Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 15:08

Tango: of je maakt andere keuzes. Maar het geeft mij wel stof tot nadenken. Het is niet voor niets dat ik na een heerlijk rustige, sportieve zomer nu plots weer eczeem, anti-immuunverschijnselen etc. krijg terwijl ik pas weer zes weken heel veel aan het sporten ben.

Phor, mijn bewegingspatroon kennende, wat vind jij 'gezonder': 1 rustdag en zes dagen flink aan het werk, of twee rustdagen en vb. op een balletdag ook KT? Gewoon, uit nieuwsgierigheid :-)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:15

Zo, ik kom ook weer binnenvallen, lees wel vaak mee, maar post niet altijd.

Elke dag sporten kan wel, maar het is wel raadzaam om dat rustig op te bouwen en niet elke dag dezelfde spiergroepen aan te spreken.
Bovendien is rust en eten ook belangrijk. Voor mijzelf kan ik het beter niet elke dag doen, ik wil teveel ernaast (paard, werk, sociaal). Dan kom ik niet aan voldoende rust om te kunnen herstellen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:19

Bhriseis schreef:
Tango: of je maakt andere keuzes. Maar het geeft mij wel stof tot nadenken. Het is niet voor niets dat ik na een heerlijk rustige, sportieve zomer nu plots weer eczeem, anti-immuunverschijnselen etc. krijg terwijl ik pas weer zes weken heel veel aan het sporten ben.

Phor, mijn bewegingspatroon kennende, wat vind jij 'gezonder': 1 rustdag en zes dagen flink aan het werk, of twee rustdagen en vb. op een balletdag ook KT? Gewoon, uit nieuwsgierigheid :-)

Ben jij professioneel danseres Bhriseis? Gewoon uit nieuwsgierigheid :o Ben jaloers op dansers, ik ben dus verre van sierlijk en heb een vrij slechte balans/ evenwicht

Wat bedoel je met andere keuzes? Snap hem niet helemaal

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 16:49

Ik dans semi-professioneel en geef ook les. Grappig genoeg ben ik nog maar een aantal jaar bezig, maar wel meteen op de juiste school met de juiste professionele docenten terechtgekomen, en plots werd het een heel obsessieve hobby :+

Met keuzes bedoel ik: Ik heb vaak veel spierpijn (die eens ik opgewarmd ben zo over is), maar ik geloof niet dat dat is omdat ik 'iets verkeerd' doe. Ik warm netjes op, koel braaf af, let op voeding etc etc, maar als ik eens besluit twee lessen te skippen, dien ik uit te kijken dat ik mij in de volgende les niet blesseer omdat het tempo en de verwachtingen al weer hoger liggen. Bovendien is er dan ook niets leuks aan, want je doet dan wel mee en probeert het onderste uit de kan te halen, maar je bent het niet aan het 'dansen', omdat je zo moet letten op balans, evenwicht, kracht, techniek, noem maar op. Naast de lessen moet ik thuis ook echt oefenen.

Anderzijds kan ik evenwel een halve dag bij de paarden zwaar mannenwerk doen (vb. graven met de hand), en heb ik de dag er na hoogstens wat stijfheid tot ik op gang kom. Van zo dingen recupereert mijn lichaam dan weer verbazend snel de laatste drie jaar.

Balans en evenwicht zijn goed te trainen hoor! Lenigheid ook; ik was tijdens mijn schooljaren steevast het stijfste meisje van de klas :o

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 17:03

Ahh ik snap het! Maar spierpijn op zich is niet zo problematisch lijkt me, zolang je energieniveau goed is. En ik neem aan dat jij goed op je voeding let en zorgt dat je niet te weinig eet. En een keer door je spierpijn heen sporten doe ik ook. Kan me voorstellen als het je werk is, dat het dan vaker gebeurd. Ik denk wel dat als je erg laag onder je caloriebehoefte gaat zitten, op moet passen met heel fanatiek sporten.

Weet jij nog leuke You tube kanalen met dans Bhriseis?

Ik ben ook druk bezig met evenwicht en balans, en vooral veel core-stabiliteit (planken). Ik heb sinds een jaartje een nieuw paard, bijna 1.80 groot met enorm gangwerk. laten we het zo zeggen: het doorzitten is ietwat problematisch in vergelijk met mijn vorige paard (1.63 met een leunstoel drafje).

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-16 23:29

Vandaag gaan joggen met de labrador van mijn tante, hij trekt behoorlijk heb ik gemerkt :') Maar was leuk om eens een andere piste te proberen in de buurt, deze was veel mooier :) 6,4 km gedaan, had mijn app niet opstaan dus geen tijd helaas.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 09:30

Leuke discussies hier! Wat betreft t dagelijks sporten: 3elke dag dezelfde spiergroepen op gelijkenmanier belasten is zeker niet goed. Spiergroei gebeurt op het moment van rust/ herstel. Door te trainen maak je micro beschadigingen aan de spier (als je te ver gaat dus spierpijn). In rust worden de beschadigingen herstel, en dit herstelde weefsel is sterker dan het oude weefsel. Maar als je blijft belasten kan dit herstel dus niet optreden.
Ik sport wel elke dag, maar door veel verschillende sporten te doen belast ik mijn lichaam toch steeds op een andere manier.

Ik ben gisteren vanuit m'n nieuwe stal gaan hardlopen, wilde omgeving verkennen. Heb voor t eerst sinds misschien wel meer dan een jaar 10km gelopen! Heb er 52 minuten over gedaan. Heb me aardig wat keren moeten oriënteren, en ik kreeg aan het eind last van mijn heupgewricht. Die is helaas niey al te best. Maar rustig doortrainen en dan is 10km onder de 50 minuten zeker haalbare kaart...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 11:39

Helaas geen tips hier Tango! Zelf pik ik wel veel Blogilates moves mee, of volg ik de Vaganova balletfilmpjes, maar dat zijn gewoon gefilmde lessen en is wellicht niet wat je zoekt :-)

Klinkt erg leuk Trijnie! Van welke streek ben je? Ik ben van het Gentse.

Knap Lon!

Hier helaas geen tijd om naar de les te gaan vandaag, dus ik sport gewoon thuis vanavond.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:18

Bhriseis schreef:
Helaas geen tips hier Tango! Zelf pik ik wel veel Blogilates moves mee, of volg ik de Vaganova balletfilmpjes, maar dat zijn gewoon gefilmde lessen en is wellicht niet wat je zoekt :-)

Klinkt erg leuk Trijnie! Van welke streek ben je? Ik ben van het Gentse.

Knap Lon!

Hier helaas geen tijd om naar de les te gaan vandaag, dus ik sport gewoon thuis vanavond.

Ik ben van Limburg, verhuisd naar de Kempen omgeving Turnhout en ny weer lekker terug in Limburg in Hasselt op kot :D

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:02

Mooi wonen daar Trijnie!

Is het normaal dat ik nu nog steeds geen honger heb? :?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:24

Hihi gribaldi, dat had ik ook toen ik om half 1 op mijn werk kwam (mijn normale eettijd). Mwa eigenlijk niet zo'n honger

Ik vind dat zo knap Trijnie en Lon83, ik heb zo'n ontzettende pest aan hardlopen. Ik heb het drie keer geprobeerd, maar na een paar weken lopen met Evie geef ik er elke keer de brui aan. Ik vind het gewoon echt niet lekker. Jammer, want het is wel super voor de conditie en buiten sporten trekt me wel aan.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:32

Nou normaal krijg ik nu wel trek, maar goed :') Eet vanavond wel wat extra's dan...
Als ik nu onder dwang ga eten word ik toch misselijk en had nog wel zulke lekkere dingen bij :P

Hardlopen gaat de ene keer heel lekker en de andere keer heb ik totaal geen zin. Geef mij maar gewoon krachttraining.

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:34

Ow dat is wel heel laat dat jullie nog geen honger hebben! Ik heb hetzelfde maar moet zeggen dat mijn ritme de laatste dagen ook voor geen *** klopt haha. Hebben jullie inmiddels al wast gegeten?

Hardlopen vind ik ook moeilijk, liever indd krachttraining!
Ik heb met mezelf afgesproken dat ik vanaf volgende week weer wil gaan sporten :) Ik ga dan gewoon gelijk vanuit mn werk een uurtje en hopelijk kom ik dan weer een beetje in het ritme

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:03

Ik heb maar een paar blokjes kaas en wat olijven op. Anders ben ik straks concentratie kwijt als ik nog naar huis moet rijden :P

En wat een fris weer is het toch, geef mij maar warmte :')

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:06

Ja het is echt frips... Zijn ze hier ook nog eens de airco aan het maken, moet een kwartier op 16 graden blazen... brrrrrrrrr

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:17

Oh lekker is dat dan :P Hier staat de kachel op 21 graden :)

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 19:37

Tango1979 schreef:
Hihi gribaldi, dat had ik ook toen ik om half 1 op mijn werk kwam (mijn normale eettijd). Mwa eigenlijk niet zo'n honger

Ik vind dat zo knap Trijnie en Lon83, ik heb zo'n ontzettende pest aan hardlopen. Ik heb het drie keer geprobeerd, maar na een paar weken lopen met Evie geef ik er elke keer de brui aan. Ik vind het gewoon echt niet lekker. Jammer, want het is wel super voor de conditie en buiten sporten trekt me wel aan.

Helaas valt dat wat conditie betreft best tegen... Ik loop nu 10 km zonder al te veel moeite, maar vandaag weer zwemles en na 2 baantjes bekaf! Het is zo anders om te lopen dan om te zwemmen dat ik eigenlijk ook conditie moet opbouwen voor het zwemmen :')

Ik ben ook al vaak gestopt met lopen, maar telkens weer begonnen. En zolang ik het volhou is het leuk, maar als ik op stop en terug opnieuw moet beginnen vind ik het ook niet echt leuk meer. Door het examen in mei heb ik nu wel echt voor het eerst een doel en dat helpt om te blijven gaan :D

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 08:59

Dat is het zeker trijnie!
Ik ben ook een ontzettende faler met zwemmen.. vind het zo zwaar :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:40

Zwemmen is echt heerlijk. De eerste 20 banen gaan zonder moeite maar daarna :')
Eens zien of ik dat van de week nog in kan plannen.

Vandaag heb ik lekker olijven en kaas mee. Cervelaat met augurk en vanavond hoop ik op gevulde paprika met gehakt.
Maak ik nog een khd arme cheesecake brownie vanavond voor het toetje :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:13

Oh ik ben een vreselijke zwemmer, bak er helemaal niets van :') Mijn longen kunnen ook niet tegen de druk van het water lijkt het, ik krijg altijd minder adem. Herkend iemand dat?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 12:58

Klinkt lekker gribaldi :D
Ik heb gisteren nog 30 baantjes gedaan maar na de 20 ging ik wel een stuk langzamer :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 13:16

Phor nee geen last van :)

Haha dat had ik ook Lola :') Was blij dat ik toen aan de 30 zat...
Ja khd arm eten is zo heel verkeerd nog niet ;)

Moet enkel nu even 3 weken knallen qua sport en voeding dus dat worden geen smoezen meer verzinnen maar totale inzet :')

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:11

Vandaag weer 40 minuten intervaltraining gedaan en het ging zo soepel dat ik de cooling-down wat langer en sneller gemaakt heb. Uiteindelijk 8,25 km gelopen :)

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:37

Is nu op Nederland 3 een aflevering van keuringsdienst van waarde over brood. :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:06

Zwemmen doe je in de zomer met 30 graden om af te koelen ;) ik ken het gevoel Phor!

Ik ben deze week begonnen met plankoefeningen. Vooral om mn core stability dus ook houding te paard te verbeteren. Ik doe normaal vrij weinig aan buikspier oefeningen. Iemand nog tips?

Ik heb nu een cardio warmup gedaan en daarna 30m een YouTube video. Plank op mn elleboog op mn handen, side plank, walking plank en reversed plank

@Gribaldi ooww jij hebt lekker gegeten vandaag!! Cheesecake brownie zou ik t recept wel van willen!

Ik heb appelcake van kokosmeel op vandaag... jummie