Dan heb je het wel echt over aanspreken.
Het bewust verkeerde vorm gebruiken bij het praten over de betreffende persoon is dus een ander punt op dezelfde lijst.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ibbel schreef:Toch is dit grappig. Als ik zeg dat mijn achternaam een significant onderdeel is van wie ik ben, van mijn identiteit, dan wordt dat eigenlijk als onzin afgedaan. Want "Boersma" kan een man/vrouw/jong/oud etc zijn en heeft geen lading.
Voor mij heeft mijn achternaam wél lading, misschien omdat ik er als kind mee gepest ben, wie zal het zeggen.
En dan uitgerekend in dit topic wordt het als insignificant gezien, dat dit specifieke iets míjn identiteit (mede) bepaalt, míj definieert als mens.
Ik heb bv moeite mijzelf als "mevrouw B." aan te duiden, want dat was mijn schoonmoeder, dat ben ik niet. Ook al ben ik al 30 jaar getrouwd en bij de burgerlijke stand idd gewoon "mevrouw B."
Wat mij verder niet uitmaakt hè, al noem je me Jansen (en dat is dan kennelijk het verschil, ik sta niet - echt - op mijn strepen) maar wel even als voorbeeld hóe makkelijk het is dingen niet serieus te nemen, dingen niet te accepteren, weg te wuiven als 'onzin'.
_roodvos_ schreef:En helaas heb je daar gelijk met dat die mensen dat wel nooit zullen doen, en in dit geval betekent het dus maar laten zitten voor Galalaika dat ze dus terug de kast in gaat. (waarmee dus iemands bekrompen denkbeelden en stijfkoppigheid gevolgen hebben voor jouw geluk en mentale gezondheid)
Ibbel schreef:Ik denk overigens dat die persoonlijke voornaamwoorden echt niet the battle zijn. De acceptatie is de battle, dan komen die voornaamwoorden vanzelf. Die worden nu als symptoom gezien, en als wapen gehanteerd, maar het is imo echt de verkeerde strijd.
Wat dat betreft ben ik het absoluut eens met FemkeTweety: het zit 'm veel meer in vastgeroeste rollenpatronen en verwachtingen. Dat moet veranderen, en wanneer die verwachtingen neutraal zijn maakt het volgens mij niet meer uit in wat voor categorie je valt.
Maar zolang er nog salarisverschillen en carriereverschillen zijn tussen XX en XY (om het maar even biologisch te houden) is dat nog een lange weg te gaan.
En dan lijkt het misschien aardig om iedereen correct aan te spreken, maar als het in de praktijk geen zak uitmaakt met hoe je behandeld wordt, ben je alsnog geen ruk opgeschoten.