Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:05

Een ding staat wel vast: als je positief wordt getest kun je anderen besmetten :)*

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:10

Magrathea schreef:
Een ding staat wel vast: als je positief wordt getest kun je anderen besmetten :)*

Is dat zo? Zoals ik het begrijp, pakt die PCR test dus elk virusdeeltje - antistoffen of actief virus beide - dus als je positief getest wordt, wil dat niet perse zeggen dat je ook op dat moment actief corona hebt of besmettelijk bent.
Zeker nu met de weer omslag zijn veel mensen 'gewoon' verkouden of wat grieperig..
Wordt je dan positief getest kunnen je symptomen ook van dat gewone verkoudheidje zijn ipv van corona?

Of heb ik t dan echt verkeerd begrepen?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:10

Lieverkoekjes worden niet gebakken.

Ik denk dat niemand graag een mondkapje op heeft, maar kom op zeg, het is niet zo dat we weet ik wat verschrikkelijks moeten dan. Het is wel te overzien hoor.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:12

Dimphyl schreef:
Magrathea schreef:

Is dat zo? Zoals ik het begrijp, pakt die PCR test dus elk virusdeeltje - antistoffen of actief virus beide - dus als je positief getest wordt, wil dat niet perse zeggen dat je ook op dat moment actief corona hebt of besmettelijk bent.
Zeker nu met de weer omslag zijn veel mensen 'gewoon' verkouden of wat grieperig..
Wordt je dan positief getest kunnen je symptomen ook van dat gewone verkoudheidje zijn ipv van corona?

Ja

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:12

Dimphyl schreef:
Magrathea schreef:

Ze kunnen in laboratoria zeker het verschil zien tussen virussen dus krijg je echt geen positieve uitslag bij een verkoudheid , anders hadden we meer dan 100.000 positieve gevallen gehad de laatste week.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:14

Maar, wat ik dus zeg, je kunt ook positief getest worden met een corona besmetting van afgelopen maart, dus zonder corona symptomen maar met een snotneus door de weers omslag..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:15

Wat denk je zelf dat de kans daarop is?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:17

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:18

Dimphyl schreef:
Maar, wat ik dus zeg, je kunt ook positief getest worden met een corona besmetting van afgelopen maart, dus zonder corona symptomen maar met een snotneus door de weers omslag..

Dat kan dus niet, want zo lang blijft het dode virus niet bij je. De test meet virusdeeltjes, geen antistoffen.

Heel theoretisch zou het zou kunnen zijn dat je asymptomatisch corona hebt en dat niet door hebt en de week erna een verkoudheid krijgt en je dan wel laat testen en nog positief getest wordt op de dode virusdeeltjes van vlak daarvoor.
Maar die kans is vrij klein en die paar vals positieve uitslagen wegen niet op tegen het aantal mensen dat hiermee gefilterd wordt.

Het is dus wel essentieel om de test te doen als je klachten hebt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:19

Dimphyl schreef:

Vind je dit nu ook niet een beetje grijpen naar manieren om alles te ontkrachten?

Altijd maar uitgaan van dat er NIETS doordacht is en die dokters maar gewoon wat doen.. moet vermoeiend zijn :')

Er is heel wat geld in die testen geïnvesteerd. Je krijgt geen rekening achteraf, dus waarom zouden ze zo'n testen over heel de wereld (!) zitten doen als dit de waarheid was? Natuurlijk zijn de testen accurater dan dat, natuurlijk zeggen ze weldegelijk IETS, ook al is het nooit waterdicht. Zo'n zaken moeten ook aan bepaalde voorwaarden doen alvorens het onder het publiek gebruikt mag worden. Er zijn internationale normen voor al het medisch onderzoek en de producten die daaruit komen. Dat is geen nattevingerwerk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:31

Dimphyl schreef:
Magrathea schreef:

Weet je, ook al zou dat wel zo zijn hé, het is allemaal nieuw en de virologen proberen keihard oplossingen te vinden. Dan is niet alles meteen klaar. Dan is het een kleine moeite om aan jou te vragen of je even thuis blijft, zodat je niet het risico neemt. Dat zou ik onze virologen echt wel vergeven hoor.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:32

Dimphyl schreef:
bigone schreef:
Ik heb nu getemd op je bericht Dimphyl, je liegt !!

Waar lieg ik?
Google zelf maar. Er zijn fotos naar buiten gebracht van massagraven en van lijkwagens in een rij, die eigenlijk al van een aantal jaar geleden zijn uit een heel ander land.
Ik kan zo even geen link sturen, ben aan het werk, maar ga er vanavond even naar zoeken.

[ [url=m/FhQAyc.png]Afbeelding[/url] ]

Haha ik heb dit gefact-checkt, en klopt wel:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-4977742/The-island-mass-burial-site-New-York-city-dead.html

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8093543/New-York-Citys-surge-plan-severe-pandemic-calls-Rikers-Island-inmates-dig-mass-graves.html

Maar check de ondertitel in het laatste bericht, staat er gewoon bij dat de foto uit 2017 is :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:34

En lees de tekst uit de 2e link ook even goed. Daar wordt gesproken over een potentieel plan, niet dat het al gebeurd zou zijn.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:39

Dimphyl schreef:
Magrathea schreef:

Ik weet niet hoe biologisch onderlegt jij bent, maar een antistof is heel wat anders dan een virusdeeltje, en een antistof wordt niet gedetecteerd met deze PCR.

Deze PCR is specifiek voor SARS-CoV2, en ja, het kan zijn dat je niet besmettelijk bent en het virus alleen aanwezig is zonder te delen, dat klopt. In die zin is Magrathea's opmerking inderdaad niet altijd waar. Juist door de gevoeligheid wordt dat ook aangetoond. Zelfs kruisbesmettingen met andere samples komen voor op het lab. Maar dat je er andere dingen mee aan zou tonen is echt onzin. Geen enkele test is perfect, je moet altijd afwegingen maken in welke test je kiest, hoe je grenswaarden kiest en ook hoe je de uitslagen interpreteert. In dit geval is het erger om vals-negatief getest te worden getest dan vals-postief, dat is altijd een belans die je moet zoeken. PCR wordt heel veel gebruikt om virale infecties aan te tonen en is echt wel een beproefde methode.

Daarnaast is een test op antistoffen ook niet perfect, daarmee toon je ook doorgemaakte infecties aan, ook al ben je alweer genezen. De ideale test en wereld bestaat niet, ook niet in de diagnostiek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:43

Solistar, _/-\o_ Top dat je de tijd hebt genomen om die artikelen op te zoeken en te fact-checken!
Zo zie je maar weer hoe de virus-waanzin mensen op social media de zaken verdraaien om maar zo veel mogelijk verwarring te zaaien.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:50

Maar, waarom gebruikt de media zo'n foto überhaupt, wat de tekst er onder dan ook is.
Vind dat ook heel fout. Dat zou net zo goed bestraft moeten worden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:08

bigone schreef:
Janinevv schreef:
Hoezo? Ik wil liever geen mondkap op omdat ik mij daar niet fijn bij voel. En dat hebben meerdere mensen.

Ik wil hem ook liever niet op, niemand denk ik zo maar je kunt er over klagen maar ook gewoon aanvaarden dat het nu gewoon even moet. Nederlanders kunnen in sommige gevallen zo miepen, niet alleen hierover maar elk besluit of gebeurtenis moet be- en veroordeeld worden.
Hoop dat ze het gewoon gaan verplichten zijn we van die discussie ook weer af.

Nou ja, dat. In andere landen is het al maanden verplicht en hier gaan de Nederlanders lopen zeiken 'dat ze dat niet doen want dat het toch niet helpt'. Prima, maar het moet toch. Punt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:34

Janinevv schreef:
Als hij heeft verkeerd verwoord dan niet. Maar als het niet actief is in die zin hebben we er daarin niet veel.

Ik had Pfeiffer konden ze terug zien maar was niet meer besmettelijk. Dan is al die media die erboven op zit toch ook alleen maar angst zaaiend ?

Als je coronatest positief is HEB je op dat moment corona.
Alleen wil dat niet zeggen dat je op dat moment ook besmettelijk bent (de meeste wel!).
Daarvoor zouden ze een swap uit je longen moeten nemen en dat is niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:43

Dimphyl schreef:

Ja. De test detecteert of er virusdeeltjes van het covid-19 virus op je slijmvliezen zitten. Als ze daar zitten, kan je ervan uitgaan dat je het virus dus in je lijf hebt.
De test test niet of je besmettelijk bent. Maar als je recent klachten hebt ontwikkeld (en dat is ook het moment dat je je moet laten testen), is die kans wel groot. Want met name in die eerste fase ben je het meest besmettelijk.

Een virusdeeltjes is niet hezelfde als een antistof. Dus dat moet je niet door elkaar halen. Antistoffen detecteren in je bloed, met een bloedtest.

Verder heb je het over gewoon verkouden of griep: dat zijn andere virussen. Daar test deze test niet op. De PCR kijkt of het specifieke genetisch materiaal van het covid-19 virus op je slijmvlies zit.

Het zou wat zijn zeg, als de covid-19 PCR-test op alle virussen tegelijk test. Dan zou een veel groter percentage mensen positief testen en zitten we allemaal in quarantaine. :+ We dragen namelijk veel virussen bij ons. Veel zijn ongevaarlijk, anderen weer meer gevaarlijk. Denk aan hepatitis, HIV, herpes (koortslip bijvoorbeeld), HPV (van de baarmoederhalskanker), rabies, Ebola, of een verkoudheidsvirusje. Allemaal virussen. Sommigen doen weinig kwaad, maar anderen wil je liever niet en sommigen wil je echt niet hebben. Maar je kunt ze niet met deze PCR test allemaal opsporen. Hij doet alleen covid-19.

Snap je?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:44

Oh, weer wat geleerd. :) Ik dacht dan toch aan dat je bijv je partner kust ofzo, of aan je mond zit en daarna aan iemands hand (die daarna weer z'n mond aanraakt), ik kan me moeilijk voorstellen dat je het dan niet overdraagt, als je dus wel virusdeeltjes in je keel / speeksel hebt zitten.

Nou ja. Laten we er voor het gemak wel maar even vanuit gaan dat je besmettelijk bent als je positief getest bent :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:48

En voor de mensen die Corona nog steeds een griepje vinden , aan griep gaan gemiddeld 200.000 tot 650.000 mensen per jaar dood, Corona zit nu, met nog drie maanden te gaan al ruim boven de 1.000.000 .

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:55

bigone schreef:
En voor de mensen die Corona nog steeds een griepje vinden , aan griep gaan gemiddeld 200.000 tot 650.000 mensen per jaar dood, Corona zit nu, met nog drie maanden te gaan al ruim boven de 1.000.000 .

Maar er zijn geen mensen meer overleden aan griep. Dus alles word daar onder gezet.

Genoeg verhalen van...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:01

Janinevv schreef:
Maar er zijn geen mensen meer overleden aan griep. Dus alles word daar onder gezet.

Wat bedoel je precies hiermee? Ik snap het geloof ik niet.

Citaat:
Genoeg verhalen van...

Wat voor verhalen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:02

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:11

Dat mensen bijvoorbeeld niet aan Corona zijn overleden en daar wel onder gezet zijn.