Ja, maar het hoe en waarom maakt t wel interessant.. ik denk dat DuoPenotti dat bedoelt?
Want als die mensen die het niet krijgen, iets hebben waardoor ze het niet krijgen, dan zouden meer mensen dat moeten hebben :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:20

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:22

secricible schreef:
sureido schreef:
Nu bij Jinek wordt weer gezegd hoe pijnlijk het is hoe langzaam het gaat hier in Nederland tov andere landen. De achterstand wordt alleen maar groter. Ik hoop dat ze snel kunnen bijbenen maar ik heb daar een hard hoofd in.

Edit: Gommers zegt ook als 60+ gevaccineerd is (ongeveer 4 miljoen) dat de druk van de ziekenhuizen afgaat.

Dus ik neem aan als die groep gevaccineerd is dat we weer veel kunnen.

Tja,.alle vaccins die we hebben zijn vergeven begreep ik uit een artikel van nos. Dan kun je niet sneller...
Het enige wat NL nu anders doet is de helft van hun voorraden van pfizer bewaren om de tweede prik te garanderen. Voor moderna is dat wel los gelaten om de HA mee te kunnen prikken.
Dat principe zouden we nog los kunnen laten en vertrouwen op pfizer dat de vaccins komen, dan kunnen we 2x zoveel mensen prikken.
Maar persoonlijk vind ik die garantie essentieel voor ik een prik haal. Risico is dat je langer moet wachten op de herhalingsprik en dat vind ik echt niet acceptabel. Laat staan landen die zelf besloten hebben prik 2 uit te stellen zodat ze nu meer kunnen vaccineren.

https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... iet-op-los

Maar ik denk dat je per dag wel veel meer mensen kan prikken dan nu gedaan wordt, dat gaat in mijn idee wel echt traag. In Eindhoven bij de ggd kunnen ze er 475 per dag, dat is echt weinig vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:25

Ik vond het aantal per dag ook vrij laag... ?
Geen idee hoe het met bevoorrading per dag/week zit en hoe snel ze kunnen uitgeven.. ze moeten idd wel die 2e prik bewaren.. Als ze met die 2e enting gaan rommelen zou ik dat echt heel kwalijk vinden...

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:26

Maar je kan 150-200 duizend mensen per week prikken want dat krijg je sowieso binnen.

Maar dat gebeurt bij lange na niet :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:28

40.000 mensen per dag prikken.. hoeveel prikkers heb je dan nodig?
En blijven die hoeveelheiden dagelijks binnenkomen joh? :oo

Maar dan ben je nog ruim een jaar bezig voordat iedereen geprikt is, toch?
Wat is eigenlijk de schatting van wanneer ze klaar denken te zijn met 'iedereen' enten?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:31

Cer schreef:

Wat is eigenlijk de schatting van wanneer ze klaar denken te zijn met 'iedereen' enten?

Pfizer levert 150-200 duizend per week en over 2 weken komt volgens mij Astra Zenica erbij met ook heel veel en als Jansen in april erbij komt, denk ik dat je wel rond de 500.000 per week zit.

https://www.dvhn.nl/extra/Vertraging-Pf ... 63669.html Hier staat dat Pfizer per week 150-200 duizend levert

Dus dan neem ik aan dat je ook zoveel mensen per week kan prikken. Maar dat gebeurt niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:31

De hele organisatie errond is niet zo heel simpel als het lijkt natuurlijk.
Ik bedoel, het is niet een doosje uit de vriezer nemen, even op het aanrecht zetten om te ontdooien en prikken maar :D Het vaccin zelf vraagt ook nog enige voorbereiding alvorens het in de spuit gaat.

Je moet ook artsen, verpleegkundigen en administratief personeel ter plaatse hebben voor vele uren. Daar kun je ook niet zomaar een blik van opentrekken :')

En er worden 2e dosissen op voorraad gehouden voor de mensen die al een eerste dosis gekregen hebben dus je kan niet al je vaccins meteen opgebruiken.
Er is nu al een grote vertraging, dus dat moet ook telkens ingecalculeerd worden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:33

Cer schreef:

September! Op nos is een handige factsheet.

@pandora2: maar die organisatie had allang klaar kunnen zijn heeft ook De Jonge toegegeven. En na 2 weken prikken zou je zeggen dat je ook meer weet. Maar ik wacht nog geduldig af. Feit is wel dat NL nog steeds achterloopt op Europa, Amerika en Engeland.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:34

Pandora2 schreef:
Even als aanvulling op mijn vorige post.
Vanaf februari zouden de leveringen weer verlopen zoals gepland.
Momenteel worden dus de vaccinaties van al het ziekenhuispersoneel stopgezet.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... d=msedgdhp

We zullen het zien want in één week tijd al zoveel tegenstrijdigheden gelezen ..van minder naar toch niet en gisteren weer wel minder
Vraag me dan af wat er echt aan de hand is
En Belgie loopt dan ook nog eens 2,5 milj dosissen mis door hun geklungel ( weeral )

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:34

Pandora2 schreef:
Ik bedoel, het is niet een doosje uit de vriezer nemen, even op het aanrecht zetten om te ontdooien en prikken maar :D Het vaccin zelf vraagt ook nog enige voorbereiding alvorens het in de spuit gaat.

