Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:31

Aanspreken met de oude naam (van bijvoorbeeld voor transitie) staat in hetzelfde lijstje ;)

Dan heb je het wel echt over aanspreken.

Het bewust verkeerde vorm gebruiken bij het praten over de betreffende persoon is dus een ander punt op dezelfde lijst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 18:41

Ik bedoel uiteraard de huidige naam.
Maar ik ging even van non-binair uit, naamsverandering associeer ik meer met transgenders, maar dat is mogelijk ook onwetendheid van me. Kan me ook wel voorstellen - nu ik erover denk - dat je een non-binaire naam wilt als je non-binair bent.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:07

Ibbel schreef:
Toch is dit grappig. Als ik zeg dat mijn achternaam een significant onderdeel is van wie ik ben, van mijn identiteit, dan wordt dat eigenlijk als onzin afgedaan. Want "Boersma" kan een man/vrouw/jong/oud etc zijn en heeft geen lading.
Voor mij heeft mijn achternaam wél lading, misschien omdat ik er als kind mee gepest ben, wie zal het zeggen.
En dan uitgerekend in dit topic wordt het als insignificant gezien, dat dit specifieke iets míjn identiteit (mede) bepaalt, míj definieert als mens.
Ik heb bv moeite mijzelf als "mevrouw B." aan te duiden, want dat was mijn schoonmoeder, dat ben ik niet. Ook al ben ik al 30 jaar getrouwd en bij de burgerlijke stand idd gewoon "mevrouw B."

Wat mij verder niet uitmaakt hè, al noem je me Jansen (en dat is dan kennelijk het verschil, ik sta niet - echt - op mijn strepen) maar wel even als voorbeeld hóe makkelijk het is dingen niet serieus te nemen, dingen niet te accepteren, weg te wuiven als 'onzin'.

Fair enough, het spijt me. Het is genuanceerder.

Ik denk dat ik vooral in ben gegaan op het maatschappelijk aspect en daar denk ik dat er inderdaad meer "identiteit" aan voornaamwoorden wordt gehangen dan aan welke achternaam iemand heeft. Maar je hebt gelijk, want er zit inderdaad ook een persoonlijk aspect aan en dat zorgt ervoor dat een trans persoon zich wel rot voelt bij het gebruik van de verkeerde voornaamwoorden (omdat er voor ons een extra lading aan hangt, het herinnert aan alles wat fout is), terwijl het iemand als Sintara niet eens op zou vallen omdat die lading er voor haar niet is. Tegelijkertijd zit voor jou die vervelende lading wel aan je achternaam door persoonlijke omstandigheden wat andere mensen weer niet hebben.
Ik ben zelf gezegend met een van oorsprong Franse verdeenste achternaam inclusief leesteken die geen hond goed uitspreekt, maar behalve dat ik het lelijk en incorrect vind als het weer verbasterd wordt zitten er voor mij geen emoties aan vast, in tegenstelling tot of iemand me hij of zij noemt. (en dat is ook iets wat verandert: nu ik verder ben in mijn transitie kan ik een misplaatst voornaamwoord veel beter relativeren en loslaten dan toen het feitelijk mijn enige graadmeter was van of ik voor de buitenwereld passabel was of niet en een groot teken van erkenning vanuit mijn vrienden.)

Wat betreft "pick your battles": of iemand wel of niet je persoonlijk voornaamwoorden gebruikt ís dus de battle. Het gaat niet alleen om dat woordje, het geeft aan of iemand je wel of niet respecteert. En dan gaat het niet om degene wiens intentie goed is maar die zich af en toe verspreekt, of over de ober die je nooit meer ziet (hoewel je tegen die twee groepen rustig kan zeggen "sorry, het is meneer en niet mevrouw" en die zeggen dan "oh pardon" en doen het de volgende keer goed), maar om de mensen die het moedwillig fout blijven doen.

En helaas heb je daar gelijk met dat die mensen dat wel nooit zullen doen, en in dit geval betekent het dus maar laten zitten voor Galalaika dat ze dus terug de kast in gaat. (waarmee dus iemands bekrompen denkbeelden en stijfkoppigheid gevolgen hebben voor jouw geluk en mentale gezondheid)

Het is misschien precies vergelijkbaar aan iemand plagerig jou de hele tijd mevrouw x blijft noemen ookal heb je al tig keer aangegeven dat je dat heel vervelend vindt - het is alleen zo jammer als die persoon je moeder is, en je vader, en de rest van je familie en al je "vrienden" en kennissen, en het tig keer per dag gebeurt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:52

_roodvos_ schreef:
En helaas heb je daar gelijk met dat die mensen dat wel nooit zullen doen, en in dit geval betekent het dus maar laten zitten voor Galalaika dat ze dus terug de kast in gaat. (waarmee dus iemands bekrompen denkbeelden en stijfkoppigheid gevolgen hebben voor jouw geluk en mentale gezondheid)

Tenzij, (en dan hou ik er over op) je zelf net zo stijfkoppig kunt zijn en kunt denken: "flikker op met je bekrompen denkbeelden. Ik ga jóu niet veranderen, maar jij míj ook niet, sterker nog, jouw bekrompenheid maakt mij alleen maar vastberadener."