Je moet ook artsen, verpleegkundigen en administratief personeel ter plaatse hebben voor vele uren. Daar kun je ook niet zomaar een blik van opentrekken :')

En er worden 2e dosissen op voorraad gehouden voor de mensen die al een eerste dosis gekregen hebben dus je kan niet al je vaccins meteen opgebruiken.
Er is nu al een grote vertraging, dus dat moet ook telkens ingecalculeerd worden.

Nee de grote vertraging viel mee. Een week ongeveer de helft minder.

Oké laten we zeggen dan, dat als je 200.000 vaccins krijgt, je er 100.000 per week prikt.

Maar dat is ook nog niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:35

sureido schreef:
Maar je kan 150-200 duizend mensen per week prikken want dat krijg je sowieso binnen.

Lees even mijn vorige posts. Het enten van het ziekenhuispersoneel is hier al tijdelijk stopgezet omdat de leveringen vertraging oplopen.
Dus op die '' sowieso binnen krijgen '', zou ik echt niet rekenen :P

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:35

Pandora2 schreef:

Maar dat is al maanden geweten Pandora of dachten ze dat die moeilijkheden zouden verdwijnen ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:38

Het vaccin dat er zo snel ging zijn én goedgekeurd ging worden, had ook niemand verwacht.

En dan alsnog kun je geen mensen bijtoveren die even weken of maanden in een vaccinatiecentrum kunnen gaan werken. Veelal naast hun vaste job.

Ik hoop toch dat jullie je tenminste opgegeven hebben als vrijwilliger ? Helpende handen zijn er namelijk nog steeds tekort.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:39

België en Nederland is toch ook niet met elkaar te vergelijken? Dat doe je nu wel. Want ik heb het over feiten in Nederland en jij over België.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:40

sureido schreef:

Nee, daar kun je dus maar de helft van prikken, de andere helft leggen ze in de vriezer voor de tweede prik om die te kunnen garanderen, mocht Pfizer ineens minder leveren (zoals deze of vorige week het geval was). Dat is wat ik bedoelde.

Je kan er dus rond de 75.000-100.000 per week prikken met pfizer, en dat doen we ook deze week. En dan nog het beetje moderna wat binnenkomt en idd straks astrazeneca (dan kunnen we los *\o/* ). Met moderna moeten we straks een pas op de plaats maken omdat we de hele voorraad hebben opgebruikt om de huisartsen voorrang te kunnen geven.
We prikken niet alleen op de GGD-locaties he, vanaf deze week gaan we ook in de instellingen prikken met Pfizer, dat zijn er ook 40.000 per week, deze week "maar" 15.000.
Dan gaat de GGD vanaf deze week 200.000 zorgmedewerkers prikken in 3 weken, dus we lopen redelijk in de pas met (de helft van) de vaccins die we binnen krijgen.
Er komen steeds meer GGD-locaties en ook andere stromen bij (huisartsen gaan straks mee prikken).

De GGD mag niet meer dan 475 prikken per dag zetten, omdat dat de hoeveelheid vaccins is die ze krijgen. We hebben gewoon nog niet meer.

Het feit dat we op Amerika en Engeland achterlopen vind ik onterecht, die zijn veel eerder begonnen met nood-goedkeuringen. De rest van Europa is heel wisselend, maar dat zit voor een groot deel in het feit dat zij wel al hun vaccins wegprikken en je ziet dus dat België nu in de knel komt met een week minder leveringen. En meerdere landen beginnen hun tijd tussen de 2 vaccins op te rekken om zo meer te kunnen prikken. Dat is op de korte termijn voordelig, maar de lange termijn weet iemand. Ik vind daar echt heel veel van en ik (en ik weet veel collega's van mij ook) zou het vaccin daarop weigeren. Ik ben geen proefkonijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:42

sureido schreef:
België en Nederland is toch ook niet met elkaar te vergelijken? Dat doe je nu wel. Want ik heb het over feiten in Nederland en jij over België.

:)* Het is nog vroeg :')

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:43

Oké, goed om te lezen dat ze nu wel echt de voorraad gaan opprikken om het zo maar te zeggen per week. Maar ze kunnen wel meer dan 75.000 per week want ze hebben toch al 400.000 liggen? Dan lopen ze wel nog steeds achter en dat halen ze niet in als ze er maar 75.000 per week doen.

Zijn gewoon trouwens oprechte vragen, geen commentaar. Het is al een verademing te lezen dat het er iig nu rond de 75-100 duizend per week worden in plaats van 15.000 of zo.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 10:47

Pandora2 schreef:
In sommige ziekenhuizen hier in België gingen vandaag de vaccinaties van het personeel beginnen.
Alles helemaal klaar en uitgerold.
Zitten er weer problemen bij de levering. :x
Wat een grote ontgoocheling voor die mensen die al maanden in de frontlinie staan

Zo voelde ik me nu ook toen bleek dat de vaccinatie voor zorgmedewerkers in de VG werd uitgesteld. Daarom maakt het de extra maatregelen die nu worden afgekondigd zo moeilijk te verteren. Omdat er in de oplossingskant ook niet veel schot lijkt te zitten vooralsnog.

En opgeven als vrijwilliger, nee bedankt. Ik heb mijn handen al vol genoeg aan alles regelen rondom opvang dochter en de dagen dat ze wel thuis onderwijs volgt, werk is drukker door veel uitval nog extra diensten draaien.