En het is idd k*t als het je ouders zijn, maar je zult niet de eerste zijn en ook niet de laatste die met zijn/haar/hun/diens ouders breekt.
Ook díe stomme dooddoener is uiteindelijk wel waar: je ouders kies je niet uit, je vrienden wel.
En naast genderdysforie zijn er legio andere redenen waarom mensen met hun ouders breken, vrijwel altijd vanwege allerlei vormen van geestelijke of lichamelijke mishandeling.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:58

Ik denk overigens dat die persoonlijke voornaamwoorden echt niet the battle zijn. De acceptatie is de battle, dan komen die voornaamwoorden vanzelf. Die worden nu als symptoom gezien, en als wapen gehanteerd, maar het is imo echt de verkeerde strijd.

Wat dat betreft ben ik het absoluut eens met FemkeTweety: het zit 'm veel meer in vastgeroeste rollenpatronen en verwachtingen. Dat moet veranderen, en wanneer die verwachtingen neutraal zijn maakt het volgens mij niet meer uit in wat voor categorie je valt.
Maar zolang er nog salarisverschillen en carriereverschillen zijn tussen XX en XY (om het maar even biologisch te houden) is dat nog een lange weg te gaan.
En dan lijkt het misschien aardig om iedereen correct aan te spreken, maar als het in de praktijk geen zak uitmaakt met hoe je behandeld wordt, ben je alsnog geen ruk opgeschoten.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:03

Stille meelezer hier, cis-vrouw en hetero met - vanaf vroege jeugd - een aversie tot het opgeven van geslacht bij formulieren. ((Ik zette vaak of 2 kruisjes of schreef iets als "boeien!" op een formulier.)) Verder heb ik een grondige hekel aan mannelijke/vrouwelijk benamingen voor beroepen.
Wat betreft de discussie over achternamen zou ik willen opmerken dat sommige achternamen zeer zeker wél beladen zijn omdat ze discriminatie uitlokken.
Ik vind alles prima aangaande gender maar hen/hun associeer ik eerder met mensen met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis... Ik houd het graag enkelvoud als het over 1 persoon gaat. Het/die/diens/'iets anders enkelvoud' klinkt wat mij betreft prettiger in de oren, zou ik kunnen zeggen en ik zou er geen probleem mee hebben als er zo over mij gesproken werd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:35

Ik vind die/diens ook Nederlandser of zo. En het is genderneutraal.

Ik snap de strijd over voornaamwoorden, anderzijds heb ik het geluk met een werkgever die heel open is daarin en met die acceptatie komen de voornaamwoorden er gewoon achteraan :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:37

En dat zou dus de normale volgorde moeten zijn. Eerst acceptatie, dan is de rest ook niet moeilijk. En dan is het ook niet erg als iemand zich een keer vergist.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:38

Klopt, want dan weet je zeker dat er geen verkeerde bedoeling achter zit en dat het een oprechte vergissing is :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 21:40

Het maakt mij echt geen poedersuiker uit, ik heb vrienden die heel goed gaan op hen/hun. Nou, dan gebruik ik dat.

Ik wil graag dat niemand in mijn buurt rookt, zijn er vast ook die dat ingewikkeld vinden maar iedereen houdt er rekening mee.

Eind deze maand is er pride Alkmaar trouwens!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:18

Uiteindelijk bepaalt ieder voor zichzelf wat ze belangrijk vinden ook :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:20

Avalanche schreef:
Uiteindelijk bepaalt ieder voor zichzelf wat ze belangrijk vinden ook :)

Dat maakt het ook lastig. Want de een gaat voor hen, of het, of hun, de ander voor die.....misschien zijn er nog meer varianten.....

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:24

Ava, welke gebruik jij nu?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 22:33

Bij voorkeur hij en hem, in het Engels vind ik they en them ook ok. Hen en hun in het Nederlands werkt ook.

_roodvos_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:37

Ibbel schreef:
Ik denk overigens dat die persoonlijke voornaamwoorden echt niet the battle zijn. De acceptatie is de battle, dan komen die voornaamwoorden vanzelf. Die worden nu als symptoom gezien, en als wapen gehanteerd, maar het is imo echt de verkeerde strijd.

Wat dat betreft ben ik het absoluut eens met FemkeTweety: het zit 'm veel meer in vastgeroeste rollenpatronen en verwachtingen. Dat moet veranderen, en wanneer die verwachtingen neutraal zijn maakt het volgens mij niet meer uit in wat voor categorie je valt.
Maar zolang er nog salarisverschillen en carriereverschillen zijn tussen XX en XY (om het maar even biologisch te houden) is dat nog een lange weg te gaan.
En dan lijkt het misschien aardig om iedereen correct aan te spreken, maar als het in de praktijk geen zak uitmaakt met hoe je behandeld wordt, ben je alsnog geen ruk opgeschoten.

Ja, nee, je hebt hiermee gewoon gelijk natuurlijk (en femke_tweety ook), ik vermoed dat we al lang hetzelfde bedoelen maar het anders verwoorden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 10:55

Ik heb destijds de enquete afgebroken omdat ik er halverwege niet meer wijs uit kwam of het nu over persoonlijk voornaamwoorden of bezittelijke voornaamwoorden ging.

Op het moment dat men actief een meervoudig bezittelijk voornaamwoord (hun) gebruikt als enkelvoudig persoonlijk voornaamwoord ben ik de weg helemaal kwijt.

Ik vind uitbreiding van persoonlijk voornaamwoorden echt helemaal prima, maar dan wel graag iets dat niet taalkundig enkel verwarring zaait.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:05

Maar hun wordt volgens mij niet als aanspreektitel gebruikt, maar veel meer als bezittelijk voornaamwoord. Dus niet in plaats van jij of u, maar in plaats van hij of zij en hem of haar.
En dáár begint de verwarring al, er wordt over persoonlijke voornaamwoorden en aanspreken gesproken, terwijl dat niet het issue is. Het gaat om het benoemen in de 3e persoon, en om het bezittelijk voornaamwoord in de 3e persoon.

Maar ik vermoed zomaar dat heel veel mensen (en dan vooral ook de schrijvende pers en bloggers/vloggers op social media) deze grammaticale begrippen niet meer helemaal helder op hun netvlies hebben. En dan is de verwarring helemaal compleet :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 11:12

Daarom kwam ik er ook niet meer uit in de enquete.
Op een vraag hoe vaak ik hen/hun gebruik kan ik niet antwoorden als ik de context niet helder heb.
Ik gebruik heel vaak hen/hun maar niet als het gaat over 1 persoon zoals het voorbeeld in de enquete.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 21:02

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:00

Mooi om te lezen hoe jullie over dit toch wel beladen onderwerp discussiëren :j
Ik word nog wel eens als zij aangesproken of met mijn oude naam, maar ik hecht er eigenlijk geen waarde aan, omdat men dit eigenlijk niet bewust doet of met verkeerde bedoelingen :)

Ik kwam laatst deze tegen op fb.. Moest er heel erg om lachen :)) Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:06

Kijk, da's nou eens pragmatisch denken en doen :))

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:11

Dat zou het echt veel makkelijker maken inderdaad. :P
En mogelijk blijven wc's ook netter als mannen die hun piemel willen gebruiken bij het plassen dat ook werkelijk in zo'n pisbak doen in plaats van op de schamele paar zit-wc's. Blijkbaar is het echt heel moeilijk te bedenken dat als je niet goed genoeg kan mikken voor een urinoir je dat dan ook niet moet proberen te mikken in een gewone pot. :r

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-23 18:24

Ik heb de afgelopen pagina's heel geboeid gelezen, maar niet echt de tijd/energie gehad om me er in te mengen. Ik wil alleen even zeggen dat ik blij ben met hoe jullie met elkaar in gesprek gaan en jullie visies delen. <3

Hoe dan ook... Gisteren had ik een Eurovisiefeestje met wat Deense medestudenten en het was echt supergezellig! Het thema was glitter, maar als je ooit het Deense straatbeeld hebt gezien qua mode, dan weet je dat glitter en Denemarken niet echt samengaat. := Uit wanhoop dus bij de Normal een setje glitter make-up meegenomen en... eyeliner.

Normaal gesproken is er een overlap tussen mijn genderidentiteit en seksualiteit waarbij mijn interesse vooral uitgaat naar de doodnormale man van middelbare leeftijd, maar ik wilde dus even iets meer de Eurovisiehomo uithangen. :+ Het was voor mij even psychologisch ook een soort drempeltje waar ik even een keer overheen moet stappen. Hoewel ik denk dat ik het niet echt vaak ga herhalen (niet mijn stijl :+), voelt het goed dat ik mezelf geen enkel moment vrouwelijk heb gevoeld. <3 Ik ben blij dat ik wat kan experimenteren met af en toe androgyne expressies (voor feestjes) zonder daarbij het gevoel te hebben mezelf te verliezen. :j

(Dit is trouwens geen uitnodiging om te gaan zeggen "Nou, dit en dit ziet er wel vrouwelijk uit...", maar ik snap dat dat wel duidelijk is hier. :D)

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:26

Ik vind je een Johnny Depp-uitstraling hebben. In z'n jonge en goede jaren, haast ik me er direct bij te zeggen :)) :+

Mooi en sexy dus!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:44

Nee, zie het vrouwelijke echt niet, je bent echt een handsome vent